Har nettopp kjøpt ny stisykkel(remedy 8), har sykklet på den kun en gang på sti så langt.Ellers har to uredde katter klart å velte sykkelen to ganger i leiligheten. Etter disse to veltene( tror det har en sammenheng), har sykkelen begynt å lage en dike-lyd. Eller mer konkret: forhjulet( høres ut som forhjulet iallefall, selv om en ikke skulle tro en velt skulle påvirke forhjulet så mye kanskje?).
En sykt irriterendes dikke-lyd som ikke kommer når jeg snurer hjulet eller triller sykkelen uten å sitte på den, kun når jeg sitter/står på sykkelen. Ellers øker frekvensen av dikke-lyden jo raskerere jeg sykler og motosatt selvsagt. Skulle nesten tro det var en liten pinne eller noe som hang fast og var borti hjulet, men finner ikke noe slik heller(lyden er litt anderledes også. høres ut som noe invendig). Lyden er der også når jeg holder bremsene inne mens sykkelen ruller med meg på.
Noen som har vært borti noe lignende etv. har noe tips? Takknemlig for alle innspill:)
Fant ingen merkelapp. Men merket nå at bremsskiven på fremhjulet er borti bremseklossen( eller hva det heter), når jer snurrer hjulet. Men det høres jo ut som noen som sliper en kniv( bare lavere lyd). Er det mulig at noe slikt kan lage en helt annen lyd når jeg sykler?
Ellers, fersk som jeg er, hva vil det si at en eik har lavt spenn? Kanskje en teit kommentar, men jeg sjekket eikene, og de virket alle like "faste"/"stramme".
Har du forsøkt å feste forhjulet på nytt? Når du setter på hjulet får du litt kontroll over bremseskivas oppstilling mellom bremseklossene. Det skal lite til før skiva rører borti klossene eller bremseåpningen. Hvis det er skiva som subber så er det godt mulig at det lager en annen lyd når du sykler. Dette fordi du belaster sykkelen og delene bøyer seg litt, skiva kommer nærmere klossene en det normalt ville gjort om du ikke satt på sykkelen. Hvis bremsen din er utsatt, så kan den ha fått en smell i velten, men jeg trur ikke det er så sansynlig.
Spinn hjulet og fest blikket på bremseklossene (pads'a) og skiva, og se om skiva sjangler mellom bremseklossene..
Du kan vel se om det er bremsene som henger innpå, hvis du drar hjulet sakte rundt samtidig som du kikker nøye på bremseklossene for å se om de tar borti skiva akkurat der du hører lyden?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Fikk fikset bremsene slik at de ikke er borti( enn så lenge). dessverre er ikke lyden borte enda. Tok opp et lydbånd, skal se om jeg får lastet det opp på en eller annen måte.
Her er lydfilen.Har brukt programmet screenflow, derfor den litt kjipe bakgrunnen. Når lyden er høyest har jeg plassert mobilen nærmere senteret av forhjulet.
I store deler av lydopptaket ruller jeg rolig. Når frekvensen på lyden går opp, har jeg tråkket litt for å øke farten. Men ingen store hastigheter her, syklet mest rundt i ring i bakgården.
bildet jeg har lagt ved viser også hvordan lydnivået går opp når jeg legger mobilen(opptakeren) nærmere hjulet, så det må jo nesten bare være forhjulet:P
Ja det er lyden:(. På det høyeste har jeg opptakeren helt inntill skrivebremsen. Har ikke noe dignesbomser på sykkelen enda, som f.eks hastighetsmåler:P
De første gangene jeg syklet på sykkelen var ikke denne lyden her. Så veltet sykkelen to ganger i leilgiheten, jeg tar med sykkelen ut og vips: lyden er der. For første gang jeg hørte den.Og siden vil den ikke gå vekk.
nei dessverre:( Da ville jeg også hørt det når jeg trillet hjulet uten meg på kanskje? Har lagt opp enn video som viser hvordan hjulet ruller, om det er til noen hjelp: klikk her Testet det ut på sykkelen iallfall igår og idag. ser ingenting som stikker ut/inn etc som er borti.
Ut fra filmen ser det ut som du har Avid G3 bremseskive. Den har en taggete ytterkant, så se etter om den tar borti kaliperen på kanten. Hadde problemer med det på mine og det ble enda verre når skiva ble varm og utvidet seg. Svaret ble å legge til en liten skive mellom adapteret og kaliperen for å få flyttet den ut.
Hmm...ja den kan forklare hvorfor absolutt alle piggene er oppskrapt, selv på bakhjulet. Litt rart eneste at ikke lyden er der hele tiden ettersom alle piggene har vært borti noe. Men skal absolutt prøve det:)
Tror kanskje jeg vet hva du mener med å legge til en skive. Altså å legge til en skrive på en av de stedene jeg har makert med x på bildet? Dersom ja, hvor la du til din skive( hvilken X?). Dersom nei, kan du forklare litt nærmere hva du mente med en skive og alt det det:P
Jeg er så fersk på dette at jeg helst må ha alt på dummy måten:)
Du kunne kanskje prøvd å sentrere kalipperen på nytt først? Evt. sjekk for kast i bremseskiva. Snurr hjulet, holt en negl inn mot bremseskiva og kjenn/se etter om skiva er rett.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
sentrere kalipperen? når vet en når den er sentrert?:P
Takk for tipset om negl-trikset. Vet ikke om jeg "nailet" det så bra, men fikk følelsen av at skivene er rette( på begge hjul). Er de skjeve så er det ikke mye om å gjøre i så fall.
Men det er vel litt rart at taggene er oppskrapet alle sammen? Er ikke det et bra tegn?
sentrere kalipperen? når vet en når den er sentrert?
Løsne litt på de to skruene som holder dine X-markerte skiver, hold inne bremsehendelen hardt og stram skruene igjen før du slipper hendelen.
Trenger man egentlig å klemme hardt? Min erfaring med Avid sine bremser at man kun trenger å klemme normalt til før man strammer til,har enda ikke hatt problemer med sentrering av kaliperene ved den metoden.
I "verste fall" blir det garantert mulighet for feilsøking på Tirsdagsklubben. Se det for deg, 10-15 over gjennomsnittlig entusiaster og stæsjhorer som står og hører på hjulet spinne...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Ser dessverre ikke ut som jeg kan denne tirsdagen( får besøk, men vi skal gå tur i marka da), men neste, da skal jeg absolutt være med:). Om "godlyden" er med på tur da, ja så skal de få lov til å spinne på hjulet så mye de bare vil( under kontrollerte forhold selvasagt, om mulig):)
Men det går vel fint an å sykle på sykkelen slik den er nå,om lyden ikke vil forsvinne med det første? Virker som eneste offeret er mine ører/mentale tilstand + noen små "gnagsår" på bremseskivepiggene.
Du kan jo prøve med de skivene du har, selv om de kanskje er litt tjukke? Flytte en fra X1 til X2, og en fra X4 til X3? Ser ut som om kaliperen sitter slik at klossene tar veeldig langt ned på skiva.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Du kan jo prøve med de skivene du har, selv om de kanskje er litt tjukke? Flytte en fra X1 til X2, og en fra X4 til X3? Ser ut som om kaliperen sitter slik at klossene tar veeldig langt ned på skiva.
På avid bremser hører disse skivene sammen parvis. Den ene er konkav og den andre er konveks. Man kan derfor ikke flytte en av de til den andre siden av kaliperet.
Har lært en del av denne tråden. Takk for god respons og hjelp:).
Leverte sykkelen inn hos raske sykler i går. De sentrerte kalipperen, men var ikke det som skapte lyden. Den nye teorien som kom opp var at feilen ligger i felgen. Eller litt rettere sagt: det som binder felgen sammen før den sveises sammen til en "sirkel" har løsnet(vanskelig å forklare).Vanligvis blir dette festet limt fast eller noe, og om det løsner lager det også vanligvis høyere lyd.
Det er iallefall teorien, men blir spnnende å se hva de fant ut når jeg får sykkelen tilbake( forhåpentligvis i morgen):)
Har lært en del av denne tråden. Takk for god respons og hjelp:).
Leverte sykkelen inn hos raske sykler i går. De sentrerte kalipperen, men var ikke det som skapte lyden. Den nye teorien som kom opp var at feilen ligger i felgen. Eller litt rettere sagt: det som binder felgen sammen før den sveises sammen til en "sirkel" har løsnet(vanskelig å forklare).Vanligvis blir dette festet limt fast eller noe, og om det løsner lager det også vanligvis høyere lyd.
Det er iallefall teorien, men blir spnnende å se hva de fant ut når jeg får sykkelen tilbake( forhåpentligvis i morgen):)
Hentet sykkelen idag:)De var ikke helt ferdig med den, så fikk et nytt trek hjul i stedet. Så regner med at lyden da kom av det jeg nevnte om felgen.