|
Legaliser. Alt. Nå.......Eller?
|
Legaliser. Alt. Nå.......Eller?
03/06/2011 11:45
|
Lapavoni
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I anledning den nye legaliseringsdebatten så finnes det en lederartikkel fra januar i år på Minerva sine websider, med tilhørende lang debatt. Brukeren "Pravda" stiller mange av de spørsmålene jeg selv har rundt legalisering. Hvordan i all verden skal dette administreres? Siden "Pravda" er mer velartikulert enn meg så kopierer jeg respektløst deler av innleggene hans/hennes. Videre forstår jeg innlegget som et forsvar for legalisering av alle typer narkotika, jfr tittelen “Legaliser.Alt.Nå” Det er for lettvint å mene uten å samtidig presentere en oppfatning av hvordan man ønsker å praktisere dette i samfunnet. Skal en hver som ønsker det kunne gå på apoteket å kjøpe heroin? I så fall vil jo hele systemet med medisinske resepter falle bort. Ingen grunn til å få resept på paralgin forte dersom du får heroin uten resept.
Hvis forslaget er å kreve resepter for å få heroin er det jo snakk om en kvalifiering, og hva skal da være vilkårene? Hvis vilkårene blir strenge faller jo ikke det illegale markedet bort allikevel. Det er vel da heller ikke formelt snakk om en legalisering.
Hva mener vi om avregistrerte legemidler som vi har gått bort fra fordi de er sterkt vanedannende, eksempelvis Somadril og Rohypnol. Skal de tilbake i butikkhyllene? Case: Peder Ås er 27 år og jobber i finansbransjen, fra to til tre helger i måneden liker han å gå på byen og kjøre på med Kokain. Det går ca 5 gram på en vill helg. Siden han har god økonomi spanderer han også kokain på andre for å være litt mer konge. Noen helger drar han til Hemsedal, da trenger han litt større mengder.
Er forslaget at Peder skal kunne gå på apoteket på torsdag og handle fem gram kokain til bruk i helgen? Kanskje få med seg et glass Rohypnol for å toppe rusen? I dag koster 5 gram kokain ca 3500 kroner i Oslo, hva skal apoteket ta?
Skal det være krav om at Peder får resept? Skal det være en månedlig begrensning på hvor mye han får kjøpe?
|
|
|
Re: Legaliser. Alt. Nå.......Eller?
[Re: Lapavoni]
03/06/2011 13:08
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det man har tenkt seg her er vel å ha litt nederlandske tilstander der bruk og kjøp for eget bruk av harde narkotiske stoffer er lov, mens kjøp for videresalg og salg vil være kriminelt. Cannabisrelaterte produkter avkriminaliseres helt og reguleres av myndighetene som alkohol og tobakk.
Peder Ås må dermed fortsatt kontakte langeren sin for å få tak i kokainen: å gå på apoteket for å få noen gram cola er nok ikke tanken til Stoltenberg/Annan. Peder vil ikke bli siktet for besittelse av kokain dersom han blir slengt i fyllearresten med noen gram i lomma etter at han moonet til vaktene på after-ski.
De som søker om og får bli med i et rehabiliteringsprogram kan få metadon/heroin på resept med en klar begrensning på hvor mye de får via denne ordningen, samt tiltak som begrenser videresalg av stoff skaffet på resept.
Dette kan gi de effektene som Stoltenberg og Annan ønsker.
Redigert av Garpen; 03/06/2011 13:10.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
03/06/2011 13:40
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det viktigste er å undergrave økonomien i de kriminelle kartellene som lever av dette. Hvis det ikke lengre er penger å hente på dopsalg forvinner også 'markedsføringen'
|
|
|
[Re: sverreb]
03/06/2011 23:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viktigste er å undergrave økonomien i de kriminelle kartellene som lever av dette. Hvis det ikke lengre er penger å hente på dopsalg forvinner også 'markedsføringen' Samt å bruke politiressurser bedre enn å låse inne gutta med knekk i knærne ... De trenger noe helt annet enn glattcelle!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
04/06/2011 04:59
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
"definisjonen på idioti er å gjøre den samme tingen om igjen og om igjen og forvente et et forskjellig resultat. " - Einstein
Dagens narkotikapolitikk virker ikke. Mexicos krig mot narkotika har bare ført tl en voldsspiral med titusenvis av drepte. Avkriminaliser bruk og bruk mye penger på rehabilitering av de tunge narkomane. Det må da bli mye billigere enn å sette dem i fengsel og bruke masse politi på mennesker som er syke.
|
|
|
[Re: Ketle]
04/06/2011 09:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bet meg merke i at det var mange tidligere presidenter i land fra Mellom-Amerika. Man skulle jo tro at de hadde gode forutsetninger for å mene noe om dette.
Jeg støtter forslaget, en annen retning må stakes ut. Det vi driver med i dag skaper åpenbart bare en hel masse tapere på i den ene enden og en masse kriminalitet i den andre.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/06/2011 16:10
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Alkohol er et skadelig og vanedannende rusmiddel, ikke helt ulikt cannabis. Tobakk er vanedannende og svært skadelig. Likevel selges både tobakk og alkohol fritt til alle over 18 år i Norge, og brukes i praksis av de som ønsker det og er over ca 15. Skadevirkningene er enorme! Likevel er det verdt å merke seg at omsetning av alkohol og tobakk i liten grad finansierer organisert kriminell virksomhet.
Jeg vil tro forbudet mot bruk og omsetning av narkotika, begrenser hvor mange som begynner med det. Samtidig ser vi at de som begynner med slike stoffer, ofte er langt under 18, og narkotikakriminaliteten legger grunnlag for mektige kriminelle organisasjoner. Kanskje ville det være en idé å selge alle* rusmidler fritt til alle over 20 år, og beholde knallharde fengselsstraffer for dem som videreselger stoffene. Politiet bør etterforske hver gang de påtreffer noe under 20 som har, eller er ruset på, narkotiske stoffer, slik at den som har gitt dem stoffet kan straffes. På denne måten kunne man fjerne brorparten av markedet for kriminelle.
*Ja, jeg mener alle.
Redigert av Lektoren; 04/06/2011 16:11.
|
|
|
05/06/2011 18:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det man har tenkt seg her er vel å ha litt nederlandske tilstander der bruk og kjøp for eget bruk av harde narkotiske stoffer er lov, mens kjøp for videresalg og salg vil være kriminelt. Harde narkotiske stoffer er forbudt ved lov i Nederland. Kjøp og salg av milde narkotiske stoffer er regulert av staten og foregår kun på sertifiserte steder. Det er en grense på hvor mye stoff du kan ha på deg før det ikke sees på som "til eget bruk" lenger, men langing, som er forbudt ved lov.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
05/06/2011 20:06
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal ikke krangle på nederlandsk lov, men så vidt jeg har forstått er det praktisert en politikk der brukere ikke slåes hardt ned på.
|
|
|
05/06/2011 20:24
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nederland (sammen med noen andre land, tror jeg) praktiserer heroinbasert behandling for avhengige. Dette har blant annet ført til at gatejunkie-ene har forsvunnet og antall avhengige har gått ned med 30 % på 30 år.
Når det gjelder å se mellom fingrene gjelder dette soft drugs. Det er kun dekriminalisert, ikke tillatt. Det er salget på coffee shops-ene som sees mellom fingrene. Det er lov å dyrke visse mengder til personliog bruk. Hard drugs er ulovlig, både teoretisk og praktisk, men tilnærmingen til og behandlingen av brukere er litt mer "humant" enn andre steder.
Det fengsles omtrent like mange for narkotikarelaterte handlinger i Nederland som i Sverige, som har en klart strengere narkotikapolitikk. Det er like mange unge i Nederland som i Norge som bruker soft drugs regelmessig (9,5 %). Antall fataliteter grunnet narkotika er blant EUs laveste, men det er flere og flere som søker behandling.
At det ikke blir slik i Norge etter en legalisering tror jeg har noe med den norske tilnærmingen til rusmidler å gjøre: mye på en gang, raskt og billig.
Forresten er cannabis dekriminalisert i Mexico, for de som bruker dette som et land hvor det har gått galt...
Redigert av anonymous5; 05/06/2011 20:38.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
06/06/2011 07:37
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Bak den internasjonale kommisjonen som går inn for legalisering av cannabis er den ikke ukjente George Soros. På den bakgrunn ville det vel vært mest oppsiktsvekkende om den IKKE gikk inn for legalisering. Det er vanskelig å være kategorisk i så innfløkte spørsmål, men jeg er rimelig overbevist om at legalisering ikke løser narkotikaproblemet. Som Lapavoni peker på, reiser det derimot en lang rekke andre spørsmål. Men på den annen side: Thorvald Stoltenberg: Kampen mot fattigdom kan bare vinnes ved å legalisere fattigdom
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
|
|