Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Syklister på treningstur på motorveien?

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Raskall] #1185899 31/05/2011 09:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nå er det neppe slik at de som arrangerer dette er helt ukjente med strekningen, eller skal sykle Styrkeprøven for første gang.

Så helt impulsivt og overraskende bør ikke motorveien komme på dem, dette burde vært planlagt allerede før man la ut på turen.

Per B.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: perbl] #1185909 31/05/2011 09:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: perbl
Nå er det neppe slik at de som arrangerer dette er helt ukjente med strekningen, eller skal sykle Styrkeprøven for første gang.

Så helt impulsivt og overraskende bør ikke motorveien komme på dem, dette burde vært planlagt allerede før man la ut på turen.

Og det var mitt poeng også. De MÅ vel ikke sykle på denne veien. Med litt kreativitet tipper jeg de kunne ha syklet fullstendig lovlig med god flyt og kommet seg fra og til samme sted.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: perbl] #1185910 31/05/2011 09:31
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
En så stor gruppe gjør det jo vanskelig for bilister å komme forbi uansett hvilken vei man sykler på - og igjen noe som trigger irritasjon, uavh. om dette er lov eller ikke.
Så jeg skjønner jo at man kan bli irritert.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Sportine] #1185911 31/05/2011 09:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Sportine
En så stor gruppe gjør det jo vanskelig for bilister å komme forbi uansett hvilken vei man sykler på - og igjen noe som trigger irritasjon, uavh. om dette er lov eller ikke.

Nja.. jeg skjønner jo at man KAN bli irritert men jeg skjønner egentlig ikke at man gidder å la seg irritere av det. Forutsatt at man kjenner regelverk og forholdene (eller mangel på) for syklister, selvsagt.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Raskall] #1185915 31/05/2011 09:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Raskall

Og det var mitt poeng også. De MÅ vel ikke sykle på denne veien. Med litt kreativitet tipper jeg de kunne ha syklet fullstendig lovlig med god flyt og kommet seg fra og til samme sted.

Det beror på vart man ska. Det finns kanske en användbar väg på andra sidan elven men är osäker på om den ens är asfalterad. Andra möjliga vägar går i andra dalar och är därför ganska långt bort och gir långa omvägar om man ska tex till stören.

Man kan självklart diskutera om man bör sykla till stören, soknedal, mot röros etc, men om man ska det så finns det inte många möjligheter.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: fredriks] #1185928 31/05/2011 09:55
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På FB og andre fora blåser det hett rundt syklistene for tiden. Folk vil ha oss dit pepper'n gror og litt til. Jeg kan på mange måter forstå hvorfor. Jeg er selv bilist og opplever mye teit og farlig sykling. Dette ser jeg daglig på sykkelturene mine også. De mest stupide manøvrene utføres av syklister uten hjelm, med soppkurven på styret og stresskoffert på bagasjebrettet, eller en ihugget komme_i_form_til_Birken_40-åring. Veldig sjeldent jeg ser de største overtrampene av "seriøse" syklister i klubbdrakt.

Min oppfordring til alle syklister, og spesielt til de i klubbdrakt som sykler alene eller i gruppe er enkel: Følg trafikkreglene og ta hensyn. Gjør alle det så har vi vårt på det tørre.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: haakotho] #1185946 31/05/2011 10:04
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: haakotho
En annen ting er at for å komme seg til gang/sykkelveien på bildet, må man krysse E6. Med så mange syklister som her, hadde de sannsyligvis blitt stående i veikanten/delvis på veien i påvente av å få til å krysse avhengig av trafikken.
Mulig de vurderte det dit hen, at det fort kunne skape farligere situasjoner. I stedet fortsatte de rett fram, for å ta av til Støren før tunnelen på motorveien.

Veien på venstre side av motortrafikkveien er ikke en G/S-vei, men en helt vanlig, smal vei, etter hva jeg kan se fra Googles bilder. Uten at det har så mye å si i dette tilfellet.

Det "riktige" ville antakelig være at syklistene stanset midt i/til venstre i høyre kjørefelt for å vente på møtende trafikk, og svingte over på den smale parallellveien etter hvert som det ble klart.

Da ville trafikk bakfra blitt helt sperret, og antakelig ville en del frustrerte førere bli irritert, men reglene ville vært fulgt.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Øyvind V] #1185968 31/05/2011 10:30
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Øyvind V
Med så tett trafikk i mot som på bildet skjønner jeg godt at de ikke ville stoppe for å krysse veien.

Kremt - ja, argumentet om at det skulle være farlig å krysse over til venstre pga. motgående trafikk, faller vel litt fra hverandre her...

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: MortenML] #1185974 31/05/2011 10:38
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: MortenML
De mest stupide manøvrene utføres av syklister uten hjelm, med soppkurven på styret og stresskoffert på bagasjebrettet, eller en ihugget komme_i_form_til_Birken_40-åring. Veldig sjeldent jeg ser de største overtrampene av "seriøse" syklister i klubbdrakt.

Men... viser du ikke her den samme hangen til å generalisere ut fra klesdrakt og andre "tilbehør-faktorer" som de frustrerte førerne som strør om seg med kondomdrakter og annet fjas?

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: P_Dalen] #1185991 31/05/2011 10:55
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. Jeg refererer bare hva jeg opplever og ser i trafikken. Vi synder alle sammen, men de jeg opplever som gjengangere er... osv.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: trebor] #1186003 31/05/2011 11:07
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: trebor
Dette er snakk om en strekning som sykles på ca 40 sek fra forbudsskiltet til avkjøringen før tunnelen. Avkjøringen til alternativveien er like før forbudsskiltet. Ulempen for øvrig trafikk kan fort bli større av at 30 mann kanskje må stoppe midt i veien for å vente på møtende trafikk før de kan krysse over til alternativet. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.

Jeg så en fyr i en svær BMW utenfor døra mi når jeg bodde på Majorstua som kjørte relativt raskt gjennom kvartalet - på det smale fortauet. Det tok bare 20 sekunder. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Sportine] #1186008 31/05/2011 11:14
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Sportine

Det er jo en diskusjon litt på siden, MÅ man bedrive gruppetrening på de mest traffikerte veiene?

Uansett hva man mener om dette, er det en vesensforskjell, og det er at man har lov til det, såfremt det tas tilstrekkelige hensyn for å slippe annen trafikk forbi. Det er vel også slik at i en lagidrett som landeveissykling vil det å ha et velfungerende samspill i laget være vesentlig om man har ambisjoner om å hevde seg, noe som krever at man trener på det å kjøre i grupper.

Det å ignorere skilting og buse på, er noe helt annet og noe jeg vanskelig kan argumentere for på noe vis.

Redigert av perbl; 31/05/2011 11:14.

Per B.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: perbl] #1186011 31/05/2011 11:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er vel også slik at i en lagidrett som landeveissykling vil det å ha et velfungerende samspill i laget være vesentlig om man har ambisjoner om å hevde seg, noe som krever at man trener på det å kjøre i grupper.

Vel - Trygg Trafikk tolker etter hva jeg kan skjønne trafikkreglene korrekt når de mener at sykling i formasjon er ulovlig.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: perbl] #1186017 31/05/2011 11:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

Det å ignorere skilting og buse på, er noe helt annet og noe jeg vanskelig kan argumentere for på noe vis.

Nettopp der ligger jo noe av stridens eple. Elementære trafikkregler krever (med veldig få unntak) kategorisk oppfølging fra trafikanter på veiene. Et rødt lys er et rødt lys. Et forbudsskilt er et forbudsskilt.

Bilister holder seg stort sett til dette, men syklister har de siste årene forstått begrepet "kategorisk" mer og mer som "slavisk" og etablert en meeeeget "smidig" og pragmatisk holdning til kategoriske trafikkregler. Slutter man med dette, tror jeg faktisk at bilistene i større grad vil behandle oss som likeverdige medtrafikanter.

Martin

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: GeirK] #1186021 31/05/2011 11:26
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: GeirK
Vel - Trygg Trafikk tolker etter hva jeg kan skjønne trafikkreglene korrekt når de mener at sykling i formasjon er ulovlig.

Ja, dette har jeg sett nevnt i diskusjoner, men jeg har satt meg litt for lite inn i saken til at jeg kategorisk kan si hva som er lov og hva som ikke er lov, så derfor jeg formulerte meg på en rundere måte ICON_SMILE

Per B.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: M@rtin] #1186023 31/05/2011 11:28
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Bilister holder seg stort sett til dette, ...

Mener du her rødt lys spesielt, eller trafikkreglene generelt?

Er det det siste vil jeg nok være ganske så uenig. Stort sett vil jeg si at også bilister bryter trafikkreglene jevnt som det passer de.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: EgilS] #1186028 31/05/2011 11:31
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Min opplevelse av trafikk i Trøndelag er at bilister driter i blinklys og fartsgrenser. Syklister driter i rødt lys, retningsbestemmelser i sykkelfelt og fotgjengere på fortau.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: EgilS] #1186032 31/05/2011 11:36
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: EgilS
Stort sett vil jeg si at også bilister bryter trafikkreglene jevnt som det passer de.

Ja, jeg tenkte spesielt på elementære regler slik som for eksempel rødt lys, stoppe ved fotgjengeroverganger eller forbudsskilt.

Å påpeke at mange bilister kjører fortere enn tillatt makshastighet nøytraliserer heller ikke at mange syklister bryr seg katta om de ovenfor nevnte reglene.

Martin

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: M@rtin] #1186035 31/05/2011 11:37
guberg Offline
Medlem
Medlem
Jeg har selv syklet mange ganger til hytta ved Oppdal, men har alltid benytte veien til venstre på bildet. Problemet er som noen allerede har nevnt at du da må krysse to felt på en godt traffikert E6, og det kan medføre lang ventetid med mindre en fleksibel bilist slipper deg over. På dette strekket mangler det 1 km med gang og sykkelsti, men jeg tviler på om et felt landeveissyklister ville benyttet det uansett.

--
Gunnar

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: M@rtin] #1186042 31/05/2011 11:45
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Stort sett vil jeg si at også bilister bryter trafikkreglene jevnt som det passer de.

Ja, jeg tenkte spesielt på elementære regler slik som for eksempel rødt lys, stoppe ved fotgjengeroverganger eller forbudsskilt.

Å påpeke at mange bilister kjører fortere enn tillatt makshastighet nøytraliserer heller ikke at mange syklister bryr seg katta om de ovenfor nevnte reglene.

Martin

Da er vi ganske enige.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: EgilS] #1186072 31/05/2011 12:21
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Regler er regler. De er ikke veiledende.

Jeg blir mer irritert når noen bryter reglene enn om jeg må vente i noen sekunder ekstra fordi noen følger reglene.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: guberg] #1186073 31/05/2011 12:21
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Hva er forskjellen for bilene bak om det er en sykkelgruppe eller bil som må vente på klar bane for å krysse feltet?

Bjørn
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: Trond Vidar] #1186161 31/05/2011 14:09
T
trebor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: Trond Vidar
Dette er snakk om en strekning som sykles på ca 40 sek fra forbudsskiltet til avkjøringen før tunnelen. Avkjøringen til alternativveien er like før forbudsskiltet. Ulempen for øvrig trafikk kan fort bli større av at 30 mann kanskje må stoppe midt i veien for å vente på møtende trafikk før de kan krysse over til alternativet. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.

Jeg så en fyr i en svær BMW utenfor døra mi når jeg bodde på Majorstua som kjørte relativt raskt gjennom kvartalet - på det smale fortauet. Det tok bare 20 sekunder. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.

Elendig sammenligning.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: trebor] #1186165 31/05/2011 14:15
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Elendig sammenligning.

Jeg er nesten enig. Det er en vesentlig forskjell på å kjøre for fort, og det å sinke trafikken noen sekunder.

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: trebor] #1186178 31/05/2011 14:28
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Quote:

Elendig sammenligning.

Nå spørs det litt på hvordan man tolker denne. Jeg tolket den dithen at "relativt raskt" som i at det tok et kort tidsintervall, ikke nødvendigvis at BMWen råkjørte gjennom kvartalet.

Trond Vidar kan sikkert oppklare.

Redigert av perbl; 31/05/2011 14:29.

Per B.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: M@rtin] #1186199 31/05/2011 14:48
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Et rødt lys er et rødt lys. Et forbudsskilt er et forbudsskilt.
Bilister holder seg stort sett til dette

Jeg vil påstå at det er en myte at bilister jevnt over respekterer forbudsskilt. Bilister (i likhet med syklister, vi kan gjerne bruke fellesbetegnelsen "mennesker") vurderer risikoen ved å bryte forbudet, og handler deretter.

Bilister har riktignok høy respekt for enkelte forbudsskilt. For eksempel dette:

Så finnes det en del forbudsskilt som de fleste bilister respekterer, men som en god del tar litt lett på: For eksempel dette (særlig med underskilt "gjelder ikke buss" o.l):

Til slutt har vi noen forbudsskilt som jeg vil påstå at de fleste bilister jevnlig ignorerer, slik som disse:

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: -Jan] #1186209 31/05/2011 15:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: -Jan

Elendig sammenligning.

Jeg er nesten enig. Det er en vesentlig forskjell på å kjøre for fort, og det å sinke trafikken noen sekunder.

Varför måste folk överdriva (eller underdriva)? Om man kommer bakom ett felt med syklister och blir tvingad att ligga bakom dem i som tex i det här fallet 1.25 km så förlorar man nestan en minut om syklisterna syklar i 40 km/h. Kanske inte mycket men i alla fall mer en noen sekunder (i alla fall så som jag tolkar "noen sekunder").

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: fredriks] #1186215 31/05/2011 15:09
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Når man går ut og kjemper for mer respekt for syklister overfor bajaser som oppretter hatgrupper på FB mot syklister og ønsker dem dit pepper'n gror, synes jeg vi som gruppe mister all troverdighet når vi både sykler i 30-manns grupper der det helt åpenbart er forbudt og aandre syklister atpåtil sitter og forsvarer det etterpå..

Gjelder dette med å følge regler og vise respekt bare for bilister...?

Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: fredriks] #1186228 31/05/2011 15:28
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Det var en flott motorvei på bildet.

Redigert av sl500; 31/05/2011 15:41.
Re: Syklister på treningstur på motorveien? [Re: sl500] #1186236 31/05/2011 15:45
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
(Eg har vore fast bussjåfør på det stykket «motorveg» der dette bildet er tatt. Med unntak av hissige og ukonsentrerte) bilistar er det ingenting som burde gjera det spesielt farleg å vera syklist her. Oversiktleg og greitt, men rett nok skilta med sykkelforbod.)

Redigert av dagfink; 31/05/2011 15:49.
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support