Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hobbyteleskop

Hobbyteleskop #1200734 20/06/2011 08:59
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har tenkt å skaffe et relativt billig, letthåndterlig og lettsiktet teleskop for å kunne se på månen, ymse planeter og litt stjerner om natten og fjelltopper og generell utsikt om dagen. Har googlet litt i emnet og funnet at dette ser ut til å gi bra valuta for pengene:

SkyWatcher Mercury 705 AZ3

Koster €139 og det er jo ikke så ille. Noen som kan anbefale dette eller komme med bedre alternativer i samme prisklasse?

Re: Hobbyteleskop [Re: Dan] #1200736 20/06/2011 09:02
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Dan
Har tenkt å skaffe et relativt billig, letthåndterlig og lettsiktet teleskop for å kunne se på naboer, ymse damer og litt soverom om natten og solstrender og generell innsikt om dagen.

Sånn, jeg fikset det.

Re: Hobbyteleskop [Re: Ole] #1200748 20/06/2011 09:15
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Ole
Sånn, jeg fikset det.

Flott, takker! Jeg var litt ukonsentrert da jeg skrev.

Re: Hobbyteleskop [Re: Dan] #1200750 20/06/2011 09:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Flott, takker! Jeg var litt ukonsentrert da jeg skrev.

Det skjer når du prøver å se på damene med en slik:

Redigert av anonymous5; 20/06/2011 09:18.

Anonym5
Re: Hobbyteleskop [Re: anonym5] #1200795 20/06/2011 10:52
B
BBQ Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg har en sånn:
https://www.galileoscope.org/gs/
Enkelt og helt greit teleskop. Billig er den og.

En i familien har en sånn lignende SkyWatcher.Ble kjøpt i Norge for 2000kr. Her om dagen prøvde jeg å stille den inn på Saturn. Faktisk så ser Saturn store ut på min billige teleskop en på den. Detaljene er like på begge to.

Eneste som jeg fant bra ved SW er stativet og hvor enkelt det er å bevege teleskop og zoome. Ja og den ser mer proff ut også..

Min Galileo har billig foto stativ og justering er ikke så følsom og bra som på SW.

Det er eneste forskjell som jeg merka. Også at Galileo koster ,ups ser nå at den koster 50usd. Jeg betalte den 20usd 2-3 år siden.

Uansett hvilken du velger så last ned Stelarium. Viser sanntid av himmelen på data så finner du lett hvor er hva.
Ja og kjøp Månefilter hvis du skal kikke mye på Månen.

Re: Hobbyteleskop [Re: Ole] #1201019 20/06/2011 15:57
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Ole
Har tenkt å skaffe et relativt billig, letthåndterlig og lettsiktet teleskop for å kunne se på naboer, ymse damer og litt soverom om natten og solstrender og generell innsikt om dagen.

Sånn, jeg fikset det.

Nivellerkikkertar har ofte overraskande bra forstørring. Far min lånte ein gong med seg ein sånn heim, for å måla opp garasjetomta, og det tok ikkje lang tid før me fann ut at me kunne spionera over fjorden med den.
Omtrent 2,5 km i luftlinje låg det to seiljoller av denne storleiken, som me fint kunne lesa registreningsnummeret på seila, sjølv om båtane knapt var synlege med det blotte auge.

Så kjøp deg ein nivellerkikkert og ein refleksvest så kan du kikka i alle soverom du vil under påskudd av å jobba med landoppmåling; det perfekte dekket!

Andreas Tveit
Re: Hobbyteleskop [Re: Laxeluz] #1201132 20/06/2011 18:52
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Med teleskop blir det fort at et litt mindre gir morro en kort stund, da de ofte egner seg best til å se på månen med. Jeg kjøpte et ganske likt et som du har funnet, men når det gjelder teleskop så er større bedre. Det gjelder ikke forstørrelsen men objektivdiameteren. Denne forteller om hvor mye lys det klarer å ta inn og faktisk gi deg en skarpt opplevelse av det du ser. Ved å bytte okkular kan du får kjempeforstørrelse på billige teleskop, men opplevelsen blir ikke noe bedre. Se på finn etter brukte teleskop, da får du klart mest for pengene. Om du mest vil se og ikke bruke tid på å finne frem, så anbefaler jeg helt klart et datastyrt et. Se etter noe med over 100mm objektiv.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28667106

Re: Hobbyteleskop [Re: Ottoturbo] #1201148 20/06/2011 19:17
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Ottoturbo
Med teleskop blir det fort at et litt mindre gir morro en kort stund, da de ofte egner seg best til å se på månen med. Jeg kjøpte et ganske likt et som du har funnet, men når det gjelder teleskop så er større bedre. Det gjelder ikke forstørrelsen men objektivdiameteren.

Jeg ser nå at den aktuelle nettbutikken har storebroren på tilbud til €169:

SkyWatcher Explorer 130/900 EQ2

Men jeg mener å ha lest at fordelen med det mindre er at det er mye lettere å sikte med, og dermed er det litt lavere terskel for oss ikke-nerder. ICON_SMILE

Quote:
Se på finn etter brukte teleskop, da får du klart mest for pengene.

Sikkert en god idé, men dette teleskopet skal stasjoneres i Italia så jeg tenkte det var veldig praktisk å få det levert på døren der nede og slippe å drasse det med seg på flyet.

Quote:
Om du mest vil se og ikke bruke tid på å finne frem, så anbefaler jeg helt klart et datastyrt et. Se etter noe med over 100mm objektiv.

Datastyring har jeg testet en gang, og det er selvfølgelig ekstra moro og ekstra lettvint, men da begynner det å ta av litt. I tillegg har jeg bare 500 meter å gå til dette, som leveres komplett med skikkelige astronerder som kan peke og vise meg alt som er spennende. ICON_SMILE

Re: Hobbyteleskop [Re: Dan] #1419470 09/06/2012 11:53
Kake Offline
Veteran
Veteran
@Dan
Har du noen brukererfaringer med teleskopet og dele?

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Hobbyteleskop [Re: Kake] #1419496 09/06/2012 13:01
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Kake
@Dan
Har du noen brukererfaringer med teleskopet og dele?

Ja, nå har jeg fått brukt det en god del og konkluderer med at det var et bra kjøp i forhold til å komme igang og bli entusiastisk, men at det nok må sterkere ting til for å komme litt videre. Føler snart at jeg har sett alt som går å se med dette teleskopet og nå består gleden mest i høre gjestenes oh og ah når jeg foreviser natthimlen fra takterassen.

En liten oppsummering:
Stativet er veldig greit. Stort og stødig. Men grovjustering i høydeledd føles litt raklete siden man da må ta et hardt takk i selve teleskopet og dra eller presse det. Finjusteringsrattene funker derimot bra.

Siktedingsen, med en rød prikk som man setter på det man skal søke etter, funker perfekt. Høyre øye på prikken og venstre øye natthimlen og når den røde prikken står rett på planeten eller stjernen man skal observere så finner man den i teleskopet.

Optikken er vel der dette teleskopet faller litt gjennom, selv om det muligens kan være litt å hente på en kalibrering. Følgende kan observeres:

Månen: dekker ganske presis hele synsfeltet. Litt wow-faktor med alle kratere og tydelige fjell langs horisonten.
Jupiter: man klarer såvidt å se fem fargebånd, i tillegg til at de fire største månene går å se som stjerneprikker.
Saturn: man ser ringene såvidt. Det er bedre enn bare en oval lysprikk med to svarte hull. Når man vet hva man ser så er det ikke vanskelig å se at det er ringer.
Dobbeltstjerner: klarer akkurat å skille dem fra hverandre og se at det er to.
Andromedagalaksen: vises bare som en tåke.
Pleiadene: litt wow-faktor. "It's full of stars!"
Nabodama: har nylig fylt 70. Teleskop unødvendig.

Så er mitt spørsmål, hvor mye må jeg nå opp i styrke og funksjon (og pris) for å klare å se Jupiter litt tydeligere, få se galaksers form og se Saturn med litt mer wow?

Moderator  support