Trening og nikotin (snus)
|
Re: Trening og nikotin (snus)
[Re: Neostar]
22/10/2012 22:47
|
nagroM
Fersking
|
Fersking
Etter å ha lest denne tråden for 14 dager siden, så fikk jeg brått lyst til å slutte å snuse.. Vet ikke hva som gikk av meg..hehe.. Etter 14år med røyk(4) og snus, så har jeg nå vært uten nikotin i 15 dager.. Etter 7 dager, og fram til nå, har vært de værste dagene for meg.. Men kjenner nå at suge etter snus, går raskere vekk. Jeg sluttet helt uten hjelpe middel, og fant ut at jeg ikke kunne ha feks. fisherman under leppa.. Har gått med mye fisherman og Doc, men ikke under leppa. Det positive er jo at pulsen har gått ned, og noen penger spart!! Så nå gleder jeg meg til sykkel sesongen neste år, og håper da at formen er litt bedre! 
Morgan
|
|
|
[Re: nagroM]
25/10/2012 10:03
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Jeg har prøvd å slutte med snus lenge, etter at jeg fant denne tråden håper jeg å finne enda mere motivasjon til å slutte. Slutta i sommer, men sprakk. Nå er det på`n igjen. KOmmer til å klare det denne gangen. Hvilepuls ned fra 50 til 38 på et døgn sier noe om hvor giftig snus er.....
Løperen
|
|
|
25/10/2012 21:56
|
Neostar
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Flott å se at så mange ble movivert til å slutte med snus etter at jeg startet denne tråden. Om noen har noen saftige testresultater pre og post snusen så hadde det vært interessant lesning. Fortsett folkens !
|
|
|
26/10/2012 06:46
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Jeg synes det er supert å kommunisere med flere i samme situasjon. Jeg lover å komme med noen saftige testresultater etterhvert. Iallefall er hvilepuls gått ned med 10-12 slag.
Løperen
|
|
|
[Re: løperen]
26/10/2012 06:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg kan rapportere inn etter å ha holdt meg unna snus siden Mai. Målt effekt: Jeg har lite målbare ting. Hvilepulsen er uendret. Jeg har genetisk veldig lav hvilepuls, så det er vel egentlig greit. Har gått opp 5-6 kg. Følt effekt: Jeg kjenner en effekt på intervalldrag og restitusjon. Jeg klarer å holde høy intensitet mye lengre, og restituerer meg fortere, både mellom intervalldrag og fra dag til dag. Jeg har satt solide pers'er på en del strekninger i sommer, men dette skyldes nok også andre ting enn bare snus-kutten.
- Stefan
|
|
|
26/10/2012 07:11
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Jeg skal ikke si så mye enda, da det ikke er lenge siden jeg slutta. Det jeg merker nå er at hender og føtter ikke er kalde mere, tyder på bedre blodsirkulasjon, noe som igjen burde være positivt for å prestere på idrettsbanen. Har også lest veldig mye om hva en kan forvente seg av positive effekter ved snusslutt. Den lista er lang........ :-)
Løperen
|
|
|
[Re: JMGJMG]
26/10/2012 07:25
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Kick up...hva er det? Jeg bruker Onico nå, fungerer bra som juksesnus. Kutter ut det også når de verste abstinensene har gitt seg.
Løperen
|
|
|
26/10/2012 18:22
|
nagroM
Fersking
|
Fersking
Er en type snus som er laget på svart te, med vitaminer osv.. kickup(.)se så kan du lese om det.. Jeg har prøvd den for lenge siden, og syns ikke den var så god.. Helt greit sikkert, hvis man skal slutte.. Personlig så syns jeg at nikotin fri snus, bare forlenger "plagene" , men sikkert til hjelp for mange da  16dager uten snus 
Morgan
|
|
|
26/10/2012 18:25
|
løperen
Fersking
|
Fersking
etter å ha lest mange innlegg her, skjønner jeg at dette med hvilepuls og snus/ikke snus har mye å gjøre med gener, samt noe med hvilket nivå en er på rent fysisk. Kan se ut til at veldig godt trent folk opplever at hvilepuls faller med 8-12 slag, men mindre godt trente ikke merker veldig stor forskjell. Stemmer dette? Stå på folkens!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Løperen
|
|
|
[Re: G. Freeman]
06/11/2012 08:37
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Dere kommer jo her med mange gode argumenter helt selv, så er det noe å lure på? Kutt ut. Jeg må jo trekke på smilebåndet når snusere forsøker å kvantifisere effekten av snus med grafer, pulskurver watt mm - det er jo bare et forsøk på å rettferdiggjøre sin egen nikotinbruk. Been there, done that. Dette er ikke vanskelig: Snus bidrar overhodet ikke POSITIVT til ytelsen. Den negative effekten er sikkert individuell. Jeg uttaler meg her som ex-snuser, har vært fri nå i snart 3 år etter å ha brukt snus i 15-16 år, på slutten ca 1 boks løs General om dagen. Det er BARE positive effekter ved å slutte med snus, men det er noe så sykt inne i h..... vanskelig å kutte ut. Man lager seg argumenter, søker på nett for å finne ut at det "ikke er så farlig." Ikke uten grunn at ekspertene sammenlikner avhengigheten med den en heroinist opplever. Forskjellen er naturligvis at nikotinabstinensene er mindre alvorlige. I den grad det kan motivere; her er de mest åpenbare positive effektene jeg fikk av å slutte med snus. Jeg har snust MYE og LENGE. -Stress. Dette var utslagsgivende for at jeg slutta. Møtte nesten veggen i stress/angst i kombo med stressende jobb. Føltes som at kroppen var i helspenn med dertil hørende hvilepuls langt oppe på 60 tallet. Den ligger nå lavt på 40 tallet og jeg klarer å slappe av. Det morsomme er jo at man som snuser tror det har motsatt effekt. Jeg grep jo alltid etter boksen når jeg fikk litt nerver eller var spent. Trodde det kunne roe meg ned. Fysiologisk sett er det det motsatte som skjer. -Svetting. Jeg svetta ofte mye når jeg snusa, var storforbruker av deodorant flere ganger om dagen og måtte ofte skifte skjorte fordi det var ubehagelig. Nå? Nada. Niks. Det gav seg nesten med en gang jeg var snusfri. Et klassisk tegn på at kroppen går med unaturlig stress som følge av nikotin. -Humør. Viktig punkt, men veldig individuelt. Jeg har gjort MYE research. Nikotin sløver belønningssenteret i hjernen, dvs holder det alltid litt i gang. Humørmessig blir livet litt sånn plain vanilla, i alle fall for meg. Det er derfor mange opplever en smell når man kutter nikotin, kroppen klarer ikke å produsere nok dopamin, serotonin og hva de heter alle sammen selv med det resultat at (midlertidig) depresjon ikke er uvanlig ved snus eller røykeslutt. Som nikotinfri svinger livet mer. På godt og vondt. -Avhengigheten. Det er så vanvittig deilig å være fri fra den tavngstrøya det var å alltid sørge for å ha med snusboksen, planlegge innkjøp, krype ned på Statoil kl 23.00 på kvelden fordi man var tom og ikke kunne vente til neste dag, sitte i selskap å tenkte "hvor kan jeg spytte snus nå" osv osv. Man blir helt fri. Når man snuser en boks løs General om dagen da lar man seg styre totalt, det gjorde jeg. -Økonomi. Ikke avgjørende, men allikevel. En boks løs General kosta vel rundt 80 kroner da jeg slutta. Har spart sånn ca 80k på under 3 år. De penga har gått til nye sykler og div. stasj..  Alt dette er jo lett å se i etterkant, men jeg sleit jo med å komme meg vekk fra nikotinmonsteret. Som snuser tror man at man trenger den kosen med snusen etter maten, snusen etter trening, snusen til fredagspilsen osv og at man trenger den lille "belønningen." Det gjør man altså ikke, selv om hjernen din er så hekta at den prøver å overbevise deg. Livet fungerer helt strålende uten. Kjenner stort sett alt her men spesielt poenget med stress og uro. Kuttet fra + 1 boks løs General til null for 10 dager siden og kjenner allerede at freden begynner å senke seg i kroppen. Gikk på en kjempesmell i 2010 med Champix - panikkangst i flere uker etterpå, denne ganger har jeg trappet ned med nikotinplaster type 2 x 21mg den første uken og deretter 1 x 21mg denne uken, føler egentlig at dette går helt greit, kjenner ikke noe spesielt sug. Må også bemerke at jeg sover mye bedre
|
|
|
06/11/2012 08:47
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Veldig bra innlegg. Den hjalp! :-) Roen har senket seg over kroppen her i gården. Bruker fremdeles Onico, har tenkt å kutte ut det om ikke lenge.
Løperen
|
|
|
15/11/2012 00:01
|
nagroM
Fersking
|
Fersking
Litt over 5uker i dag, og nå begynner det å bli mye lettere å avstå i fra snus.. Kjenner at suget etter det, er mye mye mindre, og det er digg! Har gått opp to kg på de ukene, men heller det! Ikke så ille farlig heller, da jeg veide 65kg..
Men digg å ha kommet seg vekk, og får håpe det går like bra farmover også!
Morgan
|
|
|
[Re: nagroM]
15/11/2012 09:56
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Nå er det like før jeg ryker. Help!!
Løperen
|
|
|
15/11/2012 10:05
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Nei. Du ryker ikke nå. Du vet det er feil. Ta det som en mann. Du må tenke som så, at de dagene du har lidd deg gjennom nå skal faen ikke være bortkasta. Har du mulighet, slipp alt du har i hendene, på med joggeskoa, ut og løp eller kom deg på sykkelen. Blås ut, du trenger et kjemisk kikk. Mye smartere å bruke endorfiner enn nikotiner.
Shut up legs!
|
|
|
15/11/2012 10:29
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Takk for hjelpen!! :-) Av og til er det et hel......
Løperen
|
|
|
15/11/2012 10:47
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det er et helvete. Det er derfor så mange fortsetter. Du må være knallhard mot deg selv i noen måneder, så slipper det taket, litt etter litt. Å slutte med snus bygger karaktèr. Hjernen forsøker å skrike til deg at du trenger snus i noen måneder til.
Plutselig en dag vil du oppdage at det har gått en hel dag uten at du har tenkt på snus. Da kan du slå deg på brystet og første del av jobben er gjort. Det tok nok over et år for min del, men etterhvert kan du bare vifte det bort som en dum innskytelse. Den andre delen av jobben varer resten av livet. Den består i ikke å begynne igjen.
Shut up legs!
|
|
|
15/11/2012 10:57
|
løperen
Fersking
|
Fersking
Gleder meg til den dagen kommer, å ikke ha tenkt på snus.
Løperen
|
|
|
18/11/2012 18:22
|
snute
Entusiast
|
Entusiast
har prøvd og slutte med snus x ganger, 2 ganger har jeg holdt oppe i ca 6 og 8 månter. gjør nå et nytt forsøk på slutte da det nærmer seg en box snus om dagen, det er aaaaaalt formye., er nå i skrivende stund på dag 4 uten snus, er litt stressa og amper, men det har gått over etter 2-3 uker før. så jeg synes ikke det og slutte, er det vanskligeste, men og holde borte vanene, snus etter mat, etter trening, det har jo blitt selve premien, og få seg en snus etter en treningsøkt. og ikke minst om sommeren, når man står i elven og prøver og få fisken på kroken, dæven da er det digg med snus... gode råd er dyre. ikke lett hva man skal si til seg selv, før man står der i gjenn med generalen i hånden etter nesten et år fri..
|
|
|
20/11/2012 11:49
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Er nå inne i min fjerde uke som snusfri - har valgt pinglemetoden, det vil si jeg har brukt nikotinplaster, startet med 2x 21mg og bruker nå 1x14mg, går over til 7mg i løpet av uka og anser meg for nikotinfri etter en uke med 7mg. Forbruket mitt av General var på godt over en boks løs om dagen. Merker betydelig forskjell på trening (orker mer), sover bedre og kjenner en generell ro i kroppen som jeg ikke har hatt på flere år. Takk til G.Freeman for motiverende innlegg!
|
|
|
08/01/2013 22:20
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Det ble stille i denne tråden, gitt...
Alle er kvitt nikotinmonsteret nå, regner jeg med?
Shut up legs!
|
|
|
09/01/2013 10:53
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Neida. Sliter med av og på ennå. JEG VIL SLUTTE HELT MED NIKOTIN! men sliter litt med å ikke begynne igjen.
|
|
|
[Re: asbjorjo]
09/01/2013 16:24
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
10 mnd uten snus, opp 4 kilo... Det er min status.
|
|
|
10/01/2013 11:03
|
kimas
Medlem
|
Medlem
Jeg leste denne tråden i februar i fjor og den inspirerte til å slutte med snus. Med røyking osv har jeg hatt min daglige dose nikotin i over 20 år. Har ikke sprukket i løpet av perioden  Veldig usikker på om jeg har merket noe på formen. Vekta har økt med ca 5 kg, men målet er å få bort de før jeg har ettårsjubileum som snusfri. Uansett er det utrolig digg å ikke være avhengig. Lenge siden jeg har hatt lyst på en pris nå. 10-15 000 i spare penger er heller ikke å forakte
|
|
|
10/01/2013 11:08
|
mofe
Fersking
|
Fersking
Sluttet i går. I dag så kjenner jeg kroppen skriker etter nikotin.... Det jeg merket var at hvilepulsen fra i går til i dag har sunket med 13 slag. Kan jo iallefall ikke være negativt å slutte  Denne gangen går det!
Smerte er midlertidig!
|
|
|
[Re: mofe]
10/01/2013 12:37
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Gratulerer  Selv er jeg snusfri siden 17. november  Irriterer meg fortsatt over at jeg har lyst på snus.. Slutta fordi det er fornuftig, ikke fordi jeg har spesielt lyst. Men det er jo fryktelig enkelt. Det er bare å ikke kjøpe seg snus, og heller ikke å spørre om å få en pris av noen andre.. Da er man snusfri.. (Gjelder forøvrig alle andre "vaner" også)
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
[Re: mofe]
17/01/2013 12:35
|
MTBojay
Fersking
|
Fersking
Lykke til mofe! Hvilepuls var det første jeg merket det på og.
10 mnd siden snuskutt her! Alt er nå klart for en helt nikotinfri sykkelsesong - gleder meg veldig til å kunne være det nikotinfrie bakhjulet ferske snuskuttere kan henge seg på fra Kvarstad og opp i slutten av august:-).
TSR 2013, Østmarkrittet 2013, Birkebeinerrittet 2013
|
|
|
17/01/2013 19:21
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Totalt nikotinfri fortsatt og er sinnsykt fornøyd med det, har holdt opp i 3 måneder og kommer aldri til å begynne igjen!
|
|
|
20/01/2013 15:17
|
Parkert
Medlem
|
Medlem
Har visst 300-dagersjubileum i dag: http://www.timeanddate.com/counters/full...c=00&p0=187Sluttet 25 mars i fjor, og nå kan det gå mange uker mellom hver gang jeg tenker på snus. Alt sug er borte, og jeg synes bare "synd" på andre når jeg ser de snuser/kjøper snus. Det er så uendelig deilig å ikke være avhengig. Stå på folkens! Det er verdt all den lidelsen dere må gjennom for å komme over terskelen! Jeg lover! Treningsmessig er det vanskelig å peke på en effekt. Jeg ble noen kilo tyngre - men ting er i ferd med å gå tilbake til normalen (man får mer søtsug "til kaffen" uten snus enn med. Det tar tid å lære seg å kontrollere). Jeg synes nivået på turritt/turrenn bare blir høyere og høyere, og det skal mer til enn nikotinkutt for å prestere så mye bedre at man kan "herje" med konkurrentene. 
|
|
|
23/01/2013 22:17
|
mofe
Fersking
|
Fersking
Er fortsatt snusfri og de værste abstinenser er over. Føler bra overskudd på trening og pulsen er generelt lavere også. Føler en utrolig ro i kroppen. Anbefaler alle å slutte!! En helt fantastisk følelse! Skal aldri begynne igjen! Blir under 3 timer på birken i år! :-)
Smerte er midlertidig!
|
|
|
|
|