Var ute å syklet litt på vått føre for første gang med min nye sykkel idag. Sykkelen er en Trek Remedy 8 2011 med Bontrager XR3 Expert, 26x2.3 dekk.
Jeg syklet i hovedsak på vei, men så en liten sti som jeg bare måtte gå å sjekke inngangen på. Stien hadde litt berg og røtter. Opplevde det helt umulig å ikke skli med en gang sykkelen ikke sto rett opp. Både forhjulet og bakhjulet begynte å skli ut med engang jeg beveget hjulet/ lente overkroppen til en side. Er det bare dekkene, eller har jeg for mye luft? Er det vanlig å sykle med mindre luft i dekkene på vått føre?
Jeg forlot stien raskt og syklet tilbake på veien. På vei ned møtte jeg en skarp høyresving som så ca. slik ut:
Utgangen var ikke fullt så skarp som på bildet, og den bratte rette strekningen ned mot svingen var ca. 3-4 ganger så lang, og veien var relativ nylagt. Svart og fin.
Det var rett og slett spinn glatt. Veldig gøy når du ikke har frembrems ( ikke spør hvorfor hehe, må vente til over helgen). Å sykle på vått føre uten forbrems må være noe av det dummeste jeg har gjort, men så fikk jeg ikke akkurat så mye hjelp av dekkene heller.
Uansett, sånn ca. halvveis ned bakken med ganske bra fart, fant jeg ut at her skulle jeg aldri vært med så stor fart og uten frembrems. Bremser jeg hardt begynner bakhjulet å skli ut. Svinger jeg eller lener overkroppen til høyre, begynner bakhjulet å skli. Jeg endte bremse relativt svakt ( selv da skled jeg godt) og tok venstre foten nedi bakken for å holde balanse/ bremse.
Må innrømme at jeg ble ganske så redd og var sikker på at dette måte bare gjøre veldig vondt( Skled i alle fall i 5 sek nedover) Spesielt siden det sto et tykt metalgjerde i svingen. Vet ikke hvor stor fart jeg hadde. Vill tippe rundt 40-50 km/t ved starten av bakken og rundt 30km/t -40 km/t når jeg begynte oppbremsingen( ca. 15- 20m før svingen). Hadde absolutt ingen kontroll på sykkelen. Prøvde bare så godt jeg kunne å holde balanse mens jeg skled på bakhjulet nedover og relativt rett frem mot gjerdet. Fikk heldigvis snudd sykkelen sidelengs nok til å ta meg for med hendene på gjerdet, og kom helskinnet ut av det. Datt ikke av sykkelen en gang og sykkelen kom så vidt borti gjerdet( trenger jo ikke å ripe opp sykkelen om en ikke må). Venstrebenet var det eneste som fikk svi litt av brenneneslene som omringet gjerdet.
Selv om det var gjerdet jeg i utgangspunktet fryktet( å da tenker jeg ikke på brenneneslene som gjerdet var omringet av), er jeg veldig takknemlig det stod der. Og tipper at det sto der nettopp på grunn av syklister med for stor fart ned bakken på vått føre(og sikkert også tørt).
Har nå enda større respekt for landeveisryttere som sykler nedover i skarpe svinger på vått føre. Jeg hadde jo terrengdekk og allikevel sklir jeg som bambi. Men dette er vel ikke så normalt med terrengdekk( også for ferskinger), selv uten frembrems? For om jeg hadde hatt frembrems ville jeg nok klart meg bedre i svingen?
I tillegg tok jeg nedi venstrebenet( svingte til høyre), burde jeg tatt nedi høyrebenet når bakhjulet skled ut til venstre? Samtidig så skled jeg såpass ut til venstre med bakhjulet at jeg føler( ikke at jeg tenkte på det der og da) jeg nesten måtte skyve kroppen over til venstre for å ikke skli ut. Skulle jeg tatt ut høyrefoten istedenfor ville jeg fått mer vekt på høyreside og garantert sklidd ut, ville jeg ikke? Jeg tror jeg heller vil dette av sykkelen enn å skli på asfalten: P