Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forsøpling langs Bergen-Voss løypen

Forsøpling langs Bergen-Voss løypen #1198926 17/06/2011 08:40
B
Berg1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Var en tur mot Trengereid i går og ble direkte skremt av alt avfallet som lå langs veien rett før oppstigningen tok til. Det var flasker, slanger, geltuber og annet embalasje fra sportsbarer som lå slangt langs veikanten.

Er vi syklister så lat at vi ikke kan ta med vårt egent avfall til nærmeste søppelspann?
Regner med ingen av oss hadde ønsket at det så slik ut der vi bor.

Kanskje arangørklubben tjener såpass på rittet at de kan ta seg en runde og sjekke at det ikke flyter med søppel etter at 5000 syklister har passert!

Nå kan nok ikke alt dette tilskrives Bergen-Voss rittet da det er flere ritt som passerer der, samt at det er en meget populær treningsløype.Men Bergen-Voss kan nok tilskrives en stor andel av brukerene av veien.

Uansett! Skjerp dere alle syklister og ta med dere egent søppel, så blir det hygligere for alle.

Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: Berg1] #1198965 17/06/2011 09:23
anderz Offline
Besatt
Besatt
jeg har tatt dette opp med kollegaer og venner som deltok i år og tidligere år og nesten samtlige har tatt det for gitt at de kunne kaste bosset i naturen og at arrangøren ryddet opp etterpå. Når jeg lurte på hvordan de så for seg opprydding langs 170km vei skjønte de at det kunne være vanskelig men var ikke villig til å stoppe å kaste boss.

Tidligere år har jo også de utallige på tur rundt Gullfjellet i ukene før gjort sitt til at det ligger godt med grøftefyll allerede før Bergen-Voss starter.

Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: anderz] #1198988 17/06/2011 09:43
H
HDS Offline
Fersking
Fersking
H
At man tar det for gitt at det kommer noen og plukker opp er jo ren latskap. At man etter å ha blitt fortalt at det er vanskelig å rydde opp 17 mil, men fortsatt er villig til å kaste søppel akkuratt der det passer seg gjør at man er et arrogant rasshøl i tillegg. Hvis det kommer krav til arrangør om at de må rydde opp traseer etterpå kan det føre til at de krever høyere startavgift enn det allerede er, og da er vel de noen av de første til å starte sytekoret.

Har ikke terrengsykkelrittet innført en eller annen slags straff hvis man blir tatt for å forsøple? Det er noe andre ritt burde starte med også. Tidstap, nektet deltagelse et år eller to etterpå, eller noe i den dur. Hva folk gjør på trening/tur er det bare holdningarbeid som vil hjelpe på.

Noen som har en gammel landeveissykkel de vil bli kvitt så ta kontakt. Gjerne stål.
Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: HDS] #1199029 17/06/2011 10:21
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
er helt enig med dere at det burde vært en type straff men så må det jo da folk til å være der å passe på og det har de sikkert ikke anledning til. Men alle flaskene er nok sikkert fra de record gruppene som begynner først som bare drikker den opp og hiver den vekk for å spare vekt. er jo enkelte av dem som tror de er "pro tour" syklister..

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: Livestrong] #1199053 17/06/2011 10:42
O
Obert Offline
Fersking
Fersking
O
Folk har tydligvis god råd siden de slenger fra seg regnjakker 2ooo-kronersklassen. Kunne plukket med meg klær for 10-20000 hvis jeg hadde hatt en ryggsekk å putte det i.
Det sto flere steder i infomateriellet at alt boss skulle tas med til mål/matstasjoner

Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: Obert] #1199072 17/06/2011 11:09
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Nå begynner man å skyte i alle retninger her.
De aller fleste flaskene er vel flasker som har ramlet av dårlige flaskeholdere eller slitne hender. Jeg så også et par regnjakker på veien men man skjønner vel at de ramlet ut av en baklomme og ikke at de ble kastet med vilje...
Jeg puttet selv de brukte gelposene tilbake i baklommen ( trøyen var ikke noe vakkert syn etter rittet) og gjorde det etter beste evne men jeg er ikke sikker på at ikke en eneste av de klissete greiene fant veien ut igjen i farten.
Vi har et ansvar som syklister men i tillegg kunne arrangøren gjerne ha sendt en liten opprydningspatrulje på utsatte steder som Trengereidbakken : gjerne sponset av Squeezy ;-)

Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: hinault] #1199105 17/06/2011 11:54
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
tjente inn 300 kr jeg bare på et lite stopp på kvamskogen.. var en som tomte lommen sin der og stakk... prøvde å få tak i han igjen men han var ganske mange hakk bedre form enn meg. så fikk beskje fra vaktene at da har du tjent inn 300 kr.. så er jo fint det..
men var en haug med jakker langs veien ja.. tok faktisk med meg en pga det begynte å regne når jeg var på kvamskogen og der lå en jakke å slang. men gav den fra meg ved mål så de kunne hente den de som savnet den.. for oppsamler bilen samlet in ganske mye klær langs veien opp kvamskogen og resten av veien..

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: Livestrong] #1199820 18/06/2011 19:14
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Er bare å dytte innunder trøya når det er tomt (papir,geltuber, osv) ikke noe problem det. Forøvrig hadde årets Garorg riket rundt søppel soner ca 100 meter før og etter matstasjonene, har faktisk ikke sett så lite søppel i løypa tidligere

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Forsøpling langs Bergen-Voss løypen [Re: BananJan] #1200009 19/06/2011 06:22
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
På Ironman arrangement får du faktisk tidsstraff hvis du blir tatt for forsøpling. Den må tas ut i nærmeste peneltyboks. Før og etter drikkestasjonene derimot er det lov å kaste drikkeflasker og søppel. Søppelsoner er ikke så dumt og burde vært på alle ritt. Som BananJan tar jeg bare embalasjen fra gel og energibarer mitt og stapper i trøye som jeg tømmer med nærmeste drikkestasjon.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.

Moderator  support, Valentino