Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening etter hjernerystelse

Trening etter hjernerystelse #1198799 17/06/2011 06:36
jon-a j. Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Fredag 3. juni gikk jeg skikkelig på trynet og slo hodet ganske så kraftig. Fikk veldig vondt i hodet, så vondt at jeg tenkte har jeg på meg hjelm? Hvilket jeg selvfølgelig hadde. Jeg var kvalm og svimmel utover dagen og kvelden. Et av de store målene for forsommeren har hele tiden vært Vestmarkrittet og til tross for fallet stilte jeg til start dagen etter.

Jeg åpnet som vanlig hardt noe som resulterte i oppkast og veldig vondt i hodet før Myggheim(eller hva nå det het over den første toppen). Etter dette ble jeg nødt til å roe ned og holde meg under sone 4 så mye som mulig, da gikk det bedre med hodet.

På onsdagen etter oppsøkte jeg lege som sa at jeg nok hadde fått en hjernerystelse og at jeg burde avstå fra fysiske anstrengelser i to uker. Disse to ukene har nå gått, men jeg føler meg ikke noe bedre, får fortsatt veldig lett vondt i hodet Enten det skyldes for mye tid foran PC, eller fysiske anstrengelser.

Noen som har erfaringer med dette? Kan jeg snart tråkke til igjen?

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: jon-a j.] #1198827 17/06/2011 06:57
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Hei. Hvis du fortsatt har vondt i hodet etter smellen er det ikke da lurt å ta en ny tur til legen? Har du fått en kraftig rystelse hadde jeg tatt det med ro til dette gir seg. Du er ganske avhengig av toppen:)

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Trening etter hjernerystelse [Re: Dagsven] #1198829 17/06/2011 07:00
jon-a j. Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det blir en tur til uka, dersom det ikke blir bedre. Veldig frustrerende å måtte holde seg i ro nå som formen er på gang..

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: jon-a j.] #1198842 17/06/2011 07:12
stosu Offline
Besatt
Besatt
ta det med ro så lenge du har vondt i hodet. Du kan sikkert trene korte turer veldig rolig for å holde beina i gang, men harde økter ville jeg holdt meg unna.

Trøkken i beina kommer tilbake igjen fortere enn du tror. Du vil oppleve en uke som er helt jævli når du blir bra i hodet og kan trene hardt igjen. Dette er ikke noe problem. Er kun beina som har blitt vant til hvile. Etter noen uker til vil du være der du var før hjernerystelsen.

Trener du for hardt når du har vondt i hodet pga hjernerystelsen vil du bare dra det ut lengre, så hvis du på liv og død MÅ trene, så ta bare noen korte rolige grusturer eller noe ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: stosu] #1198853 17/06/2011 07:24
jon-a j. Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det har jeg gjort, og det går fint så lenge det er rolig.

Får vel bare vente å se.

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: jon-a j.] #1198874 17/06/2011 07:46
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hjernrystelser er farlig - det er utrolig viktig å ta det med ro, og det ganske lenge.

Jeg kan veldig sympatisere med hvordan det føles - har selv ikke sittet på sykkelen på snart 3 måneder (grunnet skulderskade), men helsa er viktigere.

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: jon-a j.] #1199026 17/06/2011 10:17
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: jon-a j.
Fredag 3. juni gikk jeg skikkelig på trynet og slo hodet ganske så kraftig. Fikk veldig vondt i hodet, så vondt at jeg tenkte har jeg på meg hjelm? Hvilket jeg selvfølgelig hadde. Jeg var kvalm og svimmel utover dagen og kvelden. Et av de store målene for forsommeren har hele tiden vært Vestmarkrittet og til tross for fallet stilte jeg til start dagen etter.

Det at du startet i dette rittet har jo gjort at det tar lengre tid å bli kvitt plagene i ettertid. Skjønner ikke at du gjorde det når du var både kvalm og svimmel etter smellen,

Jeg fikk selv en lettere hjernerystelse en krasj i april, og var ikke kvalm og svimmel etterpå, men nesten en uke etterpå svimlet det for meg når jeg gikk litt fort opp en trapp.

Gi hodet mestmulig hvile, og rikelig med søvn (det var her jeg sviktet, da mine 2 små var litt våkne på natten). Minst mulig PC og lesing, men når du er symptomfri er en lett treningstur fin. For min del var det værre å sitte foran PCen enn å ta en lett treningstur.

Redigert av Kruser; 17/06/2011 10:17.
Re: Trening etter hjernerystelse [Re: Kruser] #1199050 17/06/2011 10:40
jon-a j. Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
For helsa sin del så skulle jeg nok avstått fra å stille i Vestmarkrittet. Jeg ville så gjerne forbedre seedingen min til Grenserittet og Birken. Hadde et forferdelig dårlig utgangspunkt på grunn av kort karriere. Startet å sykle i juni i fjor og syklet veeldig sakte på birken i fjor.

Så i forhold til seedingen så var det verdt det. Får bare håpe jeg snart er klar for litt ordentlig trening igjen.

Noen som skjønner denne sammenhengen mellom hodepine/kvalme/svimmelhet og trening med høy puls? Når jeg stilte til start trodde jeg helt ærlig at det ikke var værre enn å bite tennene sammen.

Re: Trening etter hjernerystelse [Re: jon-a j.] #1200674 20/06/2011 07:42
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Hjernerystelse = hjernen har løsnet litt.... Altså trenger den tid på å slå seg til ro igjen. hvis du stresser og ikke hviler nok så tar det lenger tid å bli bra.
Typisk tegn på hjernerystelse er hukommelsestap, kvalme og svimmelhet.
Tren rolig til symptomene forsvinner og øk gradvis, men dette må du sjekke med legen også. Det er jo ganske alvorlig og kan i verste fall gjøre at du kan få følger av det resten av livet hvis du ikke er forsiktig.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.

Moderator  support