Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent

Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent #1199994 19/06/2011 01:46
B
brede Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ut i fra beskrivelsen i innbydelsen til Svarstad MTB 3-dagers har arrangøren virkelig prøvd å gi oss syklister en annerledes sykkelopplevelse som hadde alle muligheter til å lykkes.

- Det var billig
- Det var komprimert så lite fri fra skole/jobb krevdes fra deltagerne
- Korte etapper så den sportslige terskelen til deltagelse var lav
- Sentralt plassert på Østlandet med stort deltager potensial

Men… det var et etapperitt/konsept arrangement i Norge – og det VIL VI IKKE HA og derfor måtte de desverre avlyse arrangementet.

Om det er noen trøst for arrangøren så er de i godt selskap. Følgende ritt utenom det vanlige har lagt inn årene de siste 10 årene:
- Moss 24 timer
- Craft MTB 6-dagers
- Grimstad Challenge

I tillegg prøvde Sykkel Magasinet i sin tid å arrangere 24 timers rittet ”Marerittet”, men til tross for solid markedsføring i eget sykkelblad for rittet døde det før fødselen.

Det er ikke sikkert at alle disse rittene ble lagt ned på grunn av dårlig oppslutning, men jeg har vanskelig for å tro at de ikke hadde blitt videreført om de hadde vært suksesser.

Per i dag så er det så vidt jeg vet bare OffRoad Finnmark som holder koken. Dette er dog et så ekstremt ritt at arrangøren krever søknad med dokumenterte resultater for i det hele tatt å få lov til å delta.

Jeg kan egentlig forstå at et stort etapperitt som Craft MTB 6-dagers vil slite i lengden med mindre det i hovedsak har utlendinger på startlisten. Som nordmann kan det være fristende å prøve et alternativ i utlandet fremfor å gjenta den samme turen i Norge hver sommer. Og det gjør vi da også. Til hvor? Jo vi valfarter til Trans Germany og Trans Alps for å pumpe O2 på grusveier.

Tidligere denne uken publiserte TERRENGSYKKEL.no artikkelen Lever sykkeldrømmen i British Colombia som omhandler en kompisgjeng som har reist til terrengsyklingens hellige gral. Om to uker stater BC Bike Race – The Ultimate Singletrack Experience som er et etapperitt som går i akkurat disse områdene. Rittet har vært arrangert siden 2007 og så vidt jeg vet er det bare 6 nordmenn som har deltatt en eller flere ganger.

At vi foretrekker grusveier er knapt noen hemmelighet. Uten at jeg har forsket mye tror jeg norske terrengritt rangert etter deltagerantall er omtrent som følger:
1. Birken
2. Nordsjørittet
3. Grenserittet
4. Raumerrittet
5. Garborgriket rundt
6. Farrisrunden
7. Vestmarkrittet

Personlig bytter jeg ikke til dempergaffel før jeg kommer til Norges syvende største terrengsykkelritt...

Konklusjon? Vi får som fortjent: Birken lookalikes.
Til Svarstad IL Sykkel: Tusen takk for et flott initiativ!
God sykkelsommer :-)

Redigert av brede; 19/06/2011 09:24.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: brede] #1199995 19/06/2011 04:51
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Dette er bare nedslående, både med tanke på den innsatsviljen som ligger bak det som er gjort på Svarstad, og for de som evt måtte leke med tanken på flerdags arrangementer for terrengsykling.

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: brede] #1200004 19/06/2011 05:57
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: brede
Om det er noen trøst for arrangøren så er de i godt selskap. Følgende ritt utenom det vanlige har lagt inn årene de siste 10 årene:
- Moss 24 timer
- Geilo 24 timer
- Craft MTB 6-dagers
- Grimstad Challenge

Nei da, GEILO24 går for FEMTE gang i år!!
Velkommen til Norges eneste 24t "rundbane" ritt
GEILO 24

Redigert av Moose; 19/06/2011 06:00.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Moose] #1200082 19/06/2011 09:22
B
brede Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Moose
Nei da, GEILO24 går for FEMTE gang i år!!
Velkommen til Norges eneste 24t "rundbane" ritt
GEILO 24

Så flott at dere holder på enda.
Jeg ble lurt av geilo24.com siden deres som det ikke har vært liv i på noen år.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: brede] #1200141 19/06/2011 11:43
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, dette var synd... Men, tror kanskje noe kunne vært gjort med tanke på påmeldingsopplegget til samtlige ritt. For min del syns jeg det å melde seg på i god tid og da måtte betale med en gang er dumt. Hva hvis noe skjer som gjør at jeg ikke får startet. Sjukdom eller noe annet....

Jeg tror flere kanskje hadde meldt seg på i forkant, hvis man da kunne vente med betalingen til man dukker opp uten at dette da hadde kostet noe mer. Jeg hadde iallfall gjort det med flere ritt, hvis dette hadde vært mulig. Ikke alltid like lett å melde seg på, og samtidig betale for en haug med ritt. Selvsagt vil noen da ikke dukke opp, selv om man er påmeldt, men slik er det jo nå også.

CK ELVERUM

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Otoen] #1200160 19/06/2011 12:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Otoen
Selvsagt vil noen da ikke dukke opp, selv om man er påmeldt, men slik er det jo nå også.

Jepp, men nå melder fok seg på ritt man faktisk har tenkt å delta på. Om det var slik du ønsker ville mange nok ha meldt seg på fullt av ritt, for siden å bestemme seg for hvilke man deltok på. For mange arrangører ville det vært et sjansespill da man ikke ville ha visst om man hadde nok deltakere til å kunne forsvare å gjennomføre rittet.

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: EgilS] #1200165 19/06/2011 12:46
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS
Sitat: Otoen
Selvsagt vil noen da ikke dukke opp, selv om man er påmeldt, men slik er det jo nå også.

Jepp, men nå melder fok seg på ritt man faktisk har tenkt å delta på. Om det var slik du ønsker ville mange nok ha meldt seg på fullt av ritt, for siden å bestemme seg for hvilke man deltok på. For mange arrangører ville det vært et sjansespill da man ikke ville ha visst om man hadde nok deltakere til å kunne forsvare å gjennomføre rittet.

Ser den ja...

CK ELVERUM

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Otoen] #1214095 11/07/2011 20:54
R
Ravenexpert Offline
Fersking
Fersking
R
Hadde ikke dette vært noe for utviklinga av terreng sporten da?
Men hvordan gikk det,Ikke alt for mange ungdommer her.
Syntes de fleste prater om at Svarstad hadde Norges beste rundbane,ikke nok lokkende?

ICON_WINK
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Ravenexpert] #1214214 12/07/2011 06:56
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror problemet er markedsføring - ikke for oss her inne, men for mengden. I tillegg tror jeg at Norges sykkelforbund burde ha vært medarrangør for flere ritt, slik at det er noen flere faste støttespillere. Stort sett er det bare frivillige i en eller to klubber som arrangerer ritt, og det kan bli for usikkert.

mvh.
Klaus A.
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Klaus A.] #1214903 13/07/2011 06:41
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Hvor mange var påmeldt, og hvor mange deltakere måtte de ha for å gå rundt?

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: ØyNe] #1214927 13/07/2011 07:11
R
Ravenexpert Offline
Fersking
Fersking
R
Har hørt rykter om at det var 75 påmeldte, og at de måtte ha ca 120 stykker for at det skulle stå seg.
Det er jo merkelig at de forskjellige cupene midt i uka rundt omkring er større(scott,giant og nissan cup)Skulle jo tru at det de prøvde seg på i svarstad hadde falt i smak for de fleste som liker mer sti.
Var å prøvde bakkerittet og tempo løypa, helt fantastiske løyper

ICON_WINK
Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: Ravenexpert] #1218067 18/07/2011 19:50
huldra123 Offline
Medlem
Medlem
De fekk smaga deres egen medisin!

Redigert av huldra123; 18/07/2011 19:51.

Føler du har en litt sånn søringholdning mot mæ!

Re: Svarstad MTB 3-dagers avlyst -Vi får som fortjent [Re: huldra123] #1218759 19/07/2011 20:13
D
Danjaer Offline
Medlem
Medlem
D
Hva mener du?

Birkebinertrippelen er konge!

Moderator  support