Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst på GF X-caliber

Slangeløst på GF X-caliber #1204678 26/06/2011 11:20
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Har lyst å prøve meg på slangeløst på X-caliberen. Felgene og dekkene er UST ready. Hva trenger jeg for å kjøre slangeløst på denne sykkelen?

Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: Desmo] #1204682 26/06/2011 11:41
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Du har vel bontrager felger og da er det bare å kjøpe bontrager felgbånd (jeg kjøpte mine på spinn på Majorstua), ventiler og guffe. Når du skal sette i felgbåndet kommer du til å se at felg og felgbånd er "asymetrisk" og at det bare passer en vei.

Du kan sikkert kjøre "vanlig" gul tape og spare litt vekt, men det er lettere å få til med bontragers egen løsning bortsett fra at du nesten garantert må bruke kompressor.

Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: kjasmas] #1204685 26/06/2011 12:00
T
TorbjørnS Offline
Fersking
Fersking
T
Eg la nettopp om til slangelaust på mine Bontrager Duster, etter mykje om og men og overforbruk av guffe fann eg ut at Stan's (gule) felgband ikkje var ideelt for Bontragers offset eikefeste, så la eg det gamle blå felgbandet utanpå det gule (fordi at det gule ikkje ville feste seg ideelt i felgen og guffa førte til at det gjekk opp i liminga).

Det blå felgbandet la seg fint som beskyttelse for det gule som sørgjer for tettinga. Stan's ventilar var og mindre ideelle for felgane, men kanskje med litt filing i det øvste holet slik at ein får ventilen godt nedi felgen vil fungere. Fikk tak i ein anna type ventil med avlang gummipakning som tetta bra (veit ikkje merke, dei kom ikkje i eigen forpakning), i motsetning til Stan's runde pakning som tetta dårleg.

Visste ikkje at det eksisterte eigne Bontrager slangelause felgband, må kanskje vurdere å skaffe dette! sparte 40 og 20 gram på hjula, total vektsparing 60 gram (kjører på Trek Remedy 7, 13,7 kg med pedal så ikkje så viktig med desse gramma ICON_WINK )..men håpar fordelen tar seg igjen i null punktering og lavt trykk, har ikkje testa oppsettet skikkelig i skauen endå, men det er no fortsatt luft i dekka ICON_SMILE

Så, kan du få tak i Bontrager felgband er det seff det beste, men her har du hvertfall ein metode som funkar med Stan's opplegg!
Kompressor er nok meget gunstig å bruke dersom ein ikkje har prøvd slangelaust før!

Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: TorbjørnS] #1204795 26/06/2011 18:13
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Bontrager Rhythm Comp og kjører med 25mm gul Stan's tape.

Husk å pumpe opp med slange og la den sitte de første to-tre dagene, så la den ene siden av dekket sitte mens du lirker ut slangen og heller litt guffe inni for så å bruke kompressor til å få dekket pumpet opp. Litt Zalo på dekk-kanten kan også hjelpe med å få dekket lettere på plass. Felgen er såpass bred at det kan være vanskelig å gå dette til uten kompressor. Har også prøvd felgbåndene og de er noe lettere å pumpe opp med.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: simenf] #1204944 26/06/2011 21:16
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Høres ut som å få tak i Bontragers felgbånd er veien å gå.

Er det verdt bryet å kjøre slangeløst? Synes det virker som mye styr jeg... thinking

Redigert av Desmo; 26/06/2011 21:16.
Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: Desmo] #1205116 27/06/2011 08:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Desmo
Er det verdt bryet å kjøre slangeløst? Synes det virker som mye styr jeg... thinking

Akkurat det må du avgjøre selv, men sjekk trådene her på forumet om andre folks erfaringer ved å søke på "slangeløst" :-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: simenf] #1205177 27/06/2011 09:57
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Løsningen med Bontrager felgbånd er lite styr: Kjøp, smikk på felgbånd og ventil, pump opp (muligens med kompressor), fyll guffe og kos deg med bedre punkteringssikkerhet osv...

Gul tape er mer styr, men lettere vekt er bonusen.

Re: Slangeløst på GF X-caliber [Re: kjasmas] #1205193 27/06/2011 10:25
D
Desmo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
D
Noen som vet om nettbutikker hvor jeg kan få kjøpt Bontrager felgbånd?

Moderator  support