Takk for hjelpen! Det skal med andre ord være vanskelig å gjøre feil ved kombinasjon av gir og drivverk så lenge man bruker samme merke?
Så lenge du holder deg konsekvent til 9-delt så skal det gå fint. (Bare ikke kjøp SRAM attack til SRAM bakskifter).
Et godt poeng dette med at gaffel ikke nødvendigvis passer på neste ramme. Jeg lurer forøvrig på hvordan man kan vite at en gaffel har langt nok styrerør til den rammen man har? Lengden på rammehodet (head tube) er 180mm, men lengden med rammehodet og festet til styret er ca. 220mm. Trenger jeg da rundt 220mm? Hvor mye ekstra rør trenger man?
Head tube = styrerør
Røret på gaffelen heter kronerør
Du må ha minst like langt som i dag, med mindre du vil fjerne noen spacere. Det er ikke noe problem om det er lengre, det er lett å kappe til ønsket lengde.
Jeg ville kappet det noe lengre enn nødvendig og hatt et par spacere over stemmet, både fordi det er mer sannsynlig at det da vil passe på andre sykler, og fordi du senere kan finne ut at du vil heve styret eller bytte til styrelager eller stem som bygger mer.