|
|
Stiguide Trondheim?? En ide?
|
Re: Stiguide Trondheim?? En ide?
[Re: Janost]
18/04/2013 08:27
|
Basse
Fersking
|
Fersking
Er det mulig å integrere dette med løsninger som f.eks. Gule Siders kart, hvor man kan velge å se kun topografisk kart eller flyfoto eller en hybridvisning?
Redigert av Basse; 18/04/2013 08:28.
|
|
|
18/04/2013 10:13
|
esisa
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg driver og lager et landsdekkende sykkelkart basert på OpenStreetMap. Jeg har allerede ski- og turkart tilgjengelig på http://www.turkompisen.noJeg håper å kunne lage et kart som er mulig for alle syklende å bruke. Alt fra bestemor til den hardbarka stisyklisten. Foreløpig tester jeg ut ulike ideer så jeg har nok endel igjen. Men det var mye bra informasjon i denne tråden som kan hjelpe meg til å lage et godt kart.
|
|
|
[Re: esisa]
18/04/2013 11:47
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg driver og lager et landsdekkende sykkelkart basert på OpenStreetMap. Jeg har allerede ski- og turkart tilgjengelig på http://www.turkompisen.noJeg håper å kunne lage et kart som er mulig for alle syklende å bruke. Alt fra bestemor til den hardbarka stisyklisten. Foreløpig tester jeg ut ulike ideer så jeg har nok endel igjen. Men det var mye bra informasjon i denne tråden som kan hjelpe meg til å lage et godt kart. Flotte greier! Også må du gjerne spørre oss hva vi ønsker, hvis det skulle dukke opp noen sykkelrelaterte spørsmål  Og nå er det vel på tide å ta diskusjonen over på sticky-tråden Vil du være med å lage turkart?. Der har det vært en lengre diskusjon rundt OSM og turkart. Så får vi fortsette å "krangle" om hvilket terningkast Snaken, Bærstiene, eller hva nå disse stiene egentlig heter på denne tråden 
|
|
|
[Re: Reitstoen]
18/04/2013 12:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du lägga ut nya versioner av bymarka och estensdadsmarka? Lite frustrerande att VVTrack inte uppdateras så man kan få en översikt.
|
|
|
18/04/2013 12:51
|
esisa
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg skal legge ut en lenke her så fort jeg har en testversjon som kan kommenteres.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/04/2013 12:57
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Kan du lägga ut nya versioner av bymarka och estensdadsmarka? Lite frustrerande att VVTrack inte uppdateras så man kan få en översikt. Skal legge ut oppdatert versjon når jeg kommer hjem fra jobb. Alternativt kan du bruke JOSM-editoren og der kan du bruke/lage et eget stilsett for å se mtb:scale: I JOSM gjør du som følger: Gå på menyen Preferences - Map Settings (nr 3) - Map Paint Styles, trykk +'en oppe til høyre og legg til denne linken (som jeg har mekket): http://reitstoen.com/forums/terrengsykkel/mtbscale-test.mapcssNede til høyre i JOSM kan du da velge hvilke stilset som skal vises. Det skal være mulig å gjøre det samme i Potlatch også (med samme stilsett som jeg linket til), men jeg har ikke fått det til å fungere.
|
|
|
18/04/2013 19:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk, fick det att fungera men är inte helt vänn med JOSM.
|
|
|
18/04/2013 19:51
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Sitter og kikker litt på bruken av mtb:scale i Bymarka, og synes skalaen som anderfo foreslo tidligere i tråden høres fornuftig ut * typiske enkle, tilrettelagte løyper inkl. skiløyper blir på nivå 0 * typiske flytstier (som f.eks. snake1,2,3) er på nivå 1 * litt mer avanserte stier med mye steiner og røtter eller bratte bakker (f.eks. henriksåsen, hylla, brattpartiet på skogstien, udbyeløypa) havner på nivå 2 * skikkelig bratte og vanskelige stier (f.eks. "veggen" og "renna" ved Månen, og kanskje bratthenget på Storheia?) havner på nivå 3 * nivå >4 kjenner jeg ikke til i vårt terreng
Frem til nå har det etter min mening vært litt forskjellige tolkninger bak nivåsettingen. Dette har nok ført til en inkonsistent nivåsetting av stiene i Bymarka. Eksempelvis: Tempervollen-Geitfjellet og Geitfjellet-Våttakammen er satt til nivå 1, mens Geitfjellet-Helkanseter er satt til nivå 2. Jeg synes disse tre eksemplene er stier med samme teknisk vanskelighet. Personlig synes jeg nivå 2 er på sin plass, da jeg synes de er langt mer tekniske enn f.eks Snake1-3. I den tidligere refererte siden om mtb:scale på OpenStreetMap er det en referanse til en tysk definisjon. Denne skalaen synes jeg ligner mer på definisjonen til anderfo enn skalaen fra OpenStreetMap, i den grad at det finnes flere nivåer for de lette stiene. Jeg synes kanskje skalaen i OpenStreetMap er veldig "topptung", til den grad at "alt" i Bymarka blir nivå 1, nivå 2-3 passer bra for en Britisk kar med snodig sykkel, og nivå 4+ er forbeholdt basehoppere For Bymarka passer det bra å ha litt flere graderinger i det nedre sjiktet, men jeg vet ikke hvordan dette passer med bruken av mtb:scale ellers i landet eller internasjonalt. Her burde noen med lokal kjennskap ta en titt på kartene, og kontrollert at den lokale nivåsettingen her i Trondheim er noenlunde harmonisert.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
18/04/2013 20:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eksempelvis: Tempervollen-Geitfjellet og Geitfjellet-Våttakammen er satt til nivå 1, mens Geitfjellet-Helkanseter er satt til nivå 2. Jeg synes disse tre eksemplene er stier med samme teknisk vanskelighet.
Det var jag som satte dessa graderna och jag gjorde det för att jag tycker att ett parti på stien till helkansäter är klart svårare och läskigare än partierna på de andra stiarna du tog upp. Tempervollan-geitfjellet har väl inget svårt parti om man syklar den neråt? Personlig synes jeg nivå 2 er på sin plass, da jeg synes de er langt mer tekniske enn f.eks Snake1-3.
Håller med och jag har också skrivit om det tidigare. Snake 2-3 tycker jag bör vara grad 0. Problemet är vad man ska sätta gränsen. Som jag har satt nu så är det mycket som är grad 1. Om tempervollan geitfjellet skulle vara grad 2 så skulle också en massa andra stiar så som bärstiarna vara grad 2 (tycker jag) och då bör tex henriksåsen vara grad 3 och då har vi kommit ifrån anderfo sin gradering. Men jag håller med dig om det mesta. En gradering där grus är 0, snake 1, bringebär 2, henriksåsen 3, storheia och gråkalskränten 4 tror jag skulle bli bra men kanske inte överenstämmande med den internationella skalan. Ett annat problem är hur man tar med att man kan sykla stiarna åt två håll.
|
|
|
18/04/2013 20:47
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Tempervollan-geitfjellet har väl inget svårt parti om man syklar den neråt?
Jeg pleier å sykle denne oppover, så jeg må bare gjette på hvordan den blir når jeg setter nesa den andre veien. Men det er spesielt ett parti med store røtter jeg kan huske. Og så er det flere utvaskede partier med løsmasser. Hvor vidt disse partiene fortjener nivå 2 er oppe til diskusjon. Jeg kan overtales både til å sette 1 og 2 på denne stien. Nivåsetting er et tema som fort blir subjektivt, fordi ens egne sykkelferdigheter og opplevelser på stien blander seg inn. Personlig synes jeg Geitfjellet-Helkanseter er kjempegøy, mens Geitfjellet-Våttakammen er vanskeligere. Selv om mesteparten av stien til Våttakammen er lett, er det noen få vanskelige partier som gjør at jeg vil sette et høyere nivå for denne stien. Når man skal sette nivå på en sti bør man kanskje først prøve å være så objektiv som mulig, ved å bruke de konkrete beskrivelsene til nivåene som er beskrevet på OpenStreetMap. F.eks kan man se på definisjonen av overflaten til nivå 2: "Surface: surface usually not compacted, larger roots and stones". Disse er ganske objektive. Så kommer den vanskelige biten. Det er å danne en sammenlagt sum av alle partiene på en sti, og ende opp med ett enkelt tall som skal beskrive stien. Skal de lette partiene dominere, eller skal de vanskelige partiene få bestemme? Her kommer subjektiviteten inn. Problemet är vad man ska sätta gränsen. Som jag har satt nu så är det mycket som är grad 1. Om tempervollan geitfjellet skulle vara grad 2 så skulle också en massa andra stiar så som bärstiarna vara grad 2 (tycker jag) och då bör tex henriksåsen vara grad 3 och då har vi kommit ifrån anderfo sin gradering.
Dette beskriver også mye av det jeg har tenkt. Jeg synes denne inndelingen kan være passende, forutsatt som du sier at den også passer med den internasjonale skalaen (hvilket jeg kan være tilbøyelig til å tro, ettersom jeg synes at Gråkallskrenten og Storrøysa passer ganske fint med beskrivelsen for nivå 4 til OpenStreetMap). Ett annat problem är hur man tar med att man kan sykla stiarna åt två håll.
Teknisk løses dette med taggen mtb:scale:uphill. Akkurat som om det gjør ting enklere 
|
|
|
18/04/2013 21:04
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Mye enig med dere! Problemet är vad man ska sätta gränsen. Som jag har satt nu så är det mycket som är grad 1. Om tempervollan geitfjellet skulle vara grad 2 så skulle också en massa andra stiar så som bärstiarna vara grad 2 (tycker jag) och då bör tex henriksåsen vara grad 3 och då har vi kommit ifrån anderfo sin gradering.
Men jag håller med dig om det mesta. En gradering där grus är 0, snake 1, bringebär 2, henriksåsen 3, storheia och gråkalskränten 4 tror jag skulle bli bra men kanske inte överenstämmande med den internationella skalan Tror ikke vi skal henge oss opp i å ha for mange graderinger heller. Også har vi muligheten til å legge til + og - på graderingen. F.eks mtb:scale=1- for Snake 1, og 0+ for Snake 2 og 3. Da har en hvertfall muligheten til å lage kart for å skille smånyanser fra hverandre. Personlig tror jeg det er nok med 4 graderinger i Bymarka, og jeg synes det er greit om det blir ganske mye på grad 1. Ett annat problem är hur man tar med att man kan sykla stiarna åt två håll. Her kan vi bruke taggen mtb:scale:uphill. Måten jeg har tagget på i første omgang, er for bortover og nedover. Så får en heller fylle inn for oppover etterpå, tenkte jeg  Vi kan jo også ta en titt på graderingen som er definert av Innovativ Fjellturisme: Ny utgave av Håndbok for skilting og gradering Her har en 4 graderinger å forholde seg til, noe som jeg synes passer rimelig godt overens med mtb:scale 0-3, selv om det ser ut til at grønn-sort er litt lettere enn 0-3. Dette er hvertfall mine temporære tanker for øyeblikket...  Godt at vi har en diskusjon rundt dette, slik at vi kanskje blir enige om en "standard" å forholde oss til etter hvert.
|
|
|
18/04/2013 21:50
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Ny standard utarbeides: hmm.. nytt stikart, ja. Det var det jeg skulle lage. Kommer om ikke lenge...
|
|
|
18/04/2013 22:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Gradering vil aldri bli perfekt. Se bare hvor mye de sliter med å gradere klatreruter!
Der har det etterhvert blitt en konsensus på å gradere etter cruxets vanskelighetsgrad.
Men det er fullt mulig å istedet oppgi en "generell grad" som gjelder hvor tung/vanskelig ruta er som helhet, sammen med en egen "cruxgrad" og i tillegg en grad som sier noe om faremomentet, f.eks.
Jeg synes ikke graderinga er så innmari viktig, så lenge man slipper å fly uforberedt utfor 10m dropp når man trodde man syklet en enkel flytsti. Det viktigste er å kunne finne fram til de fine stiene og å kunne planlegge en fine runder der man kjører innom noen av dem, uansett om man bor i Trondheim eller sykler i Bymarka for første gang.
|
|
|
18/04/2013 23:34
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Stikart pr i dag: Bymarka (jpg) (2,5MB) Bymarka (pdf) (2,5MB) Estenstadmarka (jpg) (0,5MB) Estenstadmarka (pdf) (1MB) Fortsatt veldig beta  Noen ideer om hvordan stier/grus-/traktorveier bør tegnes? Slik jeg har satt det opp nå: path: prikk track grade 1: heltrukken (også hvis 'grade' mangler) track grade 2: strek track grade 3: strek-prikk track grade 4: strek-prikk-prikk track grade 5: strek-prikk-prikk
|
|
|
18/04/2013 23:55
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det begynner å bli bra! Bratsberg, Vikåsen og Reppesåsen mangler, men resten er snart komplett. Jeg la inn litt rundt Dragvoll, Stokkan og Austlia nå, det var bl.a. noen stier som hadde "mtb.scale" i stedet for "mtb:scale". Kartografien er flott med tanke på stier og veier. Det står forslag til rendering her, men jeg synes det er riktig å ha prikker på highway=path i stedet for på tracktype=grade5, ihvertfall på et slikt sykkelkart. Kanskje du eventuelt også kunne tatt med hus/bygninger (ikke bare de med servering) og parkeringsplasser. Det ser litt rart ut at hele Idrettsbygget er en plen og at parkeringa på Bekken er en rundkjøring 
|
|
|
[Re: anderfo]
19/04/2013 00:23
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Bratsberg, Vikåsen og Reppesåsen mangler, men resten er snart komplett. Skal ta det med på neste utgave. Kanskje du eventuelt også kunne tatt med hus/bygninger (ikke bare de med servering) og parkeringsplasser. Det ser litt rart ut at hele Idrettsbygget er en plen og at parkeringa på Bekken er en rundkjøring Hehe, joa. Parkering hadde jeg hvertfall tenkt å ta med. Også får jeg legge inn hus igjen, hvertfall på bitmapgrafikk (jpg, png). PCen min taklet den store mengden hus like godt som jeg takler mtb:scale=3+  Jeg kan vel takke meg selv med tanke på at jeg har lagt inn en mengde hus på byåsen. Men tror jeg hadde nesten hele Trondheim opp i kartet da, så skal prøve på nytt.
|
|
|
19/04/2013 00:29
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Bratsberg, Vikåsen og Reppesåsen mangler, men resten er snart komplett. Skal ta det med på neste utgave. Da må noen først legge inn stiene der, kanskje. Jeg har bare gått/løpt/skiløpt i de områdene selv, så jeg har ikke så mye å bidra med.
|
|
|
19/04/2013 00:44
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Estenstadmarka (pdf) (1,5MB) Med bygninger og utvidet område. Funka flott nå. Ser dette ut som et greit utsnitt?
|
|
|
[Re: Basse]
19/04/2013 01:07
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Er det mulig å integrere dette med løsninger som f.eks. Gule Siders kart, hvor man kan velge å se kun topografisk kart eller flyfoto eller en hybridvisning? Du fikk kanskje ikke noe klart svar på dette. Det er fullt mulig med det du beskriver her. Har sett noen nettsider der en kan velge mellom Norgeskart, Openstreetmap osv, samt at en kan legge på lag over selve kartet. Ofte gps-spor eller lignende. Det har vært mulig å lage et kart hvor det bare tegnes sti-graderingen, også legge dette oppå et annet kart. Men dette krever at noen setter opp/konfigurerer en server som lager disse filene (tile-server med maaange små bilder). Dette er noe f.eks. Turkompisen.no kunne laget.
|
|
|
19/04/2013 06:10
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Estenstadmarka (pdf) (1,5MB) Med bygninger og utvidet område. Funka flott nå. Ser dette ut som et greit utsnitt? Ble ett veldig grafikktungt kart - min pc med Core i7-prosessor og 12GB ram brukte over 5 minutter bare på å tegne opp kartet zoomet inn til 250%. Hadde det gått an å slanke det litt, f.eks. droppe eller forenkle bygninger og veier utenfor markagrensa? Boligfeltene på Angelltrøa, Brundalen og Steinan har jo veldig mye detaljer som ikke er særlig interessante for stisykling. Ellers: - den blå stien som kommer inn på nedre skogsti kalles 'Parallellen' - den blå snutten som kommer inn fra venstre til Nedre Liaåsen er 'Snirkeln' - Øvre Hylla skal være ganske grei å tegne inn - stien er jo der allerede. Blå vanskelighetsgrad 
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
19/04/2013 06:23
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Ble ett veldig grafikktungt kart - min pc med Core i7-prosessor og 12GB ram brukte over 5 minutter bare på å tegne opp kartet zoomet inn til 250%. Hadde det gått an å slanke det litt, f.eks. droppe eller forenkle bygninger og veier utenfor markagrensa?
Hmmm... Har i5, 4gb ram, win7 og ssd, og kartet lastes mer eller mindre momentant her på alle zoom-innstillinger.
|
|
|
19/04/2013 06:29
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Estenstadmarka (pdf) (1,5MB) Med bygninger og utvidet område. Funka flott nå. Ser dette ut som et greit utsnitt? Ble ett veldig grafikktungt kart - min pc med Core i7-prosessor og 12GB ram brukte over 5 minutter bare på å tegne opp kartet zoomet inn til 250%. Jeg har en... tja, 7 år gammel HP et eller annet her på kontoret. Win XP, 3.40GHz, og 2GB ram. Kartet gikk som smurt hos meg, med .pdf-en åpnet i Chrome.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
19/04/2013 08:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker det ser bra ut. Jag har redigerat de av mina stiar som blev fel. De flesta stiarna jag har syklat i estenstadsmarka är med. Lite väl mycket röd gradering tycker jag dock att det är runt skogstiarna och också i hogstflata. Än del skogsvägar tycker jag också borde ha grad 0 men det beror mycket på vilket skick de är i. när jag har syklat en del av de så var det rätt efter hogst i området och då var de inte spesiellt fina.
I bymarka tycker jag också att det flesta är med men det går definitivt att lägga in fler stiar.
Det jag saknar är en gradering på stiar som går att ta sig fram på sykkel men de är rätt dårliga på grund av tex myr.
Angående olika håll att sykla stiar så var det tänkt mest på hur man kan vissa informationen på ett bra sätt om man också har lagt in mtv:scale:uphill graden i databasen.
Som det är nu så tror jag att de flesta blå stiarna kan syklas åt båda hållen utan alltför många problem (får kanske gå av någon gång) men röda stiar är för svåra (iallafall för mig).
|
|
|
19/04/2013 08:51
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ellers: - den blå stien som kommer inn på nedre skogsti kalles 'Parallellen' - den blå snutten som kommer inn fra venstre til Nedre Liaåsen er 'Snirkeln' - Øvre Hylla skal være ganske grei å tegne inn - stien er jo der allerede. Blå vanskelighetsgrad Jeg har lagt inn disse navnene nå, pluss alle andre navn herfra. De eneste som ikke kom med er "Sæterstien" (begge to) og "Bjarte" (begge to), men ingen av dem er tegnet inn heller, så noen må nok finne fram GPS-en sin. Det tar litt tid før disse endringene synes på kartene, men det kommer  Lite väl mycket röd gradering tycker jag dock att det är runt skogstiarna och också i hogstflata. Enig, det er vel bare de bratteste hengene som er røde. Jeg har satt resten til blå nå.
|
|
|
19/04/2013 09:09
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dette blir bra det!
Litt forvirret på gradering. For eksempel er Austlia en 5-10 meter bred "vei", mens Øvre Hylla er smalsti med noen utfordring her og der. Begge er blå. Mens Øvre Hogstflata er rød som er lettere enn Øvre Hylla...
Skogsti Midtre er vesentlig lettere enn Skogsti Nedre?
Litjrenna er også i 10m, resten er rimelig greit, fornuftig måte og synliggjøre det på?
Det går for øvrig en sti fra Nymånen og videre østover.
Hva er den rødstien ved Estenstadhytta?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
19/04/2013 09:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Litt forvirret på gradering. For eksempel er Austlia en 5-10 meter bred "vei", mens Øvre Hylla er smalsti med noen utfordring her og der. Begge er blå. Mens Øvre Hogstflata er rød som er lettere enn Øvre Hylla... Øvre Hylla står som rød nå, tror jeg retta den opp i går kveld etter at kartet ble lagd. Har nå satt Austlia-skiløypene til "track" og gjort dem grønne. Litjrenna er også i 10m, resten er rimelig greit, fornuftig måte og synliggjøre det på? Hvor er cruxet på Litjrenna? Stemmer det at Prikkstien (langs vannet) er rød, forresten? Har ikke sykla noen av disse, bare løpt. Det går for øvrig en sti fra Nymånen og videre østover. Denne tegnet jeg inn i går, men den har ikke kommet med på Reitstøens kart ennå. Var usikker på farge her. Skogsti Midtre er vesentlig lettere enn Skogsti Nedre? Hva er den rødstien ved Estenstadhytta? Toppen av Skogstien var satt til rød, men jeg har etterpå justert den til blå. Midtre skogsti og flere deler av nedre har jeg i dag også satt til blå, det samme gjelder flere andre stier i området rundt midtre. Endringene har ikke kommet med på kartet her ennå, men det kommer 
|
|
|
19/04/2013 09:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer det at Prikkstien (langs vannet) er rød, forresten? Den delen öst om litjerenna är blå eller kanske röd. Mycket rötter och att den går på skrå tycker jag gör den rätt teknisk men tror jag bara har syklat den när det har varit blöt. Den västre delen är jag inte ens säker på att man kan sykla. Jag har börjat på den en gång men gav upp men jag är osäker på hur tekniskt det var. Fortsättelsen på den stien som går längs den nedre dammen kan jag iallafall inte rekomendera...
|
|
|
19/04/2013 09:44
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
OK, kan eventuelt fjerne mtb-graderinga på delen vest for litjrenna hvis denne er uegnet for sykkel. Fortsättelsen på den stien som går längs den nedre dammen kan jag iallafall inte rekomendera... Jepp. Reitstøen: Jeg foreslår å endre renderingen av selve Tømmerholtdammen (dvs regulerte vann), ettersom det nå ser ut som det går en blå sykkelsti i vannkanten hele veien, mens det egentlig bare betyr at vannet er regulert.
|
|
|
19/04/2013 09:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ju vänta på att någon annan kommenterar. Var ett tag sen jag var där.
Ett annat ställe jag inte tror att det finns en sykkelbar sti (jag fant ingen ialla fall) är slutet på stien som går från övrenökken mot skilöypan västerut. Har för mig att stien startar fint, blir mer tekniskt och tillslut bäring i odefinierad sti.
|
|
|
19/04/2013 11:35
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flott arbeid med kartet for Estenstadmarka. En ting: Jeg legger merke til at den delen av Nymånestien som går ned mot Vikaraunet ikke er med på PDFene. Den ligger jo inne i OSM, men forsvinner hvis jeg velger "Cycle Map"
mvh Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
|
|