|
|
Montere Induksjonstopp
|
Montere Induksjonstopp
08/06/2011 21:42
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Før jeg bruker mittanbud.no tenkte jeg å høre med folket her på dette eminente forumet. Jeg kjøpte en ny leilighet for en stund siden, som jeg flyttet inn i idag.Jeg reflekterte ikke særlig over behovet for ekstra stikkontakter og den slags ved bestilling.På kjøkkenet er det hel benkeplate, og kjøkkeninnredning tilpasset integrert komfyr. Men det er bare en slik komfyrstikkontakt (samt et punkt som antakelig kan bli det,men som nå er dekket med en rund skive).Induksjonstoppen har en slik komfyrkontakt, med tre sånne ispinneaktige tapper.
Sånn jeg ser det så mangler jeg både kompetanse til å montere platetoppen, samt en stikkontakt. Kjøleskapet kommer ikke før imorgen, så entrecoten er litt svett,men den er best når den er mør og halvmuggen.Den kortsiktige løsningen på problemet mitt er å kjøpe en weber grill imorgen, men etterhvert må jeg nok koke noe og.
Men hva spør jeg om egentlig; jo, hva trenger jeg, en elektriker? vaktmester?Og hva må jeg regne med å betale. Trenger å få saget hull til platetoppen, og antakelig å få satt på en ekstra kontakt der det kun er en slik latent kontakt.Tror jeg, har egentlig ikke peiling.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
Re: Montere Induksjonstopp
[Re: kid loco]
09/06/2011 00:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du trenger en elektriker til å legge opp en egen 16A kurs til stekeovnen din evt koble seg på en tilgjengelig 16A kurs som ikke brukes av særlig mye annet (Vår stekovn vil gjerne ha alle 16A for seg selv når den kjører hurtigoppvarming). Jeg vet ikke hva en "latent kontakt" er, men antar at dette er en veggboks som det er ført frem ledninger til. Hva denne jobben koster er det umulig å si uten å vite mer nøyaktig hva som skal gjøres.
Det virker utrolig at man i en ny leilighet ikke har tenkt på å sette inn tilstrekkelig med stikk. Vanligvis er det kjøkkenleverandøren som spesifiserer dette overfor elektrikeren.
Dersom ikke føler deg kompetent til å håndtere en stikksag for å sage ut det hullet, trenger du en snekker - ikke en vaktmester.
Oppmåling, saging og rydding tar kanskje en time, pluss en halv time kjøring frem og tilbake. Hvis vi regner 500 per time pluss mva, skulle totalen bli 1250 spenn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/06/2011 05:51
|
Sobril
Medlem
|
Medlem
Jeg har kjøpt flere nye leiligheter og alle har manglet denne ekstra stikkkontaken. Prisene har variert fra ca 1600,- til over 3000,- for elektriker. Det er da inkludert ledninger, støpsel etc.
|
|
|
[Re: Sobril]
09/06/2011 06:58
|
jensen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
avhengig av bruksmønsteret ditt, liker å ha ovnen full av gratinerte poteter og alle platene på fullt samtidig, så trenger du en kurs til ovnen og en til toppen. "vanlig bruk" så burde det holde å sette opp en teknisk stikk til på eksisterende kurs, sette flatstiftstøpsel på ovnen oog bruke begge på samme kurs.(fordel at det sitter en treg 25amp. sikring i skapet.)
|
|
|
[Re: jensen]
09/06/2011 07:06
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, sørg for nokk kontakter og store nokkurser! Vi har gammelt hus med gamle løsninger, og kan nå ikke steke grandiosa og støvsuge samtidig :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
09/06/2011 07:15
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Husk at alle koketopper i dag skal ha "kokevakt" eller noe slikt. Hvis leiligheten er ny mener jeg at dette skal det være opplegg som utbygger skal levere.
Jeg har en 20 ampere kurs til min induksjonstopp og en 16 ampere kurs til ovnen. Jeg syns det er noe rart om de har levert ett kjøkken for integrerte hvitevarer, der det stort sett kreves to kurser, men kun lagt opp en 20-25ampere kurs til en frittstående komfyr.
Husk også at det er ett krav om antall stikkontakter på kjøkken. Mener det er ett dobbeltstikk per 2,5løpemeter benkeplate.
Oppvaskmaskin skal også ha egen kurs har jeg blitt fortalt.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
09/06/2011 07:16
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du flytter inn i en ny leilighet og føler du sitter der med for få stikkontakter har du virkelig møtt en dårlig selger på tilvalgsmøtet.
Det er vel en kjent sak at det "alltid" er for få stikkontakter på nybygg. Stikkontakter og downlights er vel der elektrikeren tar inn mesteparten av fortjenesten på nybygg, gjetter jeg.
Har du underveis i prosessen bestilt induksjon fra kjøkkenleverandøren, men ikke fått kontakten eller kursen du må ha, så synes jeg du bør ta opp dette med entreprenøren.
Hos oss betalte vi noen tusenlapper ekstra for å få egen kurs og kontakt til induksjonstopp, selv om vi bruker gass. Vi tenkte det kunne være kjekt å ha til senere, hvis vi ombestemmer oss. Hvis ikke vil kanskje kjøper en gang i fremtiden være glad for at den er der...
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
09/06/2011 07:27
|
erlingba
.
|
.
Komfyrkontakten som allerede er satt opp er forhåpentligvis på 20A, så da kan du få satt opp en ekstra ved siden av. Da må du nok bytte støpselet på komfyren til den "ispinne-typen".
Jeg tipper 1500kr for støpsel, stikk og jobben.
|
|
|
[Re: erlingba]
09/06/2011 07:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å kuppe tråden LITT (og bare litt altså): Hva med oss som har hus i fra 1960? Da var sikringsskapene oftre små, og en 16amp kurs var sett på som luksus... Er det noe man kan gjøre for å åke kapasiteten uten at man må rive vegger og legge opp nye ledninger?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: erlingba]
09/06/2011 07:52
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Begynn med Gule sider og skaff deg en elektriker som holder til i nærheten. Han/hun kan svare deg på hva du må ha, ut i fra hva du allerede har montert av el. i kjøkkenet og kapasitet i sikringsskap. Be om fastpris!
Redigert av Sparksykkel; 09/06/2011 07:52. Rediger grunn: svar til trådstarter
|
|
|
09/06/2011 08:02
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
For å kuppe tråden LITT (og bare litt altså): Hva med oss som har hus i fra 1960? Da var sikringsskapene oftre små, og en 16amp kurs var sett på som luksus... Er det noe man kan gjøre for å åke kapasiteten uten at man må rive vegger og legge opp nye ledninger? Har du et el.anlegg fra 1960-1980, bør du kanskje vurdere en generell oppgradering. Et el-anlegg varer ikke evig, selv om mange tror nettopp det. ..men å skifte det ut med nytt uten åpning av noen vegger, blir jo muligens lite pent! El. anlegget bør ofte gjøres om samtidig med bygningsmessige arbeider. Skal du begynne noe sted, begynn med skapet. Dette blir fort flaskehalsen.
|
|
|
09/06/2011 08:12
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
For å kuppe tråden LITT (og bare litt altså): Hva med oss som har hus i fra 1960? Da var sikringsskapene oftre små, og en 16amp kurs var sett på som luksus... Er det noe man kan gjøre for å åke kapasiteten uten at man må rive vegger og legge opp nye ledninger? Fint lite å gjøre uten å gå ordentlig til verks. Kurser fra 60-tallet er gjerne max 1,5mm2 og ofte med litt så som så isolasjon som sprekker bare man tenker på å ta på ledningen. Nytt sikringsskap og nye ledninger er nok løsningen (kan vel tyne 1,5mm2 opp i 13A?). Med litt kreativ boring og bruk av multibokser er det utrolig hvor langt man kommer med legging av nye ledninger uten å måtte rive opp veggen 
|
|
|
[Re: Sparksykkel]
09/06/2011 08:56
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for svar. Siden jeg kjøpte en ny leilighet, så tok jeg det for gitt at kjøkkenet hadde de stikk som er nødvendig for seperat platetopp og innebygd komfyr, som vel må regnes som standard på nye kjøkken.Kjøpte forøvrig så sent i byggeprosessen at tilvalg egentlig ikke var tilgjengelig. Jeg burde nok vært mer obs på disse tingene.
Sage hull i benken skal jeg nok klare, det er jo ikke hovedproblem.
Jaja, stikker og kjøper webergrill, så blir det middag idag hvertfall:-)
|
|
|
09/06/2011 09:19
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Evt. kontakt elektriker´n som har hatt (og kjenner anlegget)jobben. De vet jo hva som må til, uten befaring!
|
|
|
09/06/2011 11:34
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, det var et godt tips!
|
|
|
09/06/2011 13:23
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Når ble leiligheten påbegynt?
Du burde iallefall påse at du har fått det som er lovpålagt. For meg høres det ut som om du kanskje har fått en litt avkortet versjon(?).
|
|
|
09/06/2011 13:30
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Når ble leiligheten påbegynt?
Du burde iallefall påse at du har fått det som er lovpålagt. For meg høres det ut som om du kanskje har fått en litt avkortet versjon(?).
|
|
|
[Re: Larsemannen]
09/06/2011 16:15
|
Kleven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For å kuppe tråden LITT (og bare litt altså): Hva med oss som har hus i fra 1960? Da var sikringsskapene oftre små, og en 16amp kurs var sett på som luksus... Er det noe man kan gjøre for å åke kapasiteten uten at man må rive vegger og legge opp nye ledninger? Fint lite å gjøre uten å gå ordentlig til verks. Kurser fra 60-tallet er gjerne max 1,5mm2 og ofte med litt så som så isolasjon som sprekker bare man tenker på å ta på ledningen. Nytt sikringsskap og nye ledninger er nok løsningen (kan vel tyne 1,5mm2 opp i 13A?). Med litt kreativ boring og bruk av multibokser er det utrolig hvor langt man kommer med legging av nye ledninger uten å måtte rive opp veggen Bor du i en gammel leilighet og det er lite strøm i kåken din må du sjekke hovedsikringa de. Bor du på 2roms i Oslo kan den ofte bare være 20A - da må du søke el-verket om å få oppgradert hovedsikringa de og det innebærer å rive ut innmaten i skapet, koble seg på koblingsstykket bak i skapet ditt- hvis det er der. evt. trekke opp nytt fra hovedskapet i gården. Bor du i hus kommer ofte strømmen fra mast -og i luftstrekk inn på møne på huset ditt.Hvis du f.eks ønsker å oppgradere fra 50- 80A hovedsikring og evt. fra 2faser til 3 faser må du få en elektriker til å vurdere inntakskabelen din. Holder den byttes kun sikringene dine. Holder den ikke blir det å legge ny kabel til inntakspunktet i boligen din...
|
|
|
09/06/2011 16:21
|
Kleven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Før jeg bruker mittanbud.no tenkte jeg å høre med folket her på dette eminente forumet. Jeg kjøpte en ny leilighet for en stund siden, som jeg flyttet inn i idag.Jeg reflekterte ikke særlig over behovet for ekstra stikkontakter og den slags ved bestilling.På kjøkkenet er det hel benkeplate, og kjøkkeninnredning tilpasset integrert komfyr. Men det er bare en slik komfyrstikkontakt (samt et punkt som antakelig kan bli det,men som nå er dekket med en rund skive).Induksjonstoppen har en slik komfyrkontakt, med tre sånne ispinneaktige tapper.
Sånn jeg ser det så mangler jeg både kompetanse til å montere platetoppen, samt en stikkontakt. Kjøleskapet kommer ikke før imorgen, så entrecoten er litt svett,men den er best når den er mør og halvmuggen.Den kortsiktige løsningen på problemet mitt er å kjøpe en weber grill imorgen, men etterhvert må jeg nok koke noe og.
Men hva spør jeg om egentlig; jo, hva trenger jeg, en elektriker? vaktmester?Og hva må jeg regne med å betale. Trenger å få saget hull til platetoppen, og antakelig å få satt på en ekstra kontakt der det kun er en slik latent kontakt.Tror jeg, har egentlig ikke peiling. Det du ber om er en elektriker på befaring- og når du avtaler så sier du at du håper han kan være behjelpelig med å kutte i benkeplate. Det koster ekstra, men da slipper du maset med å skaffe 2 folk. Når det gjelder induksjonsovn er ikke dette en menneskerett så hvis du har for lite strøm i leiliugheten din så må du vurdere behoved ditt. Utifra de nye kravene så skal du ha en 10mm kabel til en 25A sikring- Det vil si en kabel på størrelse med tommelen din...den er ikke pen å ha på lista og umulig å trekke skjult. Hvis du har komfyr allerede og gården din er gammel er det ofte 25A..hvis du er heldig og har en 16A kurs i nærheten ville jeg koblet induk på 25A og ovnen på 16A.. Er elektriker...
|
|
|
10/06/2011 01:50
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bygget er helt nytt.Det er en sånn vanlig stikkontakt like ved, som jeg antar er på 16A (er på jobb nå så jeg får ikke sjekket).Men har ikke ovner og sånn 3-fase kontakt(usikker på terminologien her, årsak..), og at jeg dermed ikke får plugget den inn der?
Hvitevarene kommer imorgen, har bare toppen hjemme, og den har (det jeg antar heter) 3-fase stikk.
For å presisere; det er en stk 3-fase kontakt i veggen, der ovnen skal stå, og en "dummy" ved siden av, en slik rund flat plastskive som jeg antar er et opplegg for en til. Og altså en vanlig stikkontakt en halv meter unna.
Hyggelig at dere tar dere tid til å svare (særlig fagfolk), greit å få litt uhildet info før jeg iverksetter tiltak:-)
|
|
|
10/06/2011 01:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Stekovner uten kokeplater har vanlig kontakt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/06/2011 05:53
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
ok,vanlig kontakt på ovnen altså, da kan det jo hende at jeg faktisk klarer meg! Komfyrstikket var på 25A, den andre (som går til belysning kjøkken og ventilator) på 16A.
Jeg driver jo ikke med så hard core matlaging, så 16A er da kanskje greit til ovnen(samt lys og vifte)?
|
|
|
10/06/2011 05:58
|
Kleven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bygget er helt nytt.Det er en sånn vanlig stikkontakt like ved, som jeg antar er på 16A (er på jobb nå så jeg får ikke sjekket).Men har ikke ovner og sånn 3-fase kontakt(usikker på terminologien her, årsak..), og at jeg dermed ikke får plugget den inn der?
Hvitevarene kommer imorgen, har bare toppen hjemme, og den har (det jeg antar heter) 3-fase stikk.
For å presisere; det er en stk 3-fase kontakt i veggen, der ovnen skal stå, og en "dummy" ved siden av, en slik rund flat plastskive som jeg antar er et opplegg for en til. Og altså en vanlig stikkontakt en halv meter unna.
Hyggelig at dere tar dere tid til å svare (særlig fagfolk), greit å få litt uhildet info før jeg iverksetter tiltak:-) Det runde lokket er trolig ikke en ekstra 3fas kontakt. Det du kan gjøre er å skru opp lokket og sjekke.Er den litt tykkere enn spagetti så er det 2.5mm evt. 1.5mm- er den nesten på størrelse med et sugerør så er det 4.. Så ser du i sikringskapet ditt om det er merket av en kurs på 20-25A. Det du kan bruke er som sagt den tekniske flatstift kontakten din- det er nesten garantert ikke en 3-fas, men en 2 fas flatstift kontakt. (den er anderledes fra de i stua.) Denne bruker du til induksjonsplata de. http://www.belysningsexperten.no/default.pl?showProduct=1521&pageId=302---------- I nye bygg leggees det ofte opp til vaskemaskin, micro etc. Så da bruker du en av de andre stikkontaktene på kjøkkenet ditt til stekeovnen og evt. kjøleskap feks. Ser noe slikt ut: http://www.lampetorget.no/produkter/stikkontakter/ahl-rs1091pt-1510702.aspxDu sjekker sikringskapet ditt og ser på kursbetegnelsen. Da ser du etter kurser merket, " Vaskemaskin","kjøkken etc.. Hvis du er usikker så kan du plugge i en lampe i den vanlige stikkontakten nærmest der ovnen skal stå(ikke flatstiften din)...Så vipper du ned kursene en- etter en. Da finner du ut hva den kursen heter når lyset slukker.Så leser du av hva det står i kursfortegnelsen. Hvis den er litt uryddig skrevet type," hall, kjøkken og soverom" Så vipper du opp alle- utenom den ene kursen og går rundt i leiligheten og prøver lampa i de forskjelllige stikkontaktene. Da skal det være strøm i alle stikk. utenom den du vurderer å bruke til ovn. Høres ut som du trenger en elektriker, men er greit å kartlegge litt på forhånd  Elektriker koster ca. 800-1100kr timen ink moms + kjøring 500.-. Du kan sikkert regne med rundt...2-3t hvis han har utstyret i bilen + evt. litt ekstra for kapping av benkeplate.
|
|
|
[Re: Kleven]
10/06/2011 06:03
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Utifra de nye kravene så skal du ha en 10mm kabel til en 25A sikring- Det vil si en kabel på størrelse med tommelen din...den er ikke pen å ha på lista og umulig å trekke skjult. Hvis du har komfyr allerede og gården din er gammel er det ofte 25A..hvis du er heldig og har en 16A kurs i nærheten ville jeg koblet induk på 25A og ovnen på 16A..
Er elektriker...
10mm2 ?
|
|
|
10/06/2011 12:37
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker, jeg ble litt klokere nå. Helt riktig "kleven", kontaktene ser akkurat ut som de du linket til.
Jeg kommer nok til å få en elektriker til å lage et nytt punkt der den flate skiven er, til ovnen.Kan være greit å ha flere tilgjengelige, til micro etc, har ikke helt sett på det enda.
Utskjæringen til toppen kan det nok hende jeg gjør selv, med assistanse av en kompis.
Takk igjen for svar:-)
|
|
|
10/06/2011 14:43
|
Kleven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utifra de nye kravene så skal du ha en 10mm kabel til en 25A sikring- Det vil si en kabel på størrelse med tommelen din...den er ikke pen å ha på lista og umulig å trekke skjult. Hvis du har komfyr allerede og gården din er gammel er det ofte 25A..hvis du er heldig og har en 16A kurs i nærheten ville jeg koblet induk på 25A og ovnen på 16A..
Er elektriker...
10mm2 ? Ja, det burde stemme bra. Jobber ikke lenger som elektriker, men studerer. NEK:2010- sier at i skjult forlegning på normale B, C og D vern kan det ikke benyttes 16Amp på 2,5 kvadrat.Da må det benyttes 13Amp. Da mener jeg at hele stigen har blitt forskjøvet...altså 16A->4mm2 20A->6mm2 25A-> 10mm2. Dette er i mine øyne helt latterlige regler, men mye av grunnen er at det vil i praksis si at det blir flere kurser i sikringsskapet i boligene. Dette gir en bedre fordeling av lasten og medfører lavere temperatur i skapet. Dog tjener elektrobransjen utrolig mye på det fordi flere kurser er flere penger..
|
|
|
10/06/2011 18:53
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Joda, sikkert fornuftig å velge for stort tverrsnitt VS for lite, men saken er den at klemmene på stikkontakten ikke er godkjent for større enn 6mm2, og da har du vel en utfordring?
|
|
|
11/06/2011 07:25
|
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Her har du nok misforstått litt Kleven. Kabelens strømføringsevne i forhold til vern, referanseinstallasjonsmetode og tabell 52 er ikke forandret i NEK 2010. Det som er nytt der er kravet for boliger, der strømføringevne skal være lavere enn vernets I2. Så det er fullt lovlig med 16A og 2,5mm2 installasjonsmetode A om vernets I2 er f.eks. 1,2 , og man tar hensyn til nærføring og temp. Men dette vet selvfølgelig elektrikeren.
|
|
|
[Re: Pluto]
11/06/2011 15:28
|
Kleven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her har du nok misforstått litt Kleven. Kabelens strømføringsevne i forhold til vern, referanseinstallasjonsmetode og tabell 52 er ikke forandret i NEK 2010. Det som er nytt der er kravet for boliger, der strømføringevne skal være lavere enn vernets I2. Så det er fullt lovlig med 16A og 2,5mm2 installasjonsmetode A om vernets I2 er f.eks. 1,2 , og man tar hensyn til nærføring og temp. Men dette vet selvfølgelig elektrikeren. Det er flere regler som gjelder valg av vern og kabel. Den som Harald Aasen - han som reviderer NEK400 hvert år har som policy er at, "er det lurt er det lov". Det er den jeg følger når jeg jobber privat eller for venner...da går lett 2.5mm2 på 16A.. Når et anlegg skal dimensjoneres etter bruk må det dimensjoneres etter hardeste belastning. Ved å si at anlegget dimensjoners etter A har jeg nesten aldri grunnlag for- fordi da utelukker man evt forandringer i anlegget utover akkurat det punktet i veggen. En annen sak er at man er avhengig av ABB- karakteristikk på vernet- det er ikke alltid det er. Helt enig i at 10/1.5 16/2.5 etc, men skulle det komme et regeltryne fra Hafslund så kan det bli vanskelig å forsvare noen valg...
|
|
|
11/06/2011 15:43
|
kid loco
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så du jobber privat Kleven? hvor mye skal du ha for jobben,hehe:-)
|
|
|
|
|