Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Politiets prioriteringer

Politiets prioriteringer #1203261 23/06/2011 16:54
Stålestil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hører jevnlig om politiets ressursmangel, og om stakkars politistudenter som ikke får jobb på Majorstua politikammer mens de enda er studenter(at de må jobbe noen år i distriktene er jo utenkelig, der er det jo bare bønder). Politiet har knappe ressurser og makter derfor ikke å følge opp voldtekt og voldsforbrytelser i Oslo, de har langt viktigere ting å bruke tiden sin på. Som for eksempel å jage båter som kjører i sikksakk på st.hansaften.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7686787

Det ryktes også om en tresnekke som brøt 5 knops sonen utenfor Tjøme!

Hvor mange alvorlige forbrytelser avdekker man egentlig ved å kjøre rundt langs Vestfold og Østfold kysten hele sommeren mens solen skinner og det er vindstille?

Re: Politiets prioriteringer [Re: Stålestil] #1203266 23/06/2011 17:07
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg tilbringer ein del tid på Oslofjorden som frivillig mannskap for Redningsselskapet, og etter mi meining er det alt for lite synleg politi på fjorden her. Dei siste åra har det vore ei stor auke i kraftig motoriserte båtar og langt frå alle er like skikka til å føra desse, så eg synest det berre er positivt at politiet prioriterer dette eg...

Andreas Tveit
Re: Politiets prioriteringer [Re: Laxeluz] #1203274 23/06/2011 17:37
Stålestil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Altså, nå er jeg ikke imot at det er synlig politi hverken på land eller vann. Det jeg reagerer på er prioriteringen. Til tross for at jeg bruker bil daglig og båt 10 ganger i året, har jeg oftere blitt kontrolert for redningsvest på sjøen, enn promille i bil. Ja, jeg skjønner at det kan være en tilfeldighet og at det ikke nødvendigvis sier noe om styrkeforholdet land/vann men jeg oppfatter det slik at det er forlite politi i gatene i Oslo, og at det burde prioriteres høyere enn å jage folk i cabincruiser som kjører i sikksakk.

Re: Politiets prioriteringer [Re: Stålestil] #1203277 23/06/2011 17:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stålestil
Politiet har knappe ressurser og makter derfor ikke å følge opp voldtekt og voldsforbrytelser i Oslo, de har langt viktigere ting å bruke tiden sin på.

Politiet må vise at de jobber med alle typer lovbrudd. Det gir en preventiv signaleffekt som ville blitt borte hvis folk viste at det var noen gitte lovbrudd som politiet aldri noensinne brydde seg om.

I forlengelsen måtte man da også si at hvis politiet aldri noensinne bryr seg om at båtførere bryter femknopssonen utenfor Tjøme så finnes det ikke noen grunn til i det hele tatt å ha en femknopsgrense på stedet.

Lover må håndheves eller tas vekk. Hvis man har lyst å beholde loven (i dette tilfellet femknopsgrensen) så må man leve med at politiet innimellom håndhever den, selv om det går på bekostning av annet politiarbeid.

Re: Politiets prioriteringer [Re: Dan] #1203281 23/06/2011 17:47
Stålestil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sier det igjen, jeg har ingenting imot politi på sjøen. De kan godt klemme til med høyere bøter/ strengere reaksjoner på sjøen også. Det jeg derimot irriterer meg over er at jeg oppfatter det slik at det er mye lettere å få politiet til å ta en båttur på sjøen i sola, enn å få dem til å patruljere langs akerselva om natta.

Re: Politiets prioriteringer [Re: Stålestil] #1204234 25/06/2011 11:53
Laxeluz Offline
Omtrent så lett er det for politiet å "ta ein båttur i sola"...

Andreas Tveit
Re: Politiets prioriteringer [Re: Stålestil] #1204431 25/06/2011 19:06
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stålestil
Sier det igjen, jeg har ingenting imot politi på sjøen. De kan godt klemme til med høyere bøter/ strengere reaksjoner på sjøen også.

Re: Politiets prioriteringer [Re: sl500] #1204453 25/06/2011 19:36
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er ikke helt sikker.
De kan gjerne ts de som kjører gris og de som er stupfulle men jeg kan spare meg for å få sjøn full av UP tullinger som skal slå ned på bagateler og se på flytevester.

I tilegg så har vi fått mange tullete fartsbegrensninger der jeg bor.
Max 30 knop og 5 knop under 100m i fra land,skjær og øyer.
Mulig det kan være et lite snev av behov 14 dager i fellesferien ellers er det noe stort tull.

Jeg bruker sjøen store deler av året og tar ikke fem øre ekstra for å gå i plan der det er 5 knop med den minste båten som ikke drar heggbølger å snakke om.
Dette gjør jeg kun hvis det ikke befinner seg andre båter der.
Store deler av året er båttrafikken minimal.
Med den største båten er 5 knop grensen nærmest hellig året rundt fordi den drar for mye skadesjø når jeg går i plan.

5

Re: Politiets prioriteringer [Re: sl500] #1205179 27/06/2011 10:01
Stålestil Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Synes faktisk nyheten om at politibåten må ligge til kai sørlandskysten i sommer vitner om at politiet har begynt å ta hensyn til at den "kriminaliteten" som foregår på sjøen ikke kan sammenliknes med den som skjer på land. Vil faktisk kalle det et sunnhetstegn at de klarer å prioritere andre oppgaver enn redningsvest-kontroll og båtførerbevis-kontroll. Promilleverstingene kjører på natta i 50 knop hjem fra byen, så de blir ikke tatt i vest kontrollene kl 1100 på en mandag uansett.

Moderator  support