Single drev fremme?
|
Single drev fremme?
18/06/2011 17:40
|
Feltlove
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Har lyst til å få montert single drev (vet ikke rett ord for det??) fremme på sykkelen,kan noen forklare meg hva jeg må gjøre,hva jeg trenger av utstyr, ulemper osv!? Har vært inne og kikket endel på chaincyclereaction,og tror jo at jeg har funnet noen deilige deler,men vet jo strengt tatt ikke om de er ment til å være bak eller fremme.. Må jeg få ny kasett bak også?kan jeg kaste hele det gamle gir systemet?
Og et siste spørsmål, hvor får jeg kjøpt pumpe til og fylle demperene mine,eller erndet kanskje olje de skal ha?? Har pr dato en felt (compulsion four)fulldempet sykkel,selvfølgelig med 3 gir fremme og en full kasett bak..
På forhånd takk for all hjelp.
Mvh uviten mekaniker...;)
|
|
|
Re: Single drev fremme?
[Re: Feltlove]
18/06/2011 17:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har bygd om den ene sykkelen nå og er super fornøyd. Hva slags krank har du nå? Så kan jeg gi deg noen tips til hva du kan kjøpe
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/06/2011 18:04
|
tomasj
Fersking
|
Fersking
slänger mig på..
kan man få det till med XT krank?
36t eller 38t framme och XT 11t-36t bak?
|
|
|
[Re: tomasj]
18/06/2011 18:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Jepp. Det kan du. Hvordan få et drev: 1.Finn ut hulldiameteren. Altså fra hull til hull slik at du får et drev som passer kranken din. 2.Har du 3 delt krank setter du det nye drevet der det midtre drevet står. Da får du best kjedelinje. 3.Drevet fester du med drevbolter. Noen nye kranker som feks nye XTR hvor gjengene sitter i yterdrevet må du ha nye skruer og "muttere". 3.Fest drevet med skruene samt i mange tilfeller må man bruke noen hylser da skruene/hylsene er for lange. Disse følger med i kjedeførereren under. 4. Sett på kjedefører. Jeg bruker denne og er skikkelig fornøyd:http://www.babracing.no/product/569350/MRP_1.X-Guide-Hvit-32-36T.html Denne får du i forskjellig innfesting. 5.Tut og kjør... Handleliste: Drev: Jeg liker MRP drevene da du får de med alle steg samt at kjede sitter godt ( http://www.babracing.no/category/15447/MRP-Kjederinger-Krankdrev.html) Pass på hulldiameteren. TA har også masse drev. Sjekk www.r2-bikes.comKjedefører: http://www.babracing.no/product/569352/MRP_1.X-Guide-Sort-32-36T.htmlEvnt skruer og hylse til å feste med. Mere trenger du ikke. Når det gjelder drevstr kommer det ann på hvor sterk du er og hvor du kjører. Nå bruker jeg 38 og syntes det funker fint. Men skal ha 34-36-40 også
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/06/2011 18:26
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Dersom kranken foran er litt tung er det kanskje interessant å bytte hele kranken til noe lettere, men merk at DH-utstyret ofte er mer solid enn lett. Om den du har veier 785g og er stiv nok er det vel ikke så verst. Jeg gikk fra 3 til 1 foran ved å kjøpe Blackspire Mono Veloce 32T i midten, og to bashguards fra BBG (104BCD 32T, 64BCD 32T) som holder kjedet på plass. Om du ikke har bashguards eller Widgit eller lignende bør du vurdere en kjedefører eller N-Gear jump stop. Veldig greit å ha en chainring nut wrench om du skal skru fast drevene. Bak har jeg standard XT kassett med 9 gir. Jeg kjøpte den riktignok ny samtidig med revet, men det var fordi kjedet og kassetten var slitt. Jeg er fornøyd med 9 gir, det er enklere, penere, gir litt høyere bakkeklaring, og gjør at jeg som lite erfaren terrengsyklist og fast forsterkning av baktropp på tur har litt mindre å tenke på. 
|
|
|
[Re: bhrsrk]
18/06/2011 22:01
|
Feltlove
OP
Fersking
|
OP
Fersking
http://2009.feltracing.com/09-catalog/suspension-mountain/compulsion-series/09-compulsion-4.aspxDenne her linken kan kanskje gi noen specs..er temmelig grønn på dette,så utdyp gjerne hva du spør om...;) Men har ikke byttet ut noe,så er lik som på linken..;) ja, syntes også det både ser bedre ut,samt at jeg kun bruker et av drevene fremme. Vekt er ikke viktig ettersom det kun går i stisykling og liknende,så solid er bra. Kan jeg muligens bruke et av drevene som allerede er på kranken(?) fremme? Så da trenger jeg bare en kjedefører fremme? Hvor mange tenner anbefales fremme?helt ærlig så vet jeg ikke hvor mange tenner midtre drev fremme idag har ei gang..;) Takker for all hjelp..
|
|
|
[Re: Feltlove]
18/06/2011 22:39
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Du har nok 32 (ifølge linken), og hvor stort drev du trenger foran er jo avhengig av form, hvor du sykler osv.. Jeg har 36 foran kombinert med 11-36 kassett bak.
De som vet hva de snakker om sier at du bør ha drev uten ramper foran for at kjedet skal sitte bedre. Jeg hørte på de og dro på bikes and boards og kjøpte mrp drev egnet for formålet.
Du har vel bcd på 104 på kranken og da kan du vel få de dreva du vil nesten. Du trenger "minst" en kjedefører og kortere drevbolter. Bor du i nærheten av Oslo bør du ta en tur på bab, der får du god hjelp og alt du trenger. Skal du gjøre det dyrere kjøper du egnet drev, kjedefører og 10 delt bak.. Da får du større spenn på gira. Jeg har xt kassett/kjede og sram x9 shortcage bak.
|
|
|
[Re: kjasmas]
19/06/2011 08:34
|
Feltlove
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
[Re: Trym]
19/06/2011 16:57
|
Wiberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det är antagligen jag som ska skruva åt Tomasj ( inlägget som OleChr svarade på ovanför ) så jag kommer med ett par följd frågor.
Ser att den nya XT 10-delade bakväxeln, medium, tar max 35 tänder på framklingan ( om jag nu förstår beskrivningen riktigt på CRC sidan ). Skiljer diametern på en 36 klinga så mycket att det inte går?
Fördelar/ nackdelar mot att skruva dit en DH krank i stället för att bygga ner tex en XT krank? Tror inte den marginella viktskillnaden spelar någon roll här. Orginalkranken är en Middelburn som jag tror måste konverteras och det går bort.
Mvh
Wiberg
|
|
|
[Re: Wiberg]
19/06/2011 17:07
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du har en Middleburn krank: ta kontakt med Sarptommy her på forumet som importerer godsakene! Middleburn er et ganske fleksibelt oppsett ... Kanskje dere greier å beholde de snasne delene.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/06/2011 18:24
|
Trym
Entusiast
|
Entusiast
Det är antagligen jag som ska skruva åt Tomasj ( inlägget som OleChr svarade på ovanför ) så jag kommer med ett par följd frågor.
Ser att den nya XT 10-delade bakväxeln, medium, tar max 35 tänder på framklingan ( om jag nu förstår beskrivningen riktigt på CRC sidan ). Skiljer diametern på en 36 klinga så mycket att det inte går?
Fördelar/ nackdelar mot att skruva dit en DH krank i stället för att bygga ner tex en XT krank? Tror inte den marginella viktskillnaden spelar någon roll här. Orginalkranken är en Middelburn som jag tror måste konverteras och det går bort. Jeg ville personlig ikke brukt en DH krank på en stisykkel. XT kranken er jo faktisk solid nok til at enkelte har brukt den på utforsykler. Antar at det er kapasiteten du nevner som 35. Nødvendig kapasitet for en veksler regnes slik: (største klinge forran - minste klinge forran) + (største klinge bak - minste klinge bak). Ettersom du ønsker å kjøre 1x10 11-36 blir regnestykket 36-11=25. Altså godt innenfor hva en medium cage er kapabel til.
|
|
|
19/06/2011 18:56
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis verden hadde vært snillere så hadde de fleste syklene kommet med løsningen Syntace har kommet med til kjedefører, den er tilpasset til og med bruk med 3 drev.
|
|
|
20/06/2011 07:03
|
Wiberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tack för uppklaringen Trym.Det var precis det jag undrade över och klarade av att missförstå. Då blev man lite klokare.
Anledningen till att jag kikar på en DH krank är att där kommer allt komplett, kraftig 36 tänders klinga som är helt slät på bägge sidor.Det dyrare och krångligare alternativet är att handla en XT krank, slakta den på alla klingorna och sen handla en 36 klinga. Det är alltså inte hållbarheten i sig jag ifrågasätter med XT kranken. Det är allt merjobbet samt waste of delar. Men Tomas ska ju ha något att säga oxå, jag ska bara guida och skruva.
SarpTommy kanske har någon supersmart lösning på hur få dit en 36 klinga på redan existerande krank och då är problemet ur världen. Jag ska ha ett par meter Goodridgeslangar av honom samtidigt så jag måste snacka med honom oavsett.
Ett ganska kul projekt projekt detta. Blir nog riktigt bra när det är klart.
Mvh
Wiberg
|
|
|
20/06/2011 07:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Er det ikke bare å kjøpe en 36T-klinge og kjedefører med slagring (bashguard) til eksisterende krank? 36T går på mellomposisjonen, slagringen på storeposisjonen.
Et alternativ til kjedefører er en Blackspire Black Guard Inner Ring Protector som plasseres i minsteposisjon (samt en slagring). Det funket fint for meg da jeg kjørte med en ring foran.
|
|
|
20/06/2011 07:31
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er hovedsaklig stisykling sykkelen skal brukes til, bør dere nok holde dere til 32t. 36 blir tungt i bratte tekniske klatringer hvis man ikke har styrken og farten til de beste rundbanesyklistene.
Jon: det er bare å komme innom, så kan jeg fortelle deg alt du trenger å vite om 1x10.
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: Bjørn B]
20/06/2011 16:39
|
Wiberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tackar för inviten Björn men har fått löst det med Sarptommy över telefon. Det visar sig att den befintliga kranken är väldigt brukarvänlig med många alternativ vad gäller klingor där fram.
Mvh
Wiberg
|
|
|
|
|