Hvilken URL skal man brukes for å laste inn kartet som nå ligger på mtbmap.no? Ser det er flere domener for tiles - a/b/c.tiles.mtbmap.no/osm/... etc. Har prøvd å bruke tiles.mtbmap.no/osm/mtbmap men da laster den inn tiles i forskjellig zoom eller noe slikt... Bruker OpenMaps på iPhone.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: matsk]
#193487214/03/201522:42
Tror ikke det funker med OpenMaps. Bruk istedet nettleseren (bruk "siktet" for å få vite hvor du befinner deg) eller last inn kart på en egnet GPS (f.eks. Edge 800 eller høyere).
Blæh, var så flott med OpenMaps siden man kunne lagre kart for offline bruk (dårlig med mobildatadekning i marka når man har NetCom), men likevel bruke GPS-funksjonen til å se hvor man er. Kan fortsatt bruke tiles fra objo.net, men da får man ikke zoomet nære nok til å se stinavnene. Foreløpig ikke aktuelt å kjøpe GPS til 3000+ for den funksjonen...:-/
Bruk istedet nettleseren (bruk "siktet" for å få vite hvor du befinner deg)
Beklager avsporingsspørsmål av typen Android-support, men jeg får ikke dette til å funke i Chrome. Det funker i "Nettleser". Når jeg åpner osm.reitstoen.com i Chrome og klikker på ikonet for "hvis meg hvor jeg er" så svarer reitstoen "Geolocation error: User denied Geolocation".
Jeg har sjekket "Nettstedsinnstillinger" - "Sted" i Chrome, og osm.reitstoen.com er satt til "Tillat". Det samme skjer om jeg endrer det til "Spør". De generelle innstillingene for alle nettsteder er satt til "Spør".
Telefon Sony LT26W / Acro S, Android 4.1.2, har slått på alle valg under Posisjonstjenester: - Tilgang til stedsinformasjonen min - GPS-satellitter - Googles posisjonstjeneste
GPS er slått på.
Noen idéer?
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: matsk]
#193527816/03/201509:10
Blæh, var så flott med OpenMaps siden man kunne lagre kart for offline bruk (dårlig med mobildatadekning i marka når man har NetCom), men likevel bruke GPS-funksjonen til å se hvor man er. Kan fortsatt bruke tiles fra objo.net, men da får man ikke zoomet nære nok til å se stinavnene. Foreløpig ikke aktuelt å kjøpe GPS til 3000+ for den funksjonen...:-/
Synd at OpenMaps ikke støtter tiles med annen oppløsning enn 256px. Jeg valgte å rendre til 512px ("Retina") på grunn av at da kunne jeg bruke jpg-bilder, uten at kvaliteten så for ille ut, samt at bildestørrelsen ble betraktelig mindre enn med png.
Jeg har testet flere apps, men ingen fyller alle "kravene", altså billig/gratis, custom tiles, 512px/Retina samt mulighet for offline-bruk.
Det nærmeste jeg har kommet er Topo Maps, som var nærmest gratis da jeg installerte det. Men 95kr nå. Den ser også ut til å nedskalere bildene, slik at de ikke blir like skarpe og fine som de egentlig er.
Tror det skal være noen apps som funker greit, men som koster litt/en del.
Skal se om jeg ikke får mekket litt på skriptet som henter ut tiles'ene, og laget en versjon som skalerer ned til standard størrelse (256px). Da vil det hvertfall funke på OpenMaps. Skal sette det på to-do-lista for April
Ja, synd, men veldig fint med skarpere kart, da :-) Jeg betaler gjerne litt for en app som fungerer slik som OpenMaps gjorde. Prøvde å bla igjennom lista på OSM-wikien for å se, men ble ikke stort klokere. Noen forslag blant de som funker greit?
Ja, synd, men veldig fint med skarpere kart, da :-) Jeg betaler gjerne litt for en app som fungerer slik som OpenMaps gjorde. Prøvde å bla igjennom lista på OSM-wikien for å se, men ble ikke stort klokere. Noen forslag blant de som funker greit?
Hvis du har veldig lyst, og litt penger til overs, kan du jo teste disse som virker lovende: GPS Kit - Offline GPS Tracker – "... Use your own map sources ... Offline Mode ..." DIY Map GPS (App for World Travelers) – "... offline map ..." Men ingen garanti for at de fungerer da.
Sitat: Arne_And
Sitat: Reitstoen
Det nærmeste jeg har kommet er Topo Maps, som var nærmest gratis da jeg installerte det. Men 95kr nå.
Er dette Android-versjonen? Finner ikke Offline Topo Maps fra Trailbehind på Android.
Tror det er samme utvikler ja. Gaia GPS finns for iOS også, og er utviklet av de som har laget Topo Maps som jeg linket til. Men på Android finns det andre alternativer, som RMaps og OsmAnd. Les mer på Terrengsykling - Stisykkelkart på smarttelefoner.
GPS Kit virker kanskje mest lovende, skal sjekke den ut og gi tilbakemelding senere. Skal jeg burke tiles.mtbmap.no/osm/mtbmap... som URL i så fall? Ikke noe bokstav foran tiles?
Det nærmeste jeg har kommet er Topo Maps, som var nærmest gratis da jeg installerte det. Men 95kr nå.
Er dette Android-versjonen? Finner ikke Offline Topo Maps fra Trailbehind på Android.
Tror det er samme utvikler ja. Gaia GPS finns for iOS også, og er utviklet av de som har laget Topo Maps som jeg linket til. Men på Android finns det andre alternativer, som RMaps og OsmAnd. Les mer på Terrengsykling - Stisykkelkart på smarttelefoner.
Takk. Jeg tittet litt mer på Gaia GPS, og det var ikke helt åpenbart at man kunne laste ned kart fra et kartnettside (a la reitstoen). Får prøve RMaps og OsmAnd.
EDIT: RMaps funker bra for meg, OsmAnd står bare og laster kart uten at noe skjer, selv på WiFi-nett.
Oruxmaps ser ut til å la meg zoome hele veien inn, noe som ikke gikk på MyTrails.
På Oruxmaps så er rekkefølgen til "tiles"-ene hulter til bulter, som jeg burde finne ut av. Måtte redigere på onlinemapsources.xml, for å få lagt til mtbmap.no, dvs. grave litt dypere i systemet enn det som er vanlig, nuh for tiden.
På Oruxmaps så er rekkefølgen til "tiles"-ene hulter til bulter, som jeg burde finne ut av.
Samme problem som på OpenMaps, høres det ut som. Ola Endre har beskrevet årsaken litt lenger opp her - det skyldes at mtbmap.no bruker ekstra store kartfliser ("Retina-utgave").
På Oruxmaps så er rekkefølgen til "tiles"-ene hulter til bulter, som jeg burde finne ut av.
Samme problem som på OpenMaps, høres det ut som. Ola Endre har beskrevet årsaken litt lenger opp her - det skyldes at mtbmap.no bruker ekstra store kartfliser ("Retina-utgave").
Ser riktig ut, ja. Det er utsnittet, 256x256 av øvre venstre del av hver kartflis som vises, sorteringen er riktig, trolig. Altså vises bare 25% av kartdataene.
Hjelp! jeg finner ikke den fila. Er det meninga at man skal opprette den selv? Jeg finner katalogen tror jeg. Min heter: osmand/tiles/Mtbmap og inneholder kataloger som heter 11 12 og 14
Kanskje man burde dele sin kunnskap her f.eks? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking
mvh, Øyvin
Edit: Hadde ikke på show hidden files. DOH! Skal prøve litt til nå. Edit 2: Jadda! Funker som en drøm nå
Jeg trenge bare å sjekke tre ganger. Stalltips: Det kan ha sneket seg inn mellomrom i url-en din. Jeg hadde to (!) stk som jeg måtte bli kvitt før det fungerte. J"#&!// android tastatur
På tidligvåren i fjor var poden og jeg ute på toppen av Søremsåsen. Her oppe vet jeg at det er mange gjengrodde stier og tråkk, og det er mye enklere å finne de før løvet spretter og graset gror. Vi ryddet stien langs kraftlinja (oransje pil), samt en liten gjengrodd stisnutt litt lengre nord (rød pil). Stien ved kraftgata var jo der fra før, men den var ikke særlig sykkelbar pga. masse kvist og kvast som vi ryddet unna. Den andre stien var nesten ikke en sti, kun et svært lite synlig tråkk. Vi ryddet også her, og begynte å sykle, og i løpet av fjorsommeren brukte vi denne stisnutten på treningene i TVK, og dermed har det blitt en fin liten sti ut av det. Ikke akkurat noe å bruke i maratonritt, men veldig fin for trening for de minste - og også for de litt større, kan kjøre mange runder.
Jeg vet faktisk ikke om disse stiene var på stikartet i 2013, i alle fall ikke den med rød pil. Hvis det faktisk er slik at de har kommet på kartet takket være vår lille innsats, så hadde det vært kult å sette navn på de Er det noen "prosedyre" her?
Hva skal til for å få satt navn på stier? (...) Jeg vet faktisk ikke om disse stiene var på stikartet i 2013, i alle fall ikke den med rød pil. Hvis det faktisk er slik at de har kommet på kartet takket være vår lille innsats, så hadde det vært kult å sette navn på de Er det noen "prosedyre" her?
Hvis dere har rydda stiene, er det bare å sende meg navneforslagene så kan jeg sette dem.
Etter å ha fått en ny telefon måtte jeg forsøke å få OsmAnd til å fungere. På min forrige telefon har jeg versjon 2.2.4 mens når jeg lastet ned appen på den nye er det versjon 2.5.4.
Det virker som forskjellen er slik at på den nye versjonen er det ingen .metainfo fil i det heletatt og dermed får jeg ikke tilpasset flisene til rikitg størrelse.
Noen som vet en vei rundt dette problemet? Jeg forsøkte å laste over metainfo-filen fra den andre telefonen men det hjalp selvsagt ikke.
Rmap fungere heller ikke siden den svarte linjen med meny osv rett og slett ikke synes på den nye tlf (samsung s7 edge).
Etter å ha fått en ny telefon måtte jeg forsøke å få OsmAnd til å fungere. På min forrige telefon har jeg versjon 2.2.4 mens når jeg lastet ned appen på den nye er det versjon 2.5.4.
Det virker som forskjellen er slik at på den nye versjonen er det ingen .metainfo fil i det heletatt og dermed får jeg ikke tilpasset flisene til rikitg størrelse.
Noen som vet en vei rundt dette problemet? Jeg forsøkte å laste over metainfo-filen fra den andre telefonen men det hjalp selvsagt ikke.