|
|
Til deg som tror at du må ha minst 6" vandring!
|
Til deg som tror at du må ha minst 6" vandring!
08/06/2011 12:42
|
Bjørn B
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det går helt fint å høkke ganske store ting på vanlige stisykler!  Sykkel: Specialized Stumpjumper FSR EVO. Syklist: Zakarias Blom Johansen. Sted: Leogang bikepark. 
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
Re: Til deg som tror at du må ha minst 6" vandring!
[Re: Bjørn B]
08/06/2011 12:51
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
HAH! Fotosjåpp! Det er aldri så høyt som det ser ut på bilder.
Alle veit at man MÅ ha minst 6"! MINST !!
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
08/06/2011 13:01
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
formerly known as Erik Angvik
Høkk høkk  Lykke til i helgen og hils gutta. Erik.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
[Re: Hardcore Old-schooler]
08/06/2011 19:38
|
rexiplex
Ringrev
|
Ringrev
Shit, den droppen er drøy! Cred. Forøvrig flere fine stiturer i området der også :-)
-Ola Martin
|
|
|
[Re: rexiplex]
08/06/2011 21:28
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
VI trenger videobevis. Man ser jo ikke om man lander denne droppen .)
|
|
|
[Re: rexiplex]
09/06/2011 06:49
|
Bjørn B
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Shit, den droppen er drøy! Cred. Forøvrig flere fine stiturer i området der også :-) Har du noen gode tips? Gjerne link til kart.
Bjørn
|
|
|
09/06/2011 07:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det finnes ikke nok vandring i verden til at jeg hadde satt utfor der.  (Men nå dropper ikke jeg en halvmeter engang, da. Feig som jeg er.) 
|
|
|
09/06/2011 07:17
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
I mangel av ferdigheter er det greit å kompensere med litt ekstra vandring på sykkelen.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
09/06/2011 07:24
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
09/06/2011 07:37
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå vet jeg at der Zakka lander kattemykt, der smeller jeg gjennom hele vandringen som et flygel fra 4-etasje. Spørsmålet blir da; Hvor mange slike dropp kunne jeg tatt med en Stumpy før alt av bolter, foringer og lagere måtte byttes, og begge dempere trengte full behandling på intensivavdelingen? Jeg tror fortsatt jeg trenger 6" vandring. Forresten så må jeg nevne at det Zakka gjør der er mad fett!
Redigert av Ripen; 09/06/2011 07:40. Rediger grunn: Sykt mad fett
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
09/06/2011 07:40
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden det er snakk om en specialized, så tipper jeg 2 ganger, Roy.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
09/06/2011 18:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Som jeg har sagt ørten ganger: norske stisyklister har megarexi og ønsker størst mulig vandring og breiest mulig dekk - for å sykle litt blåsti i Oslo.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/06/2011 18:22
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
For å sitere legendene i Spinal Tap: "11 is one louder"
Del stien, skru av Strava
|
|
|
09/06/2011 18:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og jeg sier som Singletrack-redaksjonen: Skikkelig langbeinte lekesykler passer ikke en viss type sti, men en særlig type syklister.
Og jeg sykler for øvrig med uanstendig mye vandring, uforholdsmessige lakrisdekk og imponerende bredt styre på puslete, men temmelige våte Oslostier.
|
|
|
[Re: runermm]
09/06/2011 18:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...Det bildet sier jo ingenting om landingen...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
09/06/2011 18:35
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg har sagt ørten ganger: norske stisyklister har megarexi og ønsker størst mulig vandring og breiest mulig dekk - for å sykle litt blåsti i Oslo. Breiere dekk gir større fotavtrykk og mindre slitasje. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
09/06/2011 21:16
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Som jeg har sagt ørten ganger: norske stisyklister har megarexi og ønsker størst mulig vandring og breiest mulig dekk - for å sykle litt blåsti i Oslo. Jeg tror det hersker en misoppfatning om at den gjengse stisyklist ikke er god nok til å få lov til å sykle på store beist med freeridedekk og masse vandring, men at de bør holde seg til puslesykler fordi de sykler på puslestier. Det blir i mine øyne helt bakvendt. Zakka tar den syke droppen på en relativt lett stisykkel nettopp fordi han befinner seg på en annen planet ferdighetsmessig enn den gjengse stisyklist. Han kan gjøre det på en sykkel som jeg ikke ville satt utfor med om jeg planla å droppe mer enn én meter nettopp fordi han er så utrolig god til å lande droppen riktig. Om du køler det til og lander for langt bakpå eller for langt frampå kan en sykkel med mer vandring gi det akkurat nok squish til at du ikke havner på ræva eller trynet i grusen. Det samme kan til en viss grad sies om enkle blåstier i Nordmarka. Feil vektfordelig og dårlige linjevalg får litt mindre konsekvenser om klissete dekk holder deg oppreist og masse vandring kan ta av for støyten. Man skal ikke kimse av at folk bruker overbygde sykler om det gir dem selvtilliten de trenger og redder dem ut av en klønete situasjon i ny og ne. Til slutt vil jeg si meg enig i overskriften, men legge til en litt: Til deg som tror at du må ha minst 6" vandring, du gjør ikke det om du har ballene og ferdighetene til Zakka. (Noen av oss andre tar den hjelpen vi kan få...)
|
|
|
[Re: jens fredrik]
09/06/2011 21:30
|
Bjørn B
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Veldig ærlig og korrekt skrevet Jens Fredrik. Jeg har full respekt for de som innrømmer at de sykler på grove sykler fordi de ikke har guts eller evne til å gjøre det de synes er gøy på lettere sykler. Det er de som påstår at de kjører så hardt at lettere sykler ikke holder for dem, som får meg litt irritert!  For at dere ikke skal tro at det bare er Zakka som hucker litt: Terje Nylende  Kristoffer Haugland 
Bjørn
|
|
|
09/06/2011 22:17
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Pokkern Bjørn, jeg gikk rett i fella di.
EVO på plass imorgen kveld...
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
09/06/2011 22:58
|
Alice
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I mangel av ferdigheter er det greit å kompensere med litt ekstra vandring på sykkelen. Jeg havner absolutt under her med hehe. Ikke at jeg driver med stunts som vist på bilde, eller noe som helst i nærheten. Men slik jeg leser det så går det an å bruke en grov stisykkel med 150mm vandring fremme/bak for utforsykling, dersom du har ferdighetene til det? Men for meg som er så fersk, er det kanskje ikke så lurt? En nybegynner bør kanskje ha mer vandring når han/hun setter utfor i et anlegg? Selv om denne nybegynnere skulle være litt mer"pinglete"enn normalt.
|
|
|
[Re: Alice]
10/06/2011 06:09
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
I mangel av ferdigheter er det greit å kompensere med litt ekstra vandring på sykkelen. Jeg havner absolutt under her med hehe. Ikke at jeg driver med stunts som vist på bilde, eller noe som helst i nærheten. Men slik jeg leser det så går det an å bruke en grov stisykkel med 150mm vandring fremme/bak for utforsykling, dersom du har ferdighetene til det? Men for meg som er så fersk, er det kanskje ikke så lurt? En nybegynner bør kanskje ha mer vandring når han/hun setter utfor i et anlegg? Selv om denne nybegynnere skulle være litt mer"pinglete"enn normalt. Jeg mener at de som er ferske i dh gamet burde begynne på sykler med lite vandring. Netopp for å lære seg teknikken. Hvis man starter rett på et dobbeltkrona beist med 200mm dempimg så vil man gå glipp av mye av teknikken som gjør deg til en bedre utforsyklist. Selv begynte jeg på en gammel Norco med den kjipeste Marzocchi drop off gaffelen som fantes, Alikevel var det sjukt morro og angrer ikke et sekund på at jeg starta med den.
|
|
|
[Re: thewizard]
10/06/2011 07:36
|
gladegp
Avhengig
|
Avhengig
Jeg mener at de som er ferske i dh gamet burde begynne på sykler med lite vandring. Netopp for å lære seg teknikken. Hvis man starter rett på et dobbeltkrona beist med 200mm dempimg så vil man gå glipp av mye av teknikken som gjør deg til en bedre utforsyklist.
Selv begynte jeg på en gammel Norco med den kjipeste Marzocchi drop off gaffelen som fantes, Alikevel var det sjukt morro og angrer ikke et sekund på at jeg starta med den.
Det her mener jeg er veldig konservativt. Samme debatt har alltid funnets i telemark. Noen sier at det er best å begynne på lave lærsko og ta trinnene oppover for å lære seg teknikken. Jeg sier begynn med plastsko og fatskis for du blir flinkere og det er mye mer morro. Samme sak gjelder for DH, begynn med en ordentlig sykkel. De fleste av oss sykler vel kun for morro skyld og da er det bare kjipt å gå alle trinnene når man like greit kan hoppe over de første.
|
|
|
10/06/2011 07:37
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er de som påstår at de kjører så hardt at lettere sykler ikke holder for dem, som får meg litt irritert!  For at dere ikke skal tro at det bare er Zakka som hucker litt: Mr Bjørn, og Tallaken selv er jo gode eksempel på hardtkjørende som klarer seg med lette sykler – selv klarer jeg meg godt med tulle-lette hjul på stisykkelen, selv om jeg bruker grove dekk.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: thewizard]
10/06/2011 07:40
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
I mangel av ferdigheter er det greit å kompensere med litt ekstra vandring på sykkelen. Jeg havner absolutt under her med hehe. Ikke at jeg driver med stunts som vist på bilde, eller noe som helst i nærheten. Men slik jeg leser det så går det an å bruke en grov stisykkel med 150mm vandring fremme/bak for utforsykling, dersom du har ferdighetene til det? Men for meg som er så fersk, er det kanskje ikke så lurt? En nybegynner bør kanskje ha mer vandring når han/hun setter utfor i et anlegg? Selv om denne nybegynnere skulle være litt mer"pinglete"enn normalt. Jeg mener at de som er ferske i dh gamet burde begynne på sykler med lite vandring. Netopp for å lære seg teknikken. Hvis man starter rett på et dobbeltkrona beist med 200mm dempimg så vil man gå glipp av mye av teknikken som gjør deg til en bedre utforsyklist. Selv begynte jeg på en gammel Norco med den kjipeste Marzocchi drop off gaffelen som fantes, Alikevel var det sjukt morro og angrer ikke et sekund på at jeg starta med den. Der har vi den norske tilnærming til mestring igjen. Hvor mange ganger har jeg ikke hørt: " La barna begynne på langrennski for å lære balanse før de får prøve seg på slalåmski." Jeg er helt uenig. Begynn med så tilgivende utstyr som mulig. Gradvis kan du gå over til skarpere verktøy. Jeg ser det på meg selv. Hvis det er nedoverkneiker jeg er redd for å ta så drar jeg med meg freeridesykkelen i skogen først deretter den tunge stisykkelen og til slutt tar jeg kneika på rittsykkelen. Om det ikke er helt villt da. Innen golf f.eks. er det ingen trenere som ville anbefale blades-køller til en nybegynner.
|
|
|
10/06/2011 07:57
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Poenget er vel å ha det mest mulig gøy per meter, hva som så må til for å oppnå dette blir opp til den enkelte. Selv trives jeg med 140mm (f/b) til sti, og 203 mm (f/b) til utforsykling – det er også min anbefaling til alle som spør.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
10/06/2011 09:28
|
Alice
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror min største beskymring er ødeleggelser på sykkelen:P Tenker jeg kanskje etterhvert vil prøve å få noen dager i grefsenkollen f.eks. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en utforsykkel med det første. Dersom jeg tar med min remedy i grefsen, vil den tåle påkjennelsen med helt vanlig utforsykkling?
|
|
|
10/06/2011 09:42
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Må si jeg stusser litt over hva trådstarter egentlig er ute etter her. Han sier han lar seg irritere over folk som sier de må minst 6 tommers vandring, fordi mindre grove sykler ikke er holdbare nok? Da må jeg nesten spørre: Hvem er det som sier det?
Jeg har 160 mm foran og bak på min, og er usedvanlig happy med den sykkelen. Har syklet mye på de samme stiene både m HT og FS m 130 mm, men det er ingen tvil om at jeg har det betydelig mer moro m min Mojo HD. Og jeg trodde virkelig det var det som var hovedpoenget for de fleste som sykler sti.
BTW: Jeg bruker all vandring på hver eneste tur jeg har i Nordmarka.
Redigert av jeth; 10/06/2011 09:50.
Jens
|
|
|
10/06/2011 09:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror min største beskymring er ødeleggelser på sykkelen:P Tenker jeg kanskje etterhvert vil prøve å få noen dager i grefsenkollen f.eks. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en utforsykkel med det første. Dersom jeg tar med min remedy i grefsen, vil den tåle påkjennelsen med helt vanlig utforsykkling? Jeg vil gjette på at geometrien på Remedy'n vil gjøre deg ganske så defensiv i kjørestilen uansett, så jeg ville ikke bekymra meg for det. Men nå sykler ikke jeg utfor da..
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/06/2011 10:02
|
j-aa
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror min største beskymring er ødeleggelser på sykkelen:P Tenker jeg kanskje etterhvert vil prøve å få noen dager i grefsenkollen f.eks. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en utforsykkel med det første. Dersom jeg tar med min remedy i grefsen, vil den tåle påkjennelsen med helt vanlig utforsykkling? Små hopp og dropp tåler nok en stisykkel fint, så rolig DH i de ikke alt for brutale løypene burde vel gå rimelig greit. Et alternativ til stisykkel i Grefsen er å ta turen til Aron (Drammen) og leie en utforsykkel der.
|
|
|
10/06/2011 11:56
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg tror min største beskymring er ødeleggelser på sykkelen:P Tenker jeg kanskje etterhvert vil prøve å få noen dager i grefsenkollen f.eks. Men jeg kommer ikke til å kjøpe en utforsykkel med det første. Dersom jeg tar med min remedy i grefsen, vil den tåle påkjennelsen med helt vanlig utforsykkling? Ingenting galt med å prøve stisykkelen i utforløypene i Grefsen, du vil antageligvis ha det kjempegøy uansett. Men hvis du er interessert i teste utfor skikkelig, så mener jeg at det ikke er noe galt å teste med skikkelig nedoververktøy når man først er i gang. Vinklene er annerledes, du har mer vandring og sykkelen er tyngere og mer stabil i fart. Det er sånne ting som er morro å kjenner på. Hvis man er veldig fersk på sykkel generelt så kan en dobbelkronet gaffel føles tungt og vanskelig å manøvrere, men hvis du har erfaring fra terreng generelt tror jeg det bare er gøy og givende å prøve en skikkelig utforsykkel. Mange jenter ser ut til å trives bedre på freeridesykler med singelkrone, sikkert fordi det en dobbelkronet er mer tungsvingt og bygget for fart, høy fart. Det er ikke alltid jenter liker å sykle spesielt fort.... Hvis du vil teste utforsykling i aron med leiesykkel kan jeg sikkert guide deg og vise deg rundt, siden det er min home turf  Bare å sende en pm! Men jeg må advare: jeg er over-entusiastisk ovenfor utforsporten så jeg kommer til å indoktrinere deg til å kjøpe sykkel + melde deg inn i klubb + begynne å sykle aktivt 
Redigert av SiljeKH; 10/06/2011 12:00.
|
|
|
|
|