Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...?

Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...? #1194904 11/06/2011 16:27
F
Friele Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei,

har et lite problem her. Ble anbefalt å utføre service på min eldre Rockshox Tora gaffel. Kjøpte et nytt sett med pakninger, inkludert "dust wipers". Problemet oppstår da jeg skulle skifte støvhettene (dust wipes) på ytterbeina. Disse satt dønn, og i et forsøk på å trekke de av, revnet hele pakningen. Virker nesten som pakningene er limt på ved nærmere ettersyn.

Er det noen som kjenner til lignende problem? I så fall, hvordan kan man løse dette uten å bytte ytterbeina (som sikkert ikke er så alt for lett å oppdrive)?

Se vedlagt bilde

Vedlegg Bilde2.jpg
Re: Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...? [Re: Friele] #1195064 11/06/2011 19:05
guberg Offline
Medlem
Medlem
Slik. Noe forsiktig så du ikke skader gaffelrøret innvendig med skrutrekkeren.

Vedlegg Bilde3.jpg
Re: Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...? [Re: guberg] #1195452 12/06/2011 14:52
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg tok service på min Reba for et par uker siden, og brukte en ganske bred dekkspak til å vippe ut dust wiperen. Fungerte veldig bra.
Jeg ville nok ikke brukt en skrutrekker, iom at denne har skarpe kanter som kan lage riper.

Har du en bred og solid dekkspak i plast (da er du helt sikker mtp å lage riper i gaffelen) er sikkert det det aller beste.

-Magnus
Re: Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...? [Re: langen] #1196176 13/06/2011 18:10
F
Friele Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Sikkert gode forslag fra dere begge, men ingen holder mål her! Pakningene satt dønn. Som om de var smeltet sammen med metallet. Lirket og presset, men kun deler av gummien løsnet. Det hele endte med et håpløst tilfelle med gummirester over alt. Etter å ha fjernet bit for bit i laaang tid, pusset, vasket, renset og tørket yttergaffelen godt stod jeg der klar til å presse ned de nye pakningene (dust-seals). Det gikk ikke. Rett og slett umulig. De virker for store for åpningen, og lot seg ikke presse inn. Rare greier. Pakningene skal stemme mht gaffel-type. Produksjonsdato for pakningene var til og med fra 2006. Demperen er en Tora 318 100 mm med enkammer-luftfjæring, 2006-mod. Har en liten følelse av at dette er en Tora-versjon som ikke er lagd for slik service...

Re: Service på RS-gaffel med et lite feilskjær...? [Re: Friele] #1196276 13/06/2011 20:04
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Dette virker veldig rart ja...

Tviler på at det er laget egne "non-serviceable" versjoner av denne gaffelen. Det eneste jeg kan tenke meg er at pakningenes ytterringer fortsatt sitter igjen; er du helt sikker på at du har fått ut alt som skal ut?

Du skriver ikke hvor du bor, hvis du oppgir dette så vil kanskje noen i ditt nærmiljø med erfaring fra gaffelservice kunne ta en titt på den?

Tips: det er mulig å angi bosted (kommune el.l.) i profilen din, se "Mine Valg".

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance

Moderator  support