|
Det skjer da noe positivt for syklistene i Oslo
|
Det skjer da noe positivt for syklistene i Oslo
17/06/2011 07:34
|
Thomas NWS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
Re: Det skjer da noe positivt for syklistene i Oslo
[Re: Thomas NWS]
17/06/2011 07:46
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og til høsten kan vi glede oss til dette:
«Politiet har nå bekreftet at de tillater sykling mot kjøreretningen i enveiskjørte gater.»
Hurra!
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
17/06/2011 08:08
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Og til høsten kan vi glede oss til dette:
«Politiet har nå bekreftet at de tillater sykling mot kjøreretningen i enveiskjørte gater.»
Hurra! Var du litt ironisk nå? Jeg er litt ambivalent til syklig mot enveiskjørte gater. Jeg ville foretrukket at forholdene ble lagt til rette for sykling i "riktig" kjøreretning med egnede traseer i byen. Gjerne merket med rødt slik som forslaget i aftenposten. Vil ikke sykling mot enveiskjøring skape enda mer uforutsigbarhet i trafikkbildet + øke frustrasjonen hos bilførere.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
17/06/2011 08:27
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Var du litt ironisk nå? Jeg er litt ambivalent til syklig mot enveiskjørte gater. Jeg ville foretrukket at forholdene ble lagt til rette for sykling i "riktig" kjøreretning med egnede traseer i byen. Gjerne merket med rødt slik som forslaget i aftenposten.
Vil ikke sykling mot enveiskjøring skape enda mer uforutsigbarhet i trafikkbildet + øke frustrasjonen hos bilførere. Så vidt jeg har fått med meg, har det aldri vært snakk om å tillate sykling mot enveiskjøring. Det dreier seg i stedet om å omregulere visse gater slik at de fortsatt er enveiskjørt for motorkjøretøyer, men ikke enveiskjørt for syklister. Det vil være egne sykkelfelt på disse strekningene.
|
|
|
[Re: DagRS]
17/06/2011 08:34
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
http://blogg.torvund.net/2011/06/17/kryss-i-asfalten-i-dag-blir-det-lov-a-sykle-mot-enveiskjøring-i-et-par-oslogater/#more-5122
Det er et forsøksprosjekt. Veiene blir enveiskjørte for motorvogner, men toveiskjørte for syklister. Det virker også som om det er kun noen veier som er omfattet og at feltet hvor syklistene skal sykle vil bli merket med rødt.
Jeg syns dette er bra. Det beste hadde (selvfølgelig) vært om effektive, godt tilrettelagte sykkeltraseer hadde blitt etablert, men når det er "umulig" er det fint at man kan gjøre det litt bedre ved å åpne for sykling i begge retninger på veier hvor det er begrensninger for bilene. Som regel er ikke argumentene for å gjøre en vei enveiskjørt gyldige for syklister. (Snikkjøring gjennom boligområder, begrenset bredde på veien osv). Olav Torvund har skrevet om dette også:
http://blogg.torvund.net/2010/08/25/sykling-mot-enveiskjøring/
|
|
|
[Re: tobiast]
17/06/2011 08:44
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Noen som vet hva som skjer med Torggata? Der har de nå satt opp benker i sykkelfeltet!!
|
|
|
[Re: tobiast]
17/06/2011 08:46
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
I gater med sykkelfelt bruker raskere syklister ofte det vanlige kjørefeltet til å kjøre forbi langsommere syklister. Den raske syklisten må selvsagt overholde vikeplikt ved feltskifte.
Dette er vanligvis uproblematisk (bortsett fra at det finnes noen få uopplyste bilister som tror at det er forbudt å sykle utenfor sykkelfeltet).
I gater der det blir regulert enveiskjøring for biler og toveiskjøring for syklister, ser jeg for meg at det kan oppstå konflikter når (motstrøms-)syklisten beveger seg ut av sykkelfeltet, f.eks. for å kjøre forbi andre syklister.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
17/06/2011 09:38
|
OstePOP
Medlem
|
Medlem
I gater der det blir regulert enveiskjøring for biler og toveiskjøring for syklister, ser jeg for meg at det kan oppstå konflikter når (motstrøms-)syklisten beveger seg ut av sykkelfeltet, f.eks. for å kjøre forbi andre syklister. Sålenge alle følger trafikkreglene kan jeg aldri tenke meg at det blir et problem. POP!
|
|
|
[Re: OstePOP]
17/06/2011 09:46
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelfeltene som vist på Oslopuls kommer vel uansett til å fylles med biler som skal levere ting og tang, eller sette av eller plukke opp folk. Jeg mener sykkelfeltet burde skilles fysisk fra veien med en opphøyning.
|
|
|
[Re: magnusc]
17/06/2011 09:58
|
ArildS
Fersking
|
Fersking
Ja, desvverre blir det nok sånn. På min jobbvei har de holdt på i et år snart, og resultatet er en hvitprikkete malingsstripe på hver side av veien. Og den forsvinner foran de fleste kryss, ved alle bussholdeplasser, og slites kjapt vekk av bilhjul i alle innersvinger. Og så er det selvsagt de evinnelige, parkerte bilene midt i sykkelbanen.
|
|
|
[Re: magnusc]
17/06/2011 10:04
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Sykkelfeltene som vist på Oslopuls kommer vel uansett til å fylles med biler som skal levere ting og tang, eller sette av eller plukke opp folk. Jeg mener sykkelfeltet burde skilles fysisk fra veien med en opphøyning. ... men hva hvis det likevel er en bil som skal levere? eller noen som setter ut benker? reklameskilt osv.? Da er det jo enda vanskeligere å komme rundt, med fysisk skille som må forseres. Sykkelfeltene i Rådhusgata er en katastrofe. De er fysisk skilt fra kjørebanen med stein, men skilt fra fortauet med, tja, jeg husker ikke helt, mere stein? Uansett, jeg syklet nesten alltid i fellesfeltet der (inntil jeg fant ut at det var bedre å ta omveien om Vippetangen*). Jeg synes sykkelfeltene bør være skilt fra kjørebanen bare med maling. Ellers må man bygge en fullverdig, to-tre meter bred, sykkelvei.
Redigert av frodev; 17/06/2011 10:10. Rediger grunn: * til treningssykling,
|
|
|
[Re: frodev]
17/06/2011 10:11
|
Thomas NWS
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det viktigste er at noe har begynt å skje. Det kan da vitterlig ikke bli verre enn det det er i dag.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
[Re: OstePOP]
17/06/2011 10:16
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Sålenge alle følger trafikkreglene kan jeg aldri tenke meg at det blir et problem.
POP! Godt sagt.
|
|
|
17/06/2011 10:31
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Er det forresten noen som har sett på konstruksjonen som kommer i den nye Dronning Eufemias gate? Hvis den tegningen der er tegnet i skala, er det i hvert fall ikke 1,5 meter mellom syklist og buss. Det kan se ut som om det er lagt mer vekt på å beskytte trærne enn syklistene... Men verre enn Ring 2 (cred: Torvund) blir det vel neppe.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
17/06/2011 10:55
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Joda, klart det kan bli verre. En del av bussene får sikkert fortsatt holdeplass utenfor hotell Opera, som på bildet fra Ring 2. Noen må kanskje vente til opp i Prinsens gate, uten at det hjelper stort, bare mere av det samme. Syklister skal kanskje svinge til venstre bort Langkaigata, http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/Bjorvika/Bygatene/Langkaigata , mens mange busser (og trikker?) skal svinge til høyre inn på Jernbanetorget før de skal slippe av passasjerene. Her blir det nok flere farlige kryss ... Jeg ser heller ikke den 1,5 meteren på tegningene. Til tross for at hele avenyen skal bli 43,2 meter bred. For all del, det blir sikkert en flott aveny. Også mange tøffe syklister skal nok klare seg fint. Men jeg tviler på om det blir slik at den lokker flere til å sykle. Håper selvfølgelig jeg tar feil.
Redigert av frodev; 17/06/2011 10:58.
|
|
|
17/06/2011 11:14
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Øverst i dette dokumentet er det en bedre illustrasjon av den nye gata.
|
|
|
[Re: Raindog]
17/06/2011 11:40
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Takk. På side 19 kan jeg lese at "Sykkelfelt bygges med bredde 1,5 m." Jeg synes det er for snaut, spesielt når det er kollektivfelt ved siden av. Men, men, det er jo bare å "ta seg til rette" og sykle i kollektivfeltet om nødvendig. Jeg har erfaring fra Mosseveien i forrige årtusen ... men siden jobben skal flytte til så kommer jeg vel ikke til å sykle så mye i Eufemias aveny uansett.
Side 17: I vestgående retning ved bussholdeplassen før krysset med Nylandsveien føres sykkelfeltet til venstre for de to feltene som svinger til høyre. Syklistene må dermed krysse den trafikken som skal opp Nylandsveien før krysset, men unngår kryssing av kjørefelt i selve krysset. Figuren på side 1 viser lignende løsning før krysset med Langkaigata, dvs at sykkelfelt avsluttes før krysset. Jeg tror fortsatt på at det er riktig med slike løsninger fremfor gjennomgående sykkelfelt. I kryss med Nylandsveien kan det jo for så vidt være gjennomgående felt, ingenting i veien for det.
|
|
|
17/06/2011 12:19
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Sykkelfeltene som vist på Oslopuls kommer vel uansett til å fylles med biler som skal levere ting og tang, eller sette av eller plukke opp folk. Jeg mener sykkelfeltet burde skilles fysisk fra veien med en opphøyning. ... men hva hvis det likevel er en bil som skal levere? eller noen som setter ut benker? reklameskilt osv.? Da er det jo enda vanskeligere å komme rundt, med fysisk skille som må forseres. Sykkelfeltene i Rådhusgata er en katastrofe. De er fysisk skilt fra kjørebanen med stein, men skilt fra fortauet med, tja, jeg husker ikke helt, mere stein? Uansett, jeg syklet nesten alltid i fellesfeltet der (inntil jeg fant ut at det var bedre å ta omveien om Vippetangen*). Jeg synes sykkelfeltene bør være skilt fra kjørebanen bare med maling. Ellers må man bygge en fullverdig, to-tre meter bred, sykkelvei. Enig med du. Fysisk skille mellom sykkelfelt og vei er en uting, det stopper ingen fra å parkere der, det eneste det hindrer er syklistene når de må forsere en hindring. Ett unntak er at det kan være en god ide med litt kantsten i høyresvinger for å stoppe biler fra å følge racinglinja gjennom svingen over sykkelfeltet, kanskje også i venstresvinger for å stoppe syklister fra å gjøre det samme. (Kun i typisk korte skarpe bysvinger, ikke i kryss)
|
|
|
[Re: sverreb]
17/06/2011 12:52
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Ett unntak er at det kan være en god ide med litt kantsten i høyresvinger for å stoppe biler fra å følge racinglinja gjennom svingen over sykkelfeltet, kanskje også i venstresvinger for å stoppe syklister fra å gjøre det samme. (Kun i typisk korte skarpe bysvinger, ikke i kryss) Problemet er vel at det skal være oppmerking (og bare oppmerking) for at det pr. definisjon skal være et sykkelfelt. Med stein og denslags blir det vel å anse som en sykkelvei (med dertil hørende vikepliktsproblematikk osv.)
|
|
|
[Re: sverreb]
17/06/2011 15:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det finnes flere gode muligheter, som i Belgia: 
|
|
|
[Re: Tange]
17/06/2011 15:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Angående bredden på sykkelfeltet. Feil utgangspunkt. Det skal for såvidt være plass til én bil i bredden (ca. 2 m?), resten blir til sykling. 
|
|
|
|
|