|
|
|
Korteste stemlengde på en grushardtail?
|
Korteste stemlengde på en grushardtail?
24/06/2011 07:25
|
Rockefoten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann.
Har en fisher 29er i xl (er 191cm). Har setepinne med setback som gir meg riktig plassering av kneet over BB.
Sykkelen er en del lengre enn det som kanskje er vanlig. Med albuen mot setespissen har jeg ca. 3 cm igjen til styrerøret. På grunn av dette har jeg brukt kort stem (80mm) og styre med en del sweep. Dette kjennes stabilt og fint. Men til tross for kort stem synes jeg det er langt frem og jeg klarer ikke sitte i balanse. For mye vekt er på hendene.
På litt sikt bør jeg nok vurdere en annen ramme, men på kort sikt kan kanskje en løsning være enda kortere stem.
Så... Hvor kort stem er det greit å ha på en grushardtail før det blir altfor ustabilt i fart? Noen generelle råd eller må jeg bare teste? 60mm? 70mm?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
Re: Korteste stemlengde på en grushardtail?
[Re: Golli]
24/06/2011 09:24
|
simgyl
Entusiast
|
Entusiast
Evt. riser-styre. Mer oppreist blir mindre vekt på armene, men mer på setet så det er ikke alltid ønskelig. Demperen foran blir også mindre følsom når du har mindre vekt på.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
24/06/2011 09:29
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Kjører 70mm stem på 29er her, uten at jeg syns det blir ustabilt på noen måte. Bruker da et styre med forholdsvis lite sweep/bakoverbøy
|
|
|
[Re: Radival]
24/06/2011 10:00
|
Rockefoten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har faktisk spacere over stemmet nå, så jeg kan få styret høyere. Men jeg har en ambisjon om å være mer aero. Kanskje det er teit? Kanskje bare teste å få opp styret litt? Det går vel kanskje an å være aero allikevel ved å bøy i albuene.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
24/06/2011 11:06
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Test med styret litt høyere først. Jeg kjører GF i XL med 90mm (ned fra 105mm originalt) stem snudd men med 10mm spacer under. Er 187cm. Til sti snur jeg stemmet.
På GF er geometrien generelt litt anderledes enn de fleste andre sykler slik at tommelfingereglen med loddlinje fra undersiden av kneskåla til pedalakslingen ikke alltid er så lett å få til. Jeg opplever at jeg ofte må skyve setet langt bak for at det skal kjennes riktig ut selv med 20mm setback på pinnen.
Du kan jo også sjekke om navet gjemmer seg bak styret når du sitter normalt og ser på forhjulet. Det gjør det i alle fall på min sykkel når jeg føler at jeg sitter komfortabelt (men dette er også individuelt). Husk å sjekke at du har litt bøy i armene, annen lengde på stem endrer ikke nødvendigvis plasseringen av hodet i lengderetningen.
Ellers kjører vi 60 eller 70mm stem på HTen til samboeren. Det er tilgjengelig fra flere merkere.
Redigert av simenf; 24/06/2011 11:09.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|
|
|