Det var Reitstøen (Reitstoen på forumet) som lagde disse KMZ-filene for Trondheim. Hvis du undersøker filene på http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/ ser du at det ihvertfall ligger en der fra 3. oktober. Men jeg tror siste versjon (som mangler dato) er nyere, prøv den og se hva som skjer! Eventuelt spør ham.
Vet. Det var mer et spørsmål til tråden, men siterte deg fordi du hadde siste innlegg som nevnte denne filen eksplisit. Jeg prøvde å åpne url'en i browseren min i håp om at den listet dato på filene, men den gang ei. Men var for kjapp til å legge merke til at det lå et par kopier der med dato i filnavnet dog
Sitat: anderfo
Sitat: lunetix
Evnt. Er det en (enkel) metode jeg kan bruke for å lage mine egne kartutsnitt som jeg kan bruke på Garminen min, av de områder jeg ønsker? Og bruke det kartgrunnlaget som er laget.
Det finnes ingen superenkle metoder, men når man først har lagd slike filer for ett område er det relativt lett å lage tilsvarende for andre områder. Det er imidlertid en stund siden jeg lagde KMZ for Oppdal, og i ettertid har jeg byttet datamaskin og ikke orket å sette opp alt igjen...
Men det finnes enda bedre og enklere løsninger enn KMZ-filer, egentlig. For Trondheim klarer jeg nå, i samarbeid med NilsStrom, å lage egne kartfiler/IMG-filer (à la Frikart) for Trondheimsområdet, med både sykkelstier/-farger og høydekurver, ved hjelp av noen ganske enkle script (men som krever tilgang til en Unix-server m.m.). Dette er langt enklere og penere enn KMZ-filer.
Det høres jo mye bedre ut. Og jeg er en *nix-mann, så det burde gå bra med riktige instruksjoner. Så lenge det ikke krever mye avansert tilpassing av scriptene? For jeg er ikke noe utpreget script guru.
Eller enda bedre hadde det jo vært om det er mulig a lage overlay-kart. men kun stiene og farger, som jeg kan legge oppå de kartene jeg allerede har lastet inn på gps'en (også ála Frikart).
Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge. I øyeblikket er jeg veldig travel, men det er kanskje mulig at det i løpet av noen uker vil kunne dukke opp IMG-filer for større områder enn Trondheim. Snakk med NilsStrom eller Reitstoen hvis du vil prøve å lage slikt selv!
Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge.
Å nei, høydekurvene var en skikkelig hodepine. Masse tidkrevende manuelt arbeide. Men resten av kartet kan så vidt jeg kan skjønne lett utvides for hele Norge.
Satser på at de følger med på denne tråden
Det kan du være sikker på!
Skikkelig travel denne uka, men skal se om ikke det går an å få laget et overlay-kart for hele Norge om ikke så lenge. Dette brukt sammen med et av kartene fra frikart.no burde bli en kjempeløsning.
PS. Funker på Edge 800/810. Tror ikke det funker på Edge 705.
Vil bare nevne, for andre med 705. KZM-fila fungerer ikke (får altså ikke den fargekodingen), men osm-kartet fra frikart fungerer helt fint, og der ligger alle sti-navnene inne også (ihvertfall for Trondheim og omegn). Jeg ser altså at jeg sykler 'prikkstien', 'øvre hylla', osv.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: parob]
#177539124/04/201407:39
Jeg mangler høydekurver for andre områder, men såvidt jeg skjønte kan NilsStrom ganske lett fikse dette for hele Norge.
Å nei, høydekurvene var en skikkelig hodepine. Masse tidkrevende manuelt arbeide.
Æsjda. ...jeg husker du skrev dette en gang, men jeg trodde faktisk at du kødda
Sitat: NilsStrom
Men resten av kartet kan så vidt jeg kan skjønne lett utvides for hele Norge.
Skikkelig travel denne uka, men skal se om ikke det går an å få laget et overlay-kart for hele Norge om ikke så lenge. Dette brukt sammen med et av kartene fra frikart.no burde bli en kjempeløsning.
Det høres jo helt gull ut!
Om det i tillegg er mulig å ta med de områdene som er såvidt innim grensa til Sverige også, som f.eks. det området her:
Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige)
Det høres jo helt gull ut!
Om det i tillegg er mulig å ta med de områdene som er såvidt innim grensa til Sverige også, som f.eks. det området her:
Og kanskje enda sterkere ønsket for min del; Området og stiene rundt Storulvan, til Sylane Gåsen og ned til Handøl etc. (området her: http://osm.reitstoen.com/#11/63.1540/12.3833 om direktelink funker). (Sverige)
Har satt sammen et beta-overlay-kart for Norge. Dette kartet inneholder bare fargene for mtb:scale (grønn=lett, blå=middels, rød=vanskelig), men når det brukes sammen med det topografiske sommerkartet fra frikart.no blir dette et bra turkart for terrengsykkelbruk. Dette tilsvarer løsningen til Reitstoen, og er basert på de samme kartdataene, bare utført med en annen teknisk krusedull.
Apropos til lunetix: Gi gjerne tilbakemelding på fargene/graderingene når du har besøkt et nytt område. I dette eksempelet (stiene rundt Storulvån) er graderingene basert på utsagn fra enkelte personer som har syklet der, og innspill fra flere blir alltid godt mottatt
Sitat: NilsStrom
Har satt sammen et beta-overlay-kart for Norge. Dette kartet inneholder bare fargene for mtb:scale (grønn=lett, blå=middels, rød=vanskelig), men når det brukes sammen med det topografiske sommerkartet fra frikart.no blir dette et bra turkart for terrengsykkelbruk. Dette tilsvarer løsningen til Reitstoen, og er basert på de samme kartdataene, bare utført med en annen teknisk krusedull.
Legges inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må man selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en.
Supert!
Men ved første øyekast, så ser det ikke ut til at det virker på min Garmin Oregon 550 Kanskje ikke den støtter mtb:scale tagger? Noen andre som har prøvd tilsvarende på oregon enheter, eller har sett noe skrevet om det andre steder? (Jeg har prøvd å google litt, med fant ikke noe nyttig info.)
Legges inn på GPS på samme måte som kartene fra frikart.no, og så må man selvsagt huske å skru på begge kartene i menyen på GPS'en.
Supert!
Men ved første øyekast, så ser det ikke ut til at det virker på min Garmin Oregon 550 Kanskje ikke den støtter mtb:scale tagger? Noen andre som har prøvd tilsvarende på oregon enheter, eller har sett noe skrevet om det andre steder? (Jeg har prøvd å google litt, med fant ikke noe nyttig info.)
mtb:scale-taggene er nok ikke med i fila - den inneholder nok kun fargede linjer som er generert ut fra disse taggene. Så da er det kanskje heller et av disse alternativene (basert på null erfaring med Garmin Oregon 550): * at enheten ikke støtter overlays (mer enn ett kart; et kart plassert oppå et annet kart) * at enheten tegner kartene i feil rekkefølge (dvs fargede linjer skjult bak noe annet i frikart) * at kartene er plassert på feil sted slik at enheten ikke finner dem. Jeg tror de skal ligge i "Garmin"-mappen, ikke i noen undermappe/CustomMaps e.l..
Spørsmål for feilsøkingen: * Får du opp både Frikart og dette stioverlay-kartet blant tilgjengelige kart på enheten? * Fungerer overlay-kartet hvis du slår av alle andre kart (inkl. Frikart)? * Har du prøvd å benytte Frikart sitt overlay-kart (f.eks. det som inneholder skiløyper) sammen med andre kart (f.eks. Frikart Sommer II)?
mtb:scale-taggene er nok ikke med i fila - den inneholder nok kun fargede linjer som er generert ut fra disse taggene.
ok
Så da er det kanskje heller et av disse alternativene (basert på null erfaring med Garmin Oregon 550): * at enheten ikke støtter overlays (mer enn ett kart; et kart plassert oppå et annet kart)
Den støtter det. Har bl.a prøvd overlaykartene fra frikart.no før
* at enheten tegner kartene i feil rekkefølge (dvs fargede linjer skjult bak noe annet i frikart)
Jeg heller til denne muligheten
* at kartene er plassert på feil sted slik at enheten ikke finner dem. Jeg tror de skal ligge i "Garmin"-mappen, ikke i noen undermappe/CustomMaps e.l..
De ligger i garmin mappen på det eksterne microSD-kortet, sammen med de andre kartene.
Spørsmål for feilsøkingen: * Får du opp både Frikart og dette stioverlay-kartet blant tilgjengelige kart på enheten?
Ja
* Fungerer overlay-kartet hvis du slår av alle andre kart (inkl. Frikart)?
Ja
* Har du prøvd å benytte Frikart sitt overlay-kart (f.eks. det som inneholder skiløyper) sammen med andre kart (f.eks. Frikart Sommer II)?
Ja
Tippet du kanskje var inne på noe med kart som overskriver hverandre. Så prøvde litt mer systematisk feilsøking. Deaktiverte alle kart for området unntatt base kartet. Deaktiverte trail overlaykart fra frikart, OSM Topo Summer fra frikart, Og aktuelt Topo Adventure kart fra Garmin for området.
Da så jeg farget stioverlay kart over base-kartet Aktiverte en og en av de andre kartene igjen, og så det helt til at jeg aktiverte Garmin sitt Topo Adventure kart. Da forsvant det.
Så konklusjonen må være at Garmin sitt kart overskriver OSM og overlay-kartene ( gir jo egentlig ikke så mye mening, siden et overlay kart burde legge seg oppå alle andre kart.)
Nå funker det fint. Nå kan jeg zoome ut og inn så mye jeg vil, og fremdeles se kartet. og jeg får opp stiene lengre øst for det gamle utsnittet Tusen takk NilsStrom. jeg likte skyggeleggingen av høydekurvene fra Topo Adventure kartet, Det ga en fin visualisering og "3d-effekt" av terrenget, men jeg skal klare meg fint uten
Nå er det foreløpig avkreftet! For feilsøkingen fungerte ikke hos meg selv... "stioverlay"-fila har så langt ikke blitt synlig blant kartene jeg kan velge. Har prøvd dette: * legge fila samme sted som Frikart-filene, på minnekortet * legge fila på internminnet på GPS-en * deaktivere alle andre kart * fjerne et par av de andre kartene (i tilfelle det var for mange e.l.) * endre/forenkle navn på fila, til et uten tall og bindestreker
Feilsøkingen er nå avsluttet, etter at jeg oppdaget at det hjalp å fjerne (fra minnekortet) et annet kart jeg lagde for et par måneder siden. Dette hadde visst samme navn (kartnavn, ikke filnavn) som "stioverlay"-kartet Nils nå hadde lagd...og av en eller annen grunn viste enheten da kun det eldste kartet med dette navnet.
Er det andre enn meg som sliter med reitstoen-kartet nå? Har blitt helt avhengig av det, men nå vil ikke kartet loade. Har prøvd mobiltelefon, mac og pc, med samme resultat. Hjelp!
Men når jeg først er ikke på tråden her. La tidligere i dag merke til an enkelte stier har fått en gul kant på sidene. Ser ikke legend er oppdatert. Hva symboliserer dette? (Se vedlagt bilde)
Redigert av lunetix; 19/05/201412:16. Rediger grunn: Se vedlegg
Er det andre enn meg som sliter med reitstoen-kartet nå? Har blitt helt avhengig av det, men nå vil ikke kartet loade. Har prøvd mobiltelefon, mac og pc, med samme resultat. Hjelp!
Men når jeg først er ikke på tråden her. La tidligere i dag merke til an enkelte stier har fått en gul kant på sidene. Ser ikke legend er oppdatert. Hva symboliserer dette? (Se vedlagt bilde)
Rart. Jeg har oppdatert legende-fila. Tror jeg skal gjøre om navnet på den, og linke på nytt i kartet, så nettleseren blir tvunget til å lese den nyeste. Samt at jeg skal skrive om teksten
Rart. Jeg har oppdatert legende-fila. Tror jeg skal gjøre om navnet på den, og linke på nytt i kartet, så nettleseren blir tvunget til å lese den nyeste. Samt at jeg skal skrive om teksten
Tror jeg måtte åpne link til selve fila, og trykke refresh selv også. Mulig det funker med en refresh av selve nettsiden også. Uansett tror jeg at det blir å gjøre om navnet på fila. Dessuten har jeg også problemer med å få kontakt med domenet mitt nå
Gøy att både mtb karten och generella uppdateringar i osm har blivit så pass bra Det finns många fler stiar i osm databasen nu än vad det gjorde för ett år sedan.
La förövrigt in class:bicycle:mtb på en hel del stiar i bymarka nettopp. satte 1 på alla stiar jag tycker är värda att sykla (och kom på i farten). Verkar inte som att någon har lagt in så mycket högre än 1 (och de jag fant tog jag bort, Snaken 2, 3 är inte de bästa stiarna i trondheim...)
La förövrigt in class:bicycle:mtb på en hel del stiar i bymarka nettopp. satte 1 på alla stiar jag tycker är värda att sykla (och kom på i farten). Verkar inte som att någon har lagt in så mycket högre än 1 (och de jag fant tog jag bort, Snaken 2, 3 är inte de bästa stiarna i trondheim...)
Hm. Det betyr at Snaken 2 og 3 ikke er verdt å sykle? Jeg synes de er fine, både opp og ned, til tross for et par stygge gjørmehøl (og til tross for at de ikke gir voldsomme tekniske utfordringer). PS. Man bør føle seg fri til å bruke hele skalaen, tenker jeg...det må finnes noen stier i Sør-Trøndelag som fortjener class:bicycle:mtb>1.
Gøy att både mtb karten och generella uppdateringar i osm har blivit så pass bra Det finns många fler stiar i osm databasen nu än vad det gjorde för ett år sedan.
Hm. Det betyr at Snaken 2 og 3 ikke er verdt å sykle? Jeg synes de er fine, både opp og ned, til tross for et par stygge gjørmehøl (og til tross for at de ikke gir voldsomme tekniske utfordringer). PS. Man bør føle seg fri til å bruke hele skalaen, tenker jeg...det må finnes noen stier i Sør-Trøndelag som fortjener class:bicycle:mtb>1.
Jeg satte ned Snaken 2 og 3 fra class 3 til 2 i går. Men enig i at de ligger på 1 (som de er nå). Kanskje 1.5, siden de er så populære
Nei, det var inte det jag försökte skriva. Snaken 2 och 3 stod som 2 när bärstier, lykkjestien, garnison etc stod som 1. Nu satte jag dem till 1 eftersom jag inte tycker att de är bättre än alla naturliga och fina stiar i bymarka. Det är ju faktiskt bara grusade, smala stier med minimalt med hinder förutom ett ibland stort gjörmehåll.
Nu ser jag att några fler stier står som 2 men en riktigt fin sti som lykkjestien gör det inte.
Men vi kan ju alltid försöka komma fram till hur de ska graderas. Nu satte jag 1 på stier jag tycker är fin att sykla trots att en del är bättre än de andra också av dem.