Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Det svir med glatte dekk!

Det svir med glatte dekk! #1195244 11/06/2011 23:24
Alice Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Var ute å syklet litt på vått føre for første gang med min nye sykkel idag. Sykkelen er en Trek Remedy 8 2011 med Bontrager XR3 Expert, 26x2.3 dekk.

Jeg syklet i hovedsak på vei, men så en liten sti som jeg bare måtte gå å sjekke inngangen på. Stien hadde litt berg og røtter. Opplevde det helt umulig å ikke skli med en gang sykkelen ikke sto rett opp. Både forhjulet og bakhjulet begynte å skli ut med engang jeg beveget hjulet/ lente overkroppen til en side. Er det bare dekkene, eller har jeg for mye luft? Er det vanlig å sykle med mindre luft i dekkene på vått føre?

Jeg forlot stien raskt og syklet tilbake på veien. På vei ned møtte jeg en skarp høyresving som så ca. slik ut:

Utgangen var ikke fullt så skarp som på bildet, og den bratte rette strekningen ned mot svingen var ca. 3-4 ganger så lang, og veien var relativ nylagt. Svart og fin.

Det var rett og slett spinn glatt. Veldig gøy når du ikke har frembrems ( ikke spør hvorfor hehe, må vente til over helgen). Å sykle på vått føre uten forbrems må være noe av det dummeste jeg har gjort, men så fikk jeg ikke akkurat så mye hjelp av dekkene heller.

Uansett, sånn ca. halvveis ned bakken med ganske bra fart, fant jeg ut at her skulle jeg aldri vært med så stor fart og uten frembrems. Bremser jeg hardt begynner bakhjulet å skli ut. Svinger jeg eller lener overkroppen til høyre, begynner bakhjulet å skli. Jeg endte bremse relativt svakt ( selv da skled jeg godt) og tok venstre foten nedi bakken for å holde balanse/ bremse.

Må innrømme at jeg ble ganske så redd og var sikker på at dette måte bare gjøre veldig vondt( Skled i alle fall i 5 sek nedover) Spesielt siden det sto et tykt metalgjerde i svingen. Vet ikke hvor stor fart jeg hadde. Vill tippe rundt 40-50 km/t ved starten av bakken og rundt 30km/t -40 km/t når jeg begynte oppbremsingen( ca. 15- 20m før svingen). Hadde absolutt ingen kontroll på sykkelen. Prøvde bare så godt jeg kunne å holde balanse mens jeg skled på bakhjulet nedover og relativt rett frem mot gjerdet. Fikk heldigvis snudd sykkelen sidelengs nok til å ta meg for med hendene på gjerdet, og kom helskinnet ut av det. Datt ikke av sykkelen en gang og sykkelen kom så vidt borti gjerdet( trenger jo ikke å ripe opp sykkelen om en ikke må). Venstrebenet var det eneste som fikk svi litt av brenneneslene som omringet gjerdet.

Selv om det var gjerdet jeg i utgangspunktet fryktet( å da tenker jeg ikke på brenneneslene som gjerdet var omringet av), er jeg veldig takknemlig det stod der. Og tipper at det sto der nettopp på grunn av syklister med for stor fart ned bakken på vått føre(og sikkert også tørt).

Har nå enda større respekt for landeveisryttere som sykler nedover i skarpe svinger på vått føre. Jeg hadde jo terrengdekk og allikevel sklir jeg som bambi. Men dette er vel ikke så normalt med terrengdekk( også for ferskinger), selv uten frembrems? For om jeg hadde hatt frembrems ville jeg nok klart meg bedre i svingen?

I tillegg tok jeg nedi venstrebenet( svingte til høyre), burde jeg tatt nedi høyrebenet når bakhjulet skled ut til venstre? Samtidig så skled jeg såpass ut til venstre med bakhjulet at jeg føler( ikke at jeg tenkte på det der og da) jeg nesten måtte skyve kroppen over til venstre for å ikke skli ut. Skulle jeg tatt ut høyrefoten istedenfor ville jeg fått mer vekt på høyreside og garantert sklidd ut, ville jeg ikke? Jeg tror jeg heller vil dette av sykkelen enn å skli på asfalten: P

Redigert av Alice; 11/06/2011 23:29.
Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Alice] #1195558 12/06/2011 17:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror du skal vurdere å få fikset frambremsen før neste tur...Det er uforsvarlig å sykle uten, og spesielt frambremsen som er den viktigste.

Men du har vel lært på denne turen... ICON_WINK

Redigert av Anders A-R; 12/06/2011 17:58.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Anders A-R] #1195585 12/06/2011 18:36
Alice Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Yup, har lært:P (Men bare måtte sjekke noen stier rundt branfjell...som jeg gleder med til å sykle når jeg får frembrems:P)

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Anders A-R] #1195587 12/06/2011 18:39
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan jo hende du hadde for mye luft. Men også at du har veldig harde dekk.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: polkaDOT] #1195597 12/06/2011 18:53
Molly Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis det er de dekkene som fulgte med sykkelen hadde du nok i for mye luft. Jeg har også kjøpt meg en Remedy 8 i år, og selv om jeg vanligvis sverger til Maxxis Minion, så har jeg ikke byttet ut Bontragerdekka, da de var overraskende gode selv på vått føre ICON_SMILE

Jeg er (forholdsvis) lett og kjører med mellom 2 og 2,5 bar i dekkene (men er ikke såå nøye på det...) Dette passer fint til grisekjøring både på vått og tørt føre ICON_LAUGH

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Molly] #1195605 12/06/2011 19:04
Alice Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jepp det er dem:P Har ikke justert lufttrykket i dem siden jeg fikk dem, så da er de nok som du sier for harde:).

Takk for tips, gleder meg til å teste det ut:)

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Alice] #1195618 12/06/2011 19:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Alice
Var ute å syklet litt på vått føre
[...]
Det var rett og slett spinn glatt.

Det kan ha vært dieselsøl på asfalten. Det blir griseglatt når det regner. Det forekommer gjerne i svinger da en full lastebiltank skvimper over, enten gjennom noen utluftingsgreier eller rett og slett fordi sjåføren har glemt å sette på lokket.

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Dan] #1195622 12/06/2011 19:30
Alice Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Dan
Var ute å syklet litt på vått føre
[...]
Det var rett og slett spinn glatt.

Det kan ha vært dieselsøl på asfalten. Det blir griseglatt når det regner. Det forekommer gjerne i svinger da en full lastebiltank skvimper over, enten gjennom noen utluftingsgreier eller rett og slett fordi sjåføren har glemt å sette på lokket.

Dette var en vei kun for syklister/gående. Men veien så helt fersk ut(nylaget), så da blir den vel litt ekstra "oljete" på vått føre. Så hele veibanen var like glatt.

Husker et år med tour de france hvor anrrangøren skulle pynte opp deler av veinettet til arragementet og la nye flotte veier rett i forkant. Tidens tabbe hehe.

Redigert av Alice; 12/06/2011 19:32.
Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Alice] #1195637 12/06/2011 19:43
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Det må jo være en fin måte for å få litt mer action underveis i landeveisritt. Rart at en sport som kun er interessant de siste 20 sekundene av 40 mil har så god TV-dekning, mens verdenscupen i DH kun vises på freecaster...

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: j-aa] #1195649 12/06/2011 19:53
Alice Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, verden er rar...

Spesielt skjønner jeg meg ikke på amerikansk ballspill. De har jo pauser hver 20sek. Og pausene er mye lengre enn 20sek for å si det slik. Var iallefall det inntrykket jeg fikk da jeg en natt så mine 10 første og eneste min av super bowl. Har hørt en kamp kan ta opp til 3 timer:O

Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Alice] #1195716 12/06/2011 21:12
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Nylagt asfalt og mye regn er dårlig butikk for sykling. De bruker vel bitumen (som er siste rest ved oljeutvinning) som bindemiddel. Altså kan det nok lett bli griseglatt frown

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Det svir med glatte dekk! [Re: Alice] #1195721 12/06/2011 21:15
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Husker et år med tour de france hvor anrrangøren skulle pynte opp deler av veinettet til arragementet og la nye flotte veier rett i forkant. Tidens tabbe hehe.

Og det gjorde de jo også før sykkel-VM i Oslo, og det ble jo et mannefall av en annen verden...!

Moderator  support