Kan noen si meg hva de to flate skivene skal brukes til/hvor det skal monteres?
Spørsmål to: Jeg antar at den blanke delen med spalte er "crown-race" som skal monteres på gaffelrøret?
Spørsmål tre: De to kulelagerenhetene er nesten like, men det ene er noe mer avrundet enn det andre (se nederste bilde). Er det likegyldig hvilket som monteres øverst og hvilket som monteres nederst?
Må nok dessverre si meg uenig med femte_gir her gitt, jeg mener det må bli slik:
1. De tynne, flate skivene (av stål) er shims som gir mulighet til å justere klaring mellom ramma og "topplokket" (bakerst til høyre på øvre bilde) hvis det trengs.
2. Den svarte ringen (av stål el. aluminum - bakerst til venstre på øvre bilde) er crown race og monteres på gaffelens kronerør. Den blanke ringen (av aluminum - bakerst i midten på øvre bilde) er kompresjonsringen som går ned i det øvre lageret etter at du har satt gaffelen i ramma. Skiver nevnt i 1. plasseres evt. oppå den blanke ringen.
3. Kulelagerne er mest sannsynlig like i praksis - se etter nummerbetegnelse på siden av lagerne (kan f.eks. være 872), er det samme nummer er det også samme lager!
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
For lite bæreflate og for lite tetning mot vann og skitt. Og så er den nok laget av alt for mykt aluminium. Enig med cayman, den sorte ringen med splitt ser ut til å være crown race. Opp på den kommer et lager, så kommer ramma (styrerør), etterfulgt av det andre lageret. Nest ut er kompressionsringen (blank med splitt) og sist er 'cane creek'.
Re: Styrelagermontering for n00bs
[Re: Tange]
#120044719/06/201119:39