|
Bør sykling kombineres med vekter (føttene)
|
Bør sykling kombineres med vekter (føttene)
22/06/2011 22:25
|
SkyViper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er sykling styrketrening på samme måte som det å trene med vekter, på den måten at det ikke bare er kondisjon og utholdenhet, men at det også fører til økt maksstyrke og volum?
Jeg tenker spesielt på det å få økt styrke i føttene, da det er veldig store muskler. Med treningsturer i marka er det forholdsvis lett å legge merke til økt stabilitet i rygg og mage, og forbedret form. Men jeg lurer på om det vil fungere på samme måte som styreketrening med repitisjoner med vekter. Det å trene sett på 4*10 med 50 kg her og der.
Det blir veldig mye 'spinning' iallefall, men er det kjekt med knebøy i tillegg?
|
|
|
Re: Bør sykling kombineres med vekter (føttene)
[Re: SkyViper]
22/06/2011 22:46
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
Dette er et tema som også engasjerer meg, og ser at det er delte meninger. Personlig tror jeg variert trening er bra i mange idretter, og sykling er ikke et unntak der.
Selv kjørte jeg styrkeprogram 4 dager i uka, med mye fokus på føtter, samt mye løping i løpet av vinteren 2010/11. Tror jeg har hatt godt utbytte av det. Løpingen har jeg variert mye, fra korte intervaller til lange bakkedrag på syregrensen. Kombinert med gode fotøvelser (knebøy, markløft, bulgarske utfall) og masse kjernetrening føler jeg at jeg har bygd opp et solid utgangspunkt til terrengsykling.
Solid kjernemuskelatur tror jeg er viktig for å ha en sterk funksjonell kropp, og det er en muskelgruppe som for alvor har kommet frem i lyset i mange idretter.
Redigert av force10; 22/06/2011 22:47. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
22/06/2011 22:49
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Jogging i terrenget er mye mer effektiv trening for føttene enn sykling...strengt tatt gir alle typer løpetrening mer "fot-trening" enn sykling. Men jeg tror ingen av delene er like effektiv styrketrening som vanlig trening med vekter, og trening med vekter er det eneste som gir "volum".
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
23/06/2011 15:40
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ingen han vondt av å gå på gymmet i grunntreningsperioden.
Bare av nysgjerrighet; hvilke del av foten trener dere når dere trener føtter? Vristen eller hælen?
Jeg ville tenkt litt mer helhetlig og trent hele kroppen da man bruker mer en bare ben (føtter?) når man sykler. Rygg, bryst og mage er viktige muskler som ingen har vondt av å bli sterkere i.
Dette er et tema som mange har mye meninger om, så det kommer sikkert noen flere meninger her.. Både for og mot...
|
|
|
[Re: dano]
23/06/2011 16:25
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skulle ha trent styrke ville jeg garantert trent dette på rygg og mage, ikke beina.
|
|
|
[Re: traktoregg]
23/06/2011 16:33
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
dano - Ytterste del av ytterste tåball på midterste fot.
|
|
|
[Re: force10]
23/06/2011 21:11
|
SkyViper
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kenbøy på en fot/bulgarsk utfall, med et lite trappetrinn foran, er noe jeg har vurdert. Mener det kan funke bra til lår, uten å belaste knær unødvendig mye. Også er det mulig med halve vekta sammenligna med vanlig knebøy. Også er tåhev nyttig, for å trene leggene.
|
|
|
23/06/2011 21:44
|
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker å trene knebøy på vinteren. Tror nok det har litt å si for syklinga. I tillegg er det artig.
...Joshua...
|
|
|
25/06/2011 23:41
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Kenbøy på en fot/bulgarsk utfall, med et lite trappetrinn foran, er noe jeg har vurdert. Mener det kan funke bra til lår, uten å belaste knær unødvendig mye. Også er det mulig med halve vekta sammenligna med vanlig knebøy. Også er tåhev nyttig, for å trene leggene. Det er utfall. Rippertoe om utfall. “Walking lunges are not that "hard", but they have such a pronounced eccentric component that for most people they will produce extremely severe soreness damn near every time you do them. Lowering yourself down into the split without banging your knee on the ground causes most people to tighten up on the descent, and this unilateral eccentric glute/hamstring work is quite unlike what happens in a squat or a deadlift. Inexperienced people will interpret this soreness as evidence that the exercise is effective, but the question is: effective at doing what? Making you sore, making you stronger, or making you better at walking lunges (a rather non-functional movement, if you define "functional" as a movement with lots of carryover to other exercises and tasks outside of training)?”
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
27/06/2011 10:52
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Jeg la ut mitt styrketreningsprogram på bloggen min. http://triallan.wordpress.com/2011/02/26/styrketrening-for-triathleter/Nå er det spesifikk for triathleter, men med å kutte ut armøvelsen så burde det passe bra også for syklister der muskler på overkroppen er fyfy. Jeg trente det 1 gang per uke i vinter/vår og følte det fungerte veldig bra. Ble merkbart sterkere som har utviklet seg til høyere fart senere i sesongen 
|
|
|
[Re: AllanHov]
27/06/2011 12:00
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Hvis man skal ta knebøy for å forebygge skader burde man ta knebøy slik knebøy skal utføres, altså hofteledd under knehøyde. Ved å bare ta til 90 grader eller parallell er det mye muskulatur spesielt i rumpe- og hofteregionen som ikke blir brukt i særlig grad. I tillegg blir belastningen (antall kg - Nkg) mindre på ryggsøyle og patellasenen.
Trekker fram skadeforebyggende trening da den direkte effekten av styrketrening for landeveissyklister er høyst diskuterbar. Noen har effekt (men vet ikke om det er placebo), mens noen mener de får tunge bein (kan også hende er placebo). Placebo skal man ta hensyn til, så du får prøve ut selv.
|
|
|
27/06/2011 16:59
|
dano
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå er det spesifikk for triathleter, men med å kutte ut armøvelsen så burde det passe bra også for syklister der muskler på overkroppen er fyfy. Muskler på overkroppen er ikke fyfy for en syklist. Mage/rygg/core er viktig for å klare å sitte på sykkelen. Bryst og skuldre er viktig i sprint/fartsøkninger. Armer tar mye av kroppsvekten, så de er viktige for å orke å sitte på sykkelen. Jeg mener at en syklist bør være godt trent i hele kroppen med muskler overalt for å bli bedre. Jeg mener dog ikke at man skal se ut som en Mr Olympia-utøver, men et generellt fitnessnivå er aldri negativt...
|
|
|
[Re: dano]
01/07/2011 22:26
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Nå er det spesifikk for triathleter, men med å kutte ut armøvelsen så burde det passe bra også for syklister der muskler på overkroppen er fyfy. Muskler på overkroppen er ikke fyfy for en syklist. Mage/rygg/core er viktig for å klare å sitte på sykkelen. Bryst og skuldre er viktig i sprint/fartsøkninger. Armer tar mye av kroppsvekten, så de er viktige for å orke å sitte på sykkelen. Jeg mener at en syklist bør være godt trent i hele kroppen med muskler overalt for å bli bedre. Jeg mener dog ikke at man skal se ut som en Mr Olympia-utøver, men et generellt fitnessnivå er aldri negativt... Det var litt tøysing fra min side da det kan virke som en del syklister er ekstermt vektfokusert. Når det er sagt så ser det ikke ut som han karen her har trent så mye armer
|
|
|
02/07/2011 09:38
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
jeg føler att knebøy om sommern blir for tøft til mine lår ,ønsker å sykle uten å kjenne tunge bein fra dagen før etter vekttrening,men det er nok bra om vinteren å pumpe syre i fotaN...
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
[Re: allesammen]
02/07/2011 20:25
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Jeg stopper med knebøy 4 uker før konkurranse. Det sier litt om knebøy.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
|
|