Klabert, her tøyses det da ikke. Og ramma har stått meget høyt på lista, har lett i flere år, begynte ærlig talt å tvile på om en slik i det hele tatt var mulig å oppdrive. Nye plastikkrammer, 2x10 derailleurs og highend karbonhjul er "a dime a dozen", men denne.. - som en annen håpefull sa: "these frames are rarer than gold-dust." Og så plutselig dukket den altså opp!!
Det er en Alpinestars Ti-Mega titanramme fra 1991-92, med forhøyet kjedestag og oversize rør (derav EOS), laget av familien Lynskey på Litespeed. Sandvik mente at det ikke ville la seg gjøre å lage en slik ramme i titan, pga det bøyde seterøret. Og uten bøyd seterør ville litt av poenget forsvinne, da ville ikke kjedestaget kunne lages så kort.
Tester ut konfigurasjoner i disse dager, her med Answer Manitou 2 av årgang -92.
Så det var en på ebay for ett halvt års tid siden. Den hadde fått en sprekk i ramma og måtte i så fall sveises. Da jeg ikke var sikker på om jeg kunne fått sveiset den og til vilken pris, så slo jeg den fra meg. Har en al-mega, men skulle gjerne likt å ha en ti-mega:-)
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Ja, jeg så den også tror jeg. Sveiseprosjekt blir litt voldsomt. En jeg pratet med i Kanada hadde en slik som trengte fiksing og det var ikke lett å finne noen som ville gjøre det, måtte til en customprodusent.
Alpinestars EOS-rammer er kule uansett materiale. Er din svart fremdeles? Originalt utstyrt?
Giro Prolight (trur eg) er en klassiker. Det var den første sikre hjelmen uten hardt skall. Jeg hadde en trillrund sak fra Uvex på den tida, og inner og ytterskallet pleide å forskyve seg så de bittesmå luftelukene ble effektivt skalket.
Har du eller må du lage dekalene som kom originalt?
(er det disse: ?)
Det er de ja!!
Jeg tenkte be Gil i UK om å lage dekaler, han er kjempeflink og har tegningene.
Tror det blir 1992-dekaler på denne, rammen var som sagt identisk i 91 og 92, og uten originaldekalene ser jeg ikke hvordan man kan finne ut hvilken utførelse den opprinnelig kom i.
Giro Prolight (trur eg) er en klassiker. Det var den første sikre hjelmen uten hardt skall. Jeg hadde en trillrund sak fra Uvex på den tida, og inner og ytterskallet pleide å forskyve seg så de bittesmå luftelukene ble effektivt skalket.
Prolight var drømmen. Men kosta alt for mye.
LarsB
Hadde en slik prolight. Var jo bare en isoporhjelm med ett trekk over, Men det var jo hightech da ;-).
Har du eller må du lage dekalene som kom originalt?
(er det disse: ?)
Det er de ja!!
Jeg tenkte be Gil i UK om å lage dekaler, han er kjempeflink og har tegningene.
Tror det blir 1992-dekaler på denne, rammen var som sagt identisk i 91 og 92, og uten originaldekalene ser jeg ikke hvordan man kan finne ut hvilken utførelse den opprinnelig kom i.
Har du lagt merke til att i katalogene så er ti og al-megane forskjellige i bakre dropout fra 91 til 92 ?
Aha, det stemmer, min ligner mest på den i -92 katalogen.
Men isåfall - ingen av de man finner på nettet er da en ekte -91 modell, dvs som den i katalogen. Kanskje var den i katalogen en tidlig test-ramme som det bare ble laget et fåtall av?
Men også blant de som ser ut som -92 modellen er det variasjoner:
Hadde brosjyren og fikk tak i en en i Cr-Mo ramme. Den hadde en lei tendens til å dra inn kvist og pinner i gir-skifter bak. Hadde flere som ble ødelagte. Har aldri hatt det samme problemer på andre sykler. Ikke bra konstruksjon i praksis, selv om den ser bra ut.