Hva er din "Oldest piece of gear" som du støtt og stadig bruker i forbindelse med stisykling?
Jeg har et par Trek-hansker som er arvet, de har ifølge forrige eier blitt brukt jevnt de siste åtte årene. Noe slitne rundt håndleddet da de stadig blir dratt av og på, men utrulig slitesterke og blant de to favorittparene mine. Tung dag den dagen de må pensjoneres.
Mitt eldste gir er bakgiret på stisykkelen, det sto på når sykkelen var ny i 2007 og funker som fjell ennå uten at jeg har bytta så mye som en skrue, SRAM X9.
SRAM tar deg FRAM!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
XTR-pedaler brukt på stisykling siden 2003. Nesten uslitelig. Har lyst på de nye XTR Trail pedalene, men har ikke hjerte til å kvitte meg med disse. De har vært med meg på alle fulldemperne jeg har hatt.
Jeg har en Syncros setepinne som er i sporadisk bruk. Den stammer fra min aller første unødvendige oppgradering i 1993.
Ellers forsvant det mye nostalgiske deler ut av daglig drift i 2007. Føst som resultat av påkjørsel og så ved overgang til store hjul.
Mine eldste deler som er i drift derimot er ett sett Shimano LX nav fra 1993 som fortsatt ruller og går på en SS hundlufter-spesial en kollega kjøpte av meg.
Bortsett fra gaffel, styre, stem og dekk er samtlige deler fra 98 og i daglig bruk. Syncros setepinne, SDG kevlar sete, 1. utgaven av Crossmax hjul, XTR gir og bremser, Race Face kranksett og kranklager, Tioga styrelager. For ikke å snakke om denne herligheten av ei Reynolds 853 ramme. Tilogmed alle wirer og kjede er fra 98.
Skal dog nevnes at den stod noen år og støvet ned i en garage før den fikk bli med meg på flyttelasset til Korea.
Men hovmod står for fall og etter noen måneders intens bruk i Koreansk villmark så begynner det å knirke faretruende i diverse deler, så snart blir det vel retur til Norge for en liten ombygging av bremsefester hos Johnsen Frameworks og dertil tilhørende utskifting av bremser og hjul m.m
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Inntil i fjor brukte jeg ofte mine gamle alpinestars-sko i lær, fra ca 93-94, men de falt fra hverandre til slutt. Har noen LAKE-sko fra pre-tusenårsskiftet som jeg trøster meg med..(også i lær, et bra materiale, det var noe de brukte før stiene ble så våte..-). Og ellers er det jo en hel del klær som er mer enn ti år gamle. Men syklene mine er jo også stort sett omkring ti år gamle... og eldre, så det matcher-..
Redigert av ingeplinge; 28/06/201119:06. Rediger grunn: Men det eldste jeg drar med meg på stiene er meg selv, -og det er jo helt vilt gammelt!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Jeg tror vinneren hos meg er et Vetta-sete fra 1994 som ble kjøpt som oppgradering til min Schwinn PDG50. Da den sykkelen ble pensjonert ti år etterpå endte setet i roteskuffen men har blitt hentet frem som vintersete innimellom. Nå er det Patrioten som har dette setet på fulltid. Det begynner å se litt rufsete ut etter noen opp-ned-landninger hvor bakkanten av setet har vært det første som har truffet bakken, men det holder fortsatt sammen og er fantastisk velpolert etter 17 år.
Tror mitt bidrag må være et par av Onzas HO-bremser. Det ser ikke mye bruk nå lengre, men det eksisterer... Det andre paret led den samme skjebnen som mange av sine brødre/søstre: Brudd i innfestinga mellom arm og bremseklossholder.
Chris King-nav fra 1998. Først kjøp med Disco-Tech-navskall, senere byttet til ISO-Disc. Det står på stisykkelen min nå, bygget med Flow-felg og SuperComp-eiker.
Thomson setepinne som fulgte med en Klein Mantra som ble kjøpt i 1998. Setepinnen ble flyttet over til min Canyon Torque i 2007. Denne sesongen ble den byttet ut med en Reverb. Den ligger i boden og kommer nok til å bli brukt igjen.
Jeg har endel i bruk fra denne gruppen fra 1997. Som bakgir, integrerte bremse og girhendler og bremser. Jeg spesielt fornøyd med v-bremsene på denne gruppen. Veldig bra kraft i de. Krank er LX fra samme år, ser veldig lik ut som den XT-kranken til venstre. Jeg mener å huske at XT og LX fikk seg en del mer spenstig design dette året(eller året før) Ellers er rammen en GT Avalanche i børstet aluminum. KORE styrestem. Styrelager fra Tigoa har vært modent for utskifting en god stund nå. Det samme er setet fra WTB. Kranklageret fra Shimano har bare vært skiftet en gang. Det var saker sammenliknet med dagens utvendige lager.
Har ett par Dia Compe SS5 MkII-bremsehendler (og, rebrandet til CODA, dog). Og en Scott Unitrack CST-ramme hengende hjemme hos opphavet. Årgang ca. 1992.
XTR bakgir fra 98. Står på min Niner SIR9 og er ofte ute på luftetur. Tror dette var første utgaven med "reversert" fjær og patenten med trinsehjul på girwire var vel ikke så langlivet, men fungerer glimrende. Jeg har holdt meg tro til denne måten å gire på frem til dags dato og kunne ikke tenke meg noe annet.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Jeg solgte et sett Ritchey-pedaler til enrima her på forumet som er gode og litt gamle. Ellers har jeg et 737-nav og et enda eldre drev liggende som ikke er i bruk. I daglig bruk er vel det elste jeg har noen trøyer fra 1999.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!