Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Stiguide Trondheim?? En ide?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: ArneW] #1610257 21/05/2013 06:45
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ArneW
Lite spørsmål: Har lastet ned topo summer2 kartet og overlay. Topo kartet er greit å få inn på edgen, men overlay fila er img fil som det ikke skjer noe med når jeg drar den inn på edgen. Hva skal jeg gjøre her for å få de fine stiene vist på edgen ?

Hei. Mulig du har funnet svar på dette i mellomtiden, men Topo Sommer 1 og 2 inneholder det samme som er i sti-overlay (fra frikart). Overlaykartet inneholder kun stier og gangveier, og er ment å bukes sammen med andre kart.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1610265 21/05/2013 06:55
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Har oppdatert litt grafikk på http://osm.reitstoen.com
Samt at jeg har laget en tegnforklaring, som dukker opp når en holder musa over info-tegnet oppe til venstre. Noen som ikke får opp tegnforklaringen? Evt forslag til forbedring av farger, linjestil etc.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1610383 21/05/2013 09:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ser bra ut men tror att det skulle vara bättre med en annan färg jämfört med de svarta prikarna för mtb scale 3-5.

Några stiar som jag har redigerat men inte lagat i tomsetmarka (vid trafostien) har mindre prickar än de andra stiarna. Tror det beror på att visibility av någon anledning är satt till intermidate trots att det är helt vanliga stiar. Det verkar ändå inte vara något som du har med i din kart beskrivelse så du borde kanske inte rendera de olik de andra stiarna? Som det är nu är det en egenskap som inte finns för de allra flesta stiarna i trondheim.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1610393 21/05/2013 09:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Att någon har använt sig av highway footway på en den skiløyper runt skogly, rønningen och granåsen blir inte heller helt bra på din kart. När det endå inte verkar som att footway och path används på rätt sett tycker jag att de ska se lika danna ut på kartan (eller iallafall inte använda sig av en färgekodning)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1610529 21/05/2013 11:55
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: fredriks
Ser bra ut men tror att det skulle vara bättre med en annan färg jämfört med de svarta prikarna för mtb scale 3-5.

Tenker du på Scale 6? Jeg tenkte at den burde skille seg ut litt ekstra, da den ikke er egnet til å sykle i det hele tatt: "Classify ways with 6 that are not rideable at all for a mtbiker".

Några stiar som jag har redigerat men inte lagat i tomsetmarka (vid trafostien) har mindre prickar än de andra stiarna. Tror det beror på att visibility av någon anledning är satt till intermidate trots att det är helt vanliga stiar. Det verkar ändå inte vara något som du har med i din kart beskrivelse så du borde kanske inte rendera de olik de andra stiarna? Som det är nu är det en egenskap som inte finns för de allra flesta stiarna i trondheim.

Det stemmer at disse er svake stier, eller "minor paths" som det opprinnelig var i det regelsettet jeg modifiserte. Vet ikke om jeg skal legge til en forklaring på dette, eller gjøre det slik at alle stier vises likt, uavhengig av visibility.

Att någon har använt sig av highway footway på en den skiløyper runt skogly, rønningen och granåsen blir inte heller helt bra på din kart. När det endå inte verkar som att footway och path används på rätt sett tycker jag att de ska se lika danna ut på kartan (eller iallafall inte använda sig av en färgekodning)

Jeg tenkte at det var greit å skille footway fra path. Og de veiene rundt Sørem, og opp mot Rønningen, mener jeg heller burde vært track eller path. Men på No:Map Features er det definert litt annerledes. Vurderer å fjerne fargekoding på footway, slik at path of footway blir likt igjen.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1610558 21/05/2013 12:22
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Reitstoen

Några stiar som jag har redigerat men inte lagat i tomsetmarka (vid trafostien) har mindre prickar än de andra stiarna. Tror det beror på att visibility av någon anledning är satt till intermidate trots att det är helt vanliga stiar.

Det stemmer at disse er svake stier, eller "minor paths" som det opprinnelig var i det regelsettet jeg modifiserte. Vet ikke om jeg skal legge til en forklaring på dette, eller gjøre det slik at alle stier vises likt, uavhengig av visibility.

Hvis disse stiene er like godt synlig som de andre vil jeg tro at det er visibility som skal endres, ikke rendringen.

For orienteringskart osv. er det vanlig at utydelige stier er merket med en egen symbolikk, fordi dette kan brukes til å orientere seg etter. Hvor vidt dette trengs for et sykkelkart kan man diskutere. I utgangspunktet synes jeg at merker som trail_visibility bør være med i rendringen av kartet. F.eks vil svaksynte kanskje trenge en viss kontrast for å orientere seg langs en sti. Ved hjelp av et kart med rik symbolbruk kan man da velge en egnet reiserute. Et annet eksempel er at stier som er utydelige er lettere å komme bort fra / vanskeligere å finne tilbake til. Dette kan være veldig nyttig å vite i ukjent terreng, for det kanskje krever at syklisten navigerer vha. kompass deler av ruten.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1610597 21/05/2013 13:19
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N

I følge OSM wikien for footway er denne Etablert med "tiltak" (brukt gravemaskin e.l.).

Dette passer for de skiløypene som har blitt belagt med grus som er kjørt til området. Disse synes jeg bør ha en annen symbolikk - for disse stiene passer ofte til å rusle runt med barnevogn osv. Highway=path er definert som Small road/path in rural landscape, hvor jeg synes det fremgår (om ikke eksplisitt) at framkommeligheten er dårligere enn for footway.

Jeg er 100% enig det du sier om at footway og path ikke er brukt på rett måte - og i alle fall ikke konsekvent over hele marka. Her mener jeg at det bør rettes opp i OSM, slik at kartografien til reitstoen faktisk gir mening.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1610640 21/05/2013 14:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Tenker du på Scale 6? Jeg tenkte at den burde skille seg ut litt ekstra, da den ikke er egnet til å sykle i det hele tatt: "Classify ways with 6 that are not rideable at all for a mtbiker".

Nei, jag tänkte på att det inte alltid är så lätt att se skillnad på mtb:scale 2,3,4,5 eftersom färgen är rätt lik eller samma och skillnaden är frekvensen på de svarta sträcken. Tror det skulle vara bättre med att använda andra färger, tex lilla.

Sitat: NilsStrom

Hvis disse stiene er like godt synlig som de andre vil jeg tro at det er visibility som skal endres, ikke rendringen.

Ja, men av de stiarna som jag har redigerat (mest lagt in mtb:scale) så tror jag dessa stiarna är de enda där visibility tagen har använts. Jag har inte tittat på reglerna för den tagen men möjligt att intermidate är rätt gradering på de stiarna.

Både det och footway/path tycker jag inte används helt rätt i marka och eftersom de inte är spesiellt intressanta för oss så tror jag det bästa är att ignorera dem helt.

Det första stället jag märkte skillnaden i footway/path var i skilöypan mellan skogly och rönningen. Den går mest på myr och är inte spessielt fin att sykla eller gå.

Å andra sidan så tycker jag att breden och tydligheten på stier är ett område där OSM ofta är dårligt så om någon gidder att sätta in rätt graderingen på visibility och bredd på stierna så skulle det vara bra.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1610671 21/05/2013 15:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tittade lite på definitionerna. Tycker att vi bara ska använda oss av path som stier, gärna med visibility och bred och track för tex skilöyperna runt saupstad och en hel del av skilöyperna i estenstadsmarka. Den norska definitionen av footway tycker jag är rätt konstig (iallafall i skogen men det står ju urban i den norska definitionen).

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1611125 22/05/2013 08:08
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Nymånestien i OSM er i virkeligheten gjengrodd og sperret av diverse rotvelt. Jeg tar meg den frihet å endre den til den syklbare stien som ligger litt lenger vest.

Jeg var ned der på mandag, fin flyt stort sett hele veien, men det trengs litt rydding hist og her. Stien er lite brukt, selv om jeg synes det er en av de fineste stiene i Estenstadmarka. Aberet er at man må tråkke et stykke på grusvei for å kome seg opp i Styggdalen igjen.

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: ehovde] #1612652 24/05/2013 10:37
H
Håvard- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hva er det som er beste måte å bruke dette kartet når man er ute å sykler?

Jeg har en garmin 705, kun brukt den til logging til nå.
Har også en android telefon...

Evt så kan jeg jo printe ut kart?

Hva foretrekker dere/hva er mulig? pig

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1612710 24/05/2013 11:56
H
henkehhh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Kan noen legge ut den .kmz fila i gpx format? Har for tiden kun jobb-pc uten tilgang til å installere programmer som kan konvertere.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1615375 28/05/2013 20:57
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er det mulig på en eller annen måte og åpne internettsiden med kartet på telefonen og samtidig få opp sin egen posisjon der ?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: ArneW] #1615419 28/05/2013 21:33
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ArneW
Er det mulig på en eller annen måte og åpne internettsiden med kartet på telefonen og samtidig få opp sin egen posisjon der ?

Prøv nå! http://osm.reitstoen.com/ ICON_SMILE (trykk lokasjons-ikon oppe til venstre)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1615434 28/05/2013 21:47
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Supert. takk

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: henkehhh] #1615616 29/05/2013 08:46
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: henkehhh
Kan noen legge ut den .kmz fila i gpx format? Har for tiden kun jobb-pc uten tilgang til å installere programmer som kan konvertere.

Kmz-filen er kun en fil som inneholder en del bildefiler som kan vises på utvalgte Garmin-enheter, samt Google Earth og evt andre programmer. Det som vises i filen er er lite utsnitt fra online-kartet. Den kan ikke konverteres til gpx, hvis ikke gpx-formatet støtter mer en hva jeg kjenner til.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1616131 29/05/2013 21:47
C
cotte78 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
Jeg vil bare få takke Reitstoen og dere andre som har bidratt til å lage stikart for Tr.heim. Det er helt rått å sykle i Estenstadmarka med kartet lastet inn på Garmin 810.
Det er enkelt og finne stier som passer eget nivå og finne nye utfordringer.
Hilsen en nyfrelst rookie.

Redigert av cotte78; 29/05/2013 21:48.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1616393 30/05/2013 11:26
H
Halvorsn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Finnes det en iphone kartapp man kan laste dette inn i? er helt ukjent i estenstadmarka og har prøvd meg med screenshot av kartet, men det funker liksom ikke like bra ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1616410 30/05/2013 11:43
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Last ned Norgeskart appen. den hjelper i hvert fall en del

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Halvorsn] #1616418 30/05/2013 11:56
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Halvorsn
Finnes det en iphone kartapp man kan laste dette inn i? er helt ukjent i estenstadmarka og har prøvd meg med screenshot av kartet, men det funker liksom ikke like bra ICON_SMILE

Hvis du ikke er redd for å bruke litt datatrafikk, er det jo bare å gå til nettsiden når en er i skauen.

Hvis en vil laste ned på forhånd, kan en bruke OpenMaps eller OpenMaps Pro. Flott program som også støtter ruting (Pro-versjon). Funker på iPad også.

For å legge til kartet mitt i OpenMaps, gjør som følger:
Settings -> Map - Type -> Edit -> "add new type"
Name: Skriv inn ønsket navn
URL Format: http://tiles.reitstoen.com/osm/mtbmap_trondheim/<zoom>/<x>/<y>.png
Save

Også kan en velge område, for så å laste ned dette til minnet på telefonen. (Tools -> Download)

En kan legge til/laste ned andre kart også, hvis en kjenner tiles-stien (link-formatet til alle småbildene som kartet består av)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1616425 30/05/2013 12:01
H
Halvorsn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Supert. Takker. Datatrafikken er i utgangspunktet ikke problemet, men heller mangelen på 3G-dekning ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1617694 01/06/2013 13:55
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L

Anyhow. Har prøvd å lage et Garmin Custom Map. Legg filen jeg har linket til under på Garmin enheten (evt minnekort) i en katalog som heter /Garmin/CustomMaps/
En kan også åpne filen i Google Earth.

http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/trondheim-test.kmz (2.5MB)

Dette så ut som akkurat det jeg trenger (Iallefall intill ett bedre alternativ er tilgjengelig.)
Hadde håpet på litt nybegynner-egenguiding i marka på Malvik-siden. F.eks. stiene mellom Saksvik/Aunvottan og Solemsvottan. Men etter mye trøbling med å deaktivere andre kart osv for å forsøke å få det frem på min Garmin, ser det ut til at dette kartet dekker kun fram til ca Solemsvottan østover? (buhuu crying2 ).

Er det mulig å be ydmykt om at noen eksperter (smisk) kan lage en tilsvarende fil som også dekker de omrøder som er øst for Solemsvottan? Gjerne inkludert Leisdatåsen.

Fantastisk arbeid forresten, til alle dere som jobber med det her. (mere smisknotworthy )

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: lunetix] #1617917 01/06/2013 19:52
anderfo Online
Besatt
Besatt
KMZ-fila er vel uansett ganske gammel nå og klar for oppdatering? En fil som dekker et større område er på ønskelista ja ICON_WINK

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1618208 02/06/2013 13:03
larsi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Finnes det noe tilsvarende for Android? Sliter også med manglende 3G-dekning i skogen..

Sommer, sol og sykkel!
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1620731 06/06/2013 06:56
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Morn,
Jeg har dyttet inn endel stier på OSM, rundt kåken min, nedenfor Leistadåsen, dvs. Leistadhaugen, i løpet av de siste dagene.

Av en eller annen grunn dukker de ikke opp på kartet:

http://osm.reitstoen.com/#14/63.4275/10.6668

Mine redigeringer på stiene i Leistadåsen har dukket opp, men om man skal se mine ting på Leistadhaugen så må en velge openstreetmap fra menyen:

http://osm.reitstoen.com/#16/63.4324/10.6547

Går det greit å fikse dette, tro?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: ØysteinS] #1620799 06/06/2013 08:18
anderfo Online
Besatt
Besatt
Ja, stiene dine på Leistadhaugen ligger nå synlige på openstreetmap.org, men de er ikke synlige hos Reitstøen ennå - det skyldes nok at han må oppdatere kartet sitt manuelt...

PS. For å være helt sikker på å se siste versjon av Reitstøens kart (i tilfelle du bare ser på gamle bilder fra din cache/hurtiglager), kan du kjøre Chrome i incognito mode (Ctrl+Shift+N). Da blir alle bildene lastet ned på nytt. Alternativt kan du tømme hurtiglageret.

Nå har ihvertfall all redigeringen din på Solemsvåttan og Leistadåsen dukket opp der, det er vel litt lenger siden du gjorde det. Bra jobba!

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1621226 06/06/2013 19:45
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Reitstoen har vært "litt" busy denne uka, men kommer sterkere tilbake i løpet av helgen ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1621752 07/06/2013 13:28
anderfo Online
Besatt
Besatt
Tomset gård burde få et dødningehode-symbol på seg. Hvordan angir jeg det med OSM?

De som bor der nå er svært lite vennlige overfor turgåere, løpende, skigåere og syklende, og jeg har opplevd (som del av en gruppe på ca 20 stk løpende) å bli siktet på med hagle (!) forbi denne gården. I ettertid er det lagt ut store bunter med piggtråd her, det har blitt plassert endel bilvrak på den gamle stien rundt gården, og det har grodd opp masse brennesle. De gruser også veien ekstra mye der skiløypa krysser - på pur faenskap antar jeg.
For 10-15 år siden brukte vi alltid å starte løpeturer med å løpe forbi denne gården og videre på stien enten opp mot Styggdalen/Nedre Nøkken eller innover langs Tomsetmyra. Vi arrangerte også skirenn på Tomsetmyra og hadde skileikområde rett ved gården, med velsignelse fra bonden. Plutselig skiftet gården eier og hagla ble funnet fram... Nå frarådes derfor å komme innenfor 150m avstand fra gården hvis du vil ha livet i behold.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1621915 07/06/2013 20:19
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Greit å vite. Lenge siden jeg har sykle forbi gården der nå, men gjorde det ofte på slutten av 90-tallet. Nå pleier jeg å brekke av sånn at jeg kommer ut den røde med svarte prikker i skiløypa/grusveien mellom lydløyperunden og Bekken.

btm
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1622575 09/06/2013 13:06
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Kan jeg loade mine garminconnect tracks i reitstoenmapen?

Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Moderator  support