Det forundrer meg litt at det er så mange stitøffinger som disser Birken for å være et grusritt, når man ikke ser snurten av dem når det arrangeres skikkelige terrengritt på Konnerud og Svelvik eller i Rogaland..
När det gjelder Bergen Voss kollisjonen er representasjonen fra Hordaland i Birken uansett lav og alternativet er å kollidere med Vestfold Rundt, Telemark tours, Nordmarka Rundt, styrkeprøven mfl.. det er slike ritt nesten hver helg...
När det gjelder Bergen Voss kollisjonen er representasjonen fra Hordaland i Birken uansett lav og alternativet er å kollidere med Vestfold Rundt, Telemark tours, Nordmarka Rundt, styrkeprøven mfl.. det er slike ritt nesten hver helg...
Enig her. Det har blitt så mange ritt etterhvert at det skal godt gjøres å finne ledige helger (dager). Slik er det både lokalt og på nasjonalt nivå.
Alt i alt er det positivt at interessen faktisk er så stor at man kan kjøre flere ritt samme dag.
Re: Landeveisbirken 3. juni 2012
[Re: Otoen]
#119293609/06/201106:20
Nope... Tror ikke det gitt. Den datoen er det sikkert Vestmarksrittet og Finnskogkureren, så blir vel heller med på en av dem... Ingen planer om landevegsritt foreløpig, eller blir vel med på klubbmesterskapet til JH:). Hvis landevegsritt så kunne jeg tenkt meg jotunheimen rundt( kanskje lurest med den lille), evnt til neste år bli med på noen ritt tidlig på sesongen for å få milene og treninga:)
Er heller ikke noe gira på landeveisritt, men er jo i nærområdet, og det blir noe annet! Det jeg liker minst er å reise langt på ritt. Så kanskje ? Men koster vel skjorta å være med!
men å betale nærmere 100 kr for det, hmmmm...
Nå er det vel ikke mange ritt som koster under 100-lappen? ;-)
Jeg synes det er fint at birkebeiner organisasjonen gir dette tilbudet. De som finner det interessant melder seg på, og sykler rittet. De som synes det er tull, og heller vil sykle Bergen-Voss, Vestmarkrittet og andre ting det evt. krasjer med melder seg ikke på. Veldig enkelt.
Redigert av Elgvenn2; 09/06/201107:41.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Syns dette var hat, helt frem til jeg leste grus. Det er tøft. Ingen andre ritt i Norge som kan legge til en x-faktor utover bakke eller dritt-asfalt. Det siste reklamerer man dog ikke med...
[Re: NAVN?]
#119314509/06/201109:36
For å skille seg litt ut hadde det vært stilig om de gjorde dette til et slags P-R ritt, med noe mer enn bare asfalt. Vet ikke hvor mye brostein det er mulig å spore opp mellom Rena og Lillehammer, men dette kunne skilt de fra andre landeveisritt som arrangeres omtrent samtidig. Trenger jo ikke være meget lange strekk med brostein, men nok til å skille feltet litt.
Ser forresten ut til at det blir noen rimelig store "ruller" fra Rena til Elverum da det er lite med utfordringer som sprekker feltet der.
Men flere ritt er bare morro. Men kunne vært artig om man skilte seg litt ut så man kunne få bryne seg på en "menneskeliggjort" utgave av vårklassikerne.
"Terrenglandeveisbirken" har høy status, derfor sykler jeg. Ikke fordi rittet er hysterisk morsomt. Og så er det deilig med et par pils i målområdet og litt fest etterpå.
Birken er bra for rekrutteringen og jeg liker Birken. Derfor syns jeg at det er synd at det er blitt veldig mye grusritt, men slik har det egenetlig alltid vært. Det var en god del mer terreng i 1995, med det resultatet at mange bar sykler i skogen istedet for å sykle.
Håper inderlig at de ikke asfalterer gruspartiet på racerbirken. Det er det som skiller det fra alle andre ( i tillegg til å få muligheten til å sykle gjennom fagre Ringsaker).
Redigert av Ketle; 09/06/201112:47.
[Re: Ketle]
#119337609/06/201114:19
895,- og bare 1500 plasser sier de, så løp å kjøp. Dessuten har du startet 15 ganger før kan du bestille allerede 15 juni. Håper de mener 5 ganger, ellers blir det litt høyt aldersnitt.
Kanskje vanlig birken nå skal avskaffes? Før har man jo hatt landeveisbirken (med påtvunget terrengsykkel) og også terrengbirken. Når det da kommer en landeveisbirken hvor det er lov med landeveissykkel så er jo landeveisbirken med påtvunget terrengsykkel egentlig ganske overflødig da det jo allerede finnes en versjon av birken hvor det lønner seg å bruke terrengsykkel
Hvor kommer denne aversjonen mot Birken fra? Personlig er jeg kun med på ting jeg liker og bruker energien min på det. Hvis man tydeligvis ikke liker noen av birkebeinerarrangementene er det vel bare å holde seg unna? Jeg registrerer dog at unge Bjerkseth over her har vært med 3 ganger tidligere, så det kan vel ikke ha vært såå ille?
[Re: dano]
#119360709/06/201119:38
Jeg synes at det er helt fantastisk med Birkebeinerarrangementene! Slikt finnes ikke noe annet sted i verden. Egentlig bør staten subsidiere ritt, renn, løp og hva de måtte finne på fordi det får så mange mennesker til å trene året rundt. Sportsbransjen har det også bra. 3 par ski, 1x terrengsykkel, 1x racersykkel, dekk, sekk, sko … hvert år …
Jeg skulle bare ønske at TERRENG-Birken ikke gikk samme helg som PRESTISJE-Birken (alias grusbirken). HVORFOR KAN IKKE TERRENG-BIRKEN GÅ SAMME HELG SOM LANDEVEI-BIRKEN? Eller helgen før eller etter grusen?
Grusbirken og landeveibirken blir jo kanskje litt av det samme – i hvert fall for samme slags syklist? Har veldig lyst å bli med på alle Birkebeinerarrangementene som sykles på terrengsykkel jeg.
Hvorfor er det så gjevt med racersykkel på grus? Lengter liksom ikke etter grus hvis jeg er ute en tur på racer`n.
At Birkebeiner arrangementene har en ekstrem høy status og interesse er det ingen tvil om når man ser antallet som enten har skrevet eller lest i denne tråden og Birkebeinertråden i "ymse" kategorien sett i forhold til hvor lenge diskusjonstråden har eksistert. Er vel ingen i nærheten.
Da jeg startet med sykling i 2007 syklet jeg mitt tredje ritt det året som var Birken. Synes det var kjempemorro og deltok igjen året etter. Nå sykler jeg Birken kun når forholdene blir lagt tilrette for det og proriterer heller kortere terrengritt og rundbanecup.
Er jo flott at Birken ekspanderer hvis det kan glede folk.
Er jo et poeng det "Sykkelbob" nevner og at mange som lengter etter mer sti i konkuranse ikke stiller i lokale rundbaneritt som stort sett nesten består av 100% sti. Har deltatt i mosjonsklassen i Scott Cup siste 4 årene og det er stort sett den samme "gjengen" man ser hver gang. Disse rittene er meget god trening og etter mitt syn særdeles utviklende sett i forhold til å bli bedre teknisk på sykkelen.
Orker ikke drive å linke til bilder etc, men mener en etappe i fjorårets Giro beviste at landevei og grus er tipptopp match. Man leter ikke etter grus, men det er spennende med andre innslag. På samme måte som noen syns det er spennende med temposykling, selv om min personlige oppfatning er at det ser skrekkelig kjedelig ut. Jeg ønsker flere avvik i terminlisten!
Begynner Birkebeinerarrangementene å bli litt utvannet nå? Skirennet, da det vekselvis gikk fra Rena til Lillehammer og omvendt, var jo i nærheten av hva et Birkebeinerarrangement opprinnelig burde handle om. Nå har det tatt helt av. Nå er det halvbirken, ungdomsbirken, motbakkebirken, ultrabirken og landeveisbirken og fredagsbirken og whatnot. Det er jo bare å finne på alskens mulige bevegelsesformer i området Lillehammer (trenger visst ikke Rena lenger...), så har du et Birkebeinerarrangement. Hva med et ultra triathlon-birken? Sykkel fra Rena til Hamar og deretter Mjøsa rundt, før man svømmer fra Hamar til Gjøvik for deretter å løpe maraton ++ med målgang på Stampesletta? Hva med kappgang-Birken? Stavgang-Birken? Cyclocross-birken? Rally-birken, med 3,5 kilos sekk i bagasjerommet?
Tror nok dette blir det neste. Sirkelbirken...!!??!
Hvor kommer denne aversjonen mot Birken fra? Personlig er jeg kun med på ting jeg liker og bruker energien min på det. Hvis man tydeligvis ikke liker noen av birkebeinerarrangementene er det vel bare å holde seg unna? Jeg registrerer dog at unge Bjerkseth over her har vært med 3 ganger tidligere, så det kan vel ikke ha vært såå ille?
Birken er faktisk ganske ålreit. Men det er IKKE på grunn av løypa, men heller rammen rundt det.
Instagram: @oivindbjerkseth
[Re: Moose]
#119372609/06/201121:12
Nope... Tror ikke det gitt. Den datoen er det sikkert Vestmarksrittet og Finnskogkureren, så blir vel heller med på en av dem... Ingen planer om landevegsritt foreløpig, eller blir vel med på klubbmesterskapet til JH:). Hvis landevegsritt så kunne jeg tenkt meg jotunheimen rundt( kanskje lurest med den lille), evnt til neste år bli med på noen ritt tidlig på sesongen for å få milene og treninga:)
Er heller ikke noe gira på landeveisritt, men er jo i nærområdet, og det blir noe annet! Det jeg liker minst er å reise langt på ritt. Så kanskje ? Men koster vel skjorta å være med!
men å betale nærmere 100 kr for det, hmmmm...
Nå er det vel ikke mange ritt som koster under 100-lappen? ;-)