Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvorfor ruster bolter altid?

Hvorfor ruster bolter altid? #1196263 13/06/2011 19:33
chaos Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Dette er egentlig bare en fillesak, men jeg må få ut litt damp!

Hvorfor kan ikke produsentene sette inn skruer/muttere/bolter som ikke ruster! Jeg kjøpte en ny sykkel for et par måneder siden. Sykkelen har vært pent behandlet, og er oppbevart under tak og blir vasket reglemessig. Like forbannet så begynner noen bolter i Shimano SLX kranken å ruste. OK, dette er ikke helt toppmodellen til Shimano, men det er likevel ganske dyre deler, og så kan ikke produsenten legge på de få kronene ekstra som skal til for å få laget boltene i syrefast stål eller et annet korrosjonssikkert materiale.

Jeg forstår det bare ikke!

Re: Hvorfor ruster bolter altid? [Re: chaos] #1196298 13/06/2011 20:24
antros Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har irritert meg over det samme. Sist skruene på bremsehendlene som rustet på en sykkel som oppbevares innendørs og som spyles/vaskes etter hver tur. Har byttet ut med bolter fra http://tibolts.co.uk

Re: Hvorfor ruster bolter altid? [Re: antros] #1196612 14/06/2011 09:58
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Boltene er vel i utgangspunktet rustfrie eller elokserte. Men en gang i løpet av sykkelens lange eller korte liv bruker vi verktøy som ikke er rustfritt. Da blir det fort rust.
Det skjer iallefall på båter med rustfrie/syrefaste bolter. Et par runder med skiftenøkkel fra Biltema, og du er på ruster`n

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvorfor ruster bolter altid? [Re: Knirkekne] #1196661 14/06/2011 11:04
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det har vel noe med legeringer å gjøre.. hardere rustfritt stål ruster visst fortere enn mykere varianter. Så tror ikke det har mye å si om verktøyet som brukes på boltene er rustfritt eller ikke, men kvaliteten/toleransen (og ikke minst metoden!) har absolutt betydning.
Titan er jo et bra valg om rustfarge er et irritasjonsmoment..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Moderator  support