Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport

Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport #1187963 02/06/2011 20:44
S
SaSaSa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
NSB har ikke plass til flere sykler fra Stavanger - Oslo søn. 12. juni.

Tips til hvordan man kan frakte sykkelen til Oslo på en enkel måte?

PS! Å sykle er ikke aktuelt.

Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: SaSaSa] #1188069 03/06/2011 05:39
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Undersøke om noen av sykkelklubbene i Oslo har noe organisert opplegg med fellestransport av utstyr? kanskje du kan betale deg inn der i så fall.

Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: tygster] #1188073 03/06/2011 06:03
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Forøvrig håpløst dårlig av NSB å ikke klare å utnytte øket kundetilgang med øket kapasitet. Det burde vel være en smal sak å henge på en ekstra vogn ved behov.
Vi har det samme problemet i 2 - 3 mnd hvert år mellom Stavanger og Egersund, i tiden før rittet, for folk som ønsker å prøvekjøre løypa. Virker som om NSB ønsker flest mulig potensielle kunder over på veiene.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: ruteress] #1188106 03/06/2011 07:05
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ruteress
Forøvrig håpløst dårlig av NSB å ikke klare å utnytte øket kundetilgang med øket kapasitet. Det burde vel være en smal sak å henge på en ekstra vogn ved behov.
Vi har det samme problemet i 2 - 3 mnd hvert år mellom Stavanger og Egersund, i tiden før rittet, for folk som ønsker å prøvekjøre løypa. Virker som om NSB ønsker flest mulig potensielle kunder over på veiene.

Det kan vel til tider virker som om NSB er drevet av sosialisme snarere enn kapitalisme, men siden jeg er en smule interessert i jernbane kan jeg tenke meg årsaker som gjør dette litt vanskeligere enn man kanskje skulle tro:
Først må man ha en egnet vogn for sykkeltransport, og det er ikke nødvendigvis økonomi i å kjøpe inn en vogn for en så begrenset periode som ukene før Nordsjørittet.
Denne vognen må så rulle bakerst i togsettet og så "skiftes" dvs. monteres i andre enden av toget ved hver endestasjon, mao. ganske ofte på en pendeltog. Til dette kreves enten et eget lokomotiv som kan flytte vognen til andre enden av togsettet, eller man må parkere vognen og flytte togsettet på motsatt side av den. Dette tar tid og kan medføre at hele rutetabellen må endres og denne er igjen nøye lagt opp etter kryssning med motgående tog, og kapasiteten på Sørlandsbanen og Jærbanen er såvidt jeg vet sprengt allerede.
Kobler man en ekstra vogn på Sørlandsbanen må man i tillegg gjøre denne operasjonen i Kristiansand.
Dessuten er jeg ikke sikker på om dagens motorvogner (togsett uten lokomotiv, men med innebygd motor) har kapasitet til å trekke "mer enn seg selv." Selv en tom godsvogn veier sansynligvis titals tonn.
Så har man forhold knyttet til sikkerhet og ansvar: hvem skal laste og losse vognen på stasjonene, og hvem har ansvar hvis det er "riper i karbonen"?

Dette er ikke en forsøk på å ta NSBs parti her, men jeg tror noen av disse årsakene kan være utslagsgivende.
Selv foretrekker jeg løsninger man har i utlandet: man bygger hele togsettet større med egne "sykkelhyller" ved dørene. Dette har man selvsagt ikke tenkt på da man "spekket" de norske togsettene, men det kan være noe å tenke på neste gang.

Oppfordrer alle til å melde seg inn i Syklistenes landsforening som driver med lobbyvirksomhet nettopp for slike tiltak.

Redigert av alltid_motvind; 03/06/2011 07:55.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: ruteress] #1188107 03/06/2011 07:06
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: ruteress
Virker som om NSB ønsker flest mulig potensielle kunder over på veiene.

I år la de ikke særlig skjul på det nei.

NSB ber syklistene ta bilen

Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: alltid_motvind] #1188547 03/06/2011 19:06
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: alltid_motvind

Først må man ha en egnet vogn for sykkeltransport, og det er ikke nødvendigvis økonomi i å kjøpe inn en vogn for en så begrenset periode som ukene før Nordsjørittet.
Denne vognen må så rulle bakerst i togsettet og så "skiftes" dvs. monteres i andre enden av toget ved hver endestasjon, mao. ganske ofte på en pendeltog.
hvem skal laste og losse vognen på stasjonene, og hvem har ansvar hvis det er "riper i karbonen"?
Oppfordrer alle til å melde seg inn i Syklistenes landsforening som driver med lobbyvirksomhet nettopp for slike tiltak.
Jeg skal være den første til å inrømme at jeg kan for lite om togdrift til å drive med tog, men det er jo da det vi har NSB til.
Registrerer kun som legmann at NSB tydligvis ikke har plass til potensielle kunder med det de måtte ønske å bringe med seg, (sykler).
Om NSB har klart å kjøpe tog som ikke det går an å skjøte på med ekstra vogner ved behov, bør jeg kanskje revurdere mine (manglende) evner til å drive med tog, for den tabben hadde ikke jeg gjort.
NSB driver så vidt jeg vet med tog i andre deler av landet også, ikke bare mellom Stavanger og Egersund, så innkjøpte godsvogner bør vel kunne brukes ved andre arrangementer også, ikke bare ifbm Nordsjørittet.
Når det gjelder hvem som har ansvar for evt skade på gods, går jeg ut fra at ansvaret er det samme for de 10 syklene de tar ombord i dag som evt flere i fremtiden.
Og medlem av Syklistenes landsforening er jeg jo selvsagt.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: ruteress] #1189582 05/06/2011 16:56
guham Offline
Entusiast
Entusiast
Sykkelkoffert fikser biffen. Benyttet den tilbake fra Bergen Voss igår.
Den går akkurat på bagasjehyllen. Noen turister som så litt rart på den store kofferten. Men det gikk fin fint.

Det koster ikke noe ekstra.

G

Re: Nordsjørittet - NSB - sykkeltransport [Re: guham] #1192549 08/06/2011 16:38
G
gladlax71 Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg har samme problem, men på toget fra Oslo-Stavanger på fredag. Alle er fulle. Har i dag sjekket rundt omkring i Oslo for å få tak i sykkel-bag. De hadde det ikke på Oslo Sportslager (utsolgt) eller Intersport. Noen som har peiling på hvem som har slikt. Er ikke interessert i koffert da disse kostet over 2000 kr, mens sykkelbag på Sportslageret kostet 799.

Eventuelt, hvis noen skal kjøre fra Oslo til Stavanger fredag og kan ta med min sykkel så betaler jeg gjerne noen hundrelapper dersom dere kan ta med min ICON_SMILE

Moderator  support