Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nordsjørittet

Nordsjørittet #1194005 10/06/2011 10:12
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Da var det nok en gang klart for vestlandets svar på Birken.

Den, forholdsvis, fine værmeldingen og mangelen på desperate spørsmål her inne skulle tilsi at det er få bekymringer i forkant av årets utgave.

Det meste av dekk vil jo fungere og sykkelmessig er det vel bare å velge den letteste og rakseste i sykkelparken som ikke er satt opp med bukkestyre. Så er det egentlig noe å bekymre seg for da?

Jeg lurer litt på om det er noen som har litt innformasjon om løypa. Er det noen strekk som er gruset opp ekstra siden sist? Noen partier med veldig dårlig asfalt eller noen steder i løypa som har punkteringsvennlige utfordringer (hull, kanter osv)?

Hvis ikke er det vel bare å ønske lykke til. Jeg starter i pulje 7 i år og siden fjorårets utgave var min første burde det være en smal sak å sette ny rekord.

Re: Nordsjørittet [Re: tygster] #1194164 10/06/2011 12:51
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Ryktet sier at oljegrusen på vestlandske hovedvei er løsere i år, men jeg har ikke vært der selv.

Ellers er vel rådet å trå som en gal til første bakken etter start, for der blir det alltid kø om du kommer sent i puljen.

Re: Nordsjørittet [Re: peroo] #1194184 10/06/2011 13:15
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Så lenge jeg overlevde en god halvtimes venting i pøsregn før start i fjor skal jeg nå klare å vente tilsvarende lenge i år. Det satser jeg på er nok til å være i front av feltet fra start så er det bare å gi alt så lenge det holder. Venter til Ogna før jeg tar første sjekk om rittempoet er litt høyt. ICON_SMILE

Re: Nordsjørittet [Re: tygster] #1194192 10/06/2011 13:19
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vet ikke hvordan det er i pulje 7, men normalt er det ikke tilstrekkelig å stille opp en halvtime før start. Da kommer man fort langt bak. Og så et helsikes tempo de første 2 km frem til grusbakken. Alle vi først inn i den.

Bare husk å ikke kjør på venstre side av midrabattene i starten. Det er det jo enormt mange som gjør, men jeg tror de skal slå ned på det i år.

Re: Nordsjørittet [Re: torinb] #1194725 11/06/2011 10:23
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Nordsjørittet [Re: Håkon SSL] #1195261 12/06/2011 06:10
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde en fin tur fra pulje 7, stod vel ca i den fremre 20%en etter ca 20 minutter venting før start. Kaldt det og, selv om det ikke regnte.
Fryktelig trist med han som ikke kom hjem. Registrerte en båre med pledd over når vi passerte.
Dårlig med oppdatering på hjemmesiden. Virker som om når startskuddet gikk, gikk webansvarlig hjem.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1195265 12/06/2011 06:25
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
De hadde vel samlet oppdateringer i løpet av dagen her: http://www.nordsjorittet.no/live
Resultatlistene var live under hele rittet med mellomtider.

For min det gikk det dritt, ble reddet av tilskuere med lappesaker etter to punkteringer og en drøy km til fots, men en tynn ulltrøye under kort overdel sørget i alle fall for komfortabel temperatur hele veien ICON_SMILE
Jeg startet i pulje 10.

Re: Nordsjørittet [Re: peroo] #1195270 12/06/2011 06:38
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Syns alltid det er kjekt å lete etter bilder av meg selv og andre kjente etter ritt. Har så langt kun funnet en liten håndfull hos Aftenbladet. Har du sett noen flere?

Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1195278 12/06/2011 07:06
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Nei bilder er nok litt tidlig, det er folk rundt i løypa som mailer inn så det kommer nok noe her utover dagen.
http://www.nordsjorittet.no/gallery_year/gallery_index/C28

Re: Nordsjørittet [Re: peroo] #1195308 12/06/2011 08:33
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Et veldig fint ritt. Fikk konstatert at jeg er i ferd med å gjøre en mye bedre sesong enn i fjor når jeg syklet inn til 3. Plass i min pulje. Artig og variert løype.

Veldig trist med dødsulykken, og syklet også forbi han som fikk HLR av ambulansepersonell, så da jeg hørte omdødsfallet ved målgang trodde jeg det var han, men heldigvis gikk det bra. Synes rittarrangørene gjorde en god jobb med varsling der det var områder man burde være obs på, så plettfritt gjort fra arrangørens side.

Re: Nordsjørittet [Re: helgerg] #1195466 12/06/2011 15:13
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P

Re: Nordsjørittet [Re: peroo] #1195680 12/06/2011 20:24
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Det er mulig det bare er fordi jeg er i dårlig form, både treningsmessig og etter over 2 uker med sykdom, men jeg syns rett og slett dette var et irriterende ritt!!!

1. Mangla skilting om matstasjoner, hvilket resulterte i at jeg subba forbi 3 stk uten å ane det.
2. Terrengsykkelritt???? Hvor mye terreng er det egentlig?
3. Lengden, hva er vitsen med å ta sløyfe etter sløyfe med asfalt, bare for å komme opp i 9 mil?
4. Sykkelparkeringa. "det er sikkert plass til sykkel din nede i hjørnet der" Og etterpå kan man bare velge fritt hvilken sykkel man tar med seg hjem.

Om jeg blir pressa finner jeg positive ting og
1. Pluss for at de forlenga tida på startnummerutleveringa
2. Bra mat i målområdet
3. Gode dusjmuligheter
4. Bagasjesending som fungerte
5. God makker som forsiktig oppfordra meg til å sykle litt til når jeg ville bryte.
6. Grei nok tid, considering...

Summa summarum: Neste år stiller jeg som sjåfør!

Redigert av hårfin; 12/06/2011 20:24. Rediger grunn: Glemte noe :)

Wish it * dream it * do it
Re: Nordsjørittet [Re: hårfin] #1195784 12/06/2011 23:27
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: hårfin

1. Mangla skilting om matstasjoner, hvilket resulterte i at jeg subba forbi 3 stk uten å ane det.

Går sikkert an å gå glipp av om man sykler fryktelig fort eller er veldig uoppmerksom, men de stod da der arrangørene hadde indikert på hjemmesider og plakater at de ville være. Selv uten noen forhåndskjennskap via web eller lignende, burde vel alle folkene som står å prøver å rekke frem drikke og bananer være et hint.

2. Terrengsykkelritt???? Hvor mye terreng er det egentlig?

Er det virkelig noen som melder seg på dette rittet og blir overrasket over at det ikke er et avansert terrengritt.
Men siden du spør, det er ca 3 km terreng, resten er grus og asfalt.

3. Lengden, hva er vitsen med å ta sløyfe etter sløyfe med asfalt, bare for å komme opp i 9 mil?

Antar det neppe hadde kommet 12.000 deltakere om rittet hadde vært kun de 3 km med terreng. Rittet går forøvrig tradisjonelt fra Egersund til Sandnes,har du noe forslag til hvordan rytterne skulle forflyttes mellom gruspartiene uten å bruke de allerede anlagte veiene i distriktet.

4. Sykkelparkeringa. "det er sikkert plass til sykkel din nede i hjørnet der" Og etterpå kan man bare velge fritt hvilken sykkel man tar med seg hjem.

Der er jeg helt enig med deg. Vet ikke om det skjedde noe sykkeltyveri men det ville absolutt ikke vært noe problem å ta med hjem en bedre sykklel enn den man kom med, eller for den saks skyld bare stikke innom og hente et par sykler. Dette var for dårlig.
For å konkludere; vil man sykle landevei, melder man seg på landeveisritt.
Vil man sykle terreng, melder man seg på terrengritt.
Vil man sykle grusritt, kan man fks melde seg på Nordsjørittet.
Har du lyst på pizza, ikke kjøp pølse i brød.

Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1195825 13/06/2011 07:49
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har en oppdatert gpx fil for Norsdjørittet 2011.
Den som ligger på sykkelspor.no er ikke oppdatert.

Niels Petter
Re: Nordsjørittet [Re: Highvoltage] #1195826 13/06/2011 07:52
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Ligger mange på Garmin connect
fks denne:

http://connect.garmin.com/activity/91632864

Redigert av ruteress; 13/06/2011 08:10.

Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1195978 13/06/2011 12:07
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
1. Jeg sykla verken veldig fort eller var veldig ukonsentrert, men når jeg f.eks passerte Hå prestegård, var jeg sikker på at det var en firmalanging for Coop. Jeg skjønte ikke før jeg så hengebrua at det faktisk var prestegården vi passerte, på km-telleren min burde den ikke komme før et par km senere.
2. Jeg var jo klar over at det ikke var et avansert terrengsykkelritt, men jeg hadde ikke sett for meg at det var såpass mye asfalt.
3. Og jeg har ingen som helst lokalkunnskaper, så her har jeg dessverre ingen alternativer.

Beklager om jeg tråkka på noen tær...jeg skal prøve å velge rett ritt neste gang ICON_SMILE

Re: Nordsjørittet [Re: hårfin] #1196048 13/06/2011 14:12
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
1. Jeg sykla verken veldig fort eller var veldig ukonsentrert, men når jeg f.eks passerte Hå prestegård, var jeg sikker på at det var en firmalanging for Coop. Jeg skjønte ikke før jeg så hengebrua at det faktisk var prestegården vi passerte, på km-telleren min burde den ikke komme før et par km senere.
2. Jeg var jo klar over at det ikke var et avansert terrengsykkelritt, men jeg hadde ikke sett for meg at det var såpass mye asfalt.
3. Og jeg har ingen som helst lokalkunnskaper, så her har jeg dessverre ingen alternativer.

Beklager om jeg tråkka på noen tær...jeg skal prøve å velge rett ritt neste gang ICON_SMILE

Matstasjonen på Hå er mulig å overse om man er litt fokusert. På de andre må jeg si jeg slet mer med å unngå serveringen ICON_WINK

Du er velkommen på BrosCup om du liker terreng. Årets siste runde er 24/9.

Re: Nordsjørittet [Re: hårfin] #1196053 13/06/2011 14:31
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Hvorfor ville du bryte?

Redigert av Juffe; 13/06/2011 14:32.

'...once more, and more intensity!'
Re: Nordsjørittet [Re: Juffe] #1196249 13/06/2011 19:15
S
sone3 Offline
Fersking
Fersking
S
Vil benytte anledningen til å takke de andre som var med i "pulje 6 toget" fra ca Vandavatn og til mål (de som ikke sprakk i Tinghaugbakken), og som kom i mål på ca 3:15-3:16. Dere bidro til å gjøre årets ritt til en god opplevelse. Jeg var frekk nok til å stikke over siste bakketoppen, men det var vel 1-2 stk som klarte å ta meg igjen på oppløpssiden :-)

Re: Nordsjørittet [Re: sone3] #1196335 13/06/2011 20:48
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Eh? Matstasjonene var da godt synlige? Dessuten står det jo folk med mat og drikke langs hele løypa fra Varhaug og inn, jeg rasket med meg banan og drikke fra både matstasjoner og tifosi underveis.

Re: Nordsjørittet [Re: stanleytislavold] #1196369 13/06/2011 21:16
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Ja vanskelig å unngå og se matstasjonene. Spesielt den på Ogna og den på Vandavatn. Ellers må man jo ta rittet for det det er. Hvis noen melder seg på og tror det skal være et ritt med mye terreng, så har vedkommende ikke helt gjort leksen sin før rittet. De aller fleste som melder seg på vet jo hva de går til. De som kun liker hardcore terrengritt lar jo bare være å melde seg på.

Re: Nordsjørittet [Re: Juffe] #1196398 13/06/2011 21:40
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg burde kanskje ikke starta i hele tatt... Av og på med feber de to siste ukene før, mye hosting og dårlig med pust. Rett og slett ikke helt i form, og treningsgrunnlaget har aldri vært dårligere. Det som utløste den første tanken om å bryte var vel kramper etter to mil og ett fall i gjørma.

Men jeg kom meg jo til mål til slutt...

Re: Nordsjørittet [Re: torinb] #1196401 13/06/2011 21:42
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Gjør hjemmeleksa først, så slipper man å syte i etterkant.

Vis du sleit med for lite mat på veien så burde du kanskje tenke på briller? Det sto vel 3-4 bedrifter fra Hå gamle til mål å langet. Takket være Halliburton(?) som sto rett før Kåsen hvor jeg fikk en powerade, så kom jeg meg opp tinghaug uten problem ICON_SMILE

Re: Nordsjørittet [Re: Dloh] #1196403 13/06/2011 21:44
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
JADA JADA, JEG SKAL GJØRE LEKSA MI TIL NESTE GANG!!!

Re: Nordsjørittet [Re: hårfin] #1196420 13/06/2011 22:08
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sykla rittet, men var klar over at det ville mangle terreng.
Min deltakelse en del av en utfordring fra svigerbror, og selv om jeg foretrekker terreng framfor asfalt så var det faktisk veldig moro.
Det gleder et breddeidretts-hjerte å se det engasjementet som er rundt dette rittet blant folket på Nord Jæren. Rittet har en utrolig folkelig appell, og folk deltar med veldig forskjellig treningsgrunnlag og veldig forskjellig materiell. Sykler med bagasjebrett og støtte var det mange av, og i startbåsen så jeg ikke mindre enn 3 stk med sykkelhjelmen bak fram. Dette sier meg at dette rittet er viktig for hvermansen, og at bedriftsidrettslagene i regionen har fått en gave mtp på motivasjonskampanjer etc.
Nordsjørittet er for folk flest, så får dem som anser seg som bedre enn folk flest enten bevise det med å sette gode tider, eller bli hjemme.

OBS. Dette er ikke direkte ment til deg Hårfin, men til dem på forumet som konsekvent snakker dritt om ritt der løypetraseen ikke passer dems preferanser, uten å tenke på at rittets "profil" mest sannnsynlig er lagt som det er grunnet noen spesifikke ønsker.
Vestmarkrittet har en fantastisk morsom løypetrase med masse terreng, er forholdsvis kort, nært Oslo, enkel logistikk med start/mål på samme sted, og har Birken-seedingstatus. Allikevel er det ikke fler enn 1300 deltakere der. Nordsjørittet arrangeres i en forholdsvis flat løype med mye grus og asfalt, og noen få km terreng. De trekker over 10000 deltakere og er en bedriftsidrettslags-fest.
Ikke klag på Nordsjørittet grunnet løypa. Om man ønsker å delta på en folkefest i en noe uinteressant løype så gjør det, om ikke så blir man hjemme (eller drar ut i løypa og heier på kjentfolk).

- Stefan
Re: Nordsjørittet [Re: hårfin] #1196457 14/06/2011 04:26
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
JADA JADA, JEG SKAL GJØRE LEKSA MI TIL NESTE GANG!!!

He he he, tror hårfin har skjønt tegninga nå ICON_WINK
Beklager Hårfin om min tone tidligere ble litt krass, jeg synes bare det er litt irriterende at folk melder seg på store, etablerte ritt som "alltid" blir fulltegna, for så i ettertid klage og syte på løype traseen. La da heller andre som ellers ikke ville fått plass starte.
Helt ok å klage på arrangementet generellt, matservering, været ol. ting som man ikke burde være klar over på forhånd. Løypa er som oftest nokså lik fra år til annet, og burde være kjent før start av de fleste.

Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1196732 14/06/2011 12:39
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Synes løypa var ganske fin jeg. Godt med litt variasjon mellom grussti, grusvei og asfalt. Terrengritt kunne selvsagt hatt mer sti, men når det blir så gjørmete at man ender opp med å gå i 6-7 km/t i kø og dra på sykkelen kan jeg styre min begeistring..

Gode tips som kom her inne om å ligge langt fremme i de første bakkene. Etter mine observasjoner senere i rittet, og spesielt Tinghaugbakken våger jeg å påstå at rogalendinger er ute av stand til å sykle bakker. Ropte hold høyre og syklet opp hele, og så aldri igjen den gruppa jeg gikk inn i bakken med.

Re: Nordsjørittet [Re: helgerg] #1197126 14/06/2011 21:06
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: helgerg
Gode tips som kom her inne om å ligge langt fremme i de første bakkene.

Helt enig! Jeg gjorde akkurat det samme og kunne sykle rett opp de første bakkene.

Sitat: helgerg

Etter mine observasjoner senere i rittet, og spesielt Tinghaugbakken våger jeg å påstå at rogalendinger er ute av stand til å sykle bakker. Ropte hold høyre og syklet opp hele, og så aldri igjen den gruppa jeg gikk inn i bakken med.

Dette har nok med at en stor andel av de som er med i Nordsjørittet ikke kjører andre ritt enn akkurat dette og har ikke fått det med å holde høyre i "blodet" enda. De hadde nok med å holde seg på beina :-)

Re: Nordsjørittet [Re: ruteress] #1198259 16/06/2011 09:44
"
"å i heiane " Offline
Medlem
Medlem
"
Terrengritt : Når man melder seg på nordsjørittet trur jeg nok de fleste vet at dette ikke er noe teknisk krevende terrengritt, noe man kan se på deltakerantallet.
Skal du sykle terrengritt så må du melde deg på " Å i Heiane " som arrangeres av Birkenes il ICON_SMILE

Re: Nordsjørittet [Re: sone3] #1198264 16/06/2011 09:51
"
"å i heiane " Offline
Medlem
Medlem
"
He He .. Jeg va også med i dette "toget" men det va ingen føre meg opp tinghaugbakken ICON_WINK Inne på 3:13 ..

Jonny

Birkenes IL

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support