Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp)

Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) #1186086 31/05/2011 12:30
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter en aldri så liten uheldig seanse i sverige i vinter (noen av dere husker kanske denne saken) er det nå på tide å få min elskede lille Mazda til å male som en kattunge igjen.

Alt er diagnosert, og enden på visa så langt er at jeg bør bytte hele toppakningen.
I vinter når den stoppa så var jeg muligens litt stor i kjeften og enden på DEN visa er at jeg nå har veddet 100kr med en sta sogning (som mener at jeg heller burde skrote bilen for å få de 1500,- den er verdt) om at Mazdaen kommer til å frakte Fossi her på forumet fra Trondheim til Mandal den 13. juni.
Jeg har min siste eksamen den 8. så noe særlig før det blir det ingen jobbing med bilen. Det vil si at alt må foregå fra ettermiddag 8. til ettermiddag 12. Fossi kommer til byen den 10. og skal hjelpe derfra.

Jeg regner med å ha alt klart til å starte den 8. Altså ny topp, pakninger som trengs, strekkbolter og egnet verktøy. Haynes-manualen er selvfølgelig oppslått på riktig side, og jeg vil påstå så langt at det ser ganske så gjennomførbart ut.
Ellers kan det også nevnes at jeg anser at Fossi og jeg har henholdsvis 4 og 3,5 tommeltotter.

Så kommer altså det store spørsmålet: Vil vi klare det?
Så kommer det andre spørsmålet: Har du noen tips til oss?
Så kommer det tredje spørsmålet: Har du lyst til å hjelpe til?
Og sist men ikke minst: Hvor mye er det verdt å kunne trøkke i trynet på en sta sogning, som ikke engang driver med terrengsykling, at han tar feil? Så langt har jeg konkludert med ca. 1000kr, så altså 900 når inntekten fra veddemålet er trukket fra.

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1186194 31/05/2011 14:43
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg lukter en poll, med odds og live-betting her =)

Take Care!
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: oysandr] #1186203 31/05/2011 14:51
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Prøvde å lage en, men skjønnte ikke stort av den poll-lagern. Håper ikke det er et dårlig tegn for motorfiklinga. ICON_TONGUE
Så hvis noen føler seg kyndige må dere gjerne smekke opp en poll.

Ser for meg:

Klarer vi det?
( ) Ja, terrengsyklister klarer alt
( ) Nei, kjør bilen på dynga
( ) Ikke uten hjelp
( ) Ja, men den stopper nok før Berkåk
( ) Sansynligvis ikke, så jeg skal hjelpe til for å lære disse Sogndølene ei lekse.

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1186216 31/05/2011 15:10
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Med hayesbok til riktig bil, momentnøkkel og litt tid tilovers burde dette la seg gjennomføre uten store problemer. jeg sier go for it!

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: henrikh] #1186231 31/05/2011 15:36
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ja dette klarer dere. Hayenes boka er bibelen deres, men den kan du gjøre ALT på bilen. Teori kan dere å lese, da dere er studenter. Med alt verktøy er dette gjort på timer. Bolter som sitter noe grønnjævlig er utfordringen tror jeg. Husk å spraye CRC556, gjenta og vent. Og ikke glippe/ødelegge boltene.

Lett!

Verktøymessig så trenger du noget grunnutrustning, men der er biltema din gode venn. Kanskje kraftige torx til toppboltene, men ikke værre enn det. Men kun bytte topp pakning på en firesylindret sugemotor er piece of cake. Må kanskje ha en planing av toppen i verste fall, men det er ofte ikke nødvendig.

"Houdini fingre" kan noen ganger være nødvendig. Men det kan ikke kjøpes, og tipper det er god plass til mange fler hestekrefter i det motorrommet der og at skrujobben er enkel.

Sett i gang! LETT!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1186289 31/05/2011 17:30
Stålestil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har forøvrig skiftet topp-pakning på en gammel Nissan engang. Kjøpte kun pakning på biltema, brukte de originale strekkboltene en gang til, og det holdt i 40 kkm frem til den faila pga av rust i en eu kontroll.

Redigert av Stålestil; 31/05/2011 17:31.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Stålestil] #1186332 31/05/2011 18:31
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ja , enig, tipper du fint kan bruke strekkboltene på nytt.

Ville gjort det samme selv på en sugemotor, og "godt brukt bil". Den pakningen ryker ikke igjen uansett. Og strekkbolder er laget for å klare strekk/temperaturvariasjoner uten å brekke, samt strekke seg under stramming.

Ikke 100% optimalt å gjenbruke, da boltene er strukket før, og momentet du trekker til med de brukte bolte gjør at du må bruke nytt og bittelitt snillere moment om du bruker boltene om igjen. Men det går.

Snakk med motorguru Martin Schanke og hør om strekkbolter (har gjort det). DA skal du høre tirade. Han sverger til strekkbolter! oioioi "ta nå de hæ**** ARP boltan(ikke strekkbolter) og kast dæm så langt i ***** du kan. Produsenten bruker osv............................................ i 5minutter" Men hører med til historien at jeg brukte ARP(automotive racing products) alikevel, men Martin har mange gode synspunkter. Dette var på en 2 liter motor med 500hk uttak og 2,1bar ladetrykk(absolutt trykk 3,1bar!). Og det holdt;)

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1186377 31/05/2011 19:14
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har tilgang til det jeg trenger for jobben (tror jeg), så det er ikke noe stress (enda).
Det som har skjedd er at at kamhjulet har løsnet fra kamakslingen, noe som selvfølgelig gjør at kammen må byttes også kjennes det ut som om 2 av ventilene har slått seg litt.
Skal høre med cylmo imorgen om hva det vil koste å få dem til å bytte de to ventilene det har gått hardest utover, men det er på studentbudsjett og vel så det dette her.

Ellers har jeg funnet ut at biltema ikke selger toppakninger til denne bilen, så jeg må ut med 1100 for å kjøpe en hos mekonomen. Syns dette var vel dyrt for ei fancy papplate, så hvis noen har forslag til andre steder de selger dette er jeg mer enn mottagelig. Skal også ringe mazda imorgen, så den muligheten har jeg tenkt på.

Hvis det funker å bruke strekkboltene på nytt så gjør jeg gjerne det. ICON_SMILE Kjør på! Flere tips, flere tips! ICON_LAUGH

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1186389 31/05/2011 19:23
Stålestil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ellers så kan det vel hende at du kan få en tipp topp topp på høggern for 1000kr. Hvis det er en gammel bil som ikke har langt igjen hadde jeg brukt boltene en gang til, men man vet aldri....

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1186398 31/05/2011 19:27
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Skal jeg gi deg et godt tips? Bytt motor! Burde finne en for kun få tusenlapper. Hvis ventiler har slått i stemplene så kan du risikere å skru en hel masse, koste på en hel masse, og få en motor som du bare får bekymringer med siden. Ryker fort mange tusenlapper på topppakning, ventiler, innpassing av ventiler, evt. planing av topp, ny kam og kamdrev (hvis det har spunnet kan både drev og kam ha blitt så skadet at demå byttes). Det er faktisk en ulempe med eldre japsebiler, det kan være vanskelig å finne billige piratdeler.

En brukt topp er selvfølgelig også en mulighet, men igjen da vet du jo ikke tilstanden på den. Det gjør du forsåvidt ikke på en hel motor heller, men du kan jo være heldig å finne en som har vært startet og testet ok.

Redigert av RaymondJ; 31/05/2011 19:30.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Stålestil] #1186407 31/05/2011 19:35
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ok, så du har kanskje noen bøyde ventiler: Det er ikkeno stress, så lenge ventilstyringene er skadet(forklart vetilstyringer:de hylsene som holder ventilene når de går opp og ned, og smører). Du kan se at bøyen på ventilen går helt opp i styringen, da er styringen skadet, og vil lekke olje inn i sylinderene når du starter med mye røyk og konstant oljeforbruk. Men dersom den bøyde ventilen er bøyd FØR styringen så trenger du ikke bytte ventil styringen, bare ventilen. Dette gjør du enkelt selv. Du får ventilfjær kompresjonstang på biltema for en billig penge, den er verdt pengene og gjør skiftet av ventlil til en lek. Ventlilslipepasta og en sugepropp til å slipe de nye ventilen. Bytte en ventlig og slipe tar type 10min pr ventil.

Cylmo trenger du bare om ventilen har skadet ventilstyringen.

Sleng opp noen biler av toppen og ventilene om du trenger noen kyndige skadevurderinger ICON_WINK

Topp pakning kan ikke brukes på ny!! Den og ventiler bør kjøpes nye. Du kan bruke samme pakning, men de er ikke laget for å brukes på ny. Går jo, men da ville jeg brukt kopperspray eller noe for å tette den igjen. Kryp til korset og kjøp ny topp pakning.

Byttemotor er ikke bra. Koster ikke mye å gjøre dette selv, i tillegg er det en enkel jobb(for meg superenkel) jo som verkstedet tjener GRESS på når de gjør. 20.000 tjener de netto på 2dagers jobb.

Jeg kjøper MLS (mulitlayer steel) toppakninger fra Cosworth til turbo subaru, de koster 1100.- for 2 stk og tåler sinnsykte ladetrykk. Subaru sine koster 2200.- og trenger 2stk.

Ellers lager Cometic pakninger som tåler high perfomance. Pakninger til di

Deler er ikke noe problem å kjøpe. Selv EBAY har pakninger da... Pakningsett faktisk! Og sjekk prisen. Kvalitetsmessig bra nok. Ikke rocketscience pakninger til en sugemotor. http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&am...-All-Categories

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1186418 31/05/2011 19:48
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Her er det snakk om en gammel sliter som skal vekkes til liv igjen på "gøy". Gutta har tenkt å skru selv, er jo bare å sjekke delepriser. Men burde være mulig å finne en brukt motor for maks 4-5000,-? Hvis man må begynne å kjøpe alle deler originalt, overstiger man nok glatt dette kjapt. Toppakning+alle andre pakninger, ventiler, ventiltetninger og hva med kam og kamdrev? Regrem, løpehjul... Det baller seg fort på.

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: RaymondJ] #1186433 31/05/2011 19:56
Espen Offline
More than words
More than words
Vet vi hva som har gått galt med denne motoren da?

Kan være stor forskjell på fullt havari av topp og kun gåen pakning.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Espen] #1186443 31/05/2011 20:02
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
kamdrevet har hoppet av, og da er det som regel et par ventiler, og kanskje skade på ventilstyringen(e) til ventilen som er bøyd.

Hvor ille det er mhp ventiler kommer litt an på kamtider og kamløftet. Tipper en maks 4, sansynlig 2 ventiler på en 4sylindret 16ventiler. Eksosventlier er dyrere enn innsugsventiler. Dette ser man ikke før man har fått av toppen.

I garasjen har jeg kompresjonstester, og en komptest tar 5minutter og da ser man hvor mange sylindre som er lekke. Men liker ikke svive en motor med defekt kamreim.

Dett er helt grei skrujobb. Topp pakningsbytter på sugemotorer er kremjobb! Bare det å bytte motor og gear er for meg(og de) mye mer komplisert. I tillegg skal motoren finnes, hentes og kjøpes.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1186480 31/05/2011 20:29
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har vurdert motorbytte, men da er det det å finne en motor som er dugende nå før den 13. Pris kommer jo også inn i bildet her.
Planen var å holde budsjettet på absolutt max 4000 (inkludert de 900 det er verdt å vinne veddemålet). Pluss at det er vanskelig å finne en delemotor som ikke har gått sykt langt.

Toppakning må jeg ha nytt, så det blir 1100. Og en kamaksling får man vel sikkert tak i for en ikke helt avskrekkende penge. Kan jeg bruke samme boltene og ikke skifte innsug- og eksospakning så ser jeg ingen problem med å legge noen kroner ned i å fikse toppen.

Tidsaspektet er jo viktig her, da veddemålet går ut den 13. Derfor blir det også vanskelig å bestille deler billig fra statene.

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1186501 31/05/2011 20:46
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Litt mer styr å få tak i, hente og bytte motor. Ser den.

For deler prøv:

www.meca.no
www.bema.no
www.veng.no

Redigert av RaymondJ; 31/05/2011 20:47.

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: RaymondJ] #1186579 31/05/2011 21:49
F
fastfreddie Offline
Medlem
Medlem
F
Jeg kan skaffe deler til ok pris hvis du er int, men da må de helst hentes på orkanger ... Send meg pm på hva du skal ha samt regnr så får vi se hva vi får til ... Mulig henting i trondheim kan ordnes .. ICON_SMILE

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: fastfreddie] #1186941 01/06/2011 10:48
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sub 40dollars ville jeg brukt på deler fra statene, selv om de ankommer sent, har selv bestilt eksosanlegg som er levert grisebillig på 48timer! Kan fort gå som post dette, og 14dager har du på deg. Da har du helt pakningsett, alle eksospakninger. Motorokoden finner du som regel i servicehefte/instruksjonsboken på bilen din.

Er kamakslingen skadet da kamdrevet hoppet av? Kan du ikke bruke den på ny?

Ventil eller to trenger du.

Dette er det du trenger av eventuellt spesialverktøy for å bytte ventilene. Går uten og, men 10x lettere med.

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilfjarspenner/

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepinner/

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1187003 01/06/2011 11:35
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vel, restene etter skruen som holder kamhjulet på plass sitter jo fast i kamakslingen, så den må nok byttes gitt.

Det går an å bestille fra statene ser jeg, men da kommer jo dette med tid inn i bildet. Pga. flytting så kan ikke tidsfristen overskrides med særlig mer enn en dag. Hehe!

Kompis av meg på bildelesjappe kunne skaffe pakningssett, regreimsett og strekkbolter for under 2000.
Sånn jeg ser det så er det da en litt romslig tusenlapp til overs for å enten fikse toppen jeg har, eller å skaffe en ny.

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1191406 07/06/2011 12:45
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Siste eksamen er imorgen, pakningssett, regreimsett, strekkbolter og oljefilter er bestillt, topp skal hentes mot slutten av uka og alt ligger egentlig til rett for en fest av et toppskifte.

Det eneste jeg har funnet ut at jeg virkelig mangler er en garasjejekk og muligens noen bukker eller lecablokker.
Er det en vennlig sjel i Trondheim som har dette og har lyst på en sekspakning lune brune i betaling for å låne det bort? ICON_SMILE

Redigert av Oddi; 07/06/2011 13:36. Rediger grunn: Nedsnobbing

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1191565 07/06/2011 15:53
Stålestil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hmm sikker på at du trenger jekk for dette her? Riktignok må du tre register remmen rundt veivakseldrevet, men det gikk iallefall helt fint ovenfra på min Nissan Cherry. Lykke til skal du iallefall ha.

Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Stålestil] #1191762 07/06/2011 19:39
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk takk!
Tror jeg trenger jekk ja, da det er en fordel å komme til fra undersida når jeg skal sette veivhjulet til regreima på merke. Ikke sikkert det er et must, men haynes sier at det vil gjøre livet mitt lettere i helga, så jeg velger å stole på han. ICON_SMILE

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1191928 07/06/2011 22:51
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Du kan bruke grisepikk(unnskyld språket men det heter det) for å fjerne rester av skrue som sitter igjen i kamakslingen. Borrer lite hull og trer grisepikken inni. Og da kan du skru ut restene av bolten.

Plankebiter, dekkene på bilen etc kan brukes til å sette bilen på, eller sikre. Bilens jekk holder til å løfte den opp.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: silverwrx] #1193788 09/06/2011 23:06
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Joda, men eventuell rep av den gamle toppen kommer i andre rekke. Nå må den bare begynne å svive før mandagen. ICON_TONGUE
Skal til klett for å hente en ny topp imorgen, så skal jeg bruke lørdagen og søndagen på å montere alt igjen, og gjøre mitt beste for å få timet den opp skikkelig.

Den står forresten på vinterdekka nå. Massevis av plass under der. ICON_SMILE

Ta deg en bolle.
Re: Bytte av topplokk på 1,6l mazdamotor? (hjelp) [Re: Oddi] #1196858 14/06/2011 15:14
Oddi Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da kan jeg informere alle at vi tapte, så det sang, på grunn av at posten ikke klarte å levere deler i tide.

Har noen forslag til et sted en bil kan stå sånn uten å bli altfor besudlet i en måneds tid?

Ta deg en bolle.

Moderator  support