Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tidligere aktiv, nå starter jeg opp på nytt igjen.

Tidligere aktiv, nå starter jeg opp på nytt igjen. #1200158 19/06/2011 12:27
A
Asbjørn_K Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei =)

I ungdommen dreiv jeg aktiv med landevei i klubb, men sluttet etterhvert og holdt på litt for meg selv. Men også dette opphørte for 10-12 år siden. Jeg har i mellomtiden alltid hatt en naturlig glød for denne idretten, og fulgt med på alt om sykling som jeg har hatt tid til, men først i fjor sommer tok jeg til vettet og begynte å sykle igjen. Frem til nå har jeg brukt en terrengsykkel til å sykle både av og på asfalt med, med hensiktsmessige dekk til hvert sitt bruk.

Men jeg har lyst til å gå for landevei igjen, og har meldt meg inn i den lokal e klubben, Follo Sykkelklubb. Følgelig må jeg også ha en egnet sykkel. Mye har skjedd med syklene siden jeg ramla ut av idretten, så jeg trenger kanskje et par pekepinner fra rutinerte utøvere, som jeg regner med også er lesere av dette forumet.

Jeg har vært innom en nettside hvor man hadde en veiledende rammeguide. Jeg målte ut skrittlengde (84,5cm) og la til denne og høyden (185cm) i "kalkulatoren", og fant at anbefalte rammer til min høyde er 55/56 - 57/58. MEN, hvor galt ville det falle ut dersom jeg fant en strøken sykkel som er tilgjengelig i kun 54cm? Hvilke ulemper ville jeg potensielt kunne møte på her?

I tilfeller hvor jeg holder meg innenfor anbefalte rammestørrelser, er overrørets lengde avgjørende for hvilken rammestørrelse jeg bør gå for? Jeg ville umiddelbart, etter to sekunders fritenkning, anta at så fort man har tatt høyde for skrittlengde og totalhøyde, så har man i praksis avgjort hva som er ideell rammestørrelse. Hvordan vet jeg hvilken størrelse det er? Ønsker man i utgangspunktet en så kompakt sykkel som mulig, eller bør man gå for størst mulig ramme innenfor anbefalt? Jeg ville anta at dersom jeg valge en 55-ramme, så ville jeg måtte skyve sittestillingen litt bakover på sykkelen, og eventuelt ha et litt lengre stem, enn hva jeg ville trenge dersom jeg valgte 57-ramme. Er jeg inne på noe her, eller er jeg helt på jordet (eller enda verre, på helt feil jorde)? =)

Håper på mange informative svar rundt dette.

Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen

Redigert av Asbjørn_K; 19/06/2011 16:21.
Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: Asbjørn_K] #1200166 19/06/2011 12:52
Audit Offline
Entusiast
Entusiast
Har du link til kalkulatoren du benyttet?

error
Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: Asbjørn_K] #1200169 19/06/2011 13:05
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Setet er justerbart, så skrittlengde er vanlegvis ikkje noko du bør leggja altfor stor vekt på. Det beste hadde vore om alle sykkelprodusentar hadde oppgitt «stack» (kor mykje høgare toppen av styrerøyret er over senter av krankhus) og «reach» (kor langt framom kranken styrerøyret er). Desse måla er dei som seier mest om kor stor ein sykkel er. Alt det andre (akselavstand, trail, vinklar, etc.) handlar mest om køyreeigenskapar.

Både Cervélo, Trek og Cannondale (og ein del andre) oppgir desse måla i geometritabellane. Håper det blir enda vanlegare i framtida.

Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: dagfink] #1200178 19/06/2011 13:29
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Skrittlengde vs kroppslengde bør han jo absolutt legge vekt på. Med 185 og skrittlengde 84,5 har han lang overkropp, sammenlignet med meg some er 184 og har skrittlengde 90. Jeg trenger en ramme som er kort, og helst med langt styrerør. Altså kort reach og høy stack. Han vil vel trenge det motsatte vil jeg anta.

Redigert av torinb; 19/06/2011 13:29.
Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: torinb] #1200205 19/06/2011 14:38
A
Asbjørn_K Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hm, kan fort bli litt forvirrende hvis meninger spriker i motsatte retninger. Jeg stusset imidltertid litt over beskrivelsen om å være kort i lortfallet og lang i overkroppen, for det har jeg ikke hørt om meg selv før. Følgelig målte jeg flere ganger til, og fikk 89cm. I kalkulatoren tilsier dette en ramme fra 58,7 til 60,8 - for å bruke de tallene som kommer opp.

Torinb: Hva om du hadde en ramme som var ørlite lengre, slik at du fikk litt lavere profil? Jeg tenker litt i forhold til luftmotstand osv, men det er kanskje snakk om så lite at det stort sett er uvesentlig? Ulempen er vel at man vil sitte mer utstrakt, som sikkert fort kan oppleves som ubehagelig, kanskje slitsom for hendene osv.

Men hvis greia er at man av hensyn til vekt, stivhet, dynamikk osv bør ha en så kompakt sykkel som mulig, så er det vel med andre ord 58-ramme jeg bør satse på, i henhold til de siste målingene?

Det var spørsmål om hvor jeg hentet målingene fra, de kommer herfra:

http://www.bikebuster.no/ramme-guide-no.html

Mvh A.K

Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: Asbjørn_K] #1200265 19/06/2011 16:21
A
Asbjørn_K Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Gjorde om tittelen til en mer passende en.

Re: Tidligere syklist vender tilbake [Re: Asbjørn_K] #1200992 20/06/2011 15:08
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Kalkulatoren til Bikebuster er ikke helt bra. De anbefaler også meg en ramme på 60cm, selvom jeg er 181. Dog har jeg veldig lange bein. 92,5cm. Jeg trenger i utgangspunktet en kort, men høy ramme. Sykler på en Look som er 55cm/L. Men overrøret er ørlite kortere enn mange andre racere.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå