Når jeg står og tråkker, og legger skikelig trøkk i pedalene, så slurer giret bak og faller over på tyngre gir. Kjedelig når det er tungt fra før, og noen ganger ender det med en tur i lynget. Hvordan justerer jeg dette ? H eller L -skrue, hvilken vei ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: X9 bakgir: slurer og detter over på tyngre gir
[Re: HeavyDude]
#118423129/05/201109:20
L og H skruen justerer kun hvor langt opp og ned giret går. Altså kun øverste og nederste tannhjul. Alt innimellom justerer du med skruen som sitter på vaieren.
Men sjekk også at H og L ER riktig juster. Gir ned til tyngste bak og se at utgangpunktet er riktig.
Når du står og ser ovenfra så skal tannhjulet på "cage" eller gir-arm eller hva man kaller det på Norsk være rett over det lille tannhjulet. Hvis dette er i utakt så kan du få de problemene du beskriver.
Når ytterpunktene er riktig er det kun vaier stramming som er the thing to do..
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
[Re: HeavyDude]
#118451429/05/201117:08
gir ned på det tyngste giret (når vaieren er på det slakkeste). løsne vaier, skru inn knotten din så langt som mulig og skru til vaier igjen. så kan du finjustere girene med knotten igjen
[Re: oscaringe]
#118983005/06/201120:50
Sjekk også denne tråden - noen 2010 X9 bakgir har produksjonsfeil. For å finne ut om det er tilfelle med ditt, ta løs girwiren, juster stoppeskruen så giret kan slippe seg ned på minste tannhjul, og sjekk om det slipper seg ned av seg selv. Da har du eliminert friksjon i kabelføring som en mulig faktor.