Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å finne riktige deler

Hjelp til å finne riktige deler #1185680 30/05/2011 22:37
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei!

Jeg har satt i gang et prosjekt med å oppgradere min eldre Kona Cinder Cone fremfor å kjøpe ny sykkel da jeg syns det er morsomt å skru og ønsker å lære mer om sykkel. Målet er i første omgang ny dempegaffel (100mm vandring) og nytt girsystem (9-trinns) samt drivverk. Nye hjul har jeg nå kjøpt. Tanken bak oppgraderingen er også at delene skal være av en slik kvalitet at jeg (når lommeboken tillater det) kan kjøpe en ny ramme og få en flott egenbygd sykkel, så får økonomien bestemme hastigheten på prosjektet.

Det jeg nå lurer på er hva jeg må tenke på/passe på ved kjøp av deler. Hvordan skal jeg gå frem for å finne deler som passer sammen og med rammen min?
Forslag til deler?

Litt om meg og min sykling:
Jeg er 196 cm og veier mellom 90 og 100 kg, altså en stor kar. Syklingen min foregår stort sett på kupperte skogsstier, gjerne ujevn grunn med mye røtter.

Håper noen kan hjelpe meg :-)

Re: Hjelp til å finne riktige deler [Re: oyas] #1185832 31/05/2011 08:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Velkommen til forumet!

En populær anbefaling er:
Bakskifter: SRAM (X.7)
Fremskifter: Shimano (SLX)
Trigger frem og bak: SRAM
Krank: Shimano (SLX)
Kassett: Shimano
Kjede: Shimano

Sålenge du går for 9-girs så går det helt fint å mikse slik, bare pass på at bakskifter og trigger er enten Shimano eller SRAM, de kan ikke blandes (dog funker SRAM Attack med Shimano bakskifter såvidt jeg husker).

Når det gjelder hvilket nivå (Deore/LX/SLX/XT/XTR og X.7/X.9/X.O/XX) du vil legge deg på så må du selv vurdere pris kontra vekt og funksjon. Etter min mening er det veldig små variasjoner i funksjon med unntak av triggerne, der er det reelt merkbare forskjeller. Jeg har nevnt noen forslag over, men bestem selv. Tenk over at kjede, kassett og krankdrev er slitedeler, så grammene blir fort dyre over tid.

Re: Hjelp til å finne riktige deler [Re: Arne_And] #1185945 31/05/2011 10:03
no9 Offline
Entusiast
Entusiast
Hei!

Uten at jeg kjenner rammen din så kan det være lurt å tenke på at deler som setepinne, gaffel (tapered eller ikke) og til dels stem ikke nødvendigvis vil passe på den rammen du senere setter øverst på ønskelisten.

Jeg tenker da i forhold til om du får et anfall av surfebonanza og går for de dyreste/letteste delene og ikke får de med deg videre ICON_SMILE

EDIT: og der så jeg at du nevnte drivverk først og fremst. Ja ja...

Redigert av no9; 31/05/2011 10:05.
Re: Hjelp til å finne riktige deler [Re: no9] #1186114 31/05/2011 12:58
O
oyas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for hjelpen! Det skal med andre ord være vanskelig å gjøre feil ved kombinasjon av gir og drivverk så lenge man bruker samme merke?

Et godt poeng dette med at gaffel ikke nødvendigvis passer på neste ramme. Jeg lurer forøvrig på hvordan man kan vite at en gaffel har langt nok styrerør til den rammen man har? Lengden på rammehodet (head tube) er 180mm, men lengden med rammehodet og festet til styret er ca. 220mm. Trenger jeg da rundt 220mm? Hvor mye ekstra rør trenger man?

Re: Hjelp til å finne riktige deler [Re: oyas] #1186118 31/05/2011 13:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: oyas
Takk for hjelpen! Det skal med andre ord være vanskelig å gjøre feil ved kombinasjon av gir og drivverk så lenge man bruker samme merke?

Så lenge du holder deg konsekvent til 9-delt så skal det gå fint. (Bare ikke kjøp SRAM attack til SRAM bakskifter).

Sitat: oyas
Et godt poeng dette med at gaffel ikke nødvendigvis passer på neste ramme. Jeg lurer forøvrig på hvordan man kan vite at en gaffel har langt nok styrerør til den rammen man har? Lengden på rammehodet (head tube) er 180mm, men lengden med rammehodet og festet til styret er ca. 220mm. Trenger jeg da rundt 220mm? Hvor mye ekstra rør trenger man?

Head tube = styrerør
Røret på gaffelen heter kronerør

Du må ha minst like langt som i dag, med mindre du vil fjerne noen spacere. Det er ikke noe problem om det er lengre, det er lett å kappe til ønsket lengde.

Jeg ville kappet det noe lengre enn nødvendig og hatt et par spacere over stemmet, både fordi det er mer sannsynlig at det da vil passe på andre sykler, og fordi du senere kan finne ut at du vil heve styret eller bytte til styrelager eller stem som bygger mer.

Redigert av Arne_And; 31/05/2011 13:06.

Moderator  support