|
|
Vær så snill å holde avstand da...
|
Vær så snill å holde avstand da...
29/06/2011 13:07
|
Einartrym
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei alle sammen!
Har fulgt med på forumet her i flere år, og det faglige nivået virker høyt, også på temaer som har med trafikkreglene å gjøre. Nå er det mulig at dette har blitt tatt opp før, eller at dette er feil forum for temaet, men jeg prøver likevel med et "spørsmål":
Etter å ha syklet til og fra jobb i flere år, har jeg fått noen mil på baken, og de siste to årene har jeg merket meg en tendens blant den stadig økende massen jobbsyklister (på Trondheimsveien fra Gjelleråsen-Sinsenkrysset) til å foreta stadig dristigere manøvrer.
Denne sykkelveien er trafikkert av ikke bare alminnelige, fredelige syklister men også skolebarn, spesielt mellom Linderud- Årvoll.
Jeg ligger ofte i hastigheter på 35-40km/t der forholdene tillater det, og idag fikk jeg en primat bak meg som mente 1m avstand til ryggen min måtte være nok.
Jeg snur meg bakover og spør ham "skal du forbi eller?" og får et "HÆ?" tilbake. Jeg følger relativt raskt opp med et "du må holde avstand!" og får "har du problemer eller?!" som svar.
Nå er det mulig at han trodde jeg gjorde narr av sykkelen eller tannstillingen hans, men dette burde da være klart nok: i trafikken holder man minst tre sekunders avstand til kjøretøyet foran, og avpasser dette ytterligere når forholdene krever det.
Eller tar jeg feil? Har snakket med et par syklister som mener at denne regelen kun gjelder for biler, men jeg mener nå at prinsippet om hensyn og sikkerhet i trafikken burde være rimelig universelt.
Vegtrafikklovens §3 virker som det nærmeste jeg kommer noe konkret informasjon, er dette alt jeg har å klamre meg til?
Hva kan jeg gjøre når jeg får slike konkurransedyr bak meg?
Vil så gjerne komme fram til jobb i live!
Håper spent på svar! mvh Trym
|
|
|
Re: Vær så snill å holde avstand da...
[Re: Einartrym]
29/06/2011 13:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva kan jeg gjøre når jeg får slike konkurransedyr bak meg? Du øker farten jevnt og trutt helt til han bak får problemer med å henge på. Da rykker du ifra. 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/06/2011 13:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Du slutter å trå. Da kjører han forbi etter kun kort tid.
LarsB
|
|
|
29/06/2011 13:31
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg opplever det samme titt og ofte og har ikke noe problemer med at noen ligger på hjul bare de gir seg tilkjenne først. På den måten unngår man farlige situasjoner. Oppdager du at noen ligger på hjul og du ikke vil ha vedkommende så tett på livet så rykk fra eller slutt å trå.
Mottoet er: Legger du deg på hjul, så si fra til hjuleier at du er der.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
29/06/2011 13:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dette minner meg om et annet år! LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
29/06/2011 13:54
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje man bør begynne å ha et merke som forteller om man aksepterer folk på bakhjulet? En rød hårstrikk rundt setepinnen betyr NEI, en grønn betyr JA. Om man kommer over en rød syklist på en annens bakhjul, er det lov å sende vedkommende i grøfta!
|
|
|
[Re: Raindog]
29/06/2011 14:03
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg jobbet på Lysaker hadde jeg hver eneste dag han samme idioten til og fra jobb. Han traff meg omtrent rett før jeg kom syklende ned fra Frognerparken og så pleide han spurte bakken opp til Lysaker-lokket. Han prøvde ikke å dra i det hele tatt. Hvis jeg sluttet å trå, så stakk han bare av gårde.
Ene gangen gjorde jeg det motsatt med ham, og det var siste gangen jeg så han.
Skal du legge på hjul, må du la deg tilkjenne først, og så hjelpe til hvis han som drar drar lenge.
|
|
|
29/06/2011 15:41
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Eller tar jeg feil? Har snakket med et par syklister som mener at denne regelen kun gjelder for biler, men jeg mener nå at prinsippet om hensyn og sikkerhet i trafikken burde være rimelig universelt. Du tar feil:-) Hensyn og sikkerhet er universelt, men det må nødvendigvis ikke ha så mye med avstand til syklisten foran. Strekningen Linderud - Årvoll sykler jeg på nesten hver dag og dersom man sykler på rett (eller feil?) tidspunkt og ender opp i kaoset av skoleunger, så er det en ting som gjelder, nemlig å bremse rolig ned. Uavhengig av om det er noen bak deg eller ikke. Forøvrig er denne strekningen veldig oversiktlig og grei, så det er ikke noe poeng å være helt firkanta heller.
|
|
|
29/06/2011 16:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes ikke feltkjøring har noe i rushtrafikken å gjøre i det hele tatt, uansett om alle er med på det eller ikke. Når togene med tre-fire eller flere kommer på Tour de Finance så er det bare å hive seg til side. Det er to vesentlige problemer med folk som ligger på hjul på denne måten: 1. Førstemann gjør forbikjøringer på gangvei hvor det ikke er plass til tre i bredden og tenker bare på hvorvidt han selv rekker inn igjen før møtet. De bak ham bare henger seg på og så må møtende bremse for ikke å krasje inn i dem. 2. Når førstemann sykler i 30-35 km/h med et tog av mer eller mindre kompetente folk bak seg så kan han ikke bremse for andre syklister, barn i veien eller noe som helst, siden han da vil ha ryggen full av syklister som kjører inn i ham. Derfor mener jeg at det å ligge på rygg på hverandre er noe tull og jeg gjør det veldig tydelig klart for bakenforværende at han ikke er velkommen hvis han plasserer seg der. Enkleste måten å gjøre det på er selvfølgelig å finne en hindring som man kan hoppe over. Da får man igjen veien for seg selv mens vedkommende står og skifter slange. 
|
|
|
[Re: Dan]
29/06/2011 19:18
|
test
Entusiast
|
Entusiast
+1. Denne norske greia med å kappkjøre til jobb er så tåpelig atte hjælp. Hva er galt med handlekurv (gjerne med baguetter og øl oppi) og ringeklokke? Da snakker vi sykkelkultur 
|
|
|
[Re: test]
29/06/2011 19:26
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Denne norske greia med å kappkjøre til jobb er så tåpelig atte hjælp. Tja, jeg synes det er moro! Viktig å klare å sette rekord til jobb, samt en smart måte å holde seg litt i form på + slippe å måtte "trene" på kveldstid. Men, å holde avstand er uansett fornuftig.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/06/2011 21:54
|
Einartrym
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
På tide jeg skaffer meg SPD- pedaler da ja.  @LarsB: du har så rett, og dette er et besnærende fredelig og enkelt alternativ sammenlignet med mitt, som...involverte oppvaskbørster og judo.  Så får jeg anledning til å fise forbi ham i neste oppoverbakke! @Rønnern: helt enig i dette, naturligvis. Hensynet til de mykeste trafikantene kommer først, så det å la seg hisse opp av sjimpanser på hjul er veldig uheldig. @Dan: skadefryd er den eneste sanne fryd, å jada.  Litt mer alvorlig igjen - jeg kommer til å ta det mer med ro fra nå av... det er for vanskelig å oppdra folk i fart, og så mye sunnere å la tingene løse seg selv! Dette har vært oppklarende folkens, takker og bukker!  PS: http://sykkelnytt.no/Forside/a18580_23800/ Liker dette med frivilligheten, ja, bortsett fra det virker trafikkreglene noe mangelfulle her.
|
|
|
29/06/2011 22:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg glemte det beste tipset for å slippe at folk ligger bak en. Sykle singlespeed. På flatmark gidder de ikke å sykle sakte nok til å ligge bak og i oppoverbakkene har de ikke sjanse å henge på. 
|
|
|
30/06/2011 07:33
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
[mythbustermodus] Singlespeeder går ikke fortere av seg selv i oppoverbakker. De som er sprekere enn deg/meg/han/hun gruser deg/meg/han/hun selv om vi bare har ett gir[/mythbustermodus]
Men de som har hørt at det er farlig å kjøre tunge gir i bakkene får ofte en overraskelse....
LarsB
Redigert av larsb; 30/06/2011 07:34.
|
|
|
30/06/2011 07:53
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Tenkte på denne tråden på vei til jobben i dag. Syklet pinlig rolig, ble på et tidspunkt syklet fra av en dame med en pen bukse, fine sko og kurv på styret.
Ble også en periode liggende rolig bak en eldre kar som loffet rundt og hadde han spurt om jeg ville sykle forbi, hadde jeg sagt nei. Passet meg veldig bra å ligge å pusle bak ham:-)
|
|
|
[Re: MortenML]
30/06/2011 07:59
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Mottoet er: Legger du deg på hjul, så si fra til hjuleier at du er der. Eller på ordtakform: "Hvis du på hjul ligge vil, din tilstedeværelse til hjuleier du vise må..." Eller på rim: "Vær kul - si fra hvis du vil ligge på hjul"
Shut up legs!
|
|
|
[Re: G. Freeman]
30/06/2011 08:18
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sykler Skreia-Sinsen minst 4 dager i uka t/r jobb. Jeg synes det ikke er store poenget å kjøre lagtempo på denne strekningen. Er for kort og har for mange potensielle trafikkfeller. Skal du trene på vei til jobb mister du jo også mye effekt ved å ligge på hjul.
Men det hender også at jeg kommer i prat med noen som tar meg igjen/jeg tar igjen, og det synes jeg er hyggelig. Kjør heller ved siden av hverandre slik at man kan skravle litt.
|
|
|
[Re: P_H_]
30/06/2011 08:55
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Sykler Skreia-Sinsen minst 4 dager i uka t/r jobb. Jeg synes det ikke er store poenget å kjøre lagtempo på denne strekningen. Er for kort og har for mange potensielle trafikkfeller. Skreia - Sinsen = 110 km! Når blir det langt nok for lagtempo?  Men er enig - veien i Skrei-fjellene er skumle...
|
|
|
30/06/2011 09:12
|
Dan
More than words
|
More than words
[mythbustermodus] Singlespeeder går ikke fortere av seg selv i oppoverbakker. De som er sprekere enn deg/meg/han/hun gruser deg/meg/han/hun selv om vi bare har ett gir[/mythbustermodus] De gjør ikke det skjønner du, fordi klatring er så mye mer enn fysikk. Det er ikke noe problem å knuse en sterkere syklist i oppoverbakke, fordi han/hun/den/det blir overrasket av viljestyrken til den raringen som ikke senker farten når bakken kommer. Som singlespeedere vet vi selvsagt at det ikke har med viljestyrke å gjøre, men at det er nødvendig å tråkke hardere oppover. Den som blir frakjørt/forbikjørt i bakken får derimot bare inntrykk av at her er det et veltrent menneske med stålpsyke man har med å gjøre og så blir han/hun/den/det demotivert og synker sammen i sin egen utilstrekkelighet og bestemmer seg for like godt å utfolde sykkelinteressen sin på SATS spinningtimer isteden. Slik sett er vi singlespeedere ikke bare pene, men litt slemme også.
|
|
|
30/06/2011 09:21
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Slik sett er vi singlespeedere ikke bare pene, men litt slemme også. Og veldig sterke i beina, selvsagt.
|
|
|
30/06/2011 09:52
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Derfor mener jeg at det å ligge på rygg på hverandre er noe tull og jeg gjør det veldig tydelig klart for bakenforværende at han ikke er velkommen hvis han plasserer seg der. Enkleste måten å gjøre det på er selvfølgelig å finne en hindring som man kan hoppe over. Da får man igjen veien for seg selv mens vedkommende står og skifter slange. Dette syns jeg ikke er greit. Da er du ikke noe bedre en de drøyeste "vinn for enhver pris" gutta på tour de finans... Nå jeg en gang i blant legger meg bak et hjul forventer jeg at han foran kjører normalt og svinger unna hindringer, samtidig som han sender signal bakover slik at jeg og ser de. Dette såfremt jeg har gitt meg til kjenne, men det gjør jeg alltid. Ligger jeg bak en terrengsykkel/hybrid/whatever forventer jeg ikke samme servicen, men av mine medsammensvorne på ræser forventer jeg en viss etikette/kotyme. Man kikker selvfølgelig fremover selv om man ligger bak, men noen ting overser man alltid.. Det var en som brukte et slikt knep på meg i et ritt en gang og da mistet jeg begge flaskene og fikk veldig vondt. Det var såvidt jeg ikke slo han av sykkelen når jeg tok han igjen igjen. Tenk deg selv i en slik situasjon, om det er ritt eller på vei til jobb...
|
|
|
[Re: dano]
30/06/2011 09:55
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det var en som brukte et slikt knep på meg i et ritt en gang og da mistet jeg begge flaskene og fikk veldig vondt. Det er forskjell på ritt og jobb. I et ritt er det selvsagt at man varsler. I jobbsykling er det selvsagt at man gir seg til kjenne.
Anonym5
|
|
|
30/06/2011 10:03
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ligger jeg bak en terrengsykkel/hybrid/whatever forventer jeg ikke samme servicen, men av mine medsammensvorne på ræser forventer jeg en viss etikette/kotyme. Man kikker selvfølgelig fremover selv om man ligger bak, men noen ting overser man alltid.. Jeg tror ikke du skal forvente at alle med racer kan tegnene eller er vant til å sykle i felt. Det er mange av de på terrengsykkel/hybrid/whatever som også sykler racer i klubb og kan det du forlanger av etikette. Regelen er derfor: Forvent ingenting av noen du ikke kjenner og sørg for deg selv og din egen sikkerhet ved å følge med på veien foran deg.
Redigert av MortenML; 30/06/2011 10:03.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: anonym5]
30/06/2011 10:05
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har jobbsykla i mange år, men aldri opplevd dere som gir dere til kjenne.
|
|
|
[Re: anonym5]
30/06/2011 10:26
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var en som brukte et slikt knep på meg i et ritt en gang og da mistet jeg begge flaskene og fikk veldig vondt. Det er forskjell på ritt og jobb. I et ritt er det selvsagt at man varsler. I jobbsykling er det selvsagt at man gir seg til kjenne. Jeg er enig... Jeg unner dog ikke de som ligger bak meg noe vondt uansett om det er i det ene aller andre. Jeg klarer ikke å quote 2 stykker i en post, men det er en god regel som ble postet rett over her... Jeg "limer" aldri fordekket mitt på et bakhjul fra Lysaker, men holder slik at jeg klarer å svinge unna hvis det påkreves.
|
|
|
30/06/2011 10:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
De gjør ikke det skjønner du, fordi klatring er så mye mer enn fysikk. Det er ikke noe problem å knuse en sterkere syklist i oppoverbakke, fordi han/hun/den/det blir overrasket av viljestyrken til den raringen som ikke senker farten når bakken kommer. Som singlespeedere vet vi selvsagt at det ikke har med viljestyrke å gjøre, men at det er nødvendig å tråkke hardere oppover. Den som blir frakjørt/forbikjørt i bakken får derimot bare inntrykk av at her er det et veltrent menneske med stålpsyke man har med å gjøre og så blir han/hun/den/det demotivert og synker sammen i sin egen utilstrekkelighet og bestemmer seg for like godt å utfolde sykkelinteressen sin på SATS spinningtimer isteden. Slik sett er vi singlespeedere ikke bare pene, men litt slemme også. Dette kunne vært en bra signatur om den ikke var så lang. Hilsen en som ikke har hatt fungerende terrengsykkel med gir på ganske nøyaktig 51 uker.
|
|
|
30/06/2011 10:51
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Dette kunne vært en bra signatur om den ikke var så lang.
Han har jo det, bare litt mer åpen og fransk. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
30/06/2011 11:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Han har jo det, bare litt mer åpen og fransk. Fransk åpning i signaturen?
|
|
|
30/06/2011 11:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Dette syns jeg ikke er greit. Jeg tok med de viktigste delene av diskusjonen for å indikere alvoret. 
|
|
|
[Re: Raindog]
30/06/2011 11:21
|
MrThomas
Fersking
|
Fersking
Jeg har jobbsykla i mange år, men aldri opplevd dere som gir dere til kjenne. Ditto. Og har heller aldri syntes det var ugreit at noen lå bak meg. Man må kanskje ha dårlige erfaringer for i det hele tatt å ha tenkt på det? Ikke har jeg merket at noen ikke har syntes det er ok at jeg henger. Men så sykler jeg mtb og ikke ræcer, de har jeg aldri hengt bak. Er så små og lette disse ræcer-kællene, fiser fra meg.
|
|
|
|
|