Forøvrig håpløst dårlig av NSB å ikke klare å utnytte øket kundetilgang med øket kapasitet. Det burde vel være en smal sak å henge på en ekstra vogn ved behov.
Vi har det samme problemet i 2 - 3 mnd hvert år mellom Stavanger og Egersund, i tiden før rittet, for folk som ønsker å prøvekjøre løypa. Virker som om NSB ønsker flest mulig potensielle kunder over på veiene.
Det kan vel til tider virker som om NSB er drevet av sosialisme snarere enn kapitalisme, men siden jeg er en smule interessert i jernbane kan jeg tenke meg årsaker som gjør dette litt vanskeligere enn man kanskje skulle tro:
Først må man ha en egnet vogn for sykkeltransport, og det er ikke nødvendigvis økonomi i å kjøpe inn en vogn for en så begrenset periode som ukene før Nordsjørittet.
Denne vognen må så rulle bakerst i togsettet og så "skiftes" dvs. monteres i andre enden av toget ved hver endestasjon, mao. ganske ofte på en pendeltog. Til dette kreves enten et eget lokomotiv som kan flytte vognen til andre enden av togsettet, eller man må parkere vognen og flytte togsettet på motsatt side av den. Dette tar tid og kan medføre at hele rutetabellen må endres og denne er igjen nøye lagt opp etter kryssning med motgående tog, og kapasiteten på Sørlandsbanen og Jærbanen er såvidt jeg vet sprengt allerede.
Kobler man en ekstra vogn på Sørlandsbanen må man i tillegg gjøre denne operasjonen i Kristiansand.
Dessuten er jeg ikke sikker på om dagens motorvogner (togsett uten lokomotiv, men med innebygd motor) har kapasitet til å trekke "mer enn seg selv." Selv en tom godsvogn veier sansynligvis titals tonn.
Så har man forhold knyttet til sikkerhet og ansvar: hvem skal laste og losse vognen på stasjonene, og hvem har ansvar hvis det er "riper i karbonen"?
Dette er ikke en forsøk på å ta NSBs parti her, men jeg tror noen av disse årsakene kan være utslagsgivende.
Selv foretrekker jeg løsninger man har i utlandet: man bygger hele togsettet større med egne "sykkelhyller" ved dørene. Dette har man selvsagt ikke tenkt på da man "spekket" de norske togsettene, men det kan være noe å tenke på neste gang.
Oppfordrer alle til å melde seg inn i
Syklistenes landsforening som driver med lobbyvirksomhet nettopp for slike tiltak.