Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som har noen tips for tur til Livigno, Italia

Noen som har noen tips for tur til Livigno, Italia #1199643 18/06/2011 12:26
Kanondahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Etter litt internett nerding har jeg kommet fram til at sommerens utflukt går til Livigno, Italia.

Noen som har vært der og har noen konkrete tips som er verdt å få med seg av typen: overnatting, favorittstier, do and don't ....

Primært er det stisykling som er målet, men vet jo også at det er heisbaserte muligheter.

Formen er litt skrall, så om det er noen som har tips om fine heisbaserte stiturer eller shuttle-baserte stier så mottas det med spesielt stor takk;-)

Tenker å ta med egen sykkel, men om det er noen som har særdeles god erfaring med å leie sykkel der nede kan jo det også vurderes.

Lars

Redigert av Kanondahl; 18/06/2011 12:47.
Re: Noen som har noen tips for tur til Livigno, Italia [Re: Kanondahl] #1202741 22/06/2011 21:16
Kanondahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Bump

Ingen som har noe tips å bidra med?

Hmm, da får vi stole på google og ta resten på strak arm der nede.

Lars

Re: Noen som har noen tips for tur til Livigno, Italia [Re: Kanondahl] #1204717 26/06/2011 14:49
Johanna Online
Entusiast
Entusiast
Jag var i Livigno i tisdags och onsdags. Jag var som vanligt ganska oplanerad och ville få tips om var jag skulle cykla i en cykelbutik. Men det var ingen som ville hjälpa mig utan jag blev hänvisad till att köpa en karta i en bokhandel eller på turistinformationen.

Bokhandeln hade bara kartor i 1:50 000 och det tycker jag är väldigt lite detaljerat. På turistinformationen finns det kartor i 1:25 000, men dem är ganska dåliga, och personalen kunde inte hjälpa mig med att välja en bra stig.

Men jag har läst här på forumet att man kan cykla ned till dalar i Schweiz och ta tåg upp, men jag vet inte hur man får information om det, och så går det väl inte tåg helt upp till Livigno?

Jag hittade en broschyr om det här: http://www.altarezia.eu/_eng/?KL=1 Där kan man ladda ned gratis GPS-spår, om nu har GPS ICON_SMILE. Så ordnar dem turer, tror jag. Du kan ju pröva att höra med dem för att få tips på turförslag.

Dem stigarna som jag cyklade på, 121, 117, 100 och 151, var tekniskt lätta. Jag fick en liten karta på 360 Sport. Där står det svårighetsgrad på stigarna, men jag vet inte om det är teknisk eller fysisk svårighetsgrad.

Det finns speciella cykelhotell där man kan parkera och tvätta cykeln, och med speciella menyer för cyklister. Det ska finnas information om det här: http://www.alta-valtellina.it/_eng/default.cfm Men det är en svårnavigerad hemsida. Du kan ju pröva att ringa till turistinformationen om du inte hittar på hemsidan.

Mitt tips är i alla fall att planera lite var du ska cykla innan du drar, för det är inte så lätt att få hjälp på plats.

Ta med varma kläder, men även sommarkläder. Det var runt 10 grader, hård blåst och regn i onsdags. Det var kallt!

Jag får önska dig god tur, och lägg gärna ut en turrapport efteråt. Om det nu går fina stigar ned, och så kan man ta tåg tillbaka är det värt att åka tillbaka.

Moderator  support