Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Stiguide Trondheim?? En ide?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: skiraffen] #1594229 25/04/2013 11:18
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen
Jojo, men vil ikke komme med for mange forbedringer hvis det uansett er en betaversjon...

Kartdataene er hentet fra Openstreetmap, som ikke egentlig er "beta". Det er Reitstøens framvisning av dette som er beta ICON_SMILE

Det betyr at hvis du ønsker å endre på vanskelighetsgraden på stiene, er det bare å logge inn på Openstreetmap og gjøre det. Litt lenger opp i tråden her ligger det lenker til bl.a. en terrengsykkel-tråd der framgangsmåten er forklart.
Endringen vil bli synlig i Reitstøens kart neste gang han oppdaterer det.

Mange av "graderingene" er basert på synsing fra én eller noen få personer som ikke nødvendigvis har syklet der selv engang. Så alle innspill/bidrag fra flere mottas med glede...

Det viktigste å bidra med er kanskje å få inn stiene på Vikåsen, Reppe, Malvik, Vassfjellet osv. Altså det som ennå ikke er lagt inn i det hele tatt.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1594237 25/04/2013 11:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ellers burde man fått inn stien fra E.hytta til Estenstadammen som går innom Ragna(tm). Denne kommer uten tvil i "utenfor kategori, et hakk over Veggen :-D

Lenge siden den er kjørt av stifolk, tror jeg...
Noen som tar utfordringa? Lurer på om jeg er blitt for gammal, eller har for "lett" sykkel nå...?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: RazeFaze] #1594240 25/04/2013 11:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Veggen är faktiskt graderad en grad högre än hylla men färgekodningen, röd med svarta prikar är inte helt tydlig.

Med bara en gradering på stiarna tycker jag att det skulle vara bättre om alla stiar var graderade för hur lätta de är att sykla nedför. Det ger också en indikation på hur svåra de är att sykla uppför.

Om man graderar efter den vanligaste rikningen (om det ens är klart vilken det är) så tycker jag att det blir oklart.

Exempel på stier som verkar vara graderade efter hur svåra de är oppför är tex prikkbakken, den tunga stigningen upp till månen, skilöypan vid Nøkken och diverse skogsveier vester om liaåsen (men dem vet jag lite om förutom att jag tror att eventuella problem är gjörma) och akebakken.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: RazeFaze] #1594243 25/04/2013 11:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror jag har gått den stien en gång. Var rätt brant...

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1594261 25/04/2013 11:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Veggen är faktiskt graderad en grad högre än hylla men färgekodningen, röd med svarta prikar är inte helt tydlig.

Med bara en gradering på stiarna tycker jag att det skulle vara bättre om alla stiar var graderade för hur lätta de är att sykla nedför. Det ger också en indikation på hur svåra de är att sykla uppför.

Om man graderar efter den vanligaste rikningen (om det ens är klart vilken det är) så tycker jag att det blir oklart.

Exempel på stier som verkar vara graderade efter hur svåra de är oppför är tex prikkbakken, den tunga stigningen upp till månen, skilöypan vid Nøkken och diverse skogsveier vester om liaåsen (men dem vet jag lite om förutom att jag tror att eventuella problem är gjörma) och akebakken.

Prikkbakken er jo seriøst undervurdert nedover, den er knallmorsom. Benyttes litt sjelden den veien fordi den er litt vanskelig å linke inn i en runde, med mindre man tar prikkstien "baklengs" også :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1594264 25/04/2013 11:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Tror jag har gått den stien en gång. Var rätt brant...

Hvis det er stien inn mot Ragna så er den altfor lett egentlig, men Ragna(tm) er en dropp hvor det er ca 180cm når man står helt inntil kanten, og man lander litt lenger ned, mellom to trær og har ganske kort bremseflate.

Tok den en gang for altfor lenge siden, men da med tilnærmet utforrigga stisykkel på 16kg og 150mm vandring... men moro, aldri kjempet mot flere demoner noen gang.
Har tatt den med utforsykkel etter det, null problem da...
Alle de med "endurosykler" bør tenke litt på hva syklene takler :-D

Går også flere kylling-ruter rundt droppen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1594272 25/04/2013 11:57
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Dette er jo alfa og omega her. Ideelt sett burde det jo vært en tofarget strek med fargekoding for hver vei (burde være enkelt å fikse..).

Og når det gjelder forslag til endring av fargekode, hva blir 'konsensus' der egentlig? Er det sist forslag som gjelder?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1594300 25/04/2013 12:31
Arne_And Offline
More than words
More than words
Finnes det en enkel oppskrift for å få OSM-kart inn på GPS-en? Garmin 60Cx evt Android-mob.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Arne_And] #1594303 25/04/2013 12:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1594323 25/04/2013 12:54
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Bruker frikart på min Edge 800, men skulle gjerne hatt med stiene og informasjonen som ligger på kartet her i tillegg ICON_SMILE

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: skiraffen] #1594330 25/04/2013 13:03
anderfo Online
Besatt
Besatt
Ideelt sett burde det jo vært en tofarget strek med fargekoding for hver vei (burde være enkelt å fikse..).

Dette er jo mulig, men det vil også kunne bli forvirrende (hvilken er opp og hvilken er ned?) og det vil bli litt mer rotete på de stedene hvor det er mange stier.
Så er spørsmålet: Hvor viktig er denne "graden"? Det er kanskje nok å gi en liten pekepinn på omtrent hvor vanskelig det er, sånn at man kan planlegge turer på passelig nivå? Ikke nødvendigvis så nøyaktig at alle cruxene har en annen farge enn resten av stien, f.eks.

Og når det gjelder forslag til endring av fargekode, hva blir 'konsensus' der egentlig? Er det sist forslag som gjelder?

På OSM er det slik det funker ja (på samme måte som på Wikipedia). Hvem som helst kan gå inn og endre den, og da er det nyeste som gjelder. Men det er mulig å se hvem som har gjort endringer, og å reversere dem hvis man er uenig.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Ulyd] #1594331 25/04/2013 13:04
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ulyd
Bruker frikart på min Edge 800, men skulle gjerne hatt med stiene og informasjonen som ligger på kartet her i tillegg ICON_SMILE

Alle stiene er nok med på frikart sine kart, men ikke mtb:scale info.
Da kan en laste ned kart fra http://openmtbmap.org/download/odbl/. Jeg har ikke testet disse på min Garmin selv, så jeg vet ikke hvor flott kartografien blir med disse kartene.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1594346 25/04/2013 13:22
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Skulle vi spørre pent om Sverre som driver frikart.no har muligheter for å lage et stilsett for terrengsykling?

Eventuelt at noen herfra bidrar til stilsettet og han kjører det inn sammen med resten av kartene der?

Kartene på frikart.no oppdateres en gang i døgnet, så det hadde vært flott om det lå et turkart for terrengsykling der.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1594356 25/04/2013 13:37
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NilsStrom
Skulle vi spørre pent om Sverre som driver frikart.no har muligheter for å lage et stilsett for terrengsykling?
Eventuelt at noen herfra bidrar til stilsettet og han kjører det inn sammen med resten av kartene der?
Kartene på frikart.no oppdateres en gang i døgnet, så det hadde vært flott om det lå et turkart for terrengsykling der.

Tenkte samma tanken selv. Skal ikke se bort fra at det er flest terrengsyklister som allerede laster ned kart derfra.
Hadde vært moro å prøvd å lage garmin kart selv, for å teste hvilke stilsett som gjør seg best på f.eks. Garmin 800/810. Men tror jeg skal prioritere å få laget ferdig et pdf-kart for Bymarka/Estenstadmarka m.m. først.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: RazeFaze] #1594397 25/04/2013 14:48
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Er det et dropp i Litjrenna?

Ikke som i "crux der eneste mulige forsering involverer begge hjul i lufta samtidig", men du skjønner sikkert hvilken del av løypa jeg mener...

Hvis det er stien inn mot Ragna så er den altfor lett egentlig, men Ragna(tm) er en dropp hvor det er ca 180cm når man står helt inntil kanten, og man lander litt lenger ned, mellom to trær og har ganske kort bremseflate.

Denne må jeg få posisjonen på. Ikke at jeg kommer til å prøve, men jeg vet noen andre som gjør bare jeg har med kameraet ICON_WINK

mvh Helge
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1594402 25/04/2013 14:52
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: NilsStrom

Enig!
Tror ikke det vil kreve så mye arbeid heller, egentlig.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1594474 25/04/2013 17:37
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: anderfo
Ideelt sett burde det jo vært en tofarget strek med fargekoding for hver vei (burde være enkelt å fikse..).

Dette er jo mulig, men det vil også kunne bli forvirrende (hvilken er opp og hvilken er ned?)

Det er jo enkelt, høyre side er fremover og venstre motgående retning.

Så er spørsmålet: Hvor viktig er denne "graden"? Det er kanskje nok å gi en liten pekepinn på omtrent hvor vanskelig det er, sånn at man kan planlegge turer på passelig nivå? Ikke nødvendigvis så nøyaktig at alle cruxene har en annen farge enn resten av stien, f.eks.

Det jeg synes er mest interessant er jo å kunne planlegge ruter som er 'passe syklbare' uten å måtte synfare først. Ulempen med at hele strekket har samme farge er jo at store deler kan være veldig enkelt med kun et lite parti som er vanskelig. Det blir jo litt som i klatring dette.

På OSM er det slik det funker ja (på samme måte som på Wikipedia). Hvem som helst kan gå inn og endre den, og da er det nyeste som gjelder. Men det er mulig å se hvem som har gjort endringer, og å reversere dem hvis man er uenig.

Flott, greit å vite at det man legger inn ikke blir liggende som ubrukt info :-)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1594478 25/04/2013 17:43
Arne_And Offline
More than words
More than words

Hvilket kart skal jeg laste ned derfra for å få sykkelstiene dere har jobbet med?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Arne_And] #1594487 25/04/2013 18:02
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Arne_And

Hvilket kart skal jeg laste ned derfra for å få sykkelstiene dere har jobbet med?

Topo Summer, Topo Summer II eller Trails - overlay map for kun stier.
Mangler riktignok fargekoding av vanskelighetsgrad, men flotte for å navigere i marka med. De støtter også ruting.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: ventle] #1594541 25/04/2013 19:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Er det et dropp i Litjrenna?

Ikke som i "crux der eneste mulige forsering involverer begge hjul i lufta samtidig", men du skjønner sikkert hvilken del av løypa jeg mener...

Denne må jeg få posisjonen på. Ikke at jeg kommer til å prøve, men jeg vet noen andre som gjør bare jeg har med kameraet ICON_WINK

Den er jo enkel utforsykkel og for han høkkern der :-) Et hakk friskere på stisykkel.... Hvertfall i dag når ting skal være så lett... :-)
Men posisjon får vi vel til å vise/fortelle engang...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: RazeFaze] #1594574 25/04/2013 19:48
Loki Offline
Besatt
Besatt

På en av mine første turer i moderne tid ble jeg vist Ragna, gikk rykte om en gærning som hadde tatt'n. Ble så skremt at jeg faktisk har fortrengt hvor Ragna er :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Loki] #1594765 26/04/2013 07:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Loki

På en av mine første turer i moderne tid ble jeg vist Ragna, gikk rykte om en gærning som hadde tatt'n. Ble så skremt at jeg faktisk har fortrengt hvor Ragna er :-)

Drev å funderte på dette, kom fram til at det var i 2005-2006 og den da veldig unge Henrik Kippernes tok den et lass ganger, men det var også han som trigga meg til å ta den :-)

Ligger 50 meter innafor "stranda" ved Estenstaddammen, litt inni skauen, men nesten nede på flata, sånn nøyaktig er vanskelig å si :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1594910 26/04/2013 10:10
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Liten update:
http://osm.reitstoen.com/
Har lagt til Norgeskart med mulighet for mtb:scale som overleggskart.
Skal kjøre en ny render i kveld, og kanskje jeg tar med hele Trøndelag denne gangen. Hele Norge er uaktuelt ICON_TONGUE Kan jo ikke ødelegge for Turkompisen.no ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1594985 26/04/2013 11:42
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ser knallbra ut!

Mulig det allerede er nevnt i tråden, men er det mulig å få lastet ned mtb:scale/kart slik at man får dette direkte inn på garmin 710/800?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: tkjoerlaug] #1594988 26/04/2013 11:44
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tkjoerlaug
Ser knallbra ut!

Mulig det allerede er nevnt i tråden, men er det mulig å få lastet ned mtb:scale/kart slik at man får dette direkte inn på garmin 710/800?

Prøv: http://openmtbmap.org/download/odbl/#europe-map-downloads

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1596235 28/04/2013 19:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ser att datan i den uppdaterade kartan är olika beroende på zoomingen. Om man inte zommar in så ser man inte de nyaste ändringarna.

Tror det skulle vara bra om vi kunde hitta på fler namn i bymarka.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1596269 28/04/2013 19:41
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Ser att datan i den uppdaterade kartan är olika beroende på zoomingen. Om man inte zommar in så ser man inte de nyaste ändringarna.

Tror det skulle vara bra om vi kunde hitta på fler namn i bymarka.

Hvis du tømmer cachen skal det ikke være forskjell på zoom-nivåene. Jeg kan sette utløps-tid på småbildene. Tror det skriptet jeg bruker nå opererer med 14 dager, noe som er i overkant mye. Første skript jeg bruke, lastet bildene på nytt hver gang, noe som gjorde at hvis en byttet mellom to kart, måtte den laste ned alle bildene på nytt igjen, som gjorde at det gikk litt vel treigt.

Har nå lagt til koordinater i adresselinjen, som gjør at en kan kopiere link direkte til kartutsnittet.
http://osm.reitstoen.com/#15/63.4083/10.5270 F.eks Vikåsen, som er svært lite fargerik. Noen som kjenner området og kan fargelegge litt? ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1596291 28/04/2013 19:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Imponerende arbeid!

Sykkelnavn på stiene er veldig nyttig.

Jeg trodde St.Olavspranget var noe bratte greier (aldri vært der, eller har jeg det :-)?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Loki] #1596301 28/04/2013 20:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
St. Olavspranget är bratt stupp på rätt många höjdmeter... men ingen syklar där ICON_WINK

Jag tror att folk kallar stien som går sista biten dit för st. olavsspranget (ändrade plaseringen av namnet för en halvtimme sen). Den stien är rätt lätt om det är tort men när jag var där förra gången så var det väldigt mycket gjörma/myr som gjorde att jag fick gå väldigt mycket. Då var det en dårlig sti till en väldigt flott utsikt. Såg en örn flyga häng der en gång ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Loki] #1596310 28/04/2013 20:07
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Loki
Imponerende arbeid!

Sykkelnavn på stiene er veldig nyttig.

Jeg trodde St.Olavspranget var noe bratte greier (aldri vært der, eller har jeg det :-)?

Stien bort til St.Olavsspranget er ikke bratt. Men fra utsiktspunktet er det rimelig bratt. Ikke uten grunn at det er satt opp gjerde der.

Jeg må også fikse slik at utsiktspunkt vises i kartet. Mye på todo-lista.

Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Moderator  support