Jeg bestemte meg nylig for å melde overgang fra 3x9 til 2x10, men ikke uten at det har gitt meg noen grå hår. Først klarte jeg å gå på en bestillingssmell, før jeg deretter fant ut at det er håpløst å bruke mitt gamle framgir (tenkte vente med å handle nytt til det nye XT-framgiret (FD-786) kommer), for siden det er en fulldemper må jeg justere giret veldig høyt for å unngå at kjedestaget slår opp i giret når ramma demper bak, og da vil den ikke gire skikkelig uten å være i overkant raus med stoppskruene.
Men sist men ikke minst oppdaget jeg at den nye XTR-kranken (2-delt) ikke vil være helt venn med Canyon Lux MR-ramma mi. Nedenfor er et bilde av hvor liten klaring det er mellom krankarm og kjedestag på drevsida. Jeg kan ikke skjønne annet enn at krankarma vil slå borti når man tråkker til og alt flekser litt, eller hva tror dere? (jeg har ikke fått prøvesykla ennå)
Re: En turbulent overgang fra 3x9 til 2x10
[Re: rasmusic]
#120420925/06/201110:31
Når jeg sjekker nettsidene til Canyon, så ser jeg at Lux MR Ltd leveres med 2x10 XTR, så det må vel gå bra? Send eventuelt en epost til Canyon og spør dem.
Gi oss en oppdatering når du vet mere, jeg er nemlig i samme bås som deg. Har nettopp bestillt samme kranken (race 30-42) og har samme ramma som deg. Jeg bestillte den i god tro at den skulle passe siden canyon selv bruker denne kranken, kan ikke skjønne at den ikke skulle passe.
Krankhuset er 73mm, så det skal være riktig sånn som jeg har montert det, altså med bare én spacer på drevsida. Det er større klaring på motsatt side, kanskje 4-5 mm. Jeg klør meg virkelig i hodet over dette.
#120465126/06/201110:07
Jeg hadde omtrentlig samme problemstilling på min Turner Flux som fikk nytt 2x10 KCNC-kranksett. Der kom pedalarmen bort i staget. Jeg la inn en ekstra spacer og har nå minimalt bedre klaring enn det du ser ut til å ha. Funker helt greit hos meg.
Vet dog ikke om du bare kan smette inn en ekstra spacer på denne siden i forbindelse med XTR ...
Jeg kjørte min XTR 970 krank med en ekstra spacer på drevisda helt uten problemer. Det er nok "splines" på venstre side til at det ikke er noen problemer med at den ikke sitter fast.
LarsB
[Re: larsb]
#120538727/06/201115:59
Jeg venter spent på svar fra Canyon, for jeg har et lite håp om at årets versjon av Lux'n har noe smalere kjedestag, og siden dette er en utbyttbar del på ei fulldempa ramme kan det jo i tilfelle være mulig å få tak i, eller?
[Re: M@rtin]
#120539927/06/201116:16
Jeg hadde omtrentlig samme problemstilling på min Turner Flux som fikk nytt 2x10 KCNC-kranksett. Der kom pedalarmen bort i staget. Jeg la inn en ekstra spacer og har nå minimalt bedre klaring enn det du ser ut til å ha. Funker helt greit hos meg.
Vet dog ikke om du bare kan smette inn en ekstra spacer på denne siden i forbindelse med XTR ...
Martin
KCNC k-type? Sliter med det samme som deg, men har kommet til den konklusjonen att det ikke bare er så enkelt som å sette inn en ekstra spacer..... Det som skjer da er att man presser på maskinlagret som sitter der, dette skaper mye friksjon og lagret går ikke fritt. Noen som har en løsning på dette????? Eller rettere sagt , får man kjøpt en lengre krank aksel som passer eller er kcnc????
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Det kan ikke være trail-varianten Canyon leverer med forresten, for de ser forskjellig ut, og drevene er heller ikke kompatible.
Sitat: Competitive Cyclist
This XTR Trail 2x10 Hollowtech II Crankset FC-M980 is different from the Race version because it doesn't use the same proprietary 88mm bolt circle, rather it has a standard 64/104mm BCD. This allows it to have a smaller ring set than what the XTR Race Double Crankset offers
Race:
Trail:
[Re: srs]
#120556627/06/201120:09
Martin
KCNC k-type? Sliter med det samme som deg, men har kommet til den konklusjonen att det ikke bare er så enkelt som å sette inn en ekstra spacer..... Det som skjer da er att man presser på maskinlagret som sitter der, dette skaper mye friksjon og lagret går ikke fritt. Noen som har en løsning på dette????? Eller rettere sagt , får man kjøpt en lengre krank aksel som passer eller er kcnc????
Njaa, en ting er at pedalarmen kommer bort i staget på grunn av en ikke passende q-faktor i forhold til rammekonstruksjonen, en annen ting er at KCNC har en dårlig løsning på å stramme til pedalarmene på akslingen. Som du sier presses det rett på lagrene hvilket resulterer i at armene knapt nok kan gå rundt, dersom man tar i for hardt. Det har dog ikke vist seg som et problem hos meg: jeg drar til akkurat så mye at armene går rundt lett nok og bruker i tillegg blå loctite på gjengene for at armene ikke skal løsne fra akslingen. Det har holdt gjennom samtlige ritt så langt - tilogmed med ekstra spacer på den ene siden.
Likevel, ingen tvil om at for eksempel Shimano´s Hollowtech-system er å foretrekke i så måte.
The XTR 980 40/28 crankset won´t fit your LUX frame as Q-factor is to narrow. You need a minimum of 166mm to fit the frame. If you have any further questions, do not hesitate to inform us.
Har sendt oppfølgingsspørsmål om hvordan de da får å selge en sykkel med den kranken.
Inntil videre satser jeg på å prøve med å legge til en tynn spacer eller to, og evt file innsida av krankarma.
#120605728/06/201112:46
We have changed the 2011 model, but not chainstays only, the whole bottom bracket surrounding was changed, we even have a different front derailleur socket. So just changing the chainstays won´t solve the problem. In addition the XTR crankset is available in two different q-factors, a narrow and a wider type. Even after our changes to frame only the wider crank fits to frame. If you have any further questions, do not hesitate to inform us.
Ja, da er jeg vel pretty much fucked hvis det ikke funker med spacer og litt filing. Hvilke andre 2x10-kranksett har bredere q-factor? Jeg ville så gjerne ha Shimano-krank, for jeg har så dårlige erfaringer med varighet på GXP-lager.
#120622228/06/201117:28
You may use almost every crankset with a minimum of 166mm Q-factor. With 2-speed cranks you have to watch the chainline too. FSA SLK crank does fit for example. If you have any further questions, do not hesitate to inform us.
.
Jeg har satt på to 0,7mm spacere på drevsida, så nå har jeg ca 2,5 mm klaring til kjedestaget. Jeg tror det skal gå greit, så jeg prøver det før jeg evt filer på kranken eller selger den. Stiften i den låseplata traff tross alt fortsatt hullet i akslingen, så jeg tror det skal gå bra med 1,4mm mindre overlapp.
Blir nok SL-K hvis jeg må bytte, for den er merkelig nok lettere enn K-Force også ifølge fullspeedahead.com. FSA bruker vel Shimanolager også, vel?