Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

Stiguide Trondheim?? En ide?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1775158 23/04/2014 18:13
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: anderfo

Det var Reitstøen (Reitstoen på forumet) som lagde disse KMZ-filene for Trondheim. Hvis du undersøker filene på http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/ ser du at det ihvertfall ligger en der fra 3. oktober. Men jeg tror siste versjon (som mangler dato) er nyere, prøv den og se hva som skjer!
Eventuelt spør ham.

Vet. Det var mer et spørsmål til tråden, men siterte deg fordi du hadde siste innlegg som nevnte denne filen eksplisit. ICON_WINK
Jeg prøvde å åpne url'en i browseren min i håp om at den listet dato på filene, men den gang ei. Men var for kjapp til å legge merke til at det lå et par kopier der med dato i filnavnet dog ICON_BLUSH

Sitat: lunetix

Evnt. Er det en (enkel) metode jeg kan bruke for å lage mine egne kartutsnitt som jeg kan bruke på Garminen min, av de områder jeg ønsker? Og bruke det kartgrunnlaget som er laget.

Det finnes ingen superenkle metoder, men når man først har lagd slike filer for ett område er det relativt lett å lage tilsvarende for andre områder.
Det er imidlertid en stund siden jeg lagde KMZ for Oppdal, og i ettertid har jeg byttet datamaskin og ikke orket å sette opp alt igjen...

Men det finnes enda bedre og enklere løsninger enn KMZ-filer, egentlig. For Trondheim klarer jeg nå, i samarbeid med NilsStrom, å lage egne kartfiler/IMG-filer (à la Frikart) for Trondheimsområdet, med både sykkelstier/-farger og høydekurver, ved hjelp av noen ganske enkle script (men som krever tilgang til en Unix-server m.m.). Dette er langt enklere og penere enn KMZ-filer.

Det høres jo mye bedre ut. Og jeg er en *nix-mann, så det burde gå bra med riktige instruksjoner. Så lenge det ikke krever mye avansert tilpassing av scriptene? For jeg er ikke noe utpreget script guru. ICON_TONGUE

Eller enda bedre hadde det jo vært om det er mulig a lage overlay-kart. men kun stiene og farger, som jeg kan legge oppå de kartene jeg allerede har lastet inn på gps'en (også ála Frikart).

Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge. I øyeblikket er jeg veldig travel, men det er kanskje mulig at det i løpet av noen uker vil kunne dukke opp IMG-filer for større områder enn Trondheim.
Snakk med NilsStrom eller Reitstoen hvis du vil prøve å lage slikt selv!

Satser på at de følger med på denne tråden ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1775335 24/04/2014 05:33
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge.

Å nei, høydekurvene var en skikkelig hodepine. Masse tidkrevende manuelt arbeide. Men resten av kartet kan så vidt jeg kan skjønne lett utvides for hele Norge.

Satser på at de følger med på denne tråden ICON_SMILE

Det kan du være sikker på!

Skikkelig travel denne uka, men skal se om ikke det går an å få laget et overlay-kart for hele Norge om ikke så lenge. Dette brukt sammen med et av kartene fra frikart.no burde bli en kjempeløsning.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1775363 24/04/2014 06:49
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

PS. Funker på Edge 800/810. Tror ikke det funker på Edge 705.

Vil bare nevne, for andre med 705. KZM-fila fungerer ikke (får altså ikke den fargekodingen), men osm-kartet fra frikart fungerer helt fint, og der ligger alle sti-navnene inne også (ihvertfall for Trondheim og omegn). Jeg ser altså at jeg sykler 'prikkstien', 'øvre hylla', osv.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: parob] #1775391 24/04/2014 07:39
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: parob
Vil bare nevne, for andre med 705. KZM-fila fungerer ikke (...)

Vet du om overlay-kart funker for 705? F.eks fungerer det å laste "Trails - overlay map" som det linkes til fra frikart.no på toppen av et annet kart?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1775401 24/04/2014 07:48
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: NilsStrom
Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge.

Å nei, høydekurvene var en skikkelig hodepine. Masse tidkrevende manuelt arbeide.

Æsjda.
...jeg husker du skrev dette en gang, men jeg trodde faktisk at du kødda frown

Men resten av kartet kan så vidt jeg kan skjønne lett utvides for hele Norge.

Skikkelig travel denne uka, men skal se om ikke det går an å få laget et overlay-kart for hele Norge om ikke så lenge. Dette brukt sammen med et av kartene fra frikart.no burde bli en kjempeløsning.

Det hadde vært knall, ja.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1775451 24/04/2014 08:53
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L

Det høres jo helt gull ut!

Om det i tillegg er mulig å ta med de områdene som er såvidt innim grensa til Sverige også, som f.eks. det området her:

Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige)

... så hadde det vært gull med diamanter ICON_WINK

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1777127 27/04/2014 23:36
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast

Det høres jo helt gull ut!

Om det i tillegg er mulig å ta med de områdene som er såvidt innim grensa til Sverige også, som f.eks. det området her:

Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige)

... så hadde det vært gull med diamanter ICON_WINK

Skal se hva jeg får til med kmz-filer også ICON_SMILE
Direktelink til "topo"-kartet funker ikke lunetix, så jeg har laget en temporær løsning her http://osm.reitstoen.com/topo.php, da blir linken din http://osm.reitstoen.com/topo.php#11/63.1540/12.3833

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1778012 29/04/2014 07:47
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Har satt sammen et beta-overlay-kart for Norge. Dette kartet inneholder bare fargene for mtb:scale (grønn=lett, blå=middels, rød=vanskelig), men når det brukes sammen med det topografiske sommerkartet fra frikart.no blir dette et bra turkart for terrengsykkelbruk. Dette tilsvarer løsningen til Reitstoen, og er basert på de samme kartdataene, bare utført med en annen teknisk krusedull.

Last ned 2014-04-29-stioverlay.zip. Merk at kartet er © OpenStreetMap contributors, så du kan med den beste samvittighet laste ned og dele videre med andre ICON_SMILE

Legges inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må man selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1778240 29/04/2014 12:24
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Reitstoen

Direktelink til "topo"-kartet funker ikke lunetix, så jeg har laget en temporær løsning her http://osm.reitstoen.com/topo.php, da blir linken din http://osm.reitstoen.com/topo.php#11/63.1540/12.3833

Apropos til lunetix: Gi gjerne tilbakemelding på fargene/graderingene når du har besøkt et nytt område. I dette eksempelet (stiene rundt Storulvån) er graderingene basert på utsagn fra enkelte personer som har syklet der, og innspill fra flere blir alltid godt mottatt ICON_SMILE

Har satt sammen et beta-overlay-kart for Norge. Dette kartet inneholder bare fargene for mtb:scale (grønn=lett, blå=middels, rød=vanskelig), men når det brukes sammen med det topografiske sommerkartet fra frikart.no blir dette et bra turkart for terrengsykkelbruk. Dette tilsvarer løsningen til Reitstoen, og er basert på de samme kartdataene, bare utført med en annen teknisk krusedull.

Last ned 2014-04-29-stioverlay.zip. Merk at kartet er © OpenStreetMap contributors, så du kan med den beste samvittighet laste ned og dele videre med andre ICON_SMILE

Legges inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må man selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en.

Fantastisk! Blir utprøvd så snart jeg kommer meg hjem!

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1778915 30/04/2014 12:35
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L

Supert!

Men ved første øyekast, så ser det ikke ut til at det virker på min Garmin Oregon 550 frown
Kanskje ikke den støtter mtb:scale tagger? Noen andre som har prøvd tilsvarende på oregon enheter, eller har sett noe skrevet om det andre steder? (Jeg har prøvd å google litt, med fant ikke noe nyttig info.)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1778926 30/04/2014 12:42
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Supert!

Men ved første øyekast, så ser det ikke ut til at det virker på min Garmin Oregon 550 frown
Kanskje ikke den støtter mtb:scale tagger? Noen andre som har prøvd tilsvarende på oregon enheter, eller har sett noe skrevet om det andre steder? (Jeg har prøvd å google litt, med fant ikke noe nyttig info.)

mtb:scale-taggene er nok ikke med i fila - den inneholder nok kun fargede linjer som er generert ut fra disse taggene.
Så da er det kanskje heller et av disse alternativene (basert på null erfaring med Garmin Oregon 550):
* at enheten ikke støtter overlays (mer enn ett kart; et kart plassert oppå et annet kart)
* at enheten tegner kartene i feil rekkefølge (dvs fargede linjer skjult bak noe annet i frikart)
* at kartene er plassert på feil sted slik at enheten ikke finner dem. Jeg tror de skal ligge i "Garmin"-mappen, ikke i noen undermappe/CustomMaps e.l..

Spørsmål for feilsøkingen:
* Får du opp både Frikart og dette stioverlay-kartet blant tilgjengelige kart på enheten?
* Fungerer overlay-kartet hvis du slår av alle andre kart (inkl. Frikart)?
* Har du prøvd å benytte Frikart sitt overlay-kart (f.eks. det som inneholder skiløyper) sammen med andre kart (f.eks. Frikart Sommer II)?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1778961 30/04/2014 13:23
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L

mtb:scale-taggene er nok ikke med i fila - den inneholder nok kun fargede linjer som er generert ut fra disse taggene.

ok

Så da er det kanskje heller et av disse alternativene (basert på null erfaring med Garmin Oregon 550):
* at enheten ikke støtter overlays (mer enn ett kart; et kart plassert oppå et annet kart)

Den støtter det. Har bl.a prøvd overlaykartene fra frikart.no før

* at enheten tegner kartene i feil rekkefølge (dvs fargede linjer skjult bak noe annet i frikart)

Jeg heller til denne muligheten

* at kartene er plassert på feil sted slik at enheten ikke finner dem. Jeg tror de skal ligge i "Garmin"-mappen, ikke i noen undermappe/CustomMaps e.l..

De ligger i garmin mappen på det eksterne microSD-kortet, sammen med de andre kartene.

Spørsmål for feilsøkingen:
* Får du opp både Frikart og dette stioverlay-kartet blant tilgjengelige kart på enheten?
Ja

* Fungerer overlay-kartet hvis du slår av alle andre kart (inkl. Frikart)?
Ja ICON_SMILE

* Har du prøvd å benytte Frikart sitt overlay-kart (f.eks. det som inneholder skiløyper) sammen med andre kart (f.eks. Frikart Sommer II)?

Ja

Tippet du kanskje var inne på noe med kart som overskriver hverandre. Så prøvde litt mer systematisk feilsøking.
Deaktiverte alle kart for området unntatt base kartet. Deaktiverte trail overlaykart fra frikart, OSM Topo Summer fra frikart, Og aktuelt Topo Adventure kart fra Garmin for området.

Da så jeg farget stioverlay kart over base-kartet ICON_SMILE
Aktiverte en og en av de andre kartene igjen, og så det helt til at jeg aktiverte Garmin sitt Topo Adventure kart. Da forsvant det.

Så konklusjonen må være at Garmin sitt kart overskriver OSM og overlay-kartene ( gir jo egentlig ikke så mye mening, siden et overlay kart burde legge seg oppå alle andre kart.)

Nå funker det fint. Nå kan jeg zoome ut og inn så mye jeg vil, og fremdeles se kartet. og jeg får opp stiene lengre øst for det gamle utsnittet ICON_SMILE Tusen takk NilsStrom.
jeg likte skyggeleggingen av høydekurvene fra Topo Adventure kartet, Det ga en fin visualisering og "3d-effekt" av terrenget, men jeg skal klare meg fint uten ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1778965 30/04/2014 13:28
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Ren gjetning fra min side, men det kan jo tenkes at Garmin bruker filnavnet til å finne ut hvilket kart som skal øverst og nederst ?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1779063 30/04/2014 16:31
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Da er det bekreftet: Feilsøking funker! ICON_WINK

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1780367 03/05/2014 09:32
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Da er det bekreftet: Feilsøking funker! ICON_WINK

Nå er det foreløpig avkreftet! For feilsøkingen fungerte ikke hos meg selv...
"stioverlay"-fila har så langt ikke blitt synlig blant kartene jeg kan velge. Har prøvd dette:
* legge fila samme sted som Frikart-filene, på minnekortet
* legge fila på internminnet på GPS-en
* deaktivere alle andre kart
* fjerne et par av de andre kartene (i tilfelle det var for mange e.l.)
* endre/forenkle navn på fila, til et uten tall og bindestreker

Flere tips?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1780667 03/05/2014 22:26
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Feilsøkingen er nå avsluttet, etter at jeg oppdaget at det hjalp å fjerne (fra minnekortet) et annet kart jeg lagde for et par måneder siden. Dette hadde visst samme navn (kartnavn, ikke filnavn) som "stioverlay"-kartet Nils nå hadde lagd...og av en eller annen grunn viste enheten da kun det eldste kartet med dette navnet.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1790534 19/05/2014 11:56
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Er det andre enn meg som sliter med reitstoen-kartet nå? Har blitt helt avhengig av det, men nå vil ikke kartet loade. Har prøvd mobiltelefon, mac og pc, med samme resultat. Hjelp!

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: bøttesmetten] #1790547 19/05/2014 12:09
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Det funker fint for meg ja. (fra PC)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1790548 19/05/2014 12:11
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Men når jeg først er ikke på tråden her. La tidligere i dag merke til an enkelte stier har fått en gul kant på sidene. Ser ikke legend er oppdatert. Hva symboliserer dette?
(Se vedlagt bilde)

Vedlegg
reitstoenmap.jpg (13.92 KB, 198 nedlastinger)
Redigert av lunetix; 19/05/2014 12:16. Rediger grunn: Se vedlegg
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: bøttesmetten] #1790562 19/05/2014 12:29
grevlingen Offline
Medlem
Medlem
Sitat: bøttesmetten
Er det andre enn meg som sliter med reitstoen-kartet nå? Har blitt helt avhengig av det, men nå vil ikke kartet loade. Har prøvd mobiltelefon, mac og pc, med samme resultat. Hjelp!

Funkar ikkje her heller, men du kan bruke kjelda: http://www.openstreetmap.org/#map=13/63.4357/10.3218

Ikkje like fine fargar, men stiane er der.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1790565 19/05/2014 12:34
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
... enkelte stier har fått en gul kant på sidene.... Hva symboliserer dette?

Det symboliserer en sti som er godt egnet for terrengsykling, dvs. morsom / vakker eller på annen måte er å foretrekke på terrengsykkel.

Teknisk er dette rendringen av class:bicycle.mtb.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1790589 19/05/2014 12:56
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Men når jeg først er ikke på tråden her. La tidligere i dag merke til an enkelte stier har fått en gul kant på sidene. Ser ikke legend er oppdatert. Hva symboliserer dette?
(Se vedlagt bilde)

Rart. Jeg har oppdatert legende-fila. Tror jeg skal gjøre om navnet på den, og linke på nytt i kartet, så nettleseren blir tvunget til å lese den nyeste.
Samt at jeg skal skrive om teksten ICON_LAUGH

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1790609 19/05/2014 13:19
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Reitstoen

Rart. Jeg har oppdatert legende-fila. Tror jeg skal gjøre om navnet på den, og linke på nytt i kartet, så nettleseren blir tvunget til å lese den nyeste.
Samt at jeg skal skrive om teksten ICON_LAUGH

Ah. Jeg ser den nå. kanskje caching issue?K

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1790624 19/05/2014 13:36
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Ah. Jeg ser den nå. kanskje caching issue?K

Tror jeg måtte åpne link til selve fila, og trykke refresh selv også. Mulig det funker med en refresh av selve nettsiden også. Uansett tror jeg at det blir å gjøre om navnet på fila.
Dessuten har jeg også problemer med å få kontakt med domenet mitt nå frown

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: grevlingen] #1790711 19/05/2014 16:41
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: grevlingen
Sitat: bøttesmetten
Funkar ikkje her heller, men du kan bruke kjelda: http://www.openstreetmap.org/#map=13/63.4357/10.3218
Ikkje like fine fargar, men stiane er der.

Takk for fargeskryt ICON_LAUGH

Nettsiden min har vært nede pga nettverksproblemer hos Hostgator, men oppe igjen nå ser det ut til. På tide å lete etter et nytt webhotell. Noen tips?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1790730 19/05/2014 17:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Gøy att både mtb karten och generella uppdateringar i osm har blivit så pass bra ICON_SMILE Det finns många fler stiar i osm databasen nu än vad det gjorde för ett år sedan.

La förövrigt in class:bicycle:mtb på en hel del stiar i bymarka nettopp. satte 1 på alla stiar jag tycker är värda att sykla (och kom på i farten). Verkar inte som att någon har lagt in så mycket högre än 1 (och de jag fant tog jag bort, Snaken 2, 3 är inte de bästa stiarna i trondheim...)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1790804 19/05/2014 19:28
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
La förövrigt in class:bicycle:mtb på en hel del stiar i bymarka nettopp. satte 1 på alla stiar jag tycker är värda att sykla (och kom på i farten). Verkar inte som att någon har lagt in så mycket högre än 1 (och de jag fant tog jag bort, Snaken 2, 3 är inte de bästa stiarna i trondheim...)

Hm. Det betyr at Snaken 2 og 3 ikke er verdt å sykle? ICON_WINK Jeg synes de er fine, både opp og ned, til tross for et par stygge gjørmehøl (og til tross for at de ikke gir voldsomme tekniske utfordringer).
PS. Man bør føle seg fri til å bruke hele skalaen, tenker jeg...det må finnes noen stier i Sør-Trøndelag som fortjener class:bicycle:mtb>1.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1790811 19/05/2014 19:33
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Gøy att både mtb karten och generella uppdateringar i osm har blivit så pass bra ICON_SMILE Det finns många fler stiar i osm databasen nu än vad det gjorde för ett år sedan.

Mekket en side for å sammenligne dagens kart mot en av de eldre fra i fjor (2013-04-27):
http://osm.reitstoen.com/compare_old.php

Her er en som viser nyeste mot forrige oppdatering:
http://osm.reitstoen.com/compare.php
Fint for å sjekke hva som er endret siden sist ICON_SMILE

(edit: kan være vanskelig å se, men det er en "slider" øverst i kartet)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1790812 19/05/2014 19:34
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast

Hm. Det betyr at Snaken 2 og 3 ikke er verdt å sykle? ICON_WINK Jeg synes de er fine, både opp og ned, til tross for et par stygge gjørmehøl (og til tross for at de ikke gir voldsomme tekniske utfordringer).
PS. Man bør føle seg fri til å bruke hele skalaen, tenker jeg...det må finnes noen stier i Sør-Trøndelag som fortjener class:bicycle:mtb>1.

Jeg satte ned Snaken 2 og 3 fra class 3 til 2 i går. Men enig i at de ligger på 1 (som de er nå). Kanskje 1.5, siden de er så populære ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1790817 19/05/2014 19:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, det var inte det jag försökte skriva. Snaken 2 och 3 stod som 2 när bärstier, lykkjestien, garnison etc stod som 1. Nu satte jag dem till 1 eftersom jag inte tycker att de är bättre än alla naturliga och fina stiar i bymarka. Det är ju faktiskt bara grusade, smala stier med minimalt med hinder förutom ett ibland stort gjörmehåll.

Nu ser jag att några fler stier står som 2 men en riktigt fin sti som lykkjestien gör det inte.

Men vi kan ju alltid försöka komma fram till hur de ska graderas. Nu satte jag 1 på stier jag tycker är fin att sykla trots att en del är bättre än de andra också av dem.

Side 10 av 14 1 2 8 9 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå