|
|
Upragmatisk forskrift om sykkellykter?
|
Re: Upragmatisk forskrift om sykkellykter?
[Re: Arne_And]
22/06/2011 14:29
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Eneste mulighet for blinkende fremlykt i hht. forskrift er flerfunksjonslykt. Det er et krav. Det er litt uenighet i hva det er. Det har fremkommet forslag om kaffefunksjon, men det virker lite sannsynlig at det er tanken. Et annet forslag er forskjellige blinkemønstre, igjen må jeg si jeg tviler at myndighetene mener det er så viktig at de pålegger oss det. Mitt forslag er som skrever over fast lys som alternativ funksjon. Den er relatert til lyktens oppgave, den har nytte på mørk vei, og den er logisk i fht. tidligere påbud om fast lys.
|
|
|
[Re: Arne_And]
22/06/2011 15:11
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I og med at de som synes dette er så fryktelig enkelt og logisk ikke kan gi et klart svar på om en lykt som kun blinker er lov i og med at det ikke er en flerfunksjonslykt, så er det kanskje ikke så enkelt og logisk?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
22/06/2011 16:01
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
+ enig.
Jei sjønnej ikke åffer dom som ikke veit svare bryr sei, va er vitsen lissom, LOL og FY FAAAN må diskusjonen ødeligges me fornuftig tolkninng som ikke henger på krafse? Loven skriver vel ikke flerfunklykt for morro skyll? Ikke det ate jei bryr mei, ass.
Hva er vitsen med å synse om dette, om jeg tør spørre?
Flerfunksjonslykt i lovens betydning er ei lykt som: a) kan både gi lys for å se veien og b) kan gjøre trafikanten synlig for andre under forhold der det ellers er sikt nok for å se vegen (sparemodus).
den kan være hvit eller gul (siste farge er tenkt av byråkraten som fargen med sparemodus i glødelampens tidsalder, hvem vet..)
Bare syns jeg måtte si noe her.. jeg også.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
23/06/2011 11:16
|
Madsi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ledar for trafikkseksjonen i Hordaland politidistrikt svarar slik:
«Vi tolker dette slik at en pga. forvekslingsfare ikke skal bruke blinkende gult lys forover, mens blinkende hvitt er ok.»
Eg er til dels nøgd med dette, sidan eg no har skriftleg dokumentasjon på mitt politidistrikt si tolking, til trass for at den slår meg som litt pussig (forvekslingsfare?). Politiet skriv for øvrig på eigne nettsider at blinkande gult lys også er lov, så noko klokare blei eg i grunnen ikkje.
|
|
|
[Re: Madsi]
23/06/2011 11:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Trådstarter har sansynligvis en slik lykt som gir et blink hver gang en magnet i hjulet passerer en sensor på gaffelen. Denne vil blinke fortere og fortere jo fortere man sykler, men vil slutte å lyse helt når man stopper opp. Hva da? Er det lov å stå stille i mørket uten blinkende lys?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/06/2011 11:53
|
Madsi
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er riktig at det er ei slik lykt som du seier. Den har imidlertid ein innebygd kondensator e.l. som gjer at den også blinkar i om lag eit minutt etter at sykkelen har stansa. Det blir difor ikkje eit problem i trafikken. Dersom lykta hadde slutta å blinke går eg ut frå at brukaren måtte sette føtene ned og bli «gåande».
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/06/2011 12:22
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Trådstarter har sansynligvis en slik lykt som gir et blink hver gang en magnet i hjulet passerer en sensor på gaffelen. Denne vil blinke fortere og fortere jo fortere man sykler, men vil slutte å lyse helt når man stopper opp. Hva da? Er det lov å stå stille i mørket uten blinkende lys? I gamle dager, i sykkeldynamoenes og glødelampenes tid, altså da jeg levde, ble det mørkt både foran og bak når man stanset. Rettstilstanden innen sykkellykt-jussen må vel omfatte litt "hevd" fra den tiden, skulle man tro...?
|
|
|
[Re: P_Dalen]
23/06/2011 14:30
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
I gamle dager, i sykkeldynamoenes og glødelampenes tid, altså da jeg levde, ble det mørkt både foran og bak når man stanset.
I riktig gode gamle dager hadde vi da karbid-lykter, og de lyste fint selv om man stanset. Man hadde riktignok ikke oppfunnet lyskrysset enda, så sånn sett trengte man jo ikke å stanse.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
23/06/2011 15:07
|
Dan
More than words
|
More than words
I riktig gode gamle dager hadde vi da karbid-lykter, og de lyste fint selv om man stanset. Man hadde riktignok ikke oppfunnet lyskrysset enda, så sånn sett trengte man jo ikke å stanse. Du husker feil, men det er greit, det begynner jo å bli en stund siden. In 1892, Thomas Willson discovered an economically efficient process for creating calcium carbide, which is used in the production of acetylene gas. In 1895, he sold his patent to Union Carbide. Domestic lighting with acetylene gas was introduced circa 1894 and bicycle lamps from 1896. On December 10, 1868, the first traffic lights were installed outside the British Houses of Parliament in London, by the railway engineer J. P. Knight.
|
|
|
[Re: Dan]
23/06/2011 15:12
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Du husker feil, men det er greit, det begynner jo å bli en stund siden.
Det var vel utslag av ønsketenkning, demens, eller begge deler.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
23/06/2011 16:11
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Dette er enkelt og greit, i motsetning til hva overskriften gir inntrykk av, en svært pragmatisk lov, da byråkratene som har skrevet loven, går ut ifra at et vanlig politimenneske ikke vil skjønne hva som er lov, om det som er lov ikke er beskrevet i unødvendig detalj. Så har en byråkrat da tenkt, aaah, alle disse lysene som blinker er sånne som har mange blinkemodi, og dermed skrevet: lys som kan blinke på mange forskjellige måter er tillatt, implisitt; det fins ingen lys som kun blinker på en måte, men lys som blinker skal også være tillatt, på lik linje med lys som lyser konstant.
"Det skal brukes lys foran på styret, dette lyset kan også være blinkende. Fargen skal ikke være rød." Sånn hadde man unngått mye tull.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
23/06/2011 17:42
|
Dan
More than words
|
More than words
"Det skal brukes lys foran på styret, dette lyset kan også være blinkende. Fargen skal ikke være rød." Sånn hadde man unngått mye tull. Endelig ville jeg fått bruk for mine lilla og grønne frontlykter!
|
|
|
|
|