|
Kjedevasker + løsemiddel = ødelagt kjede ?
|
Kjedevasker + løsemiddel = ødelagt kjede ?
19/06/2011 00:11
|
chaos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg leste litt på http://www.kmcchain.eu/?en/maintenance/ og kom over dette: Cleaning:- NEVER EVER use a so-called ‘chain washing machine’ in combination with solvent. This is the one and only sure way to instantly ruin your chain.
Hvorfor er det ikke bra å bruke en kjedevasker med et løsemiddel? De anbefaler dessuten å vaske kjedet i mildt såpevann, noe jeg trodde var en veldig dårlig ide. Hvis det blir litt såpe igjen så mister oljen mye av sin smørende virkning. Et løsemiddel derimot fordamper så det burde ikke ha samme virkning. Hvorfor skriver KMC dette? De burde ha god teknisk kompetanse på dette omårdet, men jeg forstår ikke de rådene de gir.
|
|
|
Re: Kjedevasker + løsemiddel = ødelagt kjede ?
[Re: ]
19/06/2011 09:08
|
Trym
Entusiast
|
Entusiast
Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set!
|
|
|
[Re: Trym]
19/06/2011 11:38
|
chaos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set! Aha, det forklarer ganske mye. Jeg antar at de mener at en bør varme oljen (og kjedet) slik at den trekker godt inn. Hva med anbefalingen om å bruke såpe for å vaske kjedet? Såpe danner en emulsjon med olje (det er sånn såpe virker, den gjør at fett og vann blandes og kan skylles vekk med mer vann), og en oljeemulsjon har veldig dårlig smøreevne. Det vil si at selv små mengder med såperester på kjedet vil kunne gjøre at oljen smører mye dårligere. Hva skal en da bruke for å vaske kjedet? Olje?
|
|
|
[Re: chaos]
19/06/2011 11:58
|
Trym
Entusiast
|
Entusiast
Mener å huske at SRAM bruker smøring internt i kjedet som er ment å vare hele levetiden til kjedet. Hvis en bruker løsemiddel vil jo dette forsvinne, ergo behov for å smøre opp kjedet på nytt. Hvis du kjeder deg: http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html  Selv pleier jeg bare å kjapt tørke av og smøre opp kjedet for hver tur. Selvfølgelig påpasselig med å tørke av olje som blir liggende på utsiden av kjedet før bruk. Ettersom dette blir gjort såpass ofte får aldri møkka tid til å sette seg. Drivverket mitt pleier alltid å se forholdsvis pent og rent ut.
|
|
|
19/06/2011 12:02
|
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Har altid brukt sterkt avfettnings middel som bremserens til å rengjøre kjedet. Etter rengjøring ligger det igjen masse grums som jeg ikke får løs ved å vaske med såpe eller tørke med en klut. Dette grumset er støv og sandkorn og det er klart at det er sikkert greit for kjedeprodusentene at det ligger igjen i kjedet da det sikkert sliter ut kjedet like fort som et dårlig smurt kjede. Bruker deretter ett tynt penetrerende smøremiddel, våpenolje, og dette funker bra. Bytter som regel kjede etter 2 år uansett slitasje og har aldrig hatt kjedebrud og kassetten (4000km) og klingene(6000km) har jeg ikke trengt å bytte enda.
|
|
|
[Re: beast666]
19/06/2011 15:26
|
chaos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har altid brukt sterkt avfettnings middel som bremserens til å rengjøre kjedet. Etter rengjøring ligger det igjen masse grums som jeg ikke får løs ved å vaske med såpe eller tørke med en klut. Dette grumset er støv og sandkorn og det er klart at det er sikkert greit for kjedeprodusentene at det ligger igjen i kjedet da det sikkert sliter ut kjedet like fort som et dårlig smurt kjede. Bruker deretter ett tynt penetrerende smøremiddel, våpenolje, og dette funker bra. Bytter som regel kjede etter 2 år uansett slitasje og har aldrig hatt kjedebrud og kassetten (4000km) og klingene(6000km) har jeg ikke trengt å bytte enda. Se der ja! Hva med å tynne ut vanlig kjedeolje med et flyktig løsemiddel (f.eks renset bensin/miljøbensin) slik at den bli veldig tynn og trekker godt inn? Bensinen vil vel fordampe og oljen vil bli igjen inne i leddene. Vil dette fungere? Det blir vel en variasjon av SRAM sin anbefaling med å varme oljen for at den skal trekke inn.
|
|
|
[Re: beast666]
19/06/2011 15:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter 20 år med terrengsykling, har jeg kommet frem til at følgende prosedyre funker bra:
1. Spyl sykkelen etter tur. Ikke bry deg om kjedet 2. La tørke 3. Smør kjedet i det du drar ut på neste tur 4. Sjekk kjedet jevnlig med en strekkmåler 5. Bytt før strekken passerer 0,75%
Søling med kjederenser og rensevæsker er for dem som har for mye tid eller har skinnende blankt kjede-fejisisme.
Ikke at det er noe galt i det, altså
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/06/2011 19:05
|
gikke
Besatt
|
Besatt
Etter 10 år med terrengsykling har jeg kommet frem til at følgende prosedyre fungerer bra;
1. Spyl sykkelen etter tur. Ikke bry deg om kjedet. 2. La tørke. 3. Smør kjedet før du drar ut på neste tur. 4. Bytt kjedet en gang i året. Du har råd. 5. Kast bort tid på andre ting.
Fritt etter Kjoser'n.
Ski baby! Erik S. Hynne
|
|
|
[Re: gikke]
19/06/2011 19:23
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Etter 12 år med sporadisk terrengsykling har jeg kommet frem til at følgende prosedyre fungerer bra;
1. Spyl sykkelen etter tur. Ikke bry deg om kjedet. 2. La tørke. 3. Smør kjedet før du drar ut på neste tur. 4. Mål og bytt kjedet før det er strukket 0,75%... hvis det mot formodning faktisk skulle skje (se pkt. 5). 5. Kos deg med en ordentlig vårrengjøring og skift da kjede, gir-wire og strømpe... hvert år, sparer deg for masse mas (se pkt. 4). 5. Har du mer tid å kaste bort, så kan du evt. vurdere sex, drugs & rock'n'roll.
Parafrasert geirk og gikke, og takk til dåkk.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
19/06/2011 19:35
|
Ole
More than words
|
More than words
Min oppskrift som har funket i 20 år:
1: Spyl sykkelen og drivverket etter tur for å fjerne sand etc som lar seg spyle bort. 2: Spyl på såpe (jeg bruker enten grønnsåpe eller bilshampo med voks) og kost med oppvaskbørste. Også kassetten og kranken. 3: Spyl. Sykkel go drivverk er nå skinnende blanke. 4: Før neste tur: Dra kjedet gjennom en fille, ha på olje fra dryppeflaske, og tørk av igjen.
Resultatet er at kassett, kjede og drev er skinnende blanke før hver tur, og det akkumuleres aldri nok dritt til at drivverket blir spesielt møkkete.
Bytt drivverk når kjedet begynner å glippe på kassetten. Og strammer du fjæren til trinsehjularmen i bakgiret tar det mye lengre tid før det glipper, samt at du også slipper chainsuck foran.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
19/06/2011 19:51
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Og strammer du fjæren til trinsehjularmen i bakgiret tar det mye lengre tid før det glipper, samt at du også slipper chainsuck foran. Kan denne fjæren normalt sett strammes, da? Eller mener du b-tension her?
|
|
|
[Re: mroek]
19/06/2011 20:08
|
Snooze
Ivrig
|
Ivrig
Orket ikke lese rådene til de som hadde syklet under 20 år. Puh... 
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
|
|
|
[Re: Snooze]
20/06/2011 15:13
|
mellums
Entusiast
|
Entusiast
Diesel! Diesel! Diesel!-I flg: Felgen sykkelverksted.
|
|
|
[Re: mellums]
20/06/2011 16:03
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Diser er stinkende og sølete og gir ingen ytterligere fordeler om du ikke mekker for et pro-tourlag. Det er i så fall om du lever av å mekke på "vanlige folks" sykler, som er innsausa i en blanding av olje og veisalt og rust. Da har disel en nytteverdi. Ellers ikke.
Og snakker vi om Felgen på Sagene er det vel "vanlige folks" sykler de jobber med.
Jeg heller til Ole-mtoden. Rent drivverk er hyggelig når sykkelen bor inne i leiligheten. Men jeg er enig med GeirK at det ikke er en nødvendighet.
LarsB
|
|
|
[Re: Snooze]
20/06/2011 18:58
|
gikke
Besatt
|
Besatt
Orket ikke lese rådene til de som hadde syklet under 20 år. Puh... Hvor har du kjøpt den Geir Anders smiley'en?
Ski baby! Erik S. Hynne
|
|
|
[Re: gikke]
20/06/2011 22:04
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Krans, kassett å kjede skal alltid være skinnende rent.. tror jeg lider av en manisk lidelse der..
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
20/06/2011 22:26
|
simgyl
Entusiast
|
Entusiast
[Aha, det forklarer ganske mye. Jeg antar at de mener at en bør varme oljen (og kjedet) slik at den trekker godt inn.
Hva med anbefalingen om å bruke såpe for å vaske kjedet? Såpe danner en emulsjon med olje (det er sånn såpe virker, den gjør at fett og vann blandes og kan skylles vekk med mer vann), og en oljeemulsjon har veldig dårlig smøreevne. Det vil si at selv små mengder med såperester på kjedet vil kunne gjøre at oljen smører mye dårligere.
Hva skal en da bruke for å vaske kjedet? Olje? Nei nei nei, de varmer ikke olje. De varmer noe som ligner fast parafin, som da blir flytende. Så trekker det inn, avkjøles, størkner, og blir værende i og utenpå kjedet. Se på et nytt kjede når du tar det ut av pakken. Med mindre du bruker avfetting. Diesel på klut løser ikke. Hvis du syns diesel lukter vondt kan du bruke lampeolje.
|
|
|
[Re: simgyl]
21/06/2011 05:24
|
mellums
Entusiast
|
Entusiast
Diesel i en kjedevasker lukter ikke så ille. Lampeolje er et bra alternativ, gjør samme nytte ( noe høyere literpris). Sjøl dusjer jeg diesel fra sprayflaske og spyler ganske raskt av. Kjedet blir som nytt uten at det tørker ut pga høyt oljeinnhold i dieselen. Tips: Hold pusten!
|
|
|
[Re: simgyl]
21/06/2011 15:00
|
Trym
Entusiast
|
Entusiast
[Aha, det forklarer ganske mye. Jeg antar at de mener at en bør varme oljen (og kjedet) slik at den trekker godt inn.
Hva med anbefalingen om å bruke såpe for å vaske kjedet? Såpe danner en emulsjon med olje (det er sånn såpe virker, den gjør at fett og vann blandes og kan skylles vekk med mer vann), og en oljeemulsjon har veldig dårlig smøreevne. Det vil si at selv små mengder med såperester på kjedet vil kunne gjøre at oljen smører mye dårligere.
Hva skal en da bruke for å vaske kjedet? Olje? Nei nei nei, de varmer ikke olje. De varmer noe som ligner fast parafin, som da blir flytende. Så trekker det inn, avkjøles, størkner, og blir værende i og utenpå kjedet. Se på et nytt kjede når du tar det ut av pakken. Med mindre du bruker avfetting. Diesel på klut løser ikke. Hvis du syns diesel lukter vondt kan du bruke lampeolje. Mener å huske nevnt at SRAM bruker Gleitmo 582, husker ikke lenger hvor jeg leste det.
|
|
|
|
|