Litt historie: sykkelen er 3 år gammel, og det er en Manitou R7 gaffel. Sykkelen er pent og lite brukt, 1 år av en som trente et par turer og deretter syklet Birken med den, deretter eid av meg som har brukt den lite, og stort sett på asfalt. Et par uker om vinteren som innbyttesykkel. Begynte å merke at hjulet ikke satt ordentlig ifjor sommer, på asfalttur, og oppdaget ca da hvordan det så ut. I år, etter en håndfull snille stiturer (pinglete nybegynner på sti her), er det merkbart at hjulet løsner etter bare litt hardere bruk enn helt flatt. Ikke morsomt
Har nå levert sykkelen til Intersport, som skulle ta kontakt med Manitou, men de var ikke særlig optimistiske til at jeg skulle få refusjon. Så akkurat ut som om noen hadde syklet med hurtigkoblingen løs, sa de. Jeg er personlig 100 % sikker på at jeg ikke har startet noen tur med QR'en løs, i så fall har den løsnet underveis. Det er en av de tingene jeg sjekker hver eneste gang, hilsen et traumatisk kræsj og to utslåtte fortenner som 16-åring. Forrige eier kan selvfølgelig ha gjort det, men sykkelen ble sjekket grundig ved kjøp, uten å oppdage noe sånt.
Så sett fra min side er det materialsvakhet/korrosjon/fabrikasjonsfeil/tålte ikke salt? Men jeg er jo ikke metallurg, og dette er en velkjent gaffel. Hva sier dere?
Der har du det. Når du strammer hurtigkoblingen gnager noen spor seg inn i metallet (magnesium eller aluminium etter all sannsynlighet). Når du får salt i disse små sårene starter korrosjonen umiddelbart. Jeg har sett flere slike tilfeller på sykkelverkstedet jeg jobber, og empirien tilsier at dette garantert skyldes vintersykling. Med andre ord: brukerfeil. Det kan likevel være Gresvig er greie og gir deg en ny gaffel, det har skjedd mer enn én gang før.
Takk! Det er det jeg har ment, at sykkelen ikke tålte vinteren. Om vinterbruk er brukerfeil eller ei kan kanskje diskuteres Jeg har ihvertfall to andre, billigere og kjipere sykler som har gått vinter etter vinter uten problemer - eller, altså, uten akkurat dette problemet.
Men jeg har ihvertfall lært å ikke bruke denne på saltede veier noe mer. Angrer som en hund på at den fikk tre inn i vintertjeneste. Skivebremsene likte det heller ikke. Så får vi se hvor greie Manitou og Intersport er.
Takk! Det er det jeg har ment, at sykkelen ikke tålte vinteren. Om vinterbruk er brukerfeil eller ei kan kanskje diskuteres Jeg har ihvertfall to andre, billigere og kjipere sykler som har gått vinter etter vinter uten problemer - eller, altså, uten akkurat dette problemet.
Men jeg har ihvertfall lært å ikke bruke denne på saltede veier noe mer. Angrer som en hund på at den fikk tre inn i vintertjeneste. Skivebremsene likte det heller ikke. Så får vi se hvor greie Manitou og Intersport er.
Vinterbruk i seg selv er selvfølgelig ikke brukerfeil, men det å ikke vaske ekstremt godt etter hver tur er brukerfeil. Grunnen til at de billigere gaflene har tålt vintersyklinga kan jo komme av at de er laget av et billigere materiale enn magnesium, f.eks. stål eller aluminium.
Skjønner. Syns fortsatt det er noe bisarrt å lage en så svak del, for å være ærlig. Den har vært skylt over helt vanlig og parkert inne, ikke dumpet ute i en snøfonn eller noe
Vinterbruk i seg selv er selvfølgelig ikke brukerfeil, men det å ikke vaske ekstremt godt etter hver tur er brukerfeil.
Kun hvis produktets bruksanvisning skriver at dette er nødvendig, eller fraråder vinterbruk/bruk på saltede veier, e.l. I Norge er vintersykling normal bruk, og "å vaske ekstremt godt etter hver tur" er ikke normalt vedlikehold.
Neivel. Vi hadde i vinter en lignende diskusjon om i hvilken grad saltslaps sliter på en sykkel, og det er klart at det finnes ulike oppfatninger av hva som er nødvendig vedlikehold. Likevel føler jeg meg ganske trygg når jeg bastant hevder at saltlaken vi har i Oslo på vinterstid må være sykkelens selveste antikrist. Uansett hva som anbefales av produsenten, vil jeg anbefale at vintersykler vaskes og smøres godt så ofte som mulig. Folk står likevel helt fritt til å gjøre som de vil, men jeg syns det er rart å hevde at en dempegaffel i magnesium er en "svak del" fordi den ikke overlevde sykling på salta veier.
Poenget er at informasjonsansvaret ligger hos produsenten dersom et produkt er uegnet til en type bruk det er naturlig å tro at produktet egner seg til, eller dersom produktet krever vedlikehold/ettersyn/stell utover det man normalt kan forvente at folk forstår.
Da har jeg fått "saken behandlet" hos Intersport, og konklusjonen er at jeg må bekoste ny gaffel selv. De gir meg riktignok 20 % på en ny, rimeligere gaffel.
Jeg som ikke skiller så sterkt mellom treningssykling og transportsykling syns fortsatt at det er besynderlig at det lages en kritisk og dyr del som tåler så uendelig mye mindre enn sine brødre i mindre edelt metall. Men i følge Intersport advarer de mot å bruke disse syklene om vinteren, så da har de nok sitt på det tørre. Dyr lærdom, men sånn er det bare.
Ikke bruk magnesium noe-som-helst om vinteren, folkens!
MEN - Gresvig to the rescue likevel. Jeg skal få noen løse gaffelbein, fra tilsvarende gaffel med ødelagt innmat. Dette blir bra, syns jeg. Kudos for kreativ og konstruktiv løsning!
Og sykkelen, den skal heretter få bo i boden fra oktober til mai.
PS. Jeg liker å årne med syklene mine sjøl. Er det vanskelig å montere nye ytre gaffelbein, sånn helt på egen hånd og med ordinært verktøy? Eller bør det overlates til butikken?
Sørg for å ta ned lufttrykket på den før du begynner da. Såvidt jeg vet er dette en luftgaffel, med kanskje oppimot 100 psi i kammeret. Det er noe som sier meg at det ikke bare bør åpnes sånn uten videre.
Og les litt på produsentens hjemmesider vedr service, evt snakk med noen på et lokalt sykkelverksted for noen tips.
Veldig viktig det BjornS sa. Bare for å nevne det, så bør du ha sykkelen/gaffelen på hodet når du åpner den. Eller så renner oljen ut. Hvis du ikke har byttet olje på en stund så kan jo dette være en bra anledning.
3 år gammel gaffel? Da ville jeg tatt en 'full' service og byttet olje.
Selv om det nå har kommet til en løsning du ser ut til å godta må jeg informere deg om at du ikke "trenger" å godta svaret til intersport. Selv om jeg har forståelse for at intersport lettere dekker ting de selv får dekket gjennom importør er dette rett og slett feil saksbehandling som du som forbruker ikke trenger å forholde deg til. Du har kjøpt sykkel på intersport og DU kan reklamere til både intersport og manitou, men de kan ikke velge.
For øvrig er jeg enig i alt Arne_and har skrevet over her.
Ja, nei. Om jeg hadde kjøpt den selv i en fysisk butikk, og kunne sannsynliggjøre at jeg aldri blitt advart mot å bruke den på vintervei, hadde jeg nok vært hissigere på det. Men saken er nå en gang den at jeg har kjøpt den brukt, av en som neppe brukte den om vinteren. I min verden er det helt normalt å sykle vinteren gjennom, mens andre syns det er en skikkelig snål ting å gjøre. Tror ikke jeg orker ta noen større diskusjon om det nå. Jeg har lært litt om metallurgi, forhåpentligvis er det andre som har lært litt også, uten å måtte gjøre det samme. Gitt at gaffelen nå lar seg bytteskru om uten problemer har jeg også lært litt om dempegafler. Det er mulig jeg fyrer av en liten epistel til Manitou likevel, men da mest for å informere dem om oppi vår lille krok av verden finnes det kjøreforhold de øyensynlig aldri har tatt høyde for.
Jeg skal ikke lage noe stor "sak" ut av det her siden du er happy med løsningen, men det er intersport som må godtgjøre at informasjonen er gitt. Hvis de legger frem en bruksanvisning hvor dette står er saken grei, at de kommer med et svar som er: "dette skal sies når du kjøper sykkelen" så holder ikke det. Er ikke informasjon gitt er saken etter mitt syn grei: kostnadsfri utbedring for din del.
Når det er sagt så må man jo ta tidsaspektet en evt klagesak i Forbrukerrådet tar (hvis de fortsatt står på sitt) holdt opp mot den løsningen de nå tilbyr.
Jeg vIlle i det minste bedt om et skriftlig svar på din reklamasjon for å få en begrunnelse "som de tør å sette på papir" (hvis du skjønte den?)