Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nå starter eventyret :)

Nå starter eventyret :) #1200561 19/06/2011 21:34
P
PCNR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei alle sammen.
Har endelig kjøpt min første landeveissykkel, og skal hente den i løpet av de første dagene denne uken. Etter å ha trålet de fleste sykkelforretninger i Oslo, valgte jeg å gå for en Cannondale CAAD10 Ultegra (hvit m/sort dekor). Jeg synes dette virker som en godt utstyrt sykkel med god ramme og potensiale for oppgraderinger. Må si jeg gleder meg som en unge til første sykkeltur. Det skal bli nydelig å variere treningen enda mer enn rulleski og løping.

Dersom noen har tips til gode sykkelsko i prisklassen cirka 1500 - 2000, evt kjenner til godde tilbud i Oslo, så er jeg takknemlig for tips! Bruker str. 40 i vanlige sko, og er som dere skjønner ingen tungvekter - cirka 168h og veier 63kg.

Skoene skal sitte på Ultegra-pedaler. Gjerne sko som gjør at disse klossene setter foten godt inn mot pedalarmen (eller hva det heter).

Tips til god sykkelbukse og hjelm mottas også med takknemlighet.

Jeg er en vanlig mosjonist, som liker å trene. Trener anslagsvis 4 - 6 dager i uken, ofte to økter på treningsdagen. Har dog kun trent denne mengden siden mai, men har ambisjoner om å opprettholde "trykket".

Ambisjonen på sykkelen er primært å få kroppen og bena til å bli vant til å lang arbeidstid, samt selvsagt som en god variasjon til ovenfornevnte trening. Har også lyst til å bli med på mosjonsritt, og kanskje melde meg inn i en sykkelklubb etter hvert.

Cannondale CAAD10 Ultegra
Re: Nå starter eventyret :) [Re: PCNR] #1201344 21/06/2011 07:20
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
På skofronten anbefaler jeg Specialized S-Works Road. Jeg har skoene i MTB versjon og de er helt rå. Prisen på sykkelbutikken er 2159 kr på sykkelbutikken. https://sykkelbutikken.keysecure.no/bekledning/sko/specialized-s-works-road//
Jeg vil uansett anbefale å stikke innom en sykkelbutikk og prøve skoene først.

Det samme gjelder hjelmer, du må teste de og finne en som passer hodet ditt. Jeg er veldig fornøyd med hjelmene mine fra Giro. Ionos og Atmos er to veldig gode hjelmer om du spør meg.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Nå starter eventyret :) [Re: AllanHov] #1201371 21/06/2011 07:50
O
Obert Offline
Fersking
Fersking
O
Mulig dette bare er min erfaring, men har også opplevd det med andre sportssko som skal sitte godt på foten....
Skoene mine (diadora) passet godt da de var nye, men etter første økta da de ble utsatt for varme og fukt (fotsvette) utvidet skinnet seg såpass at jeg i etterpåklokskapens navn burde valgt skoene ihvertfall en halv størrelse mindre enn det jeg gjorde. synes dette er noe de i butikken skal vite.

Re: Nå starter eventyret :) [Re: Obert] #1202070 21/06/2011 21:43
P
PCNR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takk for svar ICON_SMILE
Var ikke lett å oppdrive sko i min størrelse, men Sørensen Sykler på Helsfyr hadde ett par igjen av hvite Sidi Scarpe Five. Fikk rabatt og slo til. Har smale føtter og disse satt som et skudd.

Syklet min første tur noen gang med racer og sykkelsko i kveld. Ble 4,5 mil i Oslo/Bærumsområdet. Tok faktisk litt tid før jeg skjønte hvordan girsystemet fungerer, og var også litt spent på utløsing av skoene. Heldigvis gikk begge deler helt fint etter hvert.

Har syklet svært lite de 15 siste årene (ikke hatt sykkel). Syklet på en Kilimanjaro deler av sesongen i fjor. Ble etter hvert regelmessige turer på 8 - 12 mil på den. Synes forsåvidt det var fint å stampe av gårde i 20km/t med den, helt til jeg ble kjørt ned av en leddbuss på vei inn til Oslo ved Ulvøya..

Uansett. Har blitt bitt av sykkelbasillen, og syntes det var morsomt å sykle med raceren i kveld. Ganske uvant å sitte på et racersete og lene seg på et bukkestyre. Litt stiv i nakken, høyre storetå sov litt og litt øm i rompa = stort smil om munnen.

Re: Nå starter eventyret :) [Re: PCNR] #1202074 21/06/2011 21:53
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
12 mil på en kilimajaro?
respekt mann og velkommen til en ny verden ICON_SMILE

facebook.com/secondhandsessions

Re: Nå starter eventyret :) [Re: hJürg1] #1202784 22/06/2011 22:06
P
PCNR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Oslo - Moss t/r + Son for liten matpause er vel cirka 12 mil ICON_SMILE Merker at dette er andre saker. Prøver å konsentrere meg om å trå "rundt". Kjenner jeg mangler masse frekvens og styrke i bena. Håper det kommer etter hvert ICON_SMILE I morgen sykkelpause. Øm etter setet gitt..

Moderator  support, Valentino