Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Formula bakbrems som svikter

Formula bakbrems som svikter #1200680 20/06/2011 07:46
S
stianl75 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg har en Stevens Wave 2010 (kjøpt i år) med Formula Rx bremser. Sykkelen har gått 60-70 mil og nå har jeg en bakbrems som ikke tar nevneverdig.

Jeg har tatt av klossene og sett at de er ok (ikke nedslitt og ikke noe fett som har kommet på dem)og skivene ser helt fine ut. Det virker mer som om det er stempelet i kaliperen som ikke er helt med.

Noen som har erfaring med dette?

Re: Formula bakbrems som svikter [Re: stianl75] #1200708 20/06/2011 08:25
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er problemet med stempelet så er det vel en garantisak, men du kan jo ta bremsebelegget fra forbremsen og teste det bak og omvendt.

Det burde være mulig å se om det ene stempelet er litt tregt (jeg kjenner ikke Rx, men jeg har 3 sykler med OroK24 og 1 med Puro). Med mindre du har en lekkasje burde det ikke være behov for påfylling av bremsevæske..

Hvis stempelet er tregt så må du antagligvis lufte for å komme godt til stemplene. Har du hjulet av og en bred flat skrutrekker så kan du presse forsiktig på hendelen. Bare vær forsiktig med å ikke presse med tuppen av skrutrekkeren, bare siden. Parktool har et eget verktøy, men den fungerer ikke optimalt på K24 og Puro ihvertfall IMHO. Når stempelet kommer ut (om det ene er tregt kan det hjelpe å presse litt på det andre stempelet også rense rundt stempelet så kanskje det holder uten å ta stempelet helt ut.
Er det garanti så er vel minste motstandsvei å svinge innom butikken.

Re: Formula bakbrems som svikter [Re: Brumm] #1200712 20/06/2011 08:31
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hva skjer når du klemmer på bremsen? Går hendelen bare inn til styret uten å møte noen motstand? Da er det luft i bremsen, og den må luftes.

Eller kjennes bremsehendelen ut som den skal, bare at det ikke blir noen friksjon mellom kloss og skive selv om du klemmer hardt? Da er det noe galt med klossene.

Minst det ene stempelet i caliperen vil bevege seg når du bremser, uansett hvor fastkorroderte de er, så det er ikke årsaken til problemet ditt her.

Ole.

Re: Formula bakbrems som svikter [Re: Ole] #1200716 20/06/2011 08:42
S
stianl75 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hendelen forvinner ikke inn mot styret - motstanden er som på forbremsehendelen. Lurer på om jeg skal få Oslo Sportslager til å kikke på den, er vel en garantisak eventuelt - må også få seg en liten girjustering som er en del av kjøpsavtalen.

Moderator  support