Trening og nikotin (snus)
|
Re: Trening og nikotin (snus)
[Re: Neostar]
11/11/2014 09:55
|
Viktor4u
Entusiast
|
Entusiast
Heisann igjen,
Dette er veldig individuelt, men i kursdokumentasjonen så står det at kroppen bruker 4-8 uker for å omstille seg
MVH
Viktor4u
2018 Ski - Birken 2018 Løp - Birken 2018 Sykkel - Elgrittet Valdresrittet Grenserittet Birken
|
|
|
12/11/2014 13:44
|
VegardT
Medlem
|
Medlem
Ok.... har nå puttet min siste snus i kjeften fra min siste snusbox... Nå skal hvilepuls senkes og økonomien økes  Har sluttet flere ganger så vet at det er lett... er bare så inni granskauen lett å begynne igjen også!!
|
|
|
[Re: VegardT]
12/11/2014 14:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jævlig lett å slutte, problemet er bare at det er så tungt å ikke begynne igjen  Det første jeg tenkte på når jeg stod opp i dag var snus, da vet du det blir en dag preget av lyst på snus.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
14/11/2014 11:32
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
5 uker i dag. Har vel ikke opplevd noe bedre treningsutbytte, i hvert fall ikke som jeg legger merke til. Eneste så langt er at jeg har bedre plass i bukselomma uten snusboks og kona synes jeg smaker bedre når vi kliner  Synes dette går overraskende greit med litt ekstra tyggis osv når behovet for snus dukker opp (går fort over, mye er bare vane)
|
|
|
16/11/2014 19:15
|
Henden
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da er min 561 dag som snusfri snart over i følge "slutta appen" på min iPhone. Jeg har faktisk ikke hatt lyst på en eneste pris snus det siste året. Men skal innrømme at jeg har hatt mine stunder. Men så lenge man klarer å bryte vanen og rutinene i forhold til snusen er mye gjort. Det blir sagt at om man gjør eller ikke gjør en ting 13 ganger så har det blitt en vane. Noe som viste seg å stemme rimelig bra i forhold til at de første 14 dagene var de værste.
Har i løpet av denne tiden spart over tjue tusenlapper. Noe som tilsvarer masse gode sykkeldeler og stæsj. Noe det også har blitt en del av. Men det var ikke hovemotivasjonen til snuskuttet. Det var det den langvarige helsegevinsten som var.
jeg har bare trent mer eller mindre systematisk nå de siste to årene, så kan ikke bruke snuskuttet som grunnlag på den stigende formkurven. Men at den kanskje hadde vært litt dårligere med snus liker jeg i allefall å tro. Snus er i dag et ikke-tema hos meg, selv om jeg omgir meg med mye snus i hverdagen med kolleger, venner og familie som enda er svorne snusere.
Kommer jeg til å begynne med snus igjen? Tja, kanskje den dagen jeg sitter på gamlehjemmet og tenker tilbake på hvor sabla godt det var med en lett pakket pris med general løs.
Neida. Eller. Den som lever får se...
|
|
|
19/11/2014 20:12
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Redigert av Tråkk'n roll; 19/11/2014 20:13.
|
|
|
20/11/2014 08:44
|
VegardT
Medlem
|
Medlem
Passerte 1 uke uten snus i går.. Har vært en del ganger der man har savnet snusen men har i grunn gått over all forventning. Fikk ikke økt lyst på snus etter all media oppslag i går 
|
|
|
16/12/2014 08:51
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Drøye to måneder uten snus nå. Selv julebord med innbarka snuskompiser innbød ikke til noen liten sprekk. Verst var faktisk dagen derpå.... Merkelig og ganske deilig følelse å dra på harrytur uten å gå innom tobakksdelen og handle noen ruller  Nå kan jeg egentlig ikke se for meg at jeg skal begynne igjen.
|
|
|
[Re: Rønnern]
07/04/2015 07:47
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Slutta appen sier 177 dager uten snus, hadde jeg visst at det er så lett å slutte, hadde jeg gjort det for lenge siden. Alt er superdupert, men treningseffekten kan jeg foreløpig se langt etter. Ikke merket et dugg forbedring på tester, hvilepuls, restitusjonstid osv. osv.
Tror det er bare piss at snus har en negativ effekt på kroppen sånn sett. Men økonomisk og bare det at man selv bestemmer om man skal snus, er jo fine grunner til å slutte.
|
|
|
[Re: Rønnern]
07/04/2015 08:03
|
Gynter
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også vært snusfri noen mnd. nå, og merker heller ikke noe mere watt i pedalene. Men hvilepulsen ligger 10-12 slag lavere. Savner nå fortsatt snus av og til...
|
|
|
15/04/2015 16:50
|
Kriller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har storsnusa i 25 år, og har nå kjøpt Kick Up, som er nicotinfri og inneholder vitaminer og mineraler. Har vært motstander av slike tidligere, men denne smaker godt og hjelper veldig. Sunn er den også:-)
|
|
|
12/05/2015 18:32
|
Huggern
Fersking
|
Fersking
Etter 25 gode år sammen med løs General (ca 5 boxer i uka), fant jeg overaskende at denne tråden plutselig motiverte meg til å slutte! Jeg har ingen økonomiske grunner, og har bare sett på snusboxen som kos og motivasjon i alle situasjoner. Jeg tråkker mine 6000km i året på Carbon sykkelen og har ingen ambisjoner om å slå andre enn meg selv i fart eller lengde. Jeg hadde rett og slett ikke tenkt å slutte med snusen som var så bra og god for meg.... før jeg altså leste denne tråden! For 2 dager 7 timer og 23 minutter siden gikk jeg "kald kalkun" og la den halvspiste boxen med extra sterk løs General i kjøleskapet, og der ligger den fortsatt urørt! Her sitter jeg nå rastløs og kaldsvetter, har mistet all konsentrasjon, og sammen med glimt av elektriske blå bjørner som blitzer i hodet synes jeg det er interressant å se hvor fysisk avhengig jeg egentlig var av snusen. Jeg har absolutt ingen gode grunner til å slutte, men er nå faktisk motivert for å se om jeg bare kan gjøre det, for godt! Er klar for å gi jærnet nå!!! Er det flere som vil henge seg på?
Det er ikke troll, alt som tusler i mørket...
|
|
|
[Re: Huggern]
13/05/2015 05:57
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Etter 25 gode år sammen med løs General (ca 5 boxer i uka), fant jeg overaskende at denne tråden plutselig motiverte meg til å slutte! Jeg har ingen økonomiske grunner, og har bare sett på snusboxen som kos og motivasjon i alle situasjoner. Jeg tråkker mine 6000km i året på Carbon sykkelen og har ingen ambisjoner om å slå andre enn meg selv i fart eller lengde. Jeg hadde rett og slett ikke tenkt å slutte med snusen som var så bra og god for meg.... før jeg altså leste denne tråden! For 2 dager 7 timer og 23 minutter siden gikk jeg "kald kalkun" og la den halvspiste boxen med extra sterk løs General i kjøleskapet, og der ligger den fortsatt urørt! Her sitter jeg nå rastløs og kaldsvetter, har mistet all konsentrasjon, og sammen med glimt av elektriske blå bjørner som blitzer i hodet synes jeg det er interressant å se hvor fysisk avhengig jeg egentlig var av snusen. Jeg har absolutt ingen gode grunner til å slutte, men er nå faktisk motivert for å se om jeg bare kan gjøre det, for godt! Er klar for å gi jærnet nå!!! Er det flere som vil henge seg på? Vet du, jeg fik plutselig nok av snus jeg også. Kl 07.50 spytta jeg ut snusen og lasta ned Slutta appen. Here we go!.
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
13/05/2015 08:24
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg har absolutt ingen gode grunner til å slutte, men er nå faktisk motivert for å se om jeg bare kan gjøre det, for godt!
Det lignet mistenkelig på min motivasjon også. Liker tanken på at jeg bestemmer selv om jeg skal snuse eller ikke. Gi jærnet 
|
|
|
13/05/2015 15:59
|
Huggern
Fersking
|
Fersking
3 dager 5 timer og 6 minutter and still going strong!
Fantastisk at flere kaster seg inn i kampen for å bestemme over seg selv!
Det går faktisk likar no, men kjenner godt suget etter snus når måltider er inntatt. Skikkelig støl i kjevene av tyggis tygging, for jeg skal f... ikke legge på meg i tillegg til at jeg skal slutte med snus, det får være grenser for galskap! Humøret har også mildnet, og jeg får super støtte fra kone og barn selv om lunta fortsatt er noe kort. Puls er lavere under hvile og trening, og den faste rulleøkta gikk med lavere kaloriforbruk og snittpuls samt høyere andel fettforbrenning av kalorier.
|
|
|
[Re: KlabbOgBabb]
19/05/2015 17:26
|
Huggern
Fersking
|
Fersking
Sitat KlabbOgBabb:
Vet du, jeg fik plutselig nok av snus jeg også. Kl 07.50 spytta jeg ut snusen og lasta ned Slutta appen.
Here we go!. _________________________
Hvordan går det med deg, henger du med?
Jeg gir meg selv et klapp på skulderen for 9 dager helt uten nikotin nå, og har stor tro på at dette går bra!
|
|
|
12/06/2015 07:43
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Moro å se at denne tråden fortsatt lever; Her sitter jeg nå rastløs og kaldsvetter, har mistet all konsentrasjon, og sammen med glimt av elektriske blå bjørner som blitzer i hodet synes jeg det er interressant å se hvor fysisk avhengig jeg egentlig var av snusen. Jeg har absolutt ingen gode grunner til å slutte, men er nå faktisk motivert for å se om jeg bare kan gjøre det, for godt! Er klar for å gi jærnet nå!!!
Er selv fremdeles lykkelig ikkesnuser på 6. året, og har ikke sett meg tilbake siden jeg kuttet tvert fra en boks løs General i døgnet. Jeg gjorde meg de samme tankene som Huggern; når jeg så hvordan kroppen reagerte fysisk på at den IKKE fikk nikotin, så fikk det meg til å tenke på hva den dritten egentlig gjør i kroppen. Dere har min respekt.
Shut up legs!
|
|
|
[Re: Kriller]
23/07/2015 22:20
|
Blodpudding
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har storsnusa i 25 år, og har nå kjøpt Kick Up, som er nicotinfri og inneholder vitaminer og mineraler. Har vært motstander av slike tidligere, men denne smaker godt og hjelper veldig. Sunn er den også:-) Hvor kjøpte du denne? Har ikke sett den i vanlige butikker.
|
|
|
[Re: Blodpudding]
24/07/2015 07:48
|
Bearman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Teknikkmagasinet selger den i Norge
|
|
|
24/07/2015 12:10
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Har selv gått 71 dager uten snus etter å ha vært daglig bruker i ca 12 år. Ble overrasket over hvor lett det gikk. Kjenner fortsatt litt sug etter tung trening, men stort sett har kroppen og psyken taklet dette godt.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
07/08/2015 07:08
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sluttet oktober 2010 og var dum nok til å "begynne bittelitt" igjen med snus under pappapermen i mai 2013. Siden da har jeg vært av og på. For en uke siden, på min sønns treårsdag, kastet jeg resten av boksen jeg hadde i lomma og ga bort en pose med sju svenskesnus-bokser til en kompis. Så nå har jeg vært clean en uke. Siden jeg har vært av og på de siste par årene gir ikke en uke snusfri noe stort sjokk for kroppen min (annet enn litt dårligere søvn 2-3 netter, men det kan også skyldes intervalltrening frem til klokka halv ti-ti på kvelden...). Får prøve å holde litt lenger nå da...
Egentlig er det ganske enkelt når kropp og hode har bestemt seg. Men kropp og hode kan ombestemme seg også. :-)
Bruker Onico nå. Skal kanskje prøve Kick Up som er omtalt lenger opp. Bedre å bruke slikt som substitutt enn smågodt slik jeg gjorde i 2010 (gikk opp sju kilo på to uker).
|
|
|
12/08/2015 15:10
|
Huggern
Fersking
|
Fersking
Status etter 94 dager helt snusfri: -savner ikke snusen om morgenen, og etter måltider lengre. -kan gå flere dager mellom at tanken på en pris snus er der. -økt appetitt, krever skjerpings for ikke å overspise ved måltider. -har gått opp 6 kg, buksene er trange rundt magen. -betennelse i tenner og kjeve etter bruk av vanlig tyggegummi. -noe kortere lunte og mer pesemistisk tankegang. -76 km sykkelEnern gikk 19 min tregere i år enn i fjor (samme grunnlag) -sparer nok mange penger, men det merkes ikke i hverdagen.
Ellers er det godt og slippe planleggingen med å alltid ha nok snus til helgen og fjellturer. Jeg er forøvrig stolt av meg selv og får skryt av familien, og kommer ikke til å begynne med snus igjen nå når jeg har kommet så langt.
|
|
|
13/08/2015 08:38
|
KlabbOgBabb
Entusiast
|
Entusiast
Sitat KlabbOgBabb:
Vet du, jeg fik plutselig nok av snus jeg også. Kl 07.50 spytta jeg ut snusen og lasta ned Slutta appen.
Here we go!. _________________________
Hvordan går det med deg, henger du med?
Jeg gir meg selv et klapp på skulderen for 9 dager helt uten nikotin nå, og har stor tro på at dette går bra!
Glemte helt av denne tråden. Gikk fra porsjon til løs for å "forverre" saken med å snuse. Er nå stormforelsket i general løs og har innsett at jeg bare lurte.meg selv... Er ferdig med pappapern snart. Skal gjøre et nytt forsøk da
Treig oppover, feig nedover.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
16/08/2015 10:45
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg har begynt å få brystsmerter av snus. ..... Noen som har erfart liknende? Jepp, første gangen jeg sluttet å snuse, var det den slags erfaringer som gjorde at snusen måtte gå. Men det var ikke noe galt med meg i følge legen, rett og slett litt hypokonder  Ble "scared straight" og kutta ut snusen i halvannet år, før angsten ga seg og snusen kom tilbake. Nå er det drøye 300 dager siden forrige gang jeg tok en snus og denne gangen sluttet jeg ikke på grunn av brystsmerter, men fordi jeg ikke vil være en snuser lenger  Det er nok mentalt. Ubehagelig, men ikke farlig 
|
|
|
16/08/2015 13:45
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Ok takk, nå ble jeg veldig lettet 
|
|
|
03/10/2015 12:36
|
sankatass
Fersking
|
Fersking
Sluttet med snus i noen måneder da jeg studerte. De første ukene var for meg helt forferdelige. Irritert, pessimistisk, konstant lyst på snus og en negativ holdning til de meste. Når jeg kom over denne bøygen, ble det lettere. Det er helt sikkert veldig individuelt hvordan man takler det, men dæven hvor hardt det var for meg.
Blant venner fikk jeg høre at jeg var i bedre humør da jeg var en ikke-snuser (etter den første måneden etter kutten).
Dum som jeg var, begynte jeg å snuse igjen etter å ha holdt ut i fem måneder. Nå som jeg har kjøpt meg sykkel og begynt å trene, burde jeg vel slutte igjen. Denne gangen skal jeg trappe ned gradvis, for så å slutte. Kanskje det hjelper litt...
Nyfrelst terrengsyklist!
|
|
|
12/10/2015 21:04
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Feiret 365 dager som snusfri i dag. Hadde jeg visst at det var så lett å slutte, hadde jeg gjort det for lenge siden. Walk in the park 
|
|
|
13/10/2015 07:53
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Slutta 25.april og ikke rørt en pris etter det. Takket være min vakre fru! Ingen storsnuser, men det gikk likevel 3-4 bokser i uka. Kona og ungene vet jeg snusa, et slags stille samtykke, men de kasta eska om de fant en... Det førte til at jeg måtte begynne å gjemme snusesker, og DET er slitsomt. For de som har brukt snus så kan dere se for dere desperasjonen når kona forteller under innsjekk på vei til 3 uker i USA at hun har foresten kasta alle snusboksene som jeg hadde delvis gjemt i kofferten... Satt med tyggis i overleppa hele turen over, og under en løpetur på dag 1 så ble den umiddelbart lagt innom en bensinstasjon for å kjøpe Red Man. Say no more... Det blir for dumt! Glad jeg slutta, savner det fortsatt merkelig nok, men det får så være. Har gått opp 2-3 kilo og spiser mye mer godteri enn før.
Redigert av aktiviteten; 13/10/2015 07:55.
40årskrisesylist
|
|
|
13/10/2015 19:42
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Etter å ha lest litt i denne tråden slutta jeg et par uker før Birken. Merker at jeg sover bedre. Sovner fortere og har ikke lengere følelsen av at hjertet hopper over noen slag for så å skynde seg å ta igjen et par slag, som jeg hadde noen ganger før.
|
|
|
|
|