Noen som har erfaring med ND-filter på objektivet for bruk i tordenvær?
I forbindelse med de siste dagers tordenvær her i Trondheim har jeg lyst til å prøve meg litt på å fotografere bilder av lyn, men for å få til noe som ser brukandes ut annet enn lykketreff på enkeltlyn må jeg ha noe som reduserer lyset nok til at jeg kan la kameraet stå åpent en stund.
Hva bør jeg handle for å f.eks kunne la kameraet stå åpent i noen titalls sekunder på stativ i typisk dagslys i tordenværsituasjoner? Noen som har noe konkret å anbefale? Jeg har hovedsaklig objektiv i 77mm-størrelse.
jeg kjører med nd8 + et gradert nd4(?) filter og får 5-6 sekunders exponering med f22 og 100 iso. Pass bare på - jeg tror du - avhengig av filterkvalitet - vil få litt blurry resultater dess flere filtre du monterer. Dessuten : min d2x med 17-35 har en tendens til å feilfokusere når det står flere filtre på så anbefalingen er at du kjører alt manuelt
Såpass ja. Regner med at manuell fokus mot uendelig er aktuelt ja, men begynner å innse at man må ha seriøse filtre hvis en skal få til tider opp mot 30s
Ser også et par poster som nevner at det fort kan bli dårlige resultater av selve lynet hvis en monterer på filtre på 10-20 stopp.
du kan jo ta et "tombilde " uten lyn , og deretter ett eller flere langexponeringsbilder med lyn og legge oppå som nytt layer. var jeg deg så ville jeg laget et oppsett med interval / timelapse recordings og la kamera underholde seg selv i noen timer . Da vil du med stor sannsynlighet oppnå det du er ute etter.
Hvorfor 30s eksponeringer? Som Pjoltergeist påpeker vil jo det introdusere diffraksjon. Jeg ville gjort som progres; kjørt det mot en laptop med 10 sek intervaller. Manuell fokus satt til uendelig. Kjør et par testbilder for å sjekke at alt fungerer bra, for så å la kamera stå der og gjøre jobben uforstyrret.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
I tillegg vil jo fort diffraksjonsspøkelset spøke for deg på så små blendere.
Jepp, og derfor jeg er i ferd med å innse at Progres har rett, f/22 er uansett ikke særlig aktuelt å benytte.
Har allerede en timer-remote som lar meg definere intervall og regelmessige eksponeringer, så blir nok så jeg satser på å skaffe ND-filter som lar meg få noen sekunders eksponeringer, for så å gjenta eksponeringene.
hjemkommet fra arbeid og i stand til å uploade et eksempel. her er faktisk et bilde tatt forrige helg med nd8 + gradert nd4 en høylys sommernatt . 5 sekunders exponering punktum
Selv har jeg kun et ND8 (3 stopp) for å bruke 50mm'eren på 1.4 i sollys. Vurderte LCW for 77mm, men slo det fra meg da jeg er redd for de samme problemene man har med polafilter på vidvinkel.
Selv har jeg lyst på en B+W 77mm #110, som tar 10 stopp.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
ok, men når slår dette inn? jeg vurderer seriøst å oppgradere til ff-brikke og lurer på om dette fenomenet vil slå inn på 17-35'ern min i "full åpning" modus , dvs 17 mm brennvidde ?
B+W polafiltert mitt gir kraftigere polarisering enn LCW. Det er mulig å snu LCW-filteret hvis man ikke ønsker så mye polarisering.
Jeg har uansett ikke brukt LCW-filteret på videre optikk enn 35mm (5D).
Dessverre er ikke LCW av ypperste sort. Man merker at det er spart inn litt på byggekvalitet og glass, spesielt om jeg sammenligner med B+W. Det er ikke veldig glad i sol rett inn i objektivet, men det er jo ikke et stort problem. Heliopan har variable filter som går for å være de beste, men de koster også litt mer: http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=heliopan+VARIABLE+GRAY&N=0&InitialSearch=yes
På polafilter vil du i hvertfall merke dette på 17mm på FF, har FF og 17-35mm'eren selv.
Jeg vet man får litt mindre makseffekt på de variable ND-filtrene på vidvinkel kontra tele. Leter etter en god test av LCW Fader på nett, men finner den utrolig nok ikke nå.
Leser med interesse denne tråden.Hadde skikkelig tordenvær her i august i fjor som jeg klarte å feste til brikka.Kjørte 30sek. intervaller og blender 18.
inspirert av denne tråden, men først og fremst av en flott blledserie som jonykast la ut her for et par år siden dro jeg til abisko i dag for å se hva jeg kunne få til med nd filter og lange exponeringstider. resultatet ses nedenfor