Ut i fra beskrivelsen i innbydelsen til Svarstad MTB 3-dagers har arrangøren virkelig prøvd å gi oss syklister en annerledes sykkelopplevelse som hadde alle muligheter til å lykkes.
- Det var billig
- Det var komprimert så lite fri fra skole/jobb krevdes fra deltagerne
- Korte etapper så den sportslige terskelen til deltagelse var lav
- Sentralt plassert på Østlandet med stort deltager potensial
Men… det var et etapperitt/konsept arrangement i Norge – og det VIL VI IKKE HA og derfor måtte de desverre avlyse arrangementet.
Om det er noen trøst for arrangøren så er de i godt selskap. Følgende ritt utenom det vanlige har lagt inn årene de siste 10 årene:
- Moss 24 timer
- Craft MTB 6-dagers
- Grimstad Challenge
I tillegg prøvde Sykkel Magasinet i sin tid å arrangere 24 timers rittet ”Marerittet”, men til tross for solid markedsføring i eget sykkelblad for rittet døde det før fødselen.
Det er ikke sikkert at alle disse rittene ble lagt ned på grunn av dårlig oppslutning, men jeg har vanskelig for å tro at de ikke hadde blitt videreført om de hadde vært suksesser.
Per i dag så er det så vidt jeg vet bare
OffRoad Finnmark som holder koken. Dette er dog et så ekstremt ritt at arrangøren krever søknad med dokumenterte resultater for i det hele tatt å få lov til å delta.
Jeg kan egentlig forstå at et stort etapperitt som Craft MTB 6-dagers vil slite i lengden med mindre det i hovedsak har utlendinger på startlisten. Som nordmann kan det være fristende å prøve et alternativ i utlandet fremfor å gjenta den samme turen i Norge hver sommer. Og det gjør vi da også. Til hvor? Jo vi valfarter til Trans Germany og Trans Alps for å pumpe O2 på grusveier.
Tidligere denne uken publiserte TERRENGSYKKEL.no artikkelen
Lever sykkeldrømmen i British Colombia som omhandler en kompisgjeng som har reist til terrengsyklingens hellige gral. Om to uker stater
BC Bike Race – The Ultimate Singletrack Experience som er et etapperitt som går i akkurat disse områdene. Rittet har vært arrangert siden 2007 og så vidt jeg vet er det bare 6 nordmenn som har deltatt en eller flere ganger.
At vi foretrekker grusveier er knapt noen hemmelighet. Uten at jeg har forsket mye tror jeg norske terrengritt rangert etter deltagerantall er omtrent som følger:
1. Birken
2. Nordsjørittet
3. Grenserittet
4. Raumerrittet
5. Garborgriket rundt
6. Farrisrunden
7. Vestmarkrittet
Personlig bytter jeg ikke til dempergaffel før jeg kommer til Norges syvende største terrengsykkelritt...
Konklusjon? Vi får som fortjent: Birken lookalikes.
Til Svarstad IL Sykkel: Tusen takk for et flott initiativ!
God sykkelsommer :-)