Det er jo en del tråder om valg av racer og jeg trenger desverre også hjelp. Dette har vært mitt følgesvenn i 9 sesonger. Neste sesong er jeg 40 og da passer det kanskje bra med ny en racer, hvis jeg noensinne klarer å bestemme meg. Har grublet mye på hva som er en verdig arvtager til denne:
Jeg vil tippe at det blir et budsjett på maks 30K. Er svak for litt klassiske linjer. Rammevalg er det jeg sliter mest med. Grubler seff en del på om jeg skal konvertere til Campa, SRAM, eller gå for trygge Shimano også.
Ikke for å ødelegge gleden din over å bruke panikkalderen til å svi av masse penger, men hva med å oppgradere sykkelen du har?
Dette er jo en knall ramme. Kjøp topp gir- og bremsegruppe, noen gromme hjul, nye lekre komponenter og ny styreteip. Lær å mekke litt slik at selvgjort blir velgjort, så blir gleden kanskje større enn å bare kjøpe noe?
Ikke for å ødelegge gleden din over å bruke panikkalderen til å svi av masse penger, men hva med å oppgradere sykkelen du har?
Dette er jo en knall ramme. Kjøp topp gir- og bremsegruppe, noen gromme hjul, nye lekre komponenter og ny styreteip. Lær å mekke litt slik at selvgjort blir velgjort, så blir gleden kanskje større enn å bare kjøpe noe?
+1
Oppgrader med Campa Chorus gruppo i sølv Chris King R45 28h nav i sølv og høyprofil felger.
Chorus 11s Bytte boss på hjulene (som er fine & flotte) til campa-kompatibel 3T Team eller LTD komponenter (setepinne, styrestem & styre) Lett(ere) sete etter smak.
Er forsåvidt enig at 30K ikke holder rent budsjettmessig. Ga faktisk 29 for Klein'n i sin tid og sånn sett hadde jo 40 K være passende til 40 år og så 50K ved neste korsvei. Budsjettet er ikke absolutt hverken i den ene eller andre enden. Problemet er å finne en ramme jeg liker rent visuelt. Ikke så dum den sorte Cannondale EVO'n heller.
Akkurat nå er jeg litt i modus for å kjøpe den Campa gruppa og så kan jeg med hjelp fra dere vurdere videre om den monteres på Klein'n eller om det blir en annen ramme. En Colnago hadde vært stas, men da sprekker vel budsjettet grundig.
Skal man fore en 40års krise på rette måte er det bare en ting som gjelder og det er en superfet Cervelo.
Alt det andre blir bare en ny sykkel, og det har vi da nok av tråder om.
LarsB
Fæen, jeg var 47 når jeg kjøpte Cerveloen, litt treig til og med i krisen, men RSen stiller vel kanskje ikke i kategorien superfet heller. Selv om jeg har nytt hjulsett, sal, styre osv.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Kom over en Addict R2 ramme som frister litt. Virker bra, men litt kjedelig. Får gruble litt videre. Chorus er ihvertfall i luften og i morgen begynner TDF :-)
Fæen, jeg var 47 når jeg kjøpte Cerveloen, litt treig til og med i krisen, men RSen stiller vel kanskje ikke i kategorien superfet heller. Selv om jeg har nytt hjulsett, sal, styre osv.
Hah, jeg fikk min første krise når jeg var 27 (roadracing) og min andre ved 37 (Speedvagen) så om jeg planlegger godt nok kan jeg forvente krise ved 47 igjen men det blir nok ikke Cervelo da
Sitat: aambo
Kom over en Addict R2 ramme som frister litt. Virker bra, men litt kjedelig. Får gruble litt videre. Chorus er ihvertfall i luften og i morgen begynner TDF :-)
Det er iallefall en fornuftig kriseramme i så fall. Om du føler at du vil ha en litt mer spesiell krisesykkel anbefales Classified-seksjonen på Velocipede Salon. Der kan man finne mange godbiter som kan fylle de fleste krisebehov.
Skal man fore en 40års krise på rette måte er det bare en ting som gjelder og det er en superfet Cervelo.
LarsB
Nå har jeg aldri trått i en Cervelo men jeg har da syklet forbi en. Sist nå Lillehammer-Oslo. Og makan til slamring og bråk har jeg ikke hørt fra noen andre sykler i feltet. Hadde rotor krank og var svart og "moderne" i formen det er alt jeg vet..
LarsB
Rart, det der. Omtrent det siste jeg hadde kjøpt meg til en 40-års-krise hadde vært en Cervelo. Harru sett én Cervelo, harru sett dem alle, lizzom.
Heldigvis er 40-års-krisen allerede et passert stadium for mitt vedkommende og jeg begynner å fokusere på 50-års-krisen, der det nok blir snakk om materiale fremfor merke.
Eller en utsøkt blanding av begge deler. Man blir jo bare 50 én gang.
Anders, leste om din speedvagen. Nydelig sykkel. Skal sjekke ut siden du refererte til. Moro med noe som ikke så vanlig. Ferie nå og litt pause i rammeletingen.
Noen som har innspill til hjul? Custom hjul er ganske populært på offroad, men virker nesten fraværende på racer i disse dager. Noen alternativer her? Litt usikker på budsjett, men maksimal øvre grense er nok 10 laken. Systemhjul er jo også aktuelt.
Hvilke type hjul skal du ha? Minner igjen om at RoadShark har et sett HED Stinger 6 for Campa liggende til innbrudspris. Hadde jeg ikke allerede hatt alt for mange hjul hadde jeg kjøpt disse tvert. Bedre karbonhjul finner du ikke under 15K. Skal du ha all-roundhjul ville jeg ha sett etter noen 2011 Cosmic Carbone SLR over vinteren.
De HED hjula så jo ut som et kupp, men er litt skeptisk til tubular og kanskje litt voldsomt med 60 mm. Får vurdere litt.
Felgprofilen samt smale ståleiker gjør at disse hjula er enklere å kjøre i sidevind enn både Fulcrum Zero og Campa Shamal. Pariser er kanskje skummelt men et par Pave-dekk gjør det til en rimelig ufarlig affære. Zero er dog et trygt og traust valg
Oppdatering ja. Mye er på plass. Rammen skal hentes hos Sørensen sykler i dag. De har forhåpentligvis kappet gaffelen, montert styrelager og stem. Resten har jeg tenkt å gjøre selv.
Det ble altså en ventepølseramme i form av Scott Addict R2 fra westbrooks cycles. Campa Chorus 2010 gruppe 3T Team stem 3T Ergonova Team styre Hvitt Selle SLR sete
Vakler fremdeles på hjul. HED hjula er aktuelle. Alternativt kanskje custom hjul med King nav på NoTubes felger kunne vært noe, nå som King kommer med campa boss. Setepinne mangler også. Sikler på 3t dorico LTD. Mulig det blir team.
Da er sykkelen ferdig, men unntak av setepinnen. Takk til Anderz for mental støtte og rådgivning i konverteringen fra dekk/slange til pariser. En påkjenning...