Tradisjon tro arrangeres Nord Norges største terrengsykkelritt for 15 gang. Datoen i år er satt til den 13.08.11. Fortsatt seeding status til birken og rittet blir bedre og bedre for hvert år som går.
Ryktene sier at ny stigningsrute vurderes opp til fjellet i år slik at det blir mer sykling og mindre gåing. Den nye ruten er planlagt å gå opp nabodalen (Norddalen) og ikke Mitterdalen som tidligere år. Mer info om dette finnes her:
Dette er en skikkelig kraftprøve! På 15 km er det 760 høydemeter fra startpunktet. Deretter er det mye morsom utforkjøring før den siste mila går på sti til mål 65 km senere.
Ifjor var det Geir Lien som dro i land seieren. Veldig sporty av både han og Lars Ragnar Manengen (som dessverre var syk og ikke fikk gitt Lien kamp om seieren) å stille ifjor og jeg håper de eller noen andre storkanoner vurderer å stille i år også.
Redigert av erijon; 30/06/201121:12.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Har vært mye i Skibotn, Hatteng og omegn i løpet av mine 24 år, men har ikke hørt om Lavkarittet før i år! Kan ikke fatte at det er mulig, men stiller til start i år!
Sykla gjennom løypa på torsdag. Man skal ha over middels teknikk og ha solid form for å sykle hele løypa som den er nå, men det står jo i artikkelen at de skal utbedre veien. Løypa fra skoggrensa og opp går rett og slett i et elveleie, og det er derfor nesten kun stein. Men med mindre vann og litt arbeid blir det nok sikkert bra. Forhåpentligvis blir det mulig å senke tida fra i fjor
De som skal opp og planere kan jobben sin så veien blir nok betraktelig bedre til rittet går av stabelen. Jeg har ikke vært der selv enda men jeg tipper at uansett forhold, så er Norddalen bedre enn Mitterdalen.
Det gjenstår jo å se. Det er vel opprinnelig en hest og kjerre vei, mao. ikke spesielt brei, så har vanskelig for å se at de får noe annet enn en mingraver el. opp der. Men de har nok en plan som du sier. Sånn ståa er nå foretrekker jeg løping opp et par bakker med jorddekke i Mitterdalen enn knoting i et elveleie.
Min skepsis til løypa var ubegrunnet. Sykla gjennom på torsdag, og arrangøren har gjort en virkelig god jobb med prepping av traseen. Det er fint syklende omtrent hele veien, litt teknisk over noen steinpartier når man nærmer seg toppen. Det er bare å glede seg til å trykke til oppover dalen
Min skepsis til løypa var ubegrunnet. Sykla gjennom på torsdag, og arrangøren har gjort en virkelig god jobb med prepping av traseen. Det er fint syklende omtrent hele veien, litt teknisk over noen steinpartier når man nærmer seg toppen. Det er bare å glede seg til å trykke til oppover dalen
Godt å høre. Har også fått de samme tilbakemeldingene så dette lover godt.
@RobG: Morsomt å se at folk helt fra det blide sørland kommer oppover også. Du har helt rett i at rittet er tøft. Knalltøft faktisk. Kanskje du har mulighet å ta med deg en skrue til bakskjermen til en Cube Stereo samt skrulokket til venstre gaffelbeinet til en fox talas? Kjøpte Stereoen til Kjetil hos Cyklon tidligere i sommer men disse manglet. Tror han har helt glemt bort å ettersende dem:-)
Helt enig, det ble en fantastisk bra tur over fjellet til tross for 3! punkteringer. Nye trassen har gjort rittet mye morsommere og jeg gleder meg allerede til neste år.
Re: Lavkarittet 2011 liten filmsnutt
[Re: erijon]
#123519214/08/201114:48
Nå ble jo filminga mi litt avkortet pga. ulykkene her:
2 skadde,og en som veltet inn i ryggen på rødekorsdama som behandlet den verst skadde. Litt frustrerende at folk ikke bremset ned når de fikk beskjed av løypevaktene,men det gikk akkurat bra.
Tror vi har nok materiale,og har vel mange på film.
Mye galgenhumor og smilende folk som syklet opp stigningen,artig.
Lavkarittet går over fjellet fra Hatteng til Skibotn. Knapt 7 mil i vidunderlig flott høyfjellsterreng der det meste av stigningen tas frem til ca 18 km. Denne videosnutten er drøyt 20 minutter lang, men vi har videomateriale til å lage 1 times sekvens. Det får vi evt komme tilbake til - om ønskelig. I foreliggende versjon blir derfor dette et kombinert forsøk på a/ å la flest mulig rittdeltakere se seg selv og dernest b/ forsøke å formidle et noenlunde representativt bilde av selve løypeprofilen. Videoen er kommet i stand som et samarbeid mellom SimonS (tromsø) og undertegnede.
Hyggelig å høre. Det er et utmerket arrangement. Dra dit neste år. Selve videoen blir litt gjentagenende i klippene , men sånn er det nå engang når man vil at folk ( i alle fall en del av dem) skal få se seg selv. Håper i alle fall at folket som ikke har vært der sitter tilbake med et visst inntrykk av hvor flott terreng traseen går i.
Du får nå overført noen filer etterhvert,der er det litt andre vinkler,og man ser fint hvilket flott terreng det går i. Hovedsaklig klipp fra klatringen og stien rett før målområdet. Ser bra ut,men hadde sikkert gjort seg enda bedre med stativet med.
Jeg skal dit å filme neste år,og da drar jeg dit dagen før.