Jeg er på første året med ritt selv, i både terrengsykkelrittet og montebellorittet lå jeg på 90% Det er muligens i høyeste laget da krampene lå og lurte på slutten ev begge ritt
Dæven, og jeg som trodde jeg var flink til å tyne meg!
I fjorårs Birken hadde jeg et snitt på 82% av maks, Vestmarkrittet hadde jeg 84%. Perset begge ganger, og hadde NULL å gi de siste par kilometerne ved begge anledninger.
Høyeste jeg har opplevd noen sinne var et bakkeløp for noen par år siden. Det varte ca 20 minutter, og jeg endte opp med en snittpuls på 94% og lå som en død mann på bakken i 5 minutter ved målstreken før jeg klarte å reise meg :-) At noen klarer å holde over 90% i snitt i et marathonritt som varer 3-4 timer er for meg meget imponerende...
Siste rittet mitt er det jeg har holdt høyest snittpuls i noensinne.. 90% av HFMAX.. Og da det jeg klarer å få ut max når jeg løper... Trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg aldri har hatt snitt på høyere enn 87% de siste 3 årene.. Ble også ny pers!
Uten at jeg er helt sikker kan noe av pulsvariasjonen skyldes unøyaktig maxpuls. Trodde maxpulsen min lå på 182, men etter et grufullt bakkedrag leste jeg av 186. Dette gjør endel utslag på snittpuls i % av max. Det er ikke lett å finne absolutte maxpuls
har trent lite i vinter og vår ... er i dårlig form, og i de tre rittene jeg deltok i forrige uke hadde jeg snittpuls på 86% , 84% og 84 %. Har terskel på 86%, og når formen er der pleier det å gå greit å ha snittpuls på terskel. Så ja, formen ække som den skal.
Hmmmmm persen på Lillehammer - Oslo satte jeg med 77% i snittpuls
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Terskelpuls målt til 163 på NIMI i november (og formen er ikke såå mye bedre nå).
Vestmarkrittet med 174 i snittpuls i 1t 45 minutter. Det er vel bare sånn det er i ritt... Makspuls er kanskje i området rundt 195 (har sett 194 på klokka, beregnet til 187 på NIMI-testen).
Opplever som de fleste(?) at puls på trening og i ritt er to forskjellige ting. Bryr meg ikke om puls i ritt, trener på watt og følelse og skjeler til pulsen bare for å se om den er ca i det området jeg forventer.
Min erfaring er: Dessto kortere ritt, dessto høyere snitt. Og jo nærmere man kommer løpstid på 3 timer, jo nærmere ender snittet mitt på terskel. Lange maratonritt er alltid på terskel. Og ekstra lange ritt, f.eks UltraBirken hvor løpstiden dobles fra det igjen så synker snittet enda litt. Mest pga det mentale over tid tror jeg, at man ubevisst slipper seg litt ned eller holder igjen. Teoretisk skal vi jo kunne kjøre terskel uendelig.
Opplever som de fleste(?) at puls på trening og i ritt er to forskjellige ting.
Enig. Jeg stiller med langt høyere puls på startlinjen grunnet spenning, adrenalin, etc. Ser ikke helt relevansen med å sammenligne denne med puls under trening.
Hvor høy kan snittpuls være i forhold til terskelpuls? På Enebakk rundt (ca 2 timers ritt) hadde jeg et snitt på 10 slag over terskel. Er det mulig eller har jeg målt (NIMI) for lav teskel?
Siste rittet mitt hadde jeg allerede etter 5 minutter presset meg opp i 113% av maks. Det var nok et resultat av at pulsmåleren fort plukker opp litt ekstra slag fra en blafrende sykkeltrøye. Dermed kan jeg verken stole 100% på pulsavlesningen underveis eller snittet i etterkant. Noe jeg egentlig syns er helt greit. Latterlig sliten når jeg kommer i mål er jeg uansett.
Re: Snittpuls i ritt
[Re: ]
#119303709/06/201108:02
Syklet sessongens første ritt her om dagen. 19km terreng-løype som tok rett i underkant av en time. Snittpuls på 81% av max, makspuls på 88% av max. Tråkka det jeg orka hele veien, men er ikke i nærheten av å nærme meg maxpuls til tross for kort ritt :/
Pulsen vil også variere etter været. Men stort sett hvis jeg åpner for hardt blir pulsen unødvendig høy i snitt. Hvor god form du er i jfr med de andre i din pulje vil også være med å bestemme. Pluss dehydrering og til slutt kramper.
Jeg sitter å ser igjennom data fra trening og ritt og fant noe som jeg synes er noe pussig. Evt er det en utilsiktet formtopp jeg ikke trodde vi glade mosjonister kunne klare. Jeg var med på gjennomkjøring tirsdagen samme uke som Vestmarkrittet. Distansen er ca 700 m lenger på rittet, da avslutningen var noe anderledes enn ved gjennomkjøring. Jeg brukte 21 min kortere tid på rittet, enn gjennomkjøringen. Snittpuls er så å si lik på begge turene (77%/78%)**. Jeg var ikke fornøyd med egen innsats på rittdagen og hadde alt for mye krefter igjen i mål, så jeg kunne sikkert syklet en del fortere.
Uansett, så synes jeg dataene er interessante. Noen forklaringer?
**Jeg sliter mye med at det er beina som stopper før pulsen når de store høyder i år. Jeg tror det skyldes at jeg stort sett har trent med formål om vektreduksjon. Kroppen får dermed ikke nok næring til å restituere seg raskt nok. Formen føles bra og jeg har ingen tegn på å være sliten, så jeg tror kroppen skal takle dette fint. Den har reserver Så får heller terskel få bedre fokus når BMI har skjerpet seg...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.