|
Trondheim - Oslo, tips og erfaringer?
|
Trondheim - Oslo, tips og erfaringer?
31/05/2011 20:15
|
Tronda
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette er min første sesong på racer og jeg var opprinnelig påmeldt Lillehammer-Oslo. Det syns jeg kunne være en god start på "racer karrieren", men så ble det til at jeg endret dette siden de fleste jeg trener med er påmeldt fra Tr.heim og de har ett veldig godt opplegg med mål om å komme til Oslo på 24 timer. Tips og erfaringer jeg er på jakt etter er sånt som kommer opp med ett ritt som er så laaangt. At jeg kommer til å bli sliiiten skjønner jeg godt men hva med utfordringene med det å tilbringe 24 timer +- på sykkelen? Tenker på å være våken så lenge (Har ikke "døgna" siden ungdommen..hehe) og problemet med sår ræv som jeg regner med kommer etterhvert også..;). Så kjør på med gode tips og erfaringer..både gode og dårlige! 
|
|
|
Re: Trondheim - Oslo, tips og erfaringer?
[Re: Tronda]
31/05/2011 20:42
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri sykla den distansen, men jeg har vært med og kjørt følgebil noen ganger. Det virker nesten som om at den største utfordringen er den psykiske. At man blir drit lei av å sykle, spise og drikke.
|
|
|
31/05/2011 20:48
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Adrenalinet og den konstante aktiviteten kommer nok til å gjøre at du ikke sovner, selv om jeg har en kompis som måtte klaske seg selv i fjeset i ny og ne mellom Eidsvoll og Oslo et år  Husk å spise jevnlig. En bit banan eller sjokolade hvert 20. minutt er ikke feil (litt avhengig av hvor stor kropp du flytter, muligens). Og ikke drikk bare sportsdrikke. Munnen kommer til å svømme i sukker på kun kort tid. Stopp gjerne på matstasjonene, men prøv å komme fort videre. Det er så alt for fristende å henge rundt der og ta en pust i bakken, men det gjør bare at det er tyngre å komme i gang, og at du bruker lengre tid på å komme hjem. Når det gjelder sårt skritt har jeg to råd: Bruk en krem. vanlig sinksalve fungerer, men er noe pokkers klin. Det finne også dedikert skrævkrem til syklister, og jeg har selv god erfaring med Sixtufit Gesäss-creme. Råd nummer to er å stå og tråkke litt innimellom, selv om du er på flatene. Du bør også ha erfaring med hvordan kroppen din oppfører seg på lange ritt. Mjøsa rundt er et fint ritt for dette, og deler av rittet går i Trondheim-Oslo-traséen. Husk at formen går veldig opp og ned på et langt ritt. Du kan føle at alt er helvete etter to timer, for så å være helt "top of the world" ti timer seinere. Når du er i en bølgedal, husk at det kommer til å gå over! Har du vondt et sted, trøst deg med at om en time eller to har du vondt i en annen kroppsdel i stedet 
|
|
|
31/05/2011 20:49
|
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
Syklet i fjor. Erfaringer: - Ble veldig trøtt etter 15-16 timer, syns da det var litt skummelt å ligge i felt når skumringen kom. De fleste i pulja hadde bare "minimumslys" på sykkelen, noe som gjorde det vanskelig å fokusere på veien. Ha en god lykt på sykkelen, og litt koffein på lur! - Rompa gikk det greit med, kjøpte en veldig dyr assos sykkelbukse som jeg brukte 5-6 ganger før rittet, angret ikke et sekund! - Se også litt rundt deg, det er mye fin natur på turen annet enn asfalt. - Når du er på stålet, fokuser på at det snart blir bedre, for det ble alltid bedre etter en tung periode. - Jeg spiste noe hver halvtime, byttet mellom brødskiver pakket i sølvpapir, sportsbarer, lefser. Det bør være noe du syns er skikkelig digg! Salami var kanskje favoritten etterhvert, var veldig godt med noe salt. - Jeg drakk kun sportsdrikk, men dette er veldig individuelt, prøv ut før du tester det i konkurranse. - Hadde to turer på nærmere 17-18 mil før rittet, ingen lenger. - Tenk positivt uansett. - Når du er på dovre er det bare nedover til Oslo  ( ehh, mye nedover da..)
|
|
|
[Re: Lundby89]
31/05/2011 20:53
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
En ting til: Regnjakke kan du drite i. Du blir våt uansett hvis det skulle regne. Mange kler på seg alt for mye. Hvis dere er en gruppe kan det være lurt med følgebil, så man kan ha ekstra/tørt tøy i bilen.
|
|
|
[Re: BetongApe]
31/05/2011 21:14
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Spis ofte, drikk ofte, og ikke sitt med tung tråkkfrekvens i bakkene.
|
|
|
[Re: torinb]
01/06/2011 06:26
|
Joano
Entusiast
|
Entusiast
Hva spiser man som styrkeprøve frokost og i dagene i forkant? Samt under rittet?
|
|
|
[Re: Joano]
01/06/2011 08:39
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
en god og næringsrik frokost som kroppen er vant med - du ønsker ikke noen ukontrollerte utblåsninger allerede ved Klett ;-)
Beste tipset under rittet er å variere mye. En pose med nakne seigdamer f.eks.. ta med deg en neve før du setter deg på sykkelen igjen.. saltmat og en liten pose potetgull var veldig godt siste halvdel av rittet. Kjørte mye sportsdrikk første halvdel - men fikk antydning til halsbrann - og var sjeleglad for at jeg hadde med meg ublandet solbærsaft i matboksen. Plutselig blir en lei av loff med røkelaks - da er det leit om det er det eneste man har i matboksen. Spis litt og spis ofte.
Et annet tips - i min erfaring ble det vanskeligere og vanskeligere å få ned mat. For hver matstopp tok jeg med et par skiver brød, en banan, berthas lefse og en liten neve snop i det jeg forlot stoppet. Fant fort ut at det lønte seg å spise det tørreste først, men ikke vente for lenge på bananen (blir litt most)
|
|
|
[Re: Gaga]
01/06/2011 08:54
|
terrlundamo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syklet for første gang i fjor, og fikk noen erfaringer til årets runde. - Hvis man føler seg totalt utslitt og begynner å tenke på å bryte, bare husk at det vil bli bedre. Det går alltid opp og ned. Jeg vurderte å bryte på dombås, var iskald og helt utslitt, men er glad jeg fortsatte  - Ser en del anbefaler å ikke tenke på regntøy, jeg skal ha med regnjakke hvertfall. Planen er å kle på seg litt før nedkjøringen fra dovre. Det er ikke godt å bli en ispinne før man kommer ned. - Hvis det regner kan det være godt å ha en plastpose rundt sokkene. - Spis ofte selv om det ikke frister.. nevnt før men. - Ikke ta lange pauser selv om det er VELDIG fristende, det blir tungt å komme i gang igjen og man får dårligere tid. - Ikke spis mat du ikke har prøvd på sykkelen før. I fjor spiste jeg flere ting jeg aldri hadde prøvd før, og måtte låne en fiskehytte ved otta pga dårlig mage. En personlig favoritt er loff uten skorper med masse honning og røkelaks, funker kjapt og varer en stund. Salami smaker bedre og bedre jo lengre man sykler  - Skift slanger og sjekk at dekk er bra. - Hvis du har følgebil så ta med litt ekstra klær. F.eks en ekstra sykkeljakke/bukse så kan du skifte, god følelse! - Ikke tenk på hvor langt du har syklet eller hvor langt det er igjen, bare tenk på å bruke minst mulig krefter og sitte behagelig på sykkelen  God tur!
|
|
|
[Re: terrlundamo]
01/06/2011 13:19
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Syklet for 2 år siden.
skjærte opp ett brød, uten skorper. Hadde på diverse pålegg som salami, leverpostei, nugatti,
Følgebilen vår hadde Cola, Sjokomelk, spekeskinke som vi fylte på med når vi stoppet.
1 flaske vann og 1 flaske Sportsdrikk var vår miks på sykkelen.
Hadde maks stopp på 5 minutter ved følgebilen.
|
|
|
[Re: nanonils]
01/06/2011 18:26
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Viktig å få i seg proteiner, som enkelte har vært inne på. På slutten an Jotunheimen rundt hadde jeg melk på en flaske og cola på den andre funket som fjell.
|
|
|
[Re: KenR]
03/06/2011 08:18
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Sånne små flasker (2.5dl) med Biola er greie og fine. Enkelte reagerer dog på melkeprodukter under aktivitet og sliter med slimdannelse.
Moralen er: det du har tenkt på å putte i deg under T-O eller andre ritt av en viss lengde - prøv det ut på trening under lignende intensitet og se hvordan kroppen reagerer på det.
|
|
|
[Re: Gaga]
03/06/2011 12:16
|
onrop
Medlem
|
Medlem
Er det noen som har prøvd Herbalife formala 1 i liten drikkesekk under lange løp? Blir det for tjukt, eller går det fint gjennom slangen?
|
|
|
|
|