|
|
Har arbeidsgiver krav på privat mobilnummer?
|
Har arbeidsgiver krav på privat mobilnummer?
06/06/2011 06:55
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som vet dette? Min arbeidsgiver etterlyser nummeret til min private mobiltelefon, slik at de kan få tak i meg når jeg ikke er på kontoret. Telefonen er kjøpt av meg og jeg betaler selv all bruk av den. har jeg likevel plikt til å oppgi nummeret?
Redigert av karlsons; 06/06/2011 06:57.
|
|
|
Re: Har arbeidsgiver krav på privat mobilnummer?
[Re: karlsons]
06/06/2011 07:00
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan jo oppgi nummeret til jobb, og si du har så mye å gjøre at du er der hele tiden uansett :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/06/2011 07:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tipper arbeidsgiver har rett til å få vite din adresse og i hvert fall ditt fasttelefonnummer. Hvis du kun har mobiltelefon så blir det litt rart å ikke la dem få det.
Men uansett så er det jo bare å legge inn arbeidsgivers alle telefonnummer i kontaktlisten så du ser når de ringer og så kan du velge om du vil ta samtalen eller om det ikke passer.
|
|
|
[Re: Dan]
06/06/2011 07:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Det kan jo være greit å vite hva de vil bruke telefonen din til. Det at arbeidsgiver har mulighet til å kontakte deg er i mine øyne greit, på samme måte som at de sikkert har din postadresse, det at din private mobil skal brukes som arbeidsverktøy på fast basis er ikke greit. I såfall bør du kreve å få mobil dekket gjennom jobben.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
06/06/2011 08:48
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
06/06/2011 08:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Jepp, arbeidsgiver må kunne ringe hjem til deg mandag formiddag og spørre om helgen var bra og om du kunne tenke deg å komme på jobb, samtidig som de må ha et nummer å ringe hvis du plutselig har hatt a freak office chair accident og nærmeste anhørige må komme og hente deg.
Hvis de derimot har tenkt å ringe deg for å spørre om jobbrelaterte ting så skal du enten gis erstatning for bruk av din private mobil eller gis en jobbmobil med abonnement.
Til slutt må man bli enig med arbeidsgiver om hvor mye telefonjobbing utenom arbeidstid som er greit. Det er viktig at arbeidsgiver er klar over hvor forstyrrende det er på fritiden å skulle koble om til jobbmodus, selv om samtalen bare varer i noen minutter.
|
|
|
[Re: Ketle]
06/06/2011 08:58
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du pga tidligere "problemer" har hemmelig nummer, kan jeg ikke se at arbeidsgiver har krav på å få vite dette. Da vil jeg tippe at de heller ikke har krav på å få vite nummeret ellers heller?
Men det er jo en overhengende fare for at de vil se på deg som vanskelig og gammeldags hvis du nekter å utlevere nummeret.
|
|
|
[Re: Dan]
06/06/2011 09:21
|
karlsons
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er viktig at arbeidsgiver er klar over hvor forstyrrende det er på fritiden å skulle koble om til jobbmodus, selv om samtalen bare varer i noen minutter. Det er akkurat dette jeg tenker på. Jeg vil gjerne ha helt fri når jeg ikke er på jobb. Selvsagt ser jeg fordelen med at arbeidsgiver skal kunne kontakte med ved sykdom eller lignende. Så jeg ender antakeligt opp med å gi dem nummeret mitt. Så får jeg heller mase om jobbtelefon eller la være å svare hvis pågangen blir for stor. For øvrig er jo informasjonen kun er kjapt søk i 1881 unna.. Så dersom det virkelig brenner på dass, får de vel tak i meg uansett 
|
|
|
06/06/2011 10:08
|
perbl
More than words
|
More than words
Seriøse arbeidsgivere bør gi deg et ærlig svar på et direkte spørsmål om hva de vil bruke telefonnummeret ditt til.
Per B.
|
|
|
06/06/2011 19:41
|
Hesky
Fersking
|
Fersking
Seriøse arbeidstakere oppgir selvsagt både privat fast- og mobiltelefon til arbeidsgiver. Det kan være situasjoner der det er nødvendig for arbeidstaker å gi viktig informasjon utenom arbeidstid, som ikke nødvendigvis er direkte jobbrelatert, men kan ha betydning for arbeidstaker. I forhold til kostnad er det vel ikke særlig dyrt med innkommende samtaler..
|
|
|
[Re: Hesky]
06/06/2011 19:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Problemet er i det du ikke er helt sikker på hvordan arbeidsgiveren sirkulerer dette nummeret. Dukker det f.eks opp på en "Kontaktinfo"-side for bedriften eller lignende, og nevnte bedrift har et svært stort kontaktnett, kan det kjapt føre til irritasjoner og telefoner du ikke skal ha. Derfor er det greit å kunne få oppgitt hva privattelefonen kommer til å bli brukt til.
Det at arbeidsgiver har dine personalia er jo helt greit, sålenge du kan stole på at dataene kun benyttes til de administrative formål de skal brukes til.
Per B.
|
|
|
06/06/2011 20:10
|
Hesky
Fersking
|
Fersking
Per, Seriøse arbeidsgivere (som du selv skriver) vet hvordan slik informasjon skal behandles og benyttes, og misbruker ikke denne tilliten. Jeg er selvsagt enig at det likevel kan være ryddig av arbeidsgiver å oppgi hvorfor denne informasjonen er viktig.
|
|
|
06/06/2011 20:10
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Hvilke bedrifter er det dere jobber i egentlig? Synes det er en selvfølge, sammen med telefon-nummer til mine pårørende.
Dersom misbruk er et tema, så er det vel på tide å ta en prat/lese jobbannonser.
|
|
|
[Re: jørgm]
06/06/2011 20:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er faktisk ikke så selvfølgelig som man skulle tro, jeg har hørt om mange tilfeller der folk får forholdsvis trivielle telefoner på privattelefon etter å ha oppgitt mobilnummeret sitt. Mulig dette er et større problem innen IT-industrien der man i mange tilfeller har litt flytende grenser omkring arbeidstid og sånt.
Per B.
|
|
|
06/06/2011 20:43
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
De har neppe krav på det, rent juridisk, om du har gode grunner til å ikke ville oppgi det. Derimot vil du nok bli sett på som litt vrang. Hva med å si til arbeidsgiver at du kan godt gi dem nummeret men vil gjerne vite hvordan det skal brukes, fordi du foretrekker å skille jobb og fritid så mye som mulig. Du kan nekte at nummeret sirkuleres, men kan f.eks. godta at det brukes i nødsfall.
|
|
|
07/06/2011 07:47
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Det er faktisk ikke så selvfølgelig som man skulle tro, jeg har hørt om mange tilfeller der folk får forholdsvis trivielle telefoner på privattelefon etter å ha oppgitt mobilnummeret sitt. Mulig dette er et større problem innen IT-industrien der man i mange tilfeller har litt flytende grenser omkring arbeidstid og sånt. Jeg jobber også i IT-verden, men har vært heldig og landet i et av dens smørøyer  Muligens litt blåøyd altså. Jeg forutsetter at telefonnummeret ikke blir oppgitt som førstelinjesupport, men det er kanskje heller ikke noen selvfølge. Jeg synes det er greit å få en og annen oppringing av kollegaer som sliter med noe på ettermiddag/kveld. Hvis jeg hjelper noen én dag, kan jeg spørre siden en gang. Dagligdagse telefoner om trivialiteter hadde nok gjort meg litt muggen ja.
|
|
|
04/12/2016 08:15
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Morsom tråd: når jeg startet i bedriften, for 1år siden, hadde vi kontortelefoner. Samt mobiltelefoner for de som trengte dette. Etterhvert ble kontortelefonene faset ut, og mobilene overtok. Etterhvert fikk vi automatiske sentralbord, som skulle " erstatte " de hyggelige damene som tok telefonen. Samtidig begynte bedriften å sette som default at kontornummeret automatisk gikk videre til mobiltelefonen hele døgnet, medmindre man via en hemmelig voodoprosedyre valgte å melde seg ut av viderekoblingen ( det var sagt dette skulle være fra 0800-1600, men det var det visst ikke " teknisk " mulig å løse.
Omtrent samtidig fikk jeg meg en privat mobiltelefon, som kun mine nærmeste og venner kjenner til. Den er ikke engang listet på navnet mitt på 1881.
Kan legge til at jeg jobber i en bedrift som jobber internasjonalt, med kunder og leverandører i praksis over hele verden. Således brukte jeg seinest fredag ( mens julebordet pågikk ) til å forhandle med engelsk leverandør og norsk kunde om noe som IKKE kunne vente.
Kompensasjon er selvsagt uaktuelt å gi, selv om bedriften i praksisk forventer 100% døgnvakt på telefonen....
Tenk deg godt om.
|
|
|
[Re: Initium]
04/12/2016 09:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kan legge til at jeg jobber i en bedrift som jobber internasjonalt, med kunder og leverandører i praksis over hele verden. Således brukte jeg seinest fredag ( mens julebordet pågikk ) til å forhandle med engelsk leverandør og norsk kunde om noe som IKKE kunne vente. Jeg jobber også i en tilsvarende situasjon, og å jobbe kveld og helg er vel en selvfølge, selv om man prøver å begresne det. Det innebærer å ta telefonen og diskutere problemer, eller følge opp saker, mens jeg gjør andre saker på fritiden. Jeg synes dette er greit og en del av jobben som jeg visste om da jeg sa ja. Og på den andre siden så betyr det også at man har frihet til, innenfor rimelighetens grenser, å bestemme selv når og hvor man jobber.
|
|
|
04/12/2016 10:46
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Kompensasjon er selvsagt uaktuelt å gi, selv om bedriften i praksisk forventer 100% døgnvakt på telefonen....
De har mao. delt ut fantastiske kort til lønnsforhandlingene. Hvis du forventes å svare på jobbtelefoner utenfor arbeidstid skal selvfølgelig dette kompenseres. Jeg ville lest nøye gjennom arbeidskontrakt og stillingsinstruks/beskrivelse før neste lønnsforhandling. Arbeidsgiver har åpenbart endret arbeidsoppgaver og økt ansvaret ditt det siste året.
Thomas
|
|
|
04/12/2016 10:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, det har arbeidgiver ikke. Mangler dessverre kilder. Mener arbeidsgiveren at du må kunne nåes utenom 'kontortid' får arbeidsgiver skaffe deg en jobbtelefon. Mener å huske noe om 'eierskapet' til mobilnummeret, selv om det var privattelefonen som noen hadde tatt med inn i jobben. Fant denne (ikke helt den samme) og den viser litt av potensielle problemstillinger ved bruk av privattelfon i jobbsammenheng. http://journalisten.no/2011/05/sjefen-kan-ta-nummeret-dittJeg har nektet å gi fra meg mobilnummeret mitt. De har fått fasttelefon og nærmeste pårørende og det får holde.
|
|
|
04/12/2016 11:58
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Fasttelefon ?
Sitter du å gomler kamferdrops og rugger i gyngestolen din mens du venter på rikstelefon-linje også eller ?
|
|
|
[Re: tparsli]
04/12/2016 12:01
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
De har mao. delt ut fantastiske kort til lønnsforhandlingene. Hvis du forventes å svare på jobbtelefoner utenfor arbeidstid skal selvfølgelig dette kompenseres. Jeg ville lest nøye gjennom arbeidskontrakt og stillingsinstruks/beskrivelse før neste lønnsforhandling. Arbeidsgiver har åpenbart endret arbeidsoppgaver og økt ansvaret ditt det siste året. I praksis har det vist seg helt totalt umulig å få kompensert for noe som helst fra " min " arbeidsgiver. Fler og fler oppgaver tildeles, overføres fra folk som slutter eller blir rasjonalisert bort. I praksis jobber jeg nok 20% mer enn jeg gjorde for 5 år siden, og også den gangen var jeg langt utover normert tid. Eneste utvei sånn jeg ser det er å slutte, og da har jeg lyst til å totalt å bytte bransje, for jeg er lei salgsrettet jobb rett og slett. Vet bare ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor...
|
|
|
[Re: EgilS]
04/12/2016 12:04
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes dette er greit og en del av jobben som jeg visste om da jeg sa ja. Og på den andre siden så betyr det også at man har frihet til, innenfor rimelighetens grenser, å bestemme selv når og hvor man jobber. Sånn er det ikke hos oss. Tid brukt på fritid, anerkjennes IKKE som arbeidstid, og det gir IKKE rett for overtidsbetalt, avspasering eller inngår i de timene man forventer av innsats pr uke. Når det fort kan gå 1-2 timer på kveldstid 1-2 kvelder i uka i perioder, blir det fort ganske mye timer ekstra man legger ned. Fastlønna mi er akseptabel, men ikke høy nok til å dekke et mndverk ekstra pr år, som jeg gjerne jobber ( 150-180timer utover normert arbeidstid )
|
|
|
04/12/2016 12:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fasttelefon ?
Sitter du å gomler kamferdrops og rugger i gyngestolen din mens du venter på rikstelefon-linje også eller ? Nei, bor på et sted med dårlig til ingen mobildekning. Tar aldri mobilen når jeg er hjemme. Det beste jeg kan forvente er simplex-forbindelse hvor bare den ene hører den andre, stortsett hører man bare at det er noen som ringer. Alltid kult når barna får nye venner på besøk. Sånt sett bor jeg på et perfekt sted for å ha en jobb med mye telefonkontakt utenom kontortid.
|
|
|
04/12/2016 14:30
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
tulla, men bare litt. trodde egentlig fastlinjetelefon var noe som ikke fantes lengre. Vet endel går for ISP løsninger hjemme, men ikke kobberbaserte linjer...
|
|
|
[Re: Tange]
04/12/2016 14:50
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Mener arbeidsgiveren at du må kunne nåes utenom 'kontortid' får arbeidsgiver skaffe deg en jobbtelefon.
Hvordan løser dette problemet? Det er vel det samme hvilken telefon som ringer?
|
|
|
04/12/2016 14:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tja, har akkurat fått ISP over kobberlinje (så koan du le litt itl), og kan si at det frem til nå suger. Ofte umulig å ringe inn eller ut, og da er email eller sms den eneste muligheten til kontakt med 'omverden'. Frister veldig å går tilbake til analog linje men gir dem litt tid til.
Må bare le av folk som klager over dårlig 4G-dekning eller kun 20 Mb data. De kan ta en bolle.
|
|
|
04/12/2016 14:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Åh, filler'n.
Kjørte speedometeren fra TEK.no, ny rekord på 6 Mb. Verdenen går jammen fremover
|
|
|
[Re: spinat]
04/12/2016 15:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mener arbeidsgiveren at du må kunne nåes utenom 'kontortid' får arbeidsgiver skaffe deg en jobbtelefon.
Hvordan løser dette problemet? Det er vel det samme hvilken telefon som ringer? Nei, ikke for meg. For det første er det lett å holde alt avskilt når det gjelder kontakter (det er veldig få som har privatnummeret mitt) og kostnader. For det andre etablerer man med jobbteelfon lettere en grense mellom privatlivet og jobblivet. Vi har bla. avdelingstelefoner som leder deg direkte til den ansvarlige for avdelingen (den disponeres av ansvarlig som har vakt) slik at vi slipper å holde styr på turnusser til flere titals personer og slipper å ringe folk som sitter hjemme med middagen). I tillegg slipper vi å måtte svare på alt slags fillespørsmål i fritiden som folk kunne ha funnet svaret på selv, om de har tenkt et minutt før de taster nummeret. Man får ikke bukt med selve bakomliggende fenomet lattskap, men de som ikke er på jobben blir i hvert fall ikke forstyret av dette.
|
|
|
05/12/2016 08:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
gratulerer med å grave opp en 5 år gammel tråd 
|
|
|
|