|
Sykehustabber!
|
Sykehustabber!
30/05/2011 09:19
|
Sparksykkel
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I flg. VG Nett står det skralt til med norsk helsevesen! Jeg tenker på alle reklamesnuttene jeg har hørt/sett for norske reiseforsikringer vedr. utenlandske sykehus m.m, og grøsser litt av denne artikkelen.
|
|
|
Re: Sykehustabber!
[Re: Sparksykkel]
30/05/2011 09:41
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har sett overskriften, men ikke lest saken. Dette er ikke fordi jeg ikke bryr meg om egen eller andres helse, men fordi 1) jeg har jobbet frilans i papirmedia, og vært vitne til hvordan de enkleste saker kommer helt feil eller mangelfullt ut, 2) er klar over at de kommersielle medienes businessmodell er å selge lesere til annonsørene, 3) vet at leserne er opptatt av helse, 4) vet at sykehusuhell er uunngåelig, selv under ideelle forhold, og 5) tviler på at mer enn en håndfull norske journalister vet noen ting som helst om statistikk. Det er helt sikkert tilfeller der både rutiner og enkelthendelser må adresseres, om nødvendig i rettsvesenet, men tabloidmedia kan fort gjøre mer skade enn nytte. En uavhengig "ulykkeskommisjon", som har vært foreslått tidligere av etterlatte etter uhell, høres meget nyttig ut.
|
|
|
30/05/2011 09:47
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Problemet med slik artikler er at de trekker fram groteske enkelteksempler og fremstiller det som at det er hva du kan forvente i helsevesenet.
Det er selvfølgelig dypt tragisk for dem det gjelder, men det rokker ikke ved det faktum at den store majoriteten av pasientene får adekvat behandling og er storfornøyd.
Og leger er mennesker som alle oss andre. Vi har alle dårlige dager på jobben og gjør feil, men for oss andre blir det ikke så tydelig og med så tragiske konsekvenser.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
30/05/2011 10:48
|
Sparksykkel
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Her foreligger det uansett en innrømmelse om et forbedringspotensialet. Utsagnet om at 1/2 parten av tilfellene kunne vært unngått kan unngås er vel kanskje ikke ok å høre for den enkelte/pårørende?
Redigert av Sparksykkel; 30/05/2011 10:50.
|
|
|
30/05/2011 12:10
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Klart at mange feil KAN forebygges, men så lenge det er mennesker som gjør jobben kan man aldri gardere seg helt mot feilvurderinger og tabber.
Jeg synes også det er vel så viktig å merke seg at den logiske fortsettelsen av ressonementet i artikelen er at halvparten av sykehustabbene er feil som skjer uten at noen kan klandres for det. Og at det da fortsatt er like tragisk for dem det rammer.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
30/05/2011 18:25
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
1. Når det er etablert en modell i primærhelsetjenesten som kun belønner produktivitet, kan man da forvente at alle leger prioriterer å ta seg god (nok) tid til å klare å ivareta alle pasienters interesser når det medfører mindre inntjening? 2. Hvordan skal man utdanne, og ikke minst, hvordan kan man sikre rekrutteringen av personer til det offentlige helsevesenet og forvente/kreve at de skal være fornøyde og feilfritt ha ansvar for 10-20 pasienter samtidig, ta telefoner, callinger, være empatiske, gjøre papirarbeid, være på møter, undervise, jobbe hele natta etc? 3. Hvorfor vil noen ha en slik jobb?
|
|
|
[Re: HM1100]
30/05/2011 18:34
|
chalshus
More than words
|
More than words
Husk at en lege aldri kan si:
1: Jeg vet ikke. 2: Jeg tok feil.
|
|
|
[Re: chalshus]
30/05/2011 18:42
|
progres
Besatt
|
Besatt
kan du vise til noen kilder her ?
|
|
|
[Re: chalshus]
30/05/2011 18:52
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Å være sykepleier/lege er en litt utakknemlig jobb. Gjør jeg en feil så ok, da tryner en hel haug med servere...gjør legen en feil så dør pasienten, kanskje i en situasjon der feilen egentlig ikke var så stor heller, men fikk fatale konsekvenser.
Forresten, vet dere hva hovedgrunnen til budsjettoverskridelsene i sykehusene er? De hjelper FLERE pasienter enn budsjettert...og dette kommer frem som røde tall i budsjettet. Med andre ord har de gjort en god jobb, men siden dette koster penger, så får de i stedet kjeft fra avisene. Slik går det når man hodeløst blander økonomi inn der det ikke passer. Økonomi er ikke virkeligheten, det er bare et system. Menneskeliv og menneskeskjebner er virkeligheten.
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
30/05/2011 19:14
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det går an å beklage å ha gjort feil. Sågar alvorlige feil, men de må aldri bortforklares eller ignoreres. Jeg tror likevel det norske helsevesenet er bygget på en modell som gjør sannsynligheten for feil uforholdsmessig stor. En i hovedsak økonomisk modell. De ansvarlige for driften slipper unna, enkeltindivider blir hengt ut som svarteper. Svært mange i det offentlige helsevesenet er fortvilet over sin egen arbeidssituasjon fordi de føler de ikke har tid eller ressurser til å gjøre en god nok jobb. Den jobben de egentlig har lyst til å gjøre. Kravet om effektivitet er ofte rett og slett for stort. Forøvrig vet jeg at chalshus tar feil.
|
|
|
[Re: HM1100]
31/05/2011 07:29
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det er menneskelig å gjøre feil, men hva med tilfeller der sykehusene gjør feil med vilje? Som når en lege truer med behandlingsnekt? Eller enda verre, hva med tilfelle der sykehuset nekter å innrømme at pasient har stafylokokkinfeksjon? "Gå hjem og ta en paracet" - var råd fra legene. Uten nødvendig behandlig fikk pasienten traumatisk skade på senevevet og måtte opereres på nytt. Legger også ved link til Brit Havers historie. Her treffer hun bullseye med analyse på hvorfor legene gjør tabber.
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
31/05/2011 08:25
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Slik går det når man hodeløst blander økonomi inn der det ikke passer. Økonomi er ikke virkeligheten, det er bare et system. Her blander du bedriftsledelse med økonomi. Økonomi er læren om hvordan gitte ressurser kan allokeres for å gi mest mulig avkastning. I sykehusverden kan det være å flytte leger over på de områdene det vil være behov. At man ikke skal gjøre dette og ikke ta økonomisk hensyn ved drift av sykehus høres helt meningsløst ut. Økonomi er ikke et system, som mange tror. Økonomi er et like aktuelt tema i Swatdalen i Pakistan eller på høylandet i Sudan der man ikke bruker penger for å betale for varer og tjenester.
|
|
|
[Re: ohels]
31/05/2011 18:57
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Det der er bare tip of the iceberg:
Samboer til fetteren min døde som tobarnsmor 26år gammel, med stor hjernesvulst etter HELE 6år med sykdom, der hun var diagnostisert som:hypokonder/anorektiker/migrene. Kvalmesenteret ligger i hjernen. De fant det ut kun 3timer før hun døde. Legen som fant det ut politianmeldte de impliserte. Pasientskadeerstatning.
Pasientskadeerstatning har norge fokus på, men ikke kvalitet. Det er ikke penger barna vil ha tilbake, de vil ha sin mor.
Flere historier: En slektning falt og brakk lårhalsen, ventet 2uker på operasjon, etter operasjonen gikk det betennelse i operasjonssåret og hun døde av komplikasjonene av betennelsen. I mellomtiden rakk hun å bli ranet på sykehuset og (alle verdisaker).
Under fødselen av eldstegutten så glemte Bærum sykehus vesentlig sykdomshistorikk på fødende mor, det medførte at barnet fikk betennelse fra mor som medførte hjernehinnebetennelse (ja i hjernen) med kramper og spasmer en dag etter fødselen. Han pluggen (60cm! og 4700g) lå en mnd i respirator ved siden av de på 500gram. Heldigvis ikke hjerneskadet. Skjiiitflaks. Stang inn. Ansvarlig lege innkaldte til møte et par mnd etterpå, og innrømte ikke NOE feil, men du så noe annet på kroppsspråk. Er en nettside med barn der det ikke har gått bra på samme ting.
Som jeg sier: du skal være frisk og oppegående for å være syk i helsenorge.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
31/05/2011 19:25
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Eg kan ramse opp lange lister med skader folk er vorte påført av lækjarar og feilbehandling.
* Ei jente i tenårene vart lam frå livet og ned etter eit lite, heilt ufarleg, anbefalt, men unødvendig inngrep.
* To unge jenter vart døve og fekk halve andleta lamma etter ein "rutineoperasjon." Nerver vart kutta, og svaret frå legestanden i Noreg var "Beklager. Det er intet vi kan gjøre." Heldigvis fekk dei oppfyljingsoperasjon i Tyskland som gjorde et dei fekk førligeheita igjen. Dei er framleis døve, men har implantat som lar dei høyre litt. Kostnaden for "utbetring", (over 1/2 million, trur eg) vart dekt privat -- ingen refusjon frå staten, fordi behandlinga i Noreg vert sett på som "eksperimentell". -- Den er standardprosedyre i Tysland..
* To av mine tidligare naboar miste nesten livet etter hofteoperasjonar. Ein av dei vart liggjande på sjukehuset opp mot eit år. Begge fekk kraftig redusert livskvalitet i etterkant.
* Ein slektning av meg fekk ny hofte. Problemet var at den poppa ut av ledd når han belastar den. (Så lite last at den ved eit tilfelle poppa ut når han snudde seg i senga; og han vart liggande med hofta ute av ledd i (minst) 8h frå kveldsvakta hjalp han til sengs morgonvakten kom.) Det tok tre år frå dei bytte hofte fyrste gong til dei klarte å få den til å sitje på plass. Diverre har det øydelagt så mykje muskelvev i foten at mannen, frå å gå kilometerlange turar og putle i hagen (hans to store lidenskapar), knapt klarar gå rundt i huset ved hjelp av to krykker..
* Tre tilfelle der gravide kvinner ikkje har vorte høyrt, og har enda opp med tvang ved fødsel//depresjonar//++.
* Ei var til oppfylging etter fødsel på Haukeland, og fekk etter ultralyd beskjed om at "alt ok". Ho følte at det var eit standardsvar, og betalte ein privatklinikk for ein oppfyljingstime. Dei fann dei tre større svulstar i magen hennar...
* Ein kollega av meg slo olbogen ut av ledd, og fekk konstatert at det òg var slått bitar av knokkelen. Han gjekk sjukemeld i 6 måndar mens han venta på operasjon. Deretter var det kring 2 månadar rekonvalesens. Hadde han vorte operert i løpet av dagen hadde han vore på jobb etter i veke... (Snakk om bortkasta sjukemeldingstid; både for stat og arbeidsgivar.)
* Ei åtte år gamal jente fekk kronisk halsbetennelse to gonger i året, år etter år etter år. Det varte fleire veker i gongen, og gjentok seg med klokkepresisjon. "Noen har lettere for å bli syke enn andre. Det er ingenting å gjøre med det, annet en å forebygge." var svaret frå Haukeland. Foreldra betalte 20 000,-(?) for fjerne mandlane på ein privat klinikk, og ungen har ikkje hatt dritten igjen på fire år... (Meg kjent, iallefall.)
* Ein kompis av med vart påkøyrd og alvorlig kvesta som 12-åring. Fastlegen i bygda kom til staden og instruerte mor til guten i korleis å setje drypp(?) på ungen.. Han sjølv var ikkje så begeistra for blod..
Det er mang ei suksesshistore innan det norske helsevesen, men det er jaggu mang ein tragedie også.
Redigert av NjalVM; 31/05/2011 20:38. Rediger grunn: utbrodering
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: NjalVM]
31/05/2011 20:01
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Et stort antall sykehustabber er forårsaket av to faktorer - ignorante leger som digitalsignerer prøveresultater uten å ha lest de, og elendige datasystemer uten sikkerhetsprosedyrer som lar dette skje. Tror de som utviklet sykehusenes datasystemer er de samme menneskene som står bak Flexus.
|
|
|
[Re: NjalVM]
25/06/2011 12:41
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: femte_gir]
25/06/2011 13:01
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snakket for et par år siden med ei som satt i rullestol pga. en operasjon som skulle vært utført på en annen person med samme navn og fødselsDATO. Snakk om dårlig kundeservice..
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
|
|